Royal Opera Festival od swej pierwszej edycji w 2019 roku ustanowił włoskiego geniusza stylu belcanto – Gioachino Rossiniego, głównym artystą, wokół którego i na twórczości którego opiera się koncepcja szerszego pokazania muzyki i jej ponadczasowych zależności.
Jednym z ważniejszych celów, jakie przyświecają organizatorom jest przywracanie kulturze zapomnianych dzieł, stąd w programie znalazły się kompozycje mało znane melomanom lub wręcz nigdy jeszcze w Polsce nie wystawiane. Nasz Festiwal adresowany jest do zróżnicowanej pokoleniowo publiczności i w swojej nadrzędnej idei chce przekonać szerokie audytorium, że kultura wysoka jest niezbędna dla współczesnego człowieka, a odkrywanie jej walorów poprzez eksponowanie międzynarodowych konotacji muzycznych i odkrywanie artystów nieznanych bądź zapomnianych, ten cel tylko wzmacnia.
Royal Opera Festival to wydarzenie cykliczne, organizowane od 2019 roku, którego celem jest przedstawienie odbiorcom mało znanej twórczości samego Rossiniego (w 2019 roku była to opera Tancred zaledwie 3 razy grana w Polsce od czasu swego powstania w 1813 roku, w 2021 dwa dzieła: Jedwabna drabinka oraz Elżbieta, królowa Anglii, w 2022 trzy takie dzieła: Armida, Adina oraz Hermiona, a w 2023 Signor Bruschino). W ramach swego rodzaju kontrastu do mniej znanych utworów (jak choćby prezentowana w poprzedniej edycji opera Giovanniego Paciniego Arabowie w Galii) czy artystów, widzowie mieli również okazję przypomnieć sobie jedną z bardziej znanych oper Rossiniego, jaką jest Cyrulik sewilski. W 2024 roku po raz kolejny odbędzie się ponadto Akademia Belcanto – warsztaty mistrzowskie dla młodych śpiewaków, którzy będą mieli okazję nie tylko uczyć się pod okiem znakomitych artystów, ale i wspólnie z nimi wystąpić w festiwalowych produkcjach.
Royal Opera Festival organizują Stowarzyszenie PASSIONART oraz Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. W 2024 roku po raz kolejny podjęta została współpraca z Belcanto Opera Festival. Rossini in Wildabad oraz Muzeum Domem Rodzinnym Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach. W tegorocznej, szóstej edycji Festiwalu do współorganizacji dołączają - Opera Krakowska, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz Krakowska Opera Kameralna. Jest to efekt kilkuletniego działania Filharmonii Krakowskiej, mającego na celu konsolidację i ścisłą współpracę instytucji kultury Województwa Małopolskiego, która do tej pory zaowocowała wieloma wydarzeniami sygnowanymi znakiem Muzycznych Mostów.
PROGRAM EDYCJI 2024:
21.06.2024, godz. 19.30, sala koncertowa Filharmonii
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
José Miguel Pérez-Sierra - dyrygent
Jochen Schönleber – reżyseria, scenografia
Eleonora Calabrò – asystent reżysera
Olesja Maurer – kostiumy
Agnieszka Ignaszewska-Magiera – asystent muzyczny, klawesyn
Dogukan Özkan – Mustafà
Polina Anikina – Isabella
Hyunduk Kim – Lindoro
Francesco Bossi – Haly
Emmanuel Franco – Taddeo
Oksana Vakula – Elvira
Camilla Carol Farias – Zulma
Szymon Naściszewski - asystent dyrygenta
Piotr Piwko – przygotowanie chóru
Gioachino Rossini – Włoszka w Algierze (wersja sceniczna)
23.06.2024, niedziela, godz. 18.00, sala koncertowa Filharmonii
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
José Miguel Pérez-Sierra - dyrygent
Jochen Schönleber – reżyseria, scenografia
Eleonora Calabrò – asystent reżysera
Olesja Maurer – kostiumy
Agnieszka Ignaszewska-Magiera – asystent muzyczny, klawesyn
Dogukan Özkan – Mustafà
Polina Anikina – Isabella
Hyunduk Kim – Lindoro
Francesco Bossi – Haly
Emmanuel Franco – Taddeo
Oksana Vakula – Elvira
Camilla Carol Farias – Zulma
Szymon Naściszewski - asystent dyrygenta
Piotr Piwko – przygotowanie chóru
Gioachino Rossini – Włoszka w Algierze (wersja sceniczna)
28.06.2024, piątek, godz. 19.00, Konsulat Generalny Austrii w Krakowie
Waldkonzert
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Enrico Fagone - dyrygent
Yo Otahara – sopran
Mert Süngü – tenor
Franz Schubert – Uwertura w stylu włoskim D.591
Franz Schubert – aria Der Vater mag wohl immer Kind mich nennen z Die Zwillingsbrüder D. 647
Gioachino Rossini – Uwertura do opery Tankred
Gioachino Rossini – aria No, che il morir non è Tankred z II aktu opery Tankred
Daniel Auber – aria C’est moi, qui l’ai frappée z IV aktu opery Jezioro wieszczek
Gioachino Rossini – Uwertura do opery Otello
Gioachino Rossini – aria Ah! sì, per voi già sento z II aktu opery Otello
Franz Schubert – VI Symfonia C-dur D.589
30.06.2024, niedziela, godz. 18.00, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
José Miguel Pérez-Sierra – dyrygent
Yo Otahara - sopran
Patrick Kabongo - tenor I
Tomasz Świerczek – tenor II
Dogukan Özkan - bas
Szymon Naściszewski - asystent dyrygenta
Gioachino Rossini – Messa di Gloria
6.07.2024, sobota, godz. 18.00, sala koncertowa Filharmonii
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Nicola Pascoli – dyrygent
Cecile Restier – fortepian, asystent muzyczny
Mert Süngü – Masaniello
Catherine Trottmann – Léona
Juan José Medina - Matteo
Nathanael Tavernier – Ruffino
Luis Magallanes – Torrellas
Camilla Carol Farias – Thérésia
Francesco Bossi – Le Gouverneur
Luis Magallanes – Calatravio
Massimo Frigato – Pedro
Massimo Frigato – Charlatan
Francesco Bossi - Giacomo
Szymon Naściszewski - asystent dyrygenta
Piotr Piwko – przygotowanie chóru
Michele Carafa – Masaniello (wersja koncertowa)
11.07.2024, czwartek, godz. 19.00, Opera Krakowska
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Antonino Fogliani – dyrygent
Jochen Schönleber – reżyseria, scenografia
Eleonora Calabrò – asystent reżysera
Olesja Maurer – kostiumy
Patrick Kabongo – hrabia Ory
Sophia Mchedlishvili – hrabina Adele
Camilla Carol Faria – Dame Ragonde
Fabio Capitanucci – Raimbaud
Diana Haller – Isolier
Yo Otahara – Alice
Nathanaël Tavernier – Guwerner
Cecile Restier – asystent muzyczny
Szymon Naściszewski - asystent dyrygenta
Piotr Piwko – przygotowanie chóru
Gioachino Rossini – Hrabia Ory (wersja sceniczna)
13.07.2024, sobota, godz. 18.00, Opera Krakowska
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Antonino Fogliani – dyrygent
Jochen Schönleber – reżyseria, scenografia
Eleonora Calabrò – asystent reżysera
Olesja Maurer – kostiumy
Patrick Kabongo – hrabia Ory
Sophia Mchedlishvili – hrabina Adele
Camilla Carol Faria – Dame Ragonde
Fabio Capitanucci – Raimbaud
Diana Haller – Isolier
Yo Otahara – Alice
Nathanaël Tavernier – Guwerner
Cecile Restier – asystent muzyczny
Szymon Naściszewski - asystent dyrygenta
Piotr Piwko – przygotowanie chóru
Gioachino Rossini – Hrabia Ory (wersja sceniczna)
Współorganizatorzy: