
Festiwal 4 Tradycji to inicjatywa Filharmonii Krakowskiej mająca na celu „przybliżenie bogatej twórczości Rzeczypospolitej Polskiej, czerpiącej – przez wzgląd na historyczne i geopolityczne uwarunkowania – z orientu, judaizmu, prawosławia i tradycji łacińskiej”. Od 2021 roku ten jeden z najważniejszych projektów instytucji skupia wokół siebie stałe grono odbiorców oczekujących wydarzeń opartych na etnicznych kontekstach.
„Pod dachami Krakowa i Kazimierza studiowano Ewangelię i Talmud, a Kazimierz Jagiellończyk modlił się pod sklepieniem ozdobionym przez nowogrodzkich malarzy z okolic Pskowa w gotyckiej Kaplicy Świętokrzyskiej Katedry Wawelskiej. Kraków jest miastem, w które przez wieki wielki twórczy wkład wnosili przedstawiciele innych niż polska kultur – osadnicy niemieccy, żydowscy kupcy i lekarze, włoscy przedsiębiorcy, architekci i muzycy, a wszyscy oni żyli i działali pod opiekuńczymi skrzydłami litewskiej dynastii Jagiellonów” – pisze Jerzy Łysiński. W myśl tej wielokulturowości naszego miasta, ale i kraju, w którym nie brakuje wątków kultury łacińskiej, bizantyjskiej, żydowskiej i orientalnej, a co za tym idzie również reprezentowanych je religii, na estradzie Filharmonii Krakowskiej podczas festiwalowych koncertów wybrzmiewają ich muzyczne zabarwienia.
W kolejnych trzech odsłonach Festiwalu 4 Tradycji gośćmi Filharmonii Krakowskiej byli między innymi nowojorski kantor Benjamin Matis, zespół Kroke, Klezmorim Trio, Maria Pomianowska z zespołem, Chór gruziński Basiani, Karolina Cicha & Spółka, wybrzmiewała muzyka cerkiewna, Msza chorwacka Borisa Papandopulo, Liturgia uroczysta Łesi Dyczko oraz dzieła polskich kompozytorów, takich jak Zygmunt Noskowski, Emil Młynarski, Witold Maliszewski, Bolesław Szabelski, Józef Koffler czy Andrzej Panufnik.
Harmonogram Festiwalu 4 Tradycji 2025
8.05.2025, czwartek, godz. 19.30
Pieśni Lewantu
Wassim Ibrahim i przyjaciele
Wassim Ibrahim – Improwizacja I
Shlom Lech (Ave Maria) po aramejsku (oprac. Wassim Ibrahim)
Wassim Ibrahim – Improwizacja II
Ojcze Nasz po aramejsku (oprac. Wassim Ibrahim)
Al Tarek po aramejsku (oprac. Wassim Ibrahim)
Wassim Ibrahim – Syriac Fantasy III
Ja tere tiri - muzyka tradycyjna (oprac. Wassim Ibrahim)
Ghazali - muzyka tradycyjna (oprac. Wassim Ibrahim)
Riad Alsunbati – Longa Riad (oprac. Wassim Ibrahim)
Kaduk Almayan - muzyka tradycyjna (oprac. Wassim Ibrahim)
Diyab Mashhour – Almaya (oprac. Wassim Ibrahim)
Jbouri Alnajar i Nathem Naiima – Tala min Bayt’ abuha
Ruhi Alchammash – Samai Nahawand
Ibatli żałab - muzyka tradycyjna (oprac. Wassim Ibrahim)
Fok’ iilna Chil - muzyka tradycyjna (oprac. Wassim Ibrahim)
11.05.2025, niedziela, godz. 18.00
MUZYKA ŻYDOWSKA
Kadya Trio:
Leila Schutz - wokal
Dr. Alan Bern - fortepian, akordeon
Mark Kovnatskiy - skrzypce
Kits, kats, ketsele & Eyns, tsvey, dray
A mayse mit a volf
Der yam
Bay an oremen man
Barelekh
Gedanken (Instrumental)
Efnt dem toyer
Di dame mit a hintl
Di gril
Shtern faln
Falt a regndl arop
A krigeray
słowa: Kadya Molodovsky, muzyka: Alan Bern
16.05.2025, piątek, godz. 19.30
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Warszawska Orkiestra Sentymentalna:
Gabriela Mościcka - wokal, akordeon
Kazimierz Nitkiewicz - trąbka
Lena Nowak - klarnet
Jakub Kotowicz - wibrafon
Łukasz Owczynnikow - kontrabas
Mateusz Kowalski - instrumenty perkusyjne
Krzysztof Baranowski - gitara, mandolina
17.05.2024, sobota, godz. 18.00
Chór Filharmonii Krakowskiej
Irina Bogdanovich - dyrygent
Piotr Piwko - chórmistrz
Repertuar:
Romuald Twardowski in memoriam
Romuald Twardowski - Alleluja
Romuald Twardowski - Chwalitie Imia Gospodnie
Tomasz Szewerowski - Wieczernia
Romuald Twardowski - Woskriesienije Christowo
Romuald Twardowski - Wsiakoje dychanie
Mykoła Dylecki - Wieczernia
Romuald Twardowski - Wo carstwii Twojem