Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
Dyskusyjny Klub Muzyczny

Dyskusyjny Klub Muzyczny „Wszystko gra” to cykl spotkań z muzykami, dyrygentami i artystami przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych wielbicieli muzyki.

Inicjatywa jednoczy wokół Filharmonii Krakowskiej środowisko melomanów w różnym wieku i różnych zawodów, którzy chcą się spotykać, by mówić o muzyce i wymieniać doświadczeniami w swojej podróży po ścieżce dźwiękowej. DKM przyczynić się też może do popularyzacji muzyki i poznania jej piękna. Dzięki proponowanym spotkaniom przybyli na koncert melomani mają szansę zgłębić swoją wiedzę na temat prezentowanych dzieł, losów kompozytorów, a także poznać arkana związane z zawodem artysty instrumentalisty, śpiewaka czy dyrygenta. 


Za co kochamy Karola Szymanowskiego; jakie są dwie twarze Jerzego Maksymiuka; jak Krzysztof Meyer komponuje w epoce wieży Babel; ile jest wyjść z labiryntu Krzysztofa Pendereckiego; czy requiem, to łzy kompozytorów; jaki jest świat według Wojciecha Kilara – to tylko nieliczne tematy, jakie zostaną poruszone w tym sezonie w ramach Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra” Filharmonii Krakowskiej.


Gośćmi klubowych spotkań, prowadzonych przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz w sezonie 2023-2024, będą niezwykłe postaci muzyki: kompozytorzy, dyrygenci, instrumentaliści, naukowcy, pisarze muzyczni. Wśród nich znajdą się m.in.: Łukasz Borowicz, Jerzy Maksymiuk, Maciej Tworek, Krzysztof Meyer, prof. Teresa Chylińska, Antoni Wit, Adam Makowicz, Alexander Humala, Sebastian Perłowski. DKM odbywać się będzie w Filharmonii Krakowskiej, w soboty, o godz. 16.30 przed koncertami abonamentowymi. Klub jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Wstęp wolny!


Spotkania Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra” są doskonałą okazją, aby poznać legendarne postaci muzyki naszych czasów, dowiedzieć się o wielu faktach z ich życia, o fascynacji, pracy, ale przede wszystkim o wykonywanej muzyce. Spotkania DKM mogą się stać żywą lekcją historii i teorii muzyki, a także okazją do rozmów ze słynnymi artystami.

Ideą DKM „Wszystko gra” jest bowiem rozmowa o muzyce. Tu nie ma podziału na tych którzy mówią i na tych którzy jedynie słuchają. Wszystkich zachęcamy do rozmów, do dzielenia się swoją muzyczną wiedzą i doświadczeniami, wątpliwościami, emocjami, przeżyciami, wspomnieniami. Każde spotkanie ma swój temat, który powiązany jest z programem koncertu abonamentowego Filharmonii Krakowskiej, odbywającego się po spotkaniu i dzień przed nim. A punktem wyjścia do poszczególnych rozważań staje się rozmowa z gościem, będącym często wykonawcą koncertu.

Dyskutowanie o muzyce w przestrzeni publicznej nie jest częste. Potrafimy rozmawiać o serialach, teatrze i książkach, ale rozmowy o muzyce zostawiamy krytykom. Dyskusyjny Klub Muzyczny pragnie to zmienić. Udowadnia, że muzyka jest częścią życia każdego z nas i że można o niej mówić na wiele sposobów.

DKM „Wszystko gra” wystartował w Filharmonii Krakowskiej w lutym 2023 roku. Do wakacji odbyło się dziewięć spotkań, w których udział wzięło wielu fantastycznych muzyków, dyrygentów, instrumentalistów, śpiewaków, takich jak m.in.: Łukasz Borowicz, Katarzyna Budnik, Alexander Humala, Bartłomiej Kominek, Urszula Kryger, Magdalena Lisak, Mariusz Patyra, Piotr Piwko, Paweł Wajrak, Andrzej Wierciński i Antoni Wit.



Spotkania prowadzi Agnieszka Malatyńska - Stankiewicz – dziennikarka, fotografka, prelegentka, autorka książek, m.in. „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci” – będącej rozmową z Antonim Witem; „Byłem w niebie” – wywiadu rzeki ze Stanisławem Skrowaczewskim, współautorka „Scherza dla Wojciecha Kilara” oraz „Dla Ciebie śpiewam” książki o historii Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, która ukazała się także pod jej redakcją. Autorka licznych opraw muzycznych, w tym do polskiego widowiska plenerowego podczas EXPO 2012 w Szanghaju. Autorka wywiadów z twórcami sztuki i kultury w ramach spotkań m.in.: „Kod mistrzów”, „Czas na taniec!”, „Krynickie spotkania z artystą”. Była dziennikarka Radia RMF oraz była długoletnia dziennikarka „Dziennika Polskiego” i redaktor naczelna portalu Polska Muza. Obecnie felietonistka Radia Kraków i współautorka cyklu audycji „Labirynt Krzysztofa Pendereckiego”. Rzeczniczka festiwali: Muzyka w Starym Krakowie, Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz Materia Prima w Krakowie; a także impresario Baletu Cracovia Danza. Specjalistka PR w kulturze. Kawaler brązowego orderu „Gloria Artis”.



Spotkania w Sali Złotej przed sobotnimi koncertami abonamentowymi, godz. 16.30

wstęp wolny

koncepcja i prowadzenie: Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz


Spotkanie #1

16.09.2023

Za co świat pokochał Szymanowskiego?


Spotkanie specjalne: 80. urodziny prof. Krzysztofa Meyera

30.09.2023

Krzysztof Meyer. Życie w epoce wieży Babel


Spotkanie #2

7.10.2023

Stanisław Skrowaczewski na 100. urodziny.


Spotkanie #3

14.10.2023

Mozart: miłość warta mszy. Czyli kompozytor w szponach uczuć


Spotkanie #4

28.10.2023

Requiem. Przejmujące łzy kompozytorów


Spotkanie specjalne: Muzyka Polska OdNova

10.11.2023, godz. 18 (piątek)

W poszukiwaniu Feliksa Nowowiejskiego


Spotkanie #5

18.11.2023

Podwójne życie Maksymiuka: dyrygent i kompozytor


Spotkanie specjalne: Inauguracja IV Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego

26.11.2023 (niedziela)

Krzysztof Penderecki. Tworzenie raju (w 90. urodziny kompozytora)


Spotkanie #6

2.12.2023

Tako rzecze Richard Strauss


Spotkanie #7

9.12.2023

Henryk Mikołaj Górecki: „Cóż może być piękniejszego niż niebo, które oczywiście zawiera wszystko, co piękne?” (w 90. urodziny kompozytora)


Spotkanie #8

16.12.2023

Chrystus według Franciszka Liszta


Spotkanie #9

6.01.2024

Nie tylko gospel. Co nam daje wspólne śpiewanie


Spotkanie #10

20.01.2024

„O nic nie zabiegałem”. Świat Wojciecha Kilara (w 10. rocznicę śmierci)


Spotkanie #11

27.01.2024

Antoni Wit. W 250 orkiestr dookoła świata (jubileusz 80. urodzin Antoniego Wita)


Spotkanie #12

3.02.2024

Beethoven też był młody. Debiut i co dalej?


Spotkanie #13

10.02.2024

Gershwin: Amerykanin w klasyce


Spotkanie #14

24.02.204

Debussy, Ravel, Strawiński: muzyczne rewolucje Paryża


Spotkanie #15

2.03.2024

Mahler: autoportret ze śmiercią przygrywającą na skrzypcach


Spotkanie #16

16.03.2024

Dvořák: Stabat Mater, czyli śmierć, która stała się życiem dla świata


Spotkanie #17

23.03.2024

Pamięci anioła: Alban Berg godzi romantyzm z dodekafonią


Spotkanie #18

6.04.2024

Kosmos według Gustava Holsta


Spotkanie #19

20.04.2024

Co dał światu niemiecki romantyzm?


Spotkanie #20

27.04.2024

Beethoven, nie tylko kompozytor hymnu Unii Europejskiej


Spotkanie #21

11.05.2024

Muzyka prawosławna: piękno wielogłosowości


Spotkanie #22

18.05.2024

Szanowany Haydn i łobuz Mozart: przyjaźń i podziw


Spotkanie #23

8.06.2024

Sezon niczym muzyka Felixa Mendelssohna – „Od delikatnego szeptu do potężnego szaleństwa żywiołów”


Spotkanie #24

15.06.2024

Zarzuela: hiszpańska operetka podbija świat

Galeria
Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie