- o nas Zwiń
-
-
-
-
-
Gmach użytkowany przez Filharmonię Krakowską od chwili jej zaistnienia, czyli od lutego 1945 r., ukończony został w 1931 r. jako Dom Katolicki wg projektu Józefa Pokutyńskiego. Głównym inicjatorem budowy był Kardynał Książę Adam Sapieha. Twórcy projektu kierowali się wzorem słynnego budynku, o podobnym przeznaczeniu - Maison du Peuple w Brukseli zaprojektowanego w 1897 r. przez Viktora Horta. Elewacja budynku i sala koncertowa mają charakter neobarokowy, w odróżnieniu od pozostałych pomieszczeń utrzymanych w stylistyce modernizmu. Konstrukcja gmachu opiera się na kształcie litery L. W trosce o efekt estetyczny budynku widocznego od strony ulicy Franciszkańskiej i Plant, zaprojektowano front elewacji tworzący najważniejszy element architektury gmachu. Kubatura budynku to 24.000 metrów sześciennych, powierzchnia użytkowa - 4.550 metrów kwadratowych. Fasadę budynku filharmonicznego zwieńcza kartusz z herbem "Trzy Korony". Sala widowiskowa (20 x 28 m) licząca 720 miejsc jest największą salą koncertową Krakowa. Usytuowana od strony ul. Zwierzynieckiej, gdzie przewidziano także wyjścia dla publiczności. Głównym elementem jej wystroju - a zarazem najokazalszym instrumentem Filharmonii - są organy firmy Johannes Klais - Orgelbau Bonn (przekazane do użytku w październiku 1996 r. w miejsce spalonych w pożarze budynku w grudniu 1991 organów firmy VEB Postdamer Schuke - Orgelbau). Oprócz sali koncertowej Filharmonia dysponuje także dwiema salami przeznaczonymi do muzykowania kameralnego (Sala Złota, Sala Błękitna - w której 15.10.1938 debiutował jako poeta Karol Wojtyła, Jan Paweł II).
W latach 2017-2020 przeprowadzony został remont konserwatorski i modernizacja budynku Filharmonii Krakowskiej na łączną kwotę 24,5 miliona złotych, z czego 9, 6 mln pochodziło z budżetu Województwa Małopolskiego, 14,7 mln z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 0,2 mln to środki własne.
Znacząca zmiana, jaka nastąpiła w wyniku przeprowadzonego remontu, dotyczy sali koncertowej, która liczyć obecnie nieco ponad 700 miejsc siedzących (parter, balkon, loże). Zarówno część parterowa, jak i balkonowa widowni ustawiona została amfiteatralnie, co poprawiło widoczność z ostatnich rzędów. Zamontowana została ponadto klimatyzacja, która w znaczący sposób poprawia komfort pracy artystów oraz przebywania melomanów w budynku.
Dzięki współpracy z pracownikami i studentami wydziałów akustyki Politechniki Krakowskiej i AGH, poprawiono akustykę sali koncertowej. Zarówno nad sceną, jak i widownią, umieszczono specjalne ekrany, które wyostrzyły słyszalność dźwięków. Zamontowano również nowe dźwiękoszczelne drzwi, ograniczające słyszalność hałasu dochodzącego od strony ulicy Zwierzynieckiej.
Aby powiększyć komfort przebywania w budynku, zaanektowana została przestrzeń podwórka, gdzie powstało patio do użytku publiczności gromadzącej się przed koncertami oraz podczas przerw. Jest to także nowa przestrzeń do Organizacji wystaw, konferencji prasowych i briefingów. Urządzono również szereg dodatkowych toalet o wysokim standardzie, spośród których część przystosowana została dla osób niepełnosprawnych.
W budynku zainstalowane zostały dwie windy – osobowa i osobowo-towarowa, która wykorzystywana jest także do przewozu instrumentów. Dzięki temu udogodnieniu budynek jest już w pełni dostosowany do potrzeb osób z dysfunkcją ruchową, umożliwiając im uczestniczenie w wydarzeniach odbywających się na pierwszym, bądź drugim piętrze gmachu.
W budynku przeprowadzony został ponadto remont skrzydła przeznaczonego na użytek administracji, na łączny koszt 350 000 złotych.