Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
ETR - tekst łatwy do czytania



  




ETR -Tekst łatwy do czytania 


PODSTAWOWE INFORMACJE

Filharmonia imienia Karola Szymanowskiego w Krakowie

w skrócie nazywana Filharmonią Krakowską

znajduje się przy ulicy Zwierzynieckiej 1 w Krakowie.

Do budynku wejdziesz od ulicy Straszewskiego środkowymi drzwiami.

Sprawdź gdzie się znajdujemy

Sprawdź jak do nas dojechać


W Filharmonii odbywają się wydarzenia muzyczne takie jak:

• Koncerty z udziałem orkiestry.

Orkiestra to grupa muzyków grających na instrumentach.

• Koncerty z udziałem orkiestry i chóru.

Chór to grupa osób, które razem śpiewają.

• Koncerty Kameralne.

Są to koncerty z małą ilością muzyków.

• Koncerty dla dzieci

• Zajęcia edukacyjne

• Zajęcia muzykoterapii dla seniorów i dla dzieci w spektrum autyzmu



HISTORIA FILHARMONII

Filharmonia Krakowska powstała jako pierwsza filharmonia w Polsce po drugiej wojnie światowej.

Pierwszy koncert orkiestry Filharmonii Krakowskiej odbył się 3 lutego 1945 roku.

Niedługo później do orkiestry dołączył chór.

Pierwszym dyrygentem po drugiej wojnie światowej był Zygmunt Latoszewski.

Dyrygent to osoba, która kieruje muzykami.

Dyrektorem Artystycznym Filharmonii w latach 1988-1990 był wybitny kompozytor Krzysztof Penderecki.

Kompozytor to osoba, która tworzy muzykę.

Zajmował on stanowisko honorowego Dyrektora Artystycznego od 1993 roku.


Orkiestra i chór koncertowały w ponad 30 krajach w Europie, Azji i Ameryce Północnej.

W repertuarze filharmonii znajdują się utwory z różnych epok od średniowiecza po czasy współczesne.



O BUDYNKU


Filharmonia znajduje się w starym budynku.

Ten budynek został zbudowany w 1931 roku.
Zdjęcie przedstawia budynek Filharmonii Krakowskiej widziany od frontu.

Budynek i Sala Koncertowa są w stylu neobarokowym.

Neobarok to styl w architekturze dziewiętnastego wieku.

Pozostałe pomieszczenia urządzone są w stylu modernizmu.

Modernizm to styl w architekturze z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku.

Budynek jest w kształcie litery L.

Na górze przedniej ściany budynku znajduje się kartusz z herbem „Trzy korony”.

Kartusz to dekoracyjne obramowanie herbu.

Herb to charakterystyczny znak danego rodu, miasta lub państwa.

W filharmonii są 3 sale, w których odbywają się koncerty.


W Sali Koncertowej obecnie jest 668 miejsc.

Miejsca podzielone są na sektory:

• Parter

• Parter-tył

• Balkon

• Loże

W sali koncertowej największą ozdobą są organy.

Te organy są w filharmonii od 1996 roku.

Organy to największy instrument muzyczny z klawiszami.


Sala Złota znajduje się na 1 piętrze.

Odbywają się w niej koncerty kameralne.

Są to koncerty z małą ilością muzyków.

W Sali Złotej mieści się 100 osób.


Sala Błękitna znajduje się na 2 piętrze.

Odbywają się w niej koncerty kameralne i zajęcia dla dzieci.

W Sali Błękitnej mieści się 80 osób.


W latach 2017-2020 odbył się generalny remont budynku.

Pieniądze na ten remont pochodziły z:

• Województwa Małopolskiego

• Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

• Środków własnych filharmonii

W sektorze parter-tył została podniesiona podłoga pod fotelami.

Poprawiło to widoczność z ostatnich rzędów.

Została zamontowana klimatyzacja.

Została poprawiona akustyka Sali Koncertowej.

Akustyka to sposób rozchodzenia się dźwięku.

W tym celu zamontowano specjalne ekrany.

Zamontowano dźwiękoszczelne drzwi.

Zmniejszają one hałasy dochodzące z ulicy.

Podwórko zostało przekształcone na przestrzeń dla publiczności.

W tej przestrzeni jest kawiarnia.

Czasami są tutaj organizowane wystawy i spotkania z dziennikarzami.

Wybudowano dodatkowe toalety.

Na parterze wybudowano toaletę dla osób z niepełnosprawnościami.

Zainstalowane zostały dwie windy.

Z windy przy portierni mogą korzystać słuchacze.



CHCESZ Z NAMI POROZMAWIAĆ?

                                                                                                                                            

• Możesz do nas napisać wiadomość e-mail              

nasz adres to: widownia@filharmonia.krakow.pl                                            
                                                                                                                                         

• Możesz do nas zadzwonić

nasz numer to: 12 619 87 22

                                                                                                                                  

• Możesz napisać do nas smsa

nasz numer to: 504 063 337

                                                                                                                                  

• Możesz do nas przyjść i spotkać się z nami.

pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16

Nasz adres:

Filharmonia imienia Karola Szymanowskiego w Krakowie

ul. Zwierzyniecka 1

31-103 Kraków


Więcej informacji o Filharmonii Krakowskiej dla osób w spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnościami znajdziesz w deklaracji dostępności.






Autor tekstu: Monika Kij

Konsultant: Karol Włodarczyk


Symbole: http://www.arasaac.org/ udostępnione na licencji CC (BY-NC-SA)

Zdjęcie budynku filharmonii wykonał Wojciech Plewiński