
Wykonawcy:
Kadya Trio:
Leila Schütz - wokal
Alan Bern - fortepian, akordeon
Mark Kovnatskiy - skrzypce
Repertuar:
THE KADYA TRIO – zespół cieszący się międzynarodowym uznaniem. Artyści łączą oryginalne wykonania z dogłębną znajomością tradycyjnej muzyki jidysz. Leila Schütz – wybitna, francuska sopranistka posiada bogate zaplecze kulturowe
i muzyczne, które ma znaczący wpływ na interpretacje utworów. Mark Kovnatskiy, zaliczany do młodego pokolenia wirtuozów skrzypiec, wnosi do swojego oryginalnego stylu brzmienie klasycznych skrzypiec. Alan Bern, promotor odrodzenia muzyki jidysz, aktywny od początku lat 80. XX wieku, klasyczny pianista i kompozytor z wykształcenia, wnosi melancholijną, a także radosną wrażliwość do swoich aranżacji poezji Kadii Mołodowskiej.
Leila SCHÜTZ – francuska sopranistka, obecnie członkini Studia Teatru Operowego w Rostocku w Niemczech. Swoją muzyczną podróż rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach w Konserwatorium Paryskim. W wieku 12 lat przeszła do klasy śpiewu, szkoląc się u Elsy Maurus, następnie u Yaminy Maamar w Hochschule für Musik w Dreźnie. Artystka wciąż doskonali swój warsztat wokalny uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów. Laureatka Lion’s Club Prize – nagrody przyznawanej przez Saxony Singing Academy oraz trzech nagród na konkursie wokalnym Cavalli Monteverdi w Cremonie (doceniona m.in. przez takich artystów, jak Michael Chance i Francesco Corti). Jesienią 2023 roku dołączyła do Studia Operowego w Rostocku, gdzie kreowała takie role, jak Frasquita (Carmen G. Bizeta), Kupcy piasku i rosy (Jaś i Małgosia E. Humperdincka), Amor (Orfeusz i Eurydyka Ch.W. Glucka) i wiele postaci z nowej inscenizacji opery Czarnoksiężnik z krainy Oz autorstwa Lucy Landymore. Leila Schütz współpracowała z niemieckimi zespołami wykonując szeroki repertuar od muzyki dawnej po dzieła współczesne. Najwybitniejsze role śpiewaczki to: Królowa Nocy i Hersilia (Orpheus og Eurydike J.G. Naumanna) z drezdeńską Elblandphilharmonie, Zerbinette w operze hybrydowej Dafne na Naxos, Eunuch w operze Nos D. Szostakowicza w Semperoper oraz tytułowa rola w Glikl-Oratorye - jidyszowym dziele amerykańskiego kompozytora Alana Berna w Kaisersaal w Erfurcie. Ponadto artystka występowała jako Małgosia (Jaś i Małgosia E. Humperdincka), Olimpia (Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha). Obecnie kreuje rolę Catariny Cavalieri w musicalu Amadeus, wystawianym przez Daniela Pflugera w Rostocku. Śpiewaczka występuje również u boku swojej siostry, pianistki Belli Schütz w niemieckim i francuskim repertuarze pieśniowym, a także prezentuje muzykę jidysz w duecie z Norbertem Polkiem.
fot. Bella Schütz
Alan BERN – amerykański kompozytor (ur. 1955 w Bloomington, Indiana), pianista, akordeonista, pedagog muzyczny, działacz kulturalny i edukacyjny. Od 1987 roku mieszka w Berlinie. Założyciel i dyrektor artystyczny Yiddish Summer Weimar oraz Other Music Academy (OMA). Jego wkład w badania, rozpowszechnianie i twórczą odnowę muzyki żydowskiej (w tym udział w działalności zespołów muzycznych takich jak Brave Old World, The Other Europeans i The Semer Ensemble) cieszy się uznaniem na całym świecie. Jest twórcą Present-Time Composition, metody muzycznej i pedagogicznej, która łączy techniki improwizacyjne i kompozytorskie z wykorzystaniem nauk kognitywnych.
fot. Andreas Welskop
Mark KOVNATSKIY – jest uznanym i cenionym skrzypkiem, kompozytorem oraz ekspertem w dziedzinie tańców jidysz. Wiedzie prym w pokoleniu muzyków, którzy ocalili i rozwinęli w czasach współczesnych styl gry dawnych muzyków klezmerskich. Swoją karierę muzyczną rozpoczął jako skrzypek klasyczny, a od 2003 roku coraz bardziej poświęca się muzyce klezmerskiej. Od ponad 19 lat prowadzi warsztaty podczas międzynarodowych festiwali, a oprócz swojej pracy w charakterze kompozytora i nauczyciela tańców żydowskich jest jednym z czołowych skrzypków klezmerskich na świecie. Występuje w USA, Kanadzie, Europie, Izraelu i Japonii. Mark Kovnatskiy jest członkiem wielu zespołów i regularnie współpracuje z czołowymi interpretatorami muzyki żydowskiej, a także z licznymi orkiestrami klasycznymi.
fot. Shendl Copitman
Kim była Kadia Mołodowska?
Życie Kadii Mołodowskiej to wiele języków, krajów, dzieł i ludzi, a przecież zaczęło się stosunkowo zwyczajnie. Urodziła się w 1894 roku w sztetlu Bereza (biał. Biaroza) i jak wiele dziewcząt w jej czasach uczyła się czytać i odmawiać modlitwy w jidysz od swojej babci. Jednakże, ojciec zapoznał ją również z religijnymi pismami w języku hebrajskimi oraz zatrudnił prywatnych korepetytorów, aby zapewnić Kadii także świecką edukację w języku rosyjskim. Ten szeroki horyzont edukacyjny otworzył przed nią świat i położył podwaliny pod możliwość ukończenia studiów w kolegium nauczycielskim. Po wojnie spędziła kilka lat w Izraelu (1949-1952), a następnie wróciła do USA, gdzie zmarła w 1975 roku. Poetka była długo znana głównie dzięki hebrajskim tłumaczeniom swoich wierszy dla dzieci i wiele osób w Izraelu nie zdawało sobie sprawy, że zostały one pierwotnie napisane w jidysz. Dopiero w ostatnich dziesięcioleciach twórczość Kadii Mołodowskiej zaczęła przyciągać uwagę szerszego grona odbiorców. Pojawiły się nowe wydania i tłumaczenia jej tekstów, a ona sama jest obecnie uważana za jedną z największych poetek modernizmu w literaturze jidysz, ważny głos kobiecej żydowskiej emancypacji, orędowniczkę nieuprzywilejowanych i świadka żydowskich doświadczeń XX wieku.
dr Diana Matut
Cykl pieśni Sztern faln
Początki cyklu pieśni Sztern faln sięgają warsztatów piosenki dla dzieci zorganizowanych podczas Yiddish Summer Weimar 2015. Prowadząca warsztaty Diana Matut poprosiła dr Alana Berna, by dokonał muzycznej oprawy kilku wierszy dla dzieci napisanych przez Kadię Mołodowską w języku jidysz. W latach 2016 i 2017 piosenki z muzyką Berna stanowiły zasadniczą część repertuaru międzynarodowego projektu chóru dziewczęcego Kadya Choir, występującego w Niemczech i w Izraelu. Sukces tego projektu zaowocował filmem fabularnym The Young Kadyas (Młode Kadie) oraz wieloma innymi interpretacjami tego cyklu pieśni. Wykonanie tego repertuaru przez zespół Kadya Trio, pod dyrekcją samego kompozytora, wyróżnia głębia, nastrojowość, wirtuozeria i wrażliwość na niuanse języka jidysz.