Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
12 03-2023
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 25 zł
Przewijaj wydarzenia
X Krakowska Wiosna Wiolonczelowa
12-03-2023 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 40 zł ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 25 zł

Wykonawcy:

Projekt Muzyczne Mosty

Koncert inauguracyjny

Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej

Adam Klocek - dyrygent

Zdzisław Łapiński - wiolonczela

Dorota Imiełowska - wiolonczela

Jan Kalinowski - wiolonczela


Repertuar:

Krzysztof Penderecki – Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę 

Antonín Dvořák - VIII Symfonia G-dur op. 88


Koncert bez przerwy 


Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Koło Naukowe Wiolonczelistów Akademii zapraszają na jubileuszową 10. edycję Festiwalu Krakowska Wiosna Wiolonczelowa, który odbędzie się w dniach 12-18 marca. Jak co roku organizatorzy zadbali o to, aby program prezentował szerokie spektrum możliwości wiolonczeli, tak aby ucieszyć wszystkich miłośników muzyki tego instrumentu.


Podczas koncertu otwierającego 10. Krakowską Wiosnę Wiolonczelową (12.03.2023) z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka wystąpią pedagodzy AMKP: Zdzisław Łapiński, Dorota Imiełowska i Jan Kalinowski. 15 marca w Sali Koncertowej AMKP koncert austriackiego duetu BartolomeyBittmann. Muzyka wiolonczelisty Matthiasa Bartolomey’a oraz skrzypka Klemensa Bittmanna stanowi bezprecedensową kombinację spontanicznie rozbrzmiewającej improwizacji, elementów ciężkiego groove'u i rocka, jak również fragmentów intymnych ballad czy szybkich kompozycji uptempo. W dniu 16 marca Polish Cello Quartet zaprezentuje swój najnowszy autorski projekt poświęconym muzyce Fryderyka Chopina. W piątek 17 marca Czarakcziew/Kowal Duo z monograficznym koncertem poświęconym twórczości amerykańsko-żydowskiego kompozytora Fredericka Katza, zaprezentuje repertuar, w którym słychać klasyczne wykształcenie kompozytora, połączone z jego pasją do muzyki jazzowej. W sobotę 18 marca na zakończenie Festiwalu scena Auli Florianka w Krakowie zostanie zdominowana przez wiolonczelę. W tegorocznym jubileuszowym koncercie Only Cello! THE BEST OF wezmą udział studenci z Austrii, Chin, Finlandii, Litwy, Niemiec, Polski, Ukrainy i Włoch oraz pedagodzy Matthias Gredler, Marko Ylönen, Jan Kalinowski, Bartosz Koziak i Monika Krasicka-Gajownik.


Więcej informacji na stronie www: https://www.amuz.krakow.pl/wydzialy/wydzial-ii-instrumentalny/katedra-wiolonczeli-i-kontrabasu/aktualnosci-22/10-krakowska-wiosna-wiolonczelowa/


  


Zdzisław ŁAPIŃSKI – urodzony w Krakowie w1956 roku rozpoczął naukę gry na wiolonczeli w wieku lat 7, kończąc z wyróżnieniem Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną (obecnie Akademię Muzyczną im. K. Pendereckiego) w Krakowie, a następnie kontynuując studia w Yale University. W 2012 ukończył studia podyplomowe MBA Zarządzanie Szkoła Wyższą na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Laureat szeregu konkursów wiolonczelowych i kameralnych, zarówno krajowych jak i międzynarodowych – w Evian, Florencji, Poznaniu, Łodzi.

Jako solista i kameralista koncertował m.in. we Francji, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Jugosławii, USA, Brazylii, Japonii, Libanie, Wietnamie i na Malcie.

W latach 1979–1981 był I wiolonczelistą orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis, a w latach 1981–1989 koncertmistrzem Orkiestry PRiTV w Krakowie, zaś w latach 1989–2012 – koncertmistrzem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

W 1992 roku założył Zespół Wiolonczel CANTABILE, którego jest kierownikiem artystycznym. Od 1997 roku jest także kierownikiem artystycznym Zespołu Kameralnego Primo Allegro.

Od 1981 roku związany jest z Akademią Muzyczną w Krakowie, pełniąc obecnie funkcję Kierownika Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu. Prowadzi kursy mistrzowskie w kraju i zagranicą a także zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Jest Profesorem Wizytującym w Central Conservatory of Music w Pekinie.


Dorota IMIEŁOWSKA –ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Witolda Hermana. Doskonaliła swoje umiejętności u takich mistrzów jak Miloš Sadló, Daniel Szafran i Michel Schwalbé. Jest laureatką wielu konkursów oraz otrzymała prestiżową nagrodę fonograficzną Le Ring de Classiqueinfo za premierowe nagranie utworów Marka Stachowskiego na wiolonczelę solo i orkiestrę. Uhonorowana nagrodą specjalną Hochschule für Musik w Kolonii w uznaniu jej talentu i kunsztu artystycznego oraz za wykonanie dzieł Krzysztofa Pendereckiego.

Dokonała kilkudziesięciu prawykonań solowych utworów wiolonczelowych, które zostały napisane specjalnie dla niej przez wielu kompozytorów. Swoje utwory dedykowali jej m.in. Krystyna Moszumańska-Nazar, Marek Stachowski, Zbigniew Bujarski, Adam Walaciński i Stanisław Radwan. Nagrywa dla telewizji, radia oraz wielu znaczących wytwórni fonograficznych. Na specjalne zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego prezentowała jego utwory solowe i kameralne na koncertach w Niemczech, Włoszech, Czechach i Polsce. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po dzieła współczesne, a także inne gatunki, jak etno, jazz, tango, muzyka żydowska, bałkańska oraz wiele innych.

Wydała trzy solowe albumy: Cello, In Memory (z premierowymi kompozycjami polskimi) i Valse Sentimentale. Wraz z Kają Danczowską i Mariolą Cieniawą nagrała oraz wydała album z triami Feliksa Mendelssohna i Dmitrija Szostakowicza oraz premierowe nagranie koncertu na klarnet i wiolonczelę Marka Stachowskiego Claricellato. Artystka zarejestrowała wszystkie dzieła wiolonczelowe Marka Stachowskiego dla wytwórni płytowych Dux oraz Koch International.

Ceniona interpretatorka muzyki żydowskiej, zarówno tradycyjnej, jak i klasycznej. Dokonała polskiego prawykonania Kaddish Fredericka Kaufmana oraz Adagio na wiolonczelę solo Krzysztofa Pendereckiego. W 1994 wystąpiła jako solistka podczas słynnego koncertu Hommage à Lutosławski na Festiwalu „Warszawska Jesień”, gdzie wykonała Grave na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Witolda Lutosławskiego, zyskując wielkie uznanie publiczności i krytyki.

Jako kameralistka współpracowała z wieloma znakomitymi artystami, jak m.in. Halina Czerny-Stefańska, Elżbieta Stefańska, Kaja Danczowska, Nigel Kennedy czy Jerzy Maksymiuk; występując podczas koncertów i festiwali w Europie, Azji oraz w USA. W czasie Roku Chopinowskiego 1999 była koncertmistrzem wiolonczel Polish Festival Orchestra Krystiana Zimermana podczas światowej trasy koncertowej. Przez wiele lat była również koncertmistrzem wiolonczel orkiestry Sinfonietta Cracovia.

Wykłada na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę wiolonczeli oraz jest pionierem innowacyjnych koncepcji artystycznych w połączeniu z najlepszą tradycją rosyjskiej szkoły gry. Dorota Imiełowska jest także inicjatorką i organizatorką licznych projektów artystycznych, a także charytatywnych.

Poza dorobkiem wykonawczym i nagraniowym skomponowała liczne utwory na wiolonczelę solo, zespoły kameralne oraz orkiestrę. Artystka tworzy czerpiąc z nurtów muzyki poważnej, etnicznej, jazzowej oraz innych gatunków. Autorka kompozycji jazzowych, pisanych m.in. dla Janusza Muniaka, a także związana z Krakowskim Salonem Poezji Anny Dymnej, gdzie pełni rolę Muzycznego Anioła Salonu. Utwory Doroty Imiełowskiej wykonywane były w Polsce, Niemczech, Danii oraz w USA. Autorka ponad 60 utworów instrumentalnych, w tym Hymnu do Atona, dedykowanego Jerzemu Treli.

Jej gra pozostaje inspiracją dla wielu kompozytorów takich jak Marek Stachowski, Krystyna Moszumańska-Nazar, Adam Walaciński, Stanisław Radwan, Paweł Sydor; artystów-plastyków jak Władysław Hasior, Agnieszka Praxmayer, Jerzy Brataniec; czy fotografików jak Marian Curzydło. W 2018 Stanisław Radwan skomponował dedykowane Dorocie Imiełowskiej Concertino Piccolo per Dorothea Im. na wiolonczelę i orkiestrę kameralną. Zainspirowała też wybitnego polskiego jazzmana Jarka Śmietanę do napisania specjalnie dla niej jazzowego koncertu wiolonczelowego. Utwory, które powstały dla niej, na stałe weszły do kanonu literatury muzycznej chętnie granej i słuchanej. Jako solistka dokonała ponad 120 prawykonań światowych. Prowadzi kursy mistrzowskie oraz wykłady w Polsce, Europie i USA.

Dorota Imiełowska postrzega sztukę jako świat bez granic. Muzyka jest przestrzenią do tworzenia wciąż nowych brzmień i odkrywania nieznanych przestrzeni. Potrzeba wolności i poszukiwania skłoniły artystkę do otwarcia się na tradycyjną muzykę żydowską, jazz, a także muzykę etniczną, elektroniczną i popularną. Dorota Imiełowska tworzy unikatowy fusion, łącząc różne style i techniki. Jest nie tylko wiolonczelistką, ale gra także na morin chuur, kemancze, sarangi, suce biłgorajskiej i fortepianie. Tworzy projekty interdyscyplinarne, łącząc z muzyką medycynę, prawo, nauki ścisłe czy filozofię i teologię. Jest współzałożycielką i prezesem Europejskiego Instytutu Sztuki, Nauki i Innowacji. Działa również w obszarze wymiaru sprawiedliwości jako biegły w postępowaniach cywilnych i karnych z zakresu muzykologii i muzyki. Fot. Marian Curzydło


Jan KALINOWSKI – kształcił się w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, École Normale de Musique w Paryżu i Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie pod kierunkiem wybitnych profesorów: Witolda Hermana, Paula Julien i Petera Bucka. Pracował również pod kierunkiem Davida Geringasa, Ivana Monighettiego i Arto Norasa. Nagrywał dla radia i telewizji, m.in. koncerty wiolonczelowe Witolda Lutosławskiego (Libańska Orkiestra Narodowa; Azerbejdżańska Orkiestra Narodowa) i Marka Stachowskiego (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej). Jako solista występował pod batutą m.in.: Raufa Abdullayeva, Łukasza Borowicza, Michała Dworzyńskiego, Jacka Kaspszyka, Pawła Przytockiego, Daniela Rajskina, Wojciecha Czepiela, Adama Klocka, Jacka Rogali, Antoniego Wita, Jacka Rafała Delekty, Macieja Tworka, Pawła Kotli, Jurka Dybała i Pawła Kapuły. Występował na najbardziej prestiżowych estradach świata m.in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St. Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie.

Od 2001 roku, wraz z pianistą Markiem Szlezerem, tworzy zespół Cracow Duo. Muzycy regularnie nagrywają i wydają płyty. Ich albumy otrzymały liczne nagrody i wyróżnienia. W roku 2018 nakładem wydawnictwa Warner Classics ukazała się płyta Polish Music Experience nagrana z towarzyszeniem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Nagrania muzyków, oprócz pochlebnych recenzji otrzymały liczne nominacje do Polskich Nagród Fonograficznych „Fryderyk”. Fascynacja muzyką polską powoduje, że artysta od początku działalności aktywnie włącza się w nurt promocji rodzimej kultury w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła m.in.: Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Stojowskiego, Szymona Laksa, Ludomira Różyckiego i Tadeusza Majerskiego. Wraz z Markiem Szlezerem, wykonuje również wiele utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla Cracow Duo przez wielu autorów polskich i zagranicznych, w tym koncertów z orkiestrą. Swoje koncerty instrumentalne zadedykowali im Krzysztof Meyer (2017), Marta Ptaszyńska (2019) oraz Piotr Moss (2020).

W roku 2022 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. Jest pedagogiem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie od 2010 roku prowadzi swoją klasę wiolonczeli.

Jan Kalinowski od roku 2012 gra na instrumencie Wojciecha Topy.

Fot. Anita Wąsik-Płocińska



Adam KLOCEK – dyrygent i wiolonczelista, laureat „muzycznego Oscara” – Grammy Award 2014, określony przez Krzysztofa Pendereckiego jako „jeden z najbardziej obiecujących dyrygentów młodszej generacji”.

W roku 2004 artysta wygrał konkurs na stanowisko dyrygenta-asystenta Maestro Jana Lathama-Koeniga, dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i Festiwalu Vratislavia Cantans. Od 2006 r. pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kaliskiej, a od roku 2011 dyrektora artystycznego orkiestry Młoda Polska Filharmonia.

Występ artysty na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Ermitage w Petersburgu, podczas którego dyrygował on Państwową Orkiestrą Ermitażu został określony przez czołowy ogólnorosyjski dziennik Niezawisimaja Gazeta jako „dar niebios”.

Zainteresowania i zdolności dyrygenckie Adama Klocka zauważył Jerzy Maksymiuk mianując swoim asystentem. Jako dziesięciolatek zadyrygował po raz pierwszy orkiestrą warszawskiej szkoły muzycznej z Miodowej. Zaraz potem wystąpił obok mistrza Maksymiuka dyrygując orkiestrami filharmonicznymi i studenckimi (m.in. w Filharmonii Bałtyckiej oraz Filharmonii Krakowskiej).

Głównym nurtem rozwoju artysty stała się jednak kariera wiolonczelowa. Jako laureat licznych konkursów wiolonczelowych m.in. w Poznaniu, Kolonii, Monachium i Nowym Jorku oraz nagród i stypendiów (C.M. von Webera, Interlochen Center for Arts, Europejskiej Unii Radiowo-Telewizyjnej EBU), występuje w liczących się ośrodkach muzycznych. Plany koncertowe ostatnich lat objęły m.in. zaproszenie do udziału w pierwszym wykonaniu pod batutą kompozytora Concerto grosso K. Pendereckiego, udział w festiwalu Europalia, inauguracji VIII Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej, tournee w USA i Japonii. Za premierowe nagranie Concerto Grosso z orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą A. Wita artysta otrzymał nagrodę Fryderyk 2002. W styczniu 2003 wystąpił na galowym koncercie inaugurującym Rok Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej. We wrześniu 2004 dokonał wraz z Sinfonia Varsovia prawykonania napisanego dla niego Koncertu wiolonczelowego Krzesimira Dębskiego. Wraz z Leszkiem Możdżerem występował w duecie, określonym przez BBC jako sensational, którego płyta została bestsellerem roku 2005, a obaj artyści jako jedyni reprezentanci świata muzyki klasycznej wystąpili podczas galowego koncertu urodzinowego TVP Kultura. Był związany kontraktem fonograficznym z firmą Universal Music. Gra na instrumencie Antonio Stadivariego z roku 1717.

Impulsem do ponownego zajęcia się dyrygenturą było zetknięcie ze sztuką dyrygencką jednego z najwybitniejszych dyrygentów XX wieku – Carlosa Kleibera. Artysta otrzymał także rekomendacje dyrygenckie od Jerzego Maksymiuka, Janosa Fursta czy Volkera Schmidt-Gertenbacha. Dyrygował większością orkiestr symfonicznych w Polsce w tym Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Bałtyckiej, Podlaskiej czy Wrocławskiej. W latach 2007-2009 był także dyrygentem gościnnym orkiestry symfonicznej w Arizonie (USA). Występował z takimi artystami jak Shlomo Mintz, Heinrich Schiff, Valery Afanassiev, Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Dame Evelyn Glennie, Vadim Repin, Randy Brecker, Boris Pergamenschikow, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Sophia Gubaidulina, Freddy Kempf, Sayaka Shoji, Wanda Wiłkomirska, Jadwiga Rappe, Leticia Moreno, Kałudi Kałudow, Pierre Amoyal, Elmar Oliveira, Julius Berger, Gilles Vonsattel, Ivan Monighetti, Richard Hyung-Ki Joo, Naomi Rachel Kudo, Avri Levitan, Dimitry Vasiliev, Leszek Możdżer, Waldemar Malicki, Krzesimir Dębski, Włodek Pawlik.

Stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem (m.in. filmy Beautiful Country, Woman in Berlin, Funeral, Preisner’s Voices). Płyta Preisner’s Voices (SONY Music) z udziałem artysty otrzymała status potrójnej platynowej płyty. We wrześniu i październiku 2013 miały miejsce dwie nowe premiery muzyki Z. Preisnera z udziałem Adama Klocka jako dyrygenta i solisty: Four Colours of Łódź oraz Diaries of Hope (Barbican Hall w Londynie z udziałem Britten Sinfonietta).

Wydany jesienią roku 2012 album Night in Calisia z udziałem światowej sławy trębacza jazzowego Randy Breckera otrzymał tytuł Album Jazzowy Roku 2012 oraz Hit Roku 2012 dziennika Rzeczpospolita. Ta sama płyta otrzymała Grammy Award 2014, uzyskując również status podwójnej platynowej płyty.

Adam Klocek jest dyrektorem artystycznym międzynarodowych festiwali muzycznych: Multimedia Amber Road Festival oraz Wszystkie Strony Świata w Puławach. Jest także wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie w stopniu doktora habilitowanego. Jako kompozytor jest autorem muzyki kameralnej, symfonicznej, filmowej. W sierpniu 2014 roku odbyło się prawykonanie jego suity Feniks z okazji 100-lecia zburzenia miasta Kalisza, napisanej dla Dawida Podsiadło oraz Moniki Borzym. Koncert ten, rejestrowany przez TVP, zgromadził 14 tysięcy słuchaczy.

W roku 2008 Adam Klocek został uhonorowany członkostwem honorowym Związku Kompozytorów Rosyjskich. W latach 2012-2020 Adam Klocek pełnił funkcję zastępcy dyrektora do spraw artystycznych Filharmonii im. Bronisława Hubermana w Częstochowie. W październiku 2013 roku otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej. W sierpniu 2014 Minister Kultury odznaczył artystę Srebrnym Medalem Gloria Artis. W 2016 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Częstochowy w dziedzinie kultury za całokształt dokonań w obszarze muzyki, w 2019 odznakę Zasłużony dla Województwa Wielkopolskiego, a w 2020 Brązowy Krzyż Zasługi.

Od września 2020 roku pełni funkcję dyrektora Filharmonii Częstochowskiej.