
Wykonawcy:
Choreografia: Leszek Rembowski
Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Zofia de Ines
Tancerze z zespołu baletowego Cracovia Danza:
Zuzanna Frank, Emilia Gugula, Maxim Berko, Michał Kępka
pod kierownictwem Romany Agnel
Beata Kraska - Kosiara – scenariusz, śpiew i prowadzenie
Ireneusz Boczek – fortepian
Katarzyna Chodoń – biały śpiew/taniec
„Kapela Kasi Chodoń” :
Katarzyna Chodoń – śpiew i taniec
Żaneta Seweryn – cymbały, heligonka, bębenek obręczowy
Maria Stępień – skrzypce
Adam Dragan – basetla
Arkadiusz Szałata – baraban i taniec
Repertuar:
Piękne, bo polskie
Wydarzenie bezpłatne.
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie ma przyjemność zaprosić Państwa na pierwszy koncert z cyklu edukacyjnego Wokół Tańca pt. Piękne, bo polskie. Wydarzenie, transmitowane na żywo z Sali Koncertowej Filharmonii Krakowskiej, odbędzie się 28 października 2024 roku o godz. 11.00 na kanale YouTube Filharmonii.
Koncert dedykowany jest dzieciom i ma na celu przybliżenie im polskich tańców narodowych oraz innych elementów kultury, takich jak tradycyjne instrumenty, barwne stroje tancerzy czy technika białego śpiewu. W programie muzyczna podróż po regionach Polski: Mazowszu, Kujawach i Krakowie. Usłyszą Państwo utwory Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, którzy czerpali inspiracje z polskiej muzyki ludowej.
Kapela Kasi Chodoń" zaprezentuje ludowe, pierwotne wersje tańców narodowych zaś tancerze z zespołu baletowego "Cracovia Danza" przedstawią ich stylizowane formy. Tancerzom towarzyszyć będzie na fortepianie Ireneusz Boczek, a całość poprowadzi oraz zaśpiewa Beata Kraska - Kosiara.
Serdecznie zapraszamy!
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.
Balet Cracovia Danza, założony i prowadzony przez Romanę Agnel, tancerkę i choreografa, wybitną specjalistkę w zakresie tańców dawnych, to jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców historycznych, specjalizujący się w tańcu barokowym i staropolskim. Repertuar, inspirowany m.in. traktatami mistrzów tańca oraz dawną ikonografią sięga od średniowiecza po XX wiek. Balet, który od 2006 roku jest Miejską Instytucją Kultury, propaguje także polską tradycję tańca. Aktualny repertuar zespołu liczy ponad 20 przedstawień. Doskonałe choreografie komponowane w różnych stylach i technikach, często odtwarzane z dawnych traktatów, pracowicie wykonane kostiumy szyte z duchem minionych czasów, a także doskonała muzyka – oto charakterystyka spektakli Baletu Cracovia Danza.
Balet występuje na wielkich teatralnych scenach, jak i podczas kameralnych wydarzeń. Zespół pokazał się m.in. w: Teatrze Wielkim w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Centrum Kongresowym ICE, Narodowym Forum Muzyki, Operze Margrabiów w Bayreuth czy Teatro di Villa Torlonia w Rzymie, a także w filharmoniach w: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi. Jest także częstym gościem w królewskich zamkach: na Wawelu, w Warszawie i Niepołomicach oraz w pałacach: w Wilanowie czy Nieborowie, jak i w krakowskich muzeach: Narodowym oraz Historycznym. Zespół w ciągu roku wystawia ponad 200 spektakli, w tym premiery. Balet zajmuje się także edukacją. W licznych warsztatach i wykładach co roku bierze udział kilka tysięcy osób.
Cracovia Danza występuje nie tylko na terenie całej Polski ale i poza jej granicami. Zespół przyczyniając się do doskonałej promocji naszego kraju i Krakowa, odwiedził ok. 30 krajów, w tym m.in. Francję, Niemcy, Włochy, Rosję, Ukrainę, Białoruś, Bułgarię, Chiny, Japonię, Indie, Maroko, Stany Zjednoczone czy Koreę.
Beata Kraska-Kosiara
Sopran, absolwentka wydziału Wokalno¬-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Kra¬kowie, w klasie śpiewu Marka Rzepki oraz Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu Magdale¬ny Krzyńskiej. Ponadto ukończyła wydział Pedagogiczno-Artystyczny o kierunku: Eduka¬cja Artystyczna w zakresie Sztuki Muzycznej Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Solistka Teatru Muzycznego Arte Creatura, w którym kreuje min. rolę Hrabiny w operetce Wiedeńska krew J. Straussa. Współpracuje z Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej, Podkarpackim Kwartetem Fortepianowym TEAM FOR VOICES, od sezonu artystycznego 2021/2022 artystka Filharmonii Krakowskiej. W latach 2018–2022 solistka Teatru Muzycznego „Olimpia” w Rzeszowie, Polskiego Teatru Muzycznego „Scena Retro” w Warszawie, sopranistka zespołu Cracow Singers i Chóru Polskiego Radia.
W swym repertuarze posiada arie operowe, operetkowe, musicalowe, różnorodne pieśni, utwory okresu międzywojennego, muzykę filmową oraz muzykę sakralną.
Artystka zaśpiewała solowe partie w operach: Xerxes (G.F. Haendel, rola Atalanty), Straszny dwór (S. Moniuszko, rola Marty), Dydona i Eneasz (H. Purcell, rola II Wiedźmy), Eugeniusz Oniegin (P. Czajkowski, rola Łariny), operetkach: Zaręczyny przy latarniach (J. Offenbach, rola Lizy).
Bierze udział w symfonicznym projekcie Magia kina: polskie piosenki czarno - białego ekranu, wystawianym w filharmoniach w Polsce. Występowała w spektaklach muzycznych: Bodo Café, Kino Paradiso, Włoskie namiętności, Papa się żeni. Jej autorskie koncerty, które zostały zaprezentowane na różnych scenach w Polsce to: Muzyczny kalejdoskop, Muzyką poprzez czas i pamięć, Na urodzinach u Pana Moniuszki, Noce w ogrodach Hiszpanii.
Występowała solistycznie min. w Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii w Lublinie, Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Operze Nova, Operze Krakowskiej, w Zamku Królewskim w Warszawie, Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. J. Kiepury, w Piwnicy pod Baranami, Kieleckim Centrum Kultury, Instytucie Sztuk Muzycznych w Rzeszowie, Regionalnym Centrum Pogranicza Kultur w Krośnie, Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku. Swe umiejętności doskonaliła podczas wielu mistrzowskich kursów wokalnych m.in. Mariusza Kwietnia, Heleny Łazarskiej, Ewy Podleś, Ewy Iżykowskiej, Stefanii Toczyskiej, Carlosa Cebro; warsztatach aktorskich z Waldemarem Obłozą, Ivo Bochwat i warsztatach lektorskich z Maciejem Jabłońskim
fot. S. Fiedorek
Ireneusz Boczek
Pianista, kompozytor i aranżer. W 2006 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa. Jest laureatem konkursów pianistycznych,
m. in. Ogólnopolski Konkurs na Stypendia Artystyczne Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie oraz Międzynarodowy Konkurs Palma d’ Oro w Finale Ligure.
Występował jako solista m. in. w Niemczech, Austrii, Włoszech, Hiszpanii, Francji, na Węgrzech, w Chinach i w Japonii. Współpracował z takimi orkiestrami jak Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Filharmonia Krakowska, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonia Rzeszowska, Filharmonia Bałtycka, Orquestra Simfònica del Vallès, Kamerphilharmonie Vlaanderen, Kamerorkest Arc-en-Ciel, Shanghai Opera House Orchestra.
Ireneusz Boczek jest autorem wielu opracowań symfonicznych utworów muzyki popularnej . Piosenki wybitnych twórców muzyki rozrywkowej w jego orkiestrowych aranżacjach wykonywały m.in. takie gwiazdy polskiej sceny muzycznej jak: Hanna Banaszak, Andrzej Lampert, Dorota Miśkiewicz, Maciej Zakościelny, Mateusz Ziółko, Beata Kozidrak, Zbigniew Wodecki.
W czerwcu 2018 otrzymał trzecią nagrodę w konkursie kompozytorskim „ Warszawski polonez dla Niepodległej” przyznaną przez jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego, w składzie: Grażyna Pstrokońska – Nawratil, Agata Zubel, Paweł Mykietyn, Tadeusz Strugała, Paweł Szymański oraz Janusz Marynowski.
W lutym 2021 otrzymał stypendium twórcze przyznane przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
W roku 2023 na zamówienie Instytutu Promocji Kultury Polskiej skomponował hymn Igrzysk Europejskich Kraków – Małopolska 2023.
fot. K. Mika
Kapela Kasi Chodoń
Grupa gra starodawne melodie zarówno z XIX w. zapisów, archiwów radiowych oraz badań terenowych Krakowa, jak i okolic. Poprzez akompaniament na tradycyjnych instrumentach ludowych, takich jak heligonka, czy baraban oraz charakterystyczną technikę śpiewu białego, grupa przypomina piękno i różnorodność polskich pieśni ludowych. W repertuarze grupy znajdują się zarówno pieśni do tańca i przyśpiewki, ballady oraz pieśni dziadowskie, ale też pieśni i zabawy dziecięce. W czasie potańcówek czy to dla dorosłych, czy to familijnych (jako Kapela Skrzaciki) w razie życzenia grupa animuje publiczność poprzez proste zabawy, tańce i śpiewy ludowe, przypominając tym samym zapomniane zwyczaje panujące w kulturze tanecznej.
Skład Kapeli:
Katarzyna Chodoń - śpiew, taniec
Żaneta Seweryn - cymbały, heligonka
Maria Stępień - skrzypce
Adam Dragan - basy ludowe
Arkadiusz Szałata - baraban, taniec
Katarzyna Chodoń - folklorystka, śpiewaczka, edukatorka polskich tańców i pieśni tradycyjnych w nurcie Domu Tańca. Odznaczona Medalem Św. Krzysztofa Muzeum Krakowa w dziedzinie Kultywowanie krakowskich tradycji i obyczajów (2023). Stypendystka MKiDN “Kultura w Sieci”
z projektem “Bestiariusz Krakowski” (2020), Miasta Kraków “Kultura Odporna” (2021), uczestniczka kursu Mistrz Tańca - Krakowiacy Zachodni organizowanego przez NIMiT (2024). Instruktorka śpiewu i tańca w Teatrze Złoty Róg przy Towarzystwie Przyjaciół Bronowic. Współpracuje z instytucjami kulturalnymi przy projektach związanych z kulturą ludową (Muzeum Krakowa, Stowarzyszenie Folkowisko z Gorajca, Stowarzyszenie Rozstaje z Krakowa, CK Dworek Białoprądnicki w Krakowie, Fundacja Mały Kolberg, MCK "Sokół" w Nowym Sączu i in.). Wokalistka w zespołach kultywujących tradycje muzyczne polskie i słowiańskie (Kapela Kasi Chodoń, Raraszek, Tadirindum, Swada w projekcie Chimery, Bajkowe Kołysanki, Strojone przy projekcie Preludium Słowiańskie) oraz w Teatrze Mumerus (Pieśń Gminna, Godzinki - czyli od świtu do zmierzchu). Współredaktorka podcastu “Wszyscy jesteśmy ze wsi.” Opracowuje Bronowickie Archiwum Muzyczne "A w Bronowicach grajo!" we współpracy z krakowską Dzielnicą VI - Bronowice. Współorganizatorka festiwali “Pizzica - Krakowiak - Roma - W kręgu tańca” (2017), Etnokraków Rozstaje (2017), Tabor Lubelski (2018, 2019), Krakowski Babski Comber (od 2021), Posiad Krakowski (od 2022). Laureatka Przeglądu Sabałowe Bajania w Bukowinie Tatrzańskiej w kategorii Śpiewak ludowy (2015, 2018).
Żaneta Seweryn - perkusistka, heligonistka, cymbalistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie w klasie perkusji prof. Beaty Wilewskiej. Nauczycielka perkusji
w Zespole Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie. Muzyk solista w orkiestrze Opery Krakowskiej. Perkusistka zespołów o różnej stylistyce m.in. zespół Translola, McSilk, The Dolls, Gabi Gang. Współpracuje z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Sinfonietta Cracovia, z trio perkusyjnym Amadrums Trio. Uczestniczka festiwali takich jak: Festiwal Perkusyjny Źródła i Inspiracje, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów, Mit Ost Festiwal, Beethoven Festiwal, No Women No Art Festiwal. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Kobieca Transmisja. W 2017 roku wzięła udział
w warsztatach gry na bębenku obręczowym prowadzonych przez Stanisława Bielawskiego z Wiru, od tego wydarzenia rozpoczęła swoją fascynację polską muzyką ludową. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu muzyki tradycyjnej na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego
w Katowicach w klasie heligonki u prof. Przemysława Ficka. Studiowała grę na cymbałach w klasie prof. Marty Maślanki na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Muzykuje
w rodzinnej Kapeli Sewerynki oraz Kapeli Kasi Chodoń. W swoim repertuarze posiada Mazurki Fryderyka Chopina opracowane przez Andrzeja Mozgałę, utwory z regionu Rzeszowskiego, cymbalistów Wileńskich oraz własne kompozycje na w/w instrument. Zwyciężczyni 40 Spotkań Cymbalistów w Rzeszowie w kategorii – solista (2022).
Maria Stępień - absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunkach: skrzypce oraz muzykoterapia. Od 2011 r. zajmuje się polską muzyką tradycyjną. Skrzypaczka w ludowej Kapeli Dobrzeliniacy, a także w zespołach Kożuch (wcześniej Gęsty Kożuch Kurzu), Radical Polish Ansambl, Raraszek, Trancexpress oraz Lunaria. Laureatka wielu nagród w konkursach muzyki ludowej i folkowej – m.in. Baszta na 46. Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu w 2012 roku, Grand Prix na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w 2016 roku, z zespołem Kożuch oraz drugie miejsce w konkursie Folkowy Fonogram Roku z zespołem Radical Polish Ansambl w 2019 roku. Występowała na wielu scenach w kraju (m.in. Polskie Radio, Filharmonia Łódzka, Festiwal Wszystkie Mazurki Świata) oraz za granicą (Tallin, Praga, Souve, Wiedeń, Moskwa). Prowadzi zajęcia dla dzieci i dorosłych oparte na tańcach i zabawach tradycyjnych z elementami muzykoterapii oraz warsztaty gry ludowej na skrzypcach. Współpracuje m.in. z Fundacją Muzyka Zakorzeniona, Stowarzyszeniem Dom Tańca, Instytutem Sztuki PAN, członkini zarządu Fundacji Radykalna Kultura Polska.
Adam Dragan artysta muzyk, etnograf, muzykant – absolwent Akademii Muzycznej im Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie altówki prof. dra hab. Jacka Dumanowskiego, student I roku studiów II stopnia w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie; uczeń muzykanta ludowego, skrzypka Jana Cebuli z Kolbuszowej laureata nagrody im. Oskara Kolberga; założyciel i prymista kapeli Cmolaskie Chłopoki uhonorowanej licznymi nagrodami na ogólnopolskich festiwalach czy konkursach folklorystycznych m. in. I nagrodą w kategorii kapel na 57. Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym; laureat m. in. II nagrody w kategorii solista instrumentalista na Festiwalu Folkloru Polskiego “Sabałowe Bajania” w Bukowinie Tatrzańskiej w 2018 roku, I nagrody w Ogólnopolskim Festiwalu “Dziecko w Folklorze”; współpracuje jako skrzypek, członek kapeli Kasi Chodoń z Teatrem „Złoty Róg” działającym przy Towarzystwie Przyjaciół Bronowic w Krakowie, wielokrotny uczestnik koncertów jako członek Kapeli Kasi Chodoń, które miały miejsce na krakowskim rynku, a także w różnych instytucjach kultury na terenie Krakowa i najbliższej okolicy (np.Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Rydlówka itd.)
Arkadiusz Szałata - tancerz, basista i bębnista w Kapelach m.in. Raraszek i Tadirindum, będących laureatami konkursu Stara Tradycja podczas Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w roku 2017 i 2018. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prowadzi zajęcia taneczne oraz koncertuje w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Brazylii, Rosji, Włoszech, Irlandii czy na Węgrzech. Jako wodzirej współpracował z takimi zespołami jak Janusz Prusinowski Kompania, Kapela Brodów, czy Kapela Niwińskich. Wieloletni organizator Taboru Lubelskiego w Żółkiewce, od lat współtworzy festiwal Folkowisko w Gorajcu oraz Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie.