Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
25 03-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 120 zł ulgowy: 110 zł loża - normalny: 90 zł loża - ulgowy: 80 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 50 zł
Przewijaj wydarzenia
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
25-03-2024 godz. 19:30 Koncerty symfoniczne i oratoryjne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 120 zł ulgowy: 110 zł loża - normalny: 90 zł loża - ulgowy: 80 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 50 zł

Wykonawcy:

I Virtuosi della Scala

Massimiliano Caldi – dyrygent




Repertuar:

Giacomo Puccini:

- Trzy menuety na smyczki 

- Humming chorus, wersja na orkiestrę smyczkową – z opery Madama Butterfly

- Kwartet D-dur 

* * *

Giacomo Puccini /A.Pecolo - Come la rondine  na skrzypce solo i smyczki 

Giacomo Puccini - Crisantemi for strings

Ottorino Respighi – Antiche arie e danze z 3 suity na smyczki


Koncert z przerwą, czas trwania ok. 90 min.


I VIRTUOSI DEL TEATRO ALLA SCALA to zespół złożony z muzyków, członków orkiestr Teatro alla Scala i Filarmonica della Scala, którzy chcą występować razem, a tym samym dzielić się wspólnym doświadczeniem muzycznym, zebranym przez lata współpracy z największymi dyrygentami świata. Ich szczególną misją jest eksport instrumentalnej włoskiej muzyki wirtuozowskiej.

Aby zagwarantować najwyższą możliwą jakość, zespół zaprasza w swoje szeregi najwyższej klasy muzyków, w tym wielu solistów, którzy zdobyli międzynarodowe uznanie. Dzięki ich obecności oraz dzięki pozostałym utalentowanym członkom formacji, prezentowany repertuar jest szeroki i różnorodny. Obejmuje on największe dzieła epoki baroku, klasycyzmu i romantyzmu, a także utwory współczesne, z uprzywilejowanym udziałem instrumentów solowych. Ponadto obejmuje on gatunki takie jak divertimenti, serenady, symfonie, koncerty, niewydane utwory i ich instrumentalne transkrypcje, włoskie uwertury operowe, fantazje i wariacje na temat arii oraz duety na instrumenty solowe i orkiestrę (Amadeus, Brilliant, Limen CD/DVD).

I Virtuosi del Teatro alla Scala występują od ponad 20 lat na najbardziej prestiżowych festiwalach i w najsłynniejszych salach koncertowych, zarówno we Włoszech, jak i za granicą, takich jak Musikverein w Wiedniu, Teatro alla Scala (gdzie występują co roku, wykonując także utwory nigdy wcześniej nie wystawiane w tym miejscu), Teatro Ristori w Weronie, Teatro Petruzzelli w Bari, Teatro Verdi w Pizie czy Opera w Rydze. Virtuosi zagrali również na ważnych europejskich festiwalach, takich jak Światowy Festiwal Orkiestr Kameralnych w Moskwie, IMG Tuscan Sun Festival z sopranistką Danielle De Niese, Festiwal w Bolonii z sopranistką Barbarą Frittoli (Stabat Mater Boccheriniego, nagranie na żywo dla wytwórni SONY), Festiwal w Warnie oraz Festiwal w Sofii w Bułgarii, a także Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.

VIRTUOSI koncertują również na specjalne okazje, np. w Cremonie w Muzeum Skrzypiec z okazji "Dnia Pamięci Stradivariego” w 2016 r., w dniu inauguracji Muzeum Renaty Tebaldi w Teatro Verdi w Busseto, w 40tą rocznicę VIDAS w la Scali, od dwóch lat w Cortinie z podczas Wielkiego Koncertu Trzech Króli. W 2011 roku zostali również zaproszeni przez Ambasadę Włoch w Warszawie, a ich koncert zakończył obchody 150. rocznicy zjednoczenia Włoch. W czasie pandemii covid nagrali koncert w Teatro alla Scala dla Telewizji Polskiej. I Virtuosi del Teatro alla Scala zazwyczaj występują bez dyrygenta.




Massimiliano CALDI (Mediolan, 1967), ukończył fortepian, kompozycję oraz dyrygenturę orkiestrową. Ma ogromne międzynarodowe doświadczenie na polu muzyki symfonicznej, operowej, operetkowej i baletowej. Interesuje się muzyką współczesną oraz przywracaniem na sceny zapomnianej muzyki operowej XIX wieku. Odznacza się wysokim profesjonalizmem przygotowania oraz jasnym i klarownym stylem dyrygenckim.

W ciągu ostatnich dwóch lat Maestro Caldi debiutował w znaczących teatrach operowych we Włoszech: Teatro alla Scala w Mediolanie (prowadząc orkiestrę I Virtuosi del Teatro alla Scala), w Teatro La Fenice w Wenecji (prowadząc koncert orkiestry Teatru) oraz w Teatrze Petruzzelli w Bari. Ponadto koncertował w Dubaju i Turcji wraz z Izmir State Symphony Orchestra. Nieustannie rownież kontynuuje swoją ustabilizowaną aktywność koncertową w Polsce.

W marcu 2023 roku przygotował nową produkcję Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku prowadząc Via Crucis Pawła Łukaszewskiego oraz Cavalleria Rusticana Pietro Mascagniego, w reżyserii Michała Znanieckiego.

Spośród najważniejszych projektów lat 2019-2021 należy wymienić:

・ pierwsze wykonanie w Polsce zapomnianej opery Don Bucefalo Antonio Cagnoni’ego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku;

・ nagranie koncertu w Teatro alla Scala wraz z zespołem I Virtuosi del Teatro alla Scala;

・ polska premiera Koncertu wiolonczelowego Mario Castelnuovo-Tedesco z solistką Silvią Chiesą;

・ wykonanie Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego z solistami, Orkiestrą i Chorem Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

Zwycięzca pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Grzegorza Fitelberga (1999), Caldi był pierwszym dyrygentem Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie (2017 do 2022).

Ponadto był przewodniczącym Jury na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Massarosa – IX oraz X edycji (2018 i 2019), wykładowcą Florence Conducting  Masterclass (2015-2017), pierwszym dyrygentem oraz konsultantem muzycznym Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki (2014-2017), dyrektorem artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej w Katowicach (2006-2010) oraz pierwszym  dyrygentem Milano Classica Chamber Orchestra (1998-2009).

We Włoszech współpracował z Maggio Musicale Fiorentino, Teatro Regio w Turynie, Teatro Massimo w Palermo, Teatro Filharmonico w Weronie, jak również z najważniejszymi orkiestrami kraju, takimi jak: Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai di Torino, Orchestra di Padova e del Veneto, Orchestra Sinfonica della Citta Metropolitana di Bari, Orchestra Sinfonica Siciliana, Orchestra della Fondazione "Arturo Toscanini" di Parma, Filarmonica Marchigiana, Orchestra Sinfonica Giovanile del Piemonte, Orchestra Sinfonica di Sanremo, Orchestra Regionale di Roma e del Lazio, Orchestra Filarmonica di Torino, Orchestra della "Istituzione Sinfonica Abruzzese", Orchestra "Filarmonia Veneta" oraz Orchestra del Friuli Venezia Giulia.

W Polsce regularnie występuje w najważniejszych flharmoniach (m.in. Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, Filharmonii Łodzkiej im. Artura Rubinsteina i Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza), w teatrach operowych (m.in. w Teatrze Wielkim w Poznaniu czy Operze Bałtyckiej w Gdańsku), a także na najważniejszych polskich festiwalach. Występował rownież z Orkiestrą „Sinfonia Varsovia”, z Orkiestrą Polskiego Radia oraz Polską Orkiestrą „Sinfonia Iuventus”, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.

Massimiliano Caldi jest jedynym Włochem, który w 2018 roku wygrał Nagrodę Gazzetta Italia za poświęcenie się promocji włoskiej muzyki w Polsce oraz polskiej muzyki we Włoszech.

W Europie występował rownież w salach takich miastach jak: Wiedeń (Musikverein), Linz (Brucknerhaus), Amsterdam, Baden-Baden, Bonn, Frenkfurt, Mannheim oraz Szeged.

W Izraelu dyrygował Israel Sinfonietta Beer Sheva, w Brazylii Santo Andre Symphony Orchestra, w Chile Czilijską Orkiestrą Symfoniczną, a latach 2016-2020 był regularnie zapraszany do legendarnej Sali Filharmonii w Sankt Petersburgu.

Od 1991 Caldi dyrygował między innymi takimi dziełami jak: Orfeusz i Eurydyk Christopha Wilibalda Glucka, La Boheme Giacomo Pucciniego, Salome Richarda Straussa, Nabucco, Rigoletto, La Traviata oraz Il Trovatore Giuseppe Verdiego, Don Giovanni, Cosi fan tutte oraz Le Nozze di Figaro Wolfganga Amadeusza Mozarta, Cavalleria Rusticana Pietro Mascagniego, Il Barbiere di Seviglia Gioacchino Rossiniego, Norma Vincenzo Belliniego, I Due timidi oraz The Night of a Neurasthenic Nino Roty.

W ramach prezentacji mniej znanego lub zupełnie zapomnianego XIX wiecznego repertuaru włoskiego, Caldi poprowadził Il Macco Ferdinando Ranuzziniego (Bolonia, Teatro Guardassoni, 2006), Antonio Cagnoniego Don Bucefalo (współczesna premiera oraz polska prapremiera) oraz Re Lear (światowa premiera, Festival della Vale d’Itria 2008 i 2009). W 2011 podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie poprowadził pierwsze współczesne wykonanie koncertowe Pierre de Medicis Jozefa Poniatowskiego, opery z drugiej połowy XIX wieku, wykonywanej m.in. w Paryżu, Mediolanie i Madrycie i, od tego czasu, nigdy nie wykonanej ponownie.

Jego uwaga koncentruje się również na operach współczesnych. Prowadził prawykonania: Peter Uncino Marco Tutino, Nevebianca Marco Betta oraz La zingara guerriera Luigiego Nicoliniego.

Caldi nagrał dla Acte Prealable płytę z Koncertami fortepianowymi Raula Koczalskiego (styczeń 2018) oraz dla Sony CLassical album z koncertami wiolonczelowymi Mario Castlnuovo-Tedesco, Gian Francesco Malipiero i Riccardo Malipiero (kwiecień 2018).

W styczniu 2021 Maestro Caldi otrzymał tytuł doktora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, na podstawie pracy „Cavalleria Rusticana Pietro Mascagniego: wierność partyturze czy tradycji wykonawczej?”, co badał przez trzy lata analizując m.in. manuskrypt w Konserwatorium Santa Cecilia w Rzymie oraz Muzycznej Bibliotece Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii.

Massimiliano Caldi prowadzi rownież działalność pedagogiczną: do 2017 roku we Florence Conducting Masterclass, w 2022 roku w Konserwatorium „B. Marcello” w Wenecji, a od 2023 w Konserwatorium „N. Sala” w Benevento.

fot. D. Kulesza



Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie jest współorganizatorem 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Projekt realizowany przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego