Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
17 03-2024
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 120 zł ulgowy: 110 zł loża - normalny: 90 zł loża - ulgowy: 80 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 50 zł
Przewijaj wydarzenia
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
17-03-2024 godz. 18:00 Koncerty symfoniczne i oratoryjne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 120 zł ulgowy: 110 zł loża - normalny: 90 zł loża - ulgowy: 80 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 50 zł

Wykonawcy:

Luxembourg Philharmonic Orchestra

Gustavo Gimeno – dyrygent

Beatrice Rana – fortepian


Repertuar:

Ludwig van Beethoven - Uwertura Coriolan op. 62

Clara Schumann - Koncert fortepianowy a-moll op. 7

Ludwig van Beethoven - IV Symfonia B-dur op. 60



Gustavo GIMENO – kiedy w 2015 roku Gustavo Gimeno objął stanowisko dyrektora muzycznego Orkiestry Filharmonii Luksemburskiej wyraził nadzieję, że zespół ugruntuje swoją pozycję jako taki, „w którym króluje otwartość i elastyczność, który potrafi dostosować się do różnych repertuarów, epok i stylów”. Po ośmiu sezonach wspólnej pracy artystycznej można śmiało stwierdzić, że cele te zostały osiągnięte.

Hiszpański dyrygent, którego mentorami byli Mariss Jansons, Bernard Haitink i Claudio Abbado, a który po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę na scenach koncertowych w Holandii, zanim objął stanowisko w Luksemburgu, wyspecjalizował się w łączeniu wielkich dzieł klasyki literatury, oraz utworów rzadko wykonywanych. Poszczycić się może obszerną biografią dla wytwórni Pentatone i Harmonia Mundi, dla których zarejestrował dzieła od Gioacchino Rossiniego po Césara Francka i Francisco Coll. Przygotowuje się do objęcia kierownictwa muzycznego Teatro Real w Madrycie od sezonu 2025/26.

Do najważniejszych wydarzeń, jakie zaoferuje luksemburskiej publiczności w sezonie 2023/24 zaliczają się: prezentacja V Symfonii Gustava Mahlera, światowa premiera koncertu wiolonczelowego Detleva Glanerta oraz romantyczny akcent w postaci II Koncertu fortepianowego Siergieja Rachmaninowa. Gustavo Gimeno pozostaje dyrektorem muzycznym Orkiestry Symfonicznej w Toronto i występuje gościnnie jako dyrygent na całym świecie. W tym sezonie będzie współpracował m.in. z San Francisco Symphony i Los Angeles Philharmonic.

fot. M. Borggreve



Beatrice RANA

„Gra Beatrice Rany ma w sobie coś w rodzaju orfickiego uwodzicielstwa i transcendentnej lekkości dotyku. Niezwykle inteligentna lektura.” The Times

Beatrice Rana wstrząsnęła międzynarodowym światem muzyki klasycznej, wzbudzając podziw i zainteresowanie zarówno dyrygentów, jak i krytyki muzycznej i publiczności na całym świecie. Urodzona w 1993 roku w rodzinie muzyków, zadebiutowała jako solistka z orkiestrą w wieku 9 lat, wykonując Koncert f-moll BWV 1056 J.S. Bacha. Absolwentka Konserwatorium Muzycznym Nino Rota w Monopoli gdzie ukończyła klasę fortepianu pod kierunkiem Benedetto Lupo , studiowała także kompozycję u Marco della Sciucca. Studiowała dalej grę na fortepianie u Arie Vardiego w Hanowerze i ponownie u Benedetto Lupo w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie.

W czerwcu 2013 roku zdobyła Srebrny Medal (II nagroda) oraz Nagrodę Publiczności w prestiżowym konkursie Van Cliburn Competition. Już w wieku 18 lat zwróciła na siebie uwagę, zdobywając I nagrodę i wszystkie nagrody specjalne na Międzynarodowym Konkursie w Montrealu w 2011 roku. Jest zdobywczynią imponującej liczby pierwszych nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych, takich jak Konkurs Muzio Clementi, International Piano Competition of the Republic of San Marino and Bang&Olufsen PianoRAMA Competition.

Beatrice występuje na najbardziej cenionych festiwalach muzycznych, oraz w salach koncertowych na całym świecie, między innymi w Filharmonii Berlińskiej, Concertgebouw w Amsterdamie, Carnegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku, Barbican Centre, Wigmore Hall, Royal Albert Hall i Royal Festival Hall w Londynie, Philharmonie de Paris, Théâtre des Champs -Elysées, Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, KKL Lucerne, Filharmonia w Kolonii, Gasteig w Monachium, Prinzregententheater i Herkulessaal, Alte Oper we Frankfurcie, Elbphilharmonie i Laeiszhalle w Hamburgu, Liederhalle Stuttgart, Tonhalle Zurich, Philharmonie de Luxembourg, Società dei Concerti w Mediolanie, BBC Proms, Verbier Festival, Rheingau Festival, Bad Kissinger Sommer, Klavier Festival Ruhr, Lugano’s LAC, Stresa Festival, La Roque d’Anthéron Festival, Rencontres Musicales d'Evian, Bucarest Enescu Festival, Boston’s Symphony Hall and Celebrity Series, Gilmore Keyboard Festival, Walt Disney Hall w Los Angeles i Hollywood Bowl, Kennedy Center w Waszyngtonie.

Współpracuje z takimi dyrygentami jak Yannick Nézet-Séguin, Jaap van Zweden, Antonio Pappano, Manfred Honeck, Klaus Mäkelä, Gianandrea Noseda, Fabio Luisi, Riccardo Chailly, Paavo Järvi, Valery Gergiev, Yuri Temirkanov, Vladimir Jurowski, Gustavo Gimeno, Lahav Shani, Jakub Hrusa, Dima Slobodeniouk, James Gaffigan, Mirga Gražinytė-Tyla, Susanna Mälkki czy Zubin Mehta.

Betarice Rana jest gościem takich orkiestr jak Royal Concertgebouw Orchestra, Berlin Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra, Bayerische Rundfunk Sinfonieorchester, Monachijska Orkiestra Filharmoniczna, Chamber Orchestra of Europe, Orchestre de Paris, Wiener Symphoniker, New York Philharmonic, Cleveland Orchestra, Chicago Symphony Orkiestra, Boston Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, Los Angeles Philharmonic, Pittsburgh Symphony Orchestra, Narodowa Orkiestra Symfoniczna, San Francisco Symphony, Toronto Symphony Orchestra, Orchestre National de France, London Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orchestra Sinfonica della RAI, Filarmonica della Scala, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Duńska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Helsinki Philharmonic, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Antwerp Symphony Orchestra, Amsterdam Sinfonietta, Detroit Symphony Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, NHK Symphony, Seoul Philharmonic, Melbourne Symphony Orchestra, Tonkünstler Orchester, Lucerne Symphony Orchestra lub Filharmonia w Petersburgu.

W sezonie 2023/24 Beatrice odbędzie tournee po Europie z Chamber Orchestra of Europe i Antonio Pappano, Academy of St Martin-in-the-Fields i Orchestre Philharmonique du Luxembourg. Zadebiutuje z Orkiestrą Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Yannicka Nézeta-Séguina i Cleveland Orchestra pod dyrekcją Lahava Shaniego oraz powróci do New York Philharmonic pod dyrekcją Manfreda Honecka.

Nagrywa wyłącznie dla wytwórni Warner Classics. W 2015 roku jej pierwszy album z II Koncertem fortepianowym S. Prokofiewa i I Koncertem fortepianowym P. Czajkowskiego z Antonio Pappano i Accademia Nazionale Santa Cecilia di Roma zyskał międzynarodowe uznanie, w tym prestiżową nagrodę Editor’s Choice magazynu Gramophone i nagrodę Newcomer of the Year magazynu BBC Music. Rok 2017 pozostanie kamieniem milowym w jej karierze wraz z wydaniem Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha. Nagranie spotkało się z uznaniem recenzentów na całym świecie i zostało uwieńczone dwoma głównymi nagrodami: „Młody Artysta Roku” na Gramophone Awards i „Odkrycie roku” na Edison Awards. W czerwcu 2018 roku została wybrana Artystką Roku w konkursie Classic BRIT Awards w Royal Albert Hall za nagranie utworu Bacha. Beatrice nagrała także II Symfonię Bernsteina „Age of Anxiety” w ramach nagrania wszystkich symfonii kompozytora Antonio Pappano, co również spotkało się z dużym uznaniem krytyków. Jej najnowszy solowy album ukazał się w październiku 2019 roku i zawierał dzieła Strawińskiego i Ravela i został nagrodzony kilkoma czołowymi nagrodami, w tym Diapason d’Or de l’Année i Choc de l’Année Classica we Francji. We wrześniu 2021 roku ukazała się płyta Chopinowska, która również zdobyła wiele nagród. W 2023 roku Beatrice zaprezentowała swój piąty album zawierający koncerty Clary i Roberta Schumanna z Chamber Orchestra of Europe pod dyrekcją Yannicka Nézeta-Séguina.

W 2017 roku rozpoczęła własny festiwal muzyki kameralnej „Classhe Forme” w swoim rodzinnym mieście Lecce w Apulii. Festiwal stał się jednym z najważniejszych letnich wydarzeń we Włoszech. W 2020 roku została także dyrektorem artystycznym Orchestra Filarmonica di Benevento.

fot. Warner Classics | Photographer: Simon Fowler



Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie jest współorganizatorem 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Projekt realizowany przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego