
Wykonawcy:
Paweł Nyklewicz - obój
Instrumentaliści Filharmonii Krakowskiej:
Joanna Konarzewska - skrzypce
Jakub Żurek – skrzypce
Błażej Michna – altówka
Franciszek Pall – wiolonczela
Włodzimierz Gazdeczka – kontrabas
Andrzej Zawisza – klawesyn
Repertuar:
Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento D-dur KV 136
Antonio Vivaldi – Koncert obojowy a-moll RV 461
Tomaso Albinoni – Adagio
Wolfgang Amadeus Mozart – Serenada G-dur Eine kleine Nachtmusik KV 525
Miejsca są nienumerowane.
Paweł NYKLEWICZ - oboista, spełniający się artystycznie zarówno w grze solowej, kameralnej jak i w orkiestrze symfonicznej. Absolwent Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie Jerzego Kotyczki (dyplom z wyróżnieniem, 2000). W 1998 roku został wyróżniony stypendium Yamaha Music Foundation dla najlepszych studentów.
Laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Uczestniczył w licznych kursach organizowanych przez takie instytucje, jak: Mozarteum w Salzburgu, Hochschule für Musik und Theater Rostock czy Bachakademie w Stuttgarcie. Brał również udział w licznych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą.
Współpracuje z wieloma wybitnymi dyrygentami oraz solistami. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju oraz za granicą, występując m.in.: z Filharmonią Krakowską, orkiestrą Kamerata Krakowska, Capellą Bydgostiensis, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Leopoldinum, zespołem Philharmonia Quintet oraz z wieloma innymi formacjami muzycznymi. Jako pierwszy oboista Orkiestry Filharmonii Krakowskiej ceniony jest za swe zaangażowanie, profesjonalne podejście i miłość do muzyki, którą artysta zawsze stawia na pierwszym miejscu.
Paweł Nyklewicz ma na swym koncie wiele nagrań płytowych, m.in. płytę zatytułowaną Jewish Roots, którą nagrał z zespołem kameralnym Philharmonia Quintet.
Prowadzi również działalność pedagogiczną jako nauczyciel oboju w Szkole Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie.
Fot. D. Stachańczyk
Joanna KONARZEWSKA – absolwentka Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie oraz Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole w Odense.
W latach 2009–2014 była koncertmistrzynią Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Od 2014 roku jest koncertmistrzynią Orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Jest także gościnną koncertmistrzynią Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.
Laureatka konkursów muzyki kameralnej i skrzypcowej, m.in. I Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. Eugenii Umińskiej w 2005 roku w Poznaniu, X Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w 2006 roku w Lublinie, I Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentalistów Smyczkowych w 2006 roku w Krakowie. W 2008 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego instrumentalisty smyczkowego podczas ISA, objętego programem Wiedeń – Praga – Budapeszt. W 2014 roku wygrała Den Danske Strygerkonkurrence.
Brała udział w licznych kursach mistrzowskich instrumentalistyki solowej, kameralnej i orkiestrowej, m.in. Australian International Summer Orchestra Institute w Tasmanii, Internationale Sommerakademie w Semmering w Austrii oraz kursach w Łańcucie, Żaganiu i Kołobrzegu. Miała okazję pracować pod kierunkiem takich pedagogów, jak Jadwiga Kaliszewska, Milan Vitek, Ernst Kovacic, Thomas Furi, Marcin Baranowski, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Śmietana.
Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. W 2012 i 2013 roku nominowana była do nagrody kulturalnej miasta Gdańsk.
Jako solistka i koncertmistrzyni współpracowała z takimi orkiestrami, jak: Odense Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Elbląska Orkiestra Kameralna.
Jakub ŻUREK – ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie (obecnie im. K. Pendereckiego) w klasie skrzypiec Piotra Tarcholika. Z wyróżnieniem ukończył również Zarządzanie Kulturą Współczesną na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dwukrotnie brał udział w Letniej Akademii Scharoun Ensemble der Berliner Philharmoniker. Doskonalił swoje umiejętności pod okiem takich artystów i pedagogów, jak Peter Buck, Mikhail Kopelman, Alexander String Quartet, Marcin Baranowski, Jakub Jakowicz, Łukasz Błaszczyk, Tomasz Tomaszewski, Dominika Falger i inni.
Jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej na stanowisku I głos sekcji I skrzypiec, oraz współtworzy kwartet smyczkowy AER Quartet, z którym zdobył pierwszą nagrodę na XII Konkursie Muzycznym im. Luigiego Zanuccolego w Soliano al Rubicone, oraz pierwszą nagrodę i Nagrodę Specjalną na XVII Międzynarodowym Konkursie Talents for Europe w Dolnym Kubinie. Dwukrotny stypendysta Stypendium Prezesa Rady Ministrów.
Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfoniettą Cracovia, Kameralną Orkiestrą Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polish Art Philharmonic. Jako kameralista i muzyk orkiestrowy koncertuje w kraju i za granicą. Występował na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Chopin i jego Europa, Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, Festiwalu Szymanowski / Polska / Świat, Rheingau Musik Festival, Festiwalu Młoda Praga, Sinfonietta Festival, Festiwalu im. Jana Kiepury, Festiwalu Opera Rara, Festiwalu Muzyki Polskiej, Last Nights of the Proms i innych.
Błażej MICHNA – urodzony w Rudzie Śląskiej altowiolista, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2008 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie altówki Janusza Pisarskiego. Studiował również w klasie altówki Andry Darzins w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w ramach programu stypendialnego Sokrates-Erasmus.
Brał udział w licznych kursach mistrzowskich – solowych (Piotr Reichert, Andra Darzins, Christophe Desjardins, Avri Levitan, Stefan Kamasa, Tabea Zimmermann), kameralnych (Dominik Połoński, Tadeusz Gadzina, Altenberg Trio, Peter Buck, A. Spiri, kwartet DAFÔ) oraz orkiestrowych (International Bachakademie Stuttgart, Bydgoskie Impresje Muzyczne, Polsko-Niemiecka Młoda Filharmonia Dolny Śląsk). W 2018 roku uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Jako członek kwintetu fortepianowego SONUS zdobył wyróżnienie na XVI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2007), a także Nagrodę Specjalną im. Marka Stachowskiego oraz Nagrodę Specjalną PWM za najlepszą interpretację utworu kompozytora polskiego na XIII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2009).
Współpracuje z Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną, Przemyską Orkiestrą Kameralną, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, Wielicką Orkiestrą Kameralną, orkiestrą Sinfonietta Cracovia, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Straussowską Orkiestrą Obligato. W przeszłości członek Kameralnej Orkiestry Miasta Tychy AUKSO oraz Filharmonii Opolskiej, obecnie jest altowiolistą Filharmonii Krakowskiej. Pracuje również jako nauczyciel klasy altówki oraz kierownik sekcji smyczkowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie.
Franciszek PALL – w 1999 roku z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie wiolonczeli Witolda Hermana. Uczestniczył w wielu kursach solistycznych i kameralnych.
Od 1996 roku jest wiolonczelistą Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje ponadto z zespołem Sinfonietta Cracovia, Przemyską Orkiestrą Kameralną i Tarnowską Orkiestrą Kameralną. Koncertuje chętnie jako kameralista. Z Kwartetem Smyczkowym Filharmoników Krakowskich występował na festiwalach w Niemczech, Włoszech, San Marino i Czechach.
Brał udział w nagraniach muzyki filmowej oraz płyty z polską muzyką wiolonczelową dla wytwórni DUX. Udziela się jako pedagog, prowadząc klasę wiolonczeli w Zespole Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie.
Włodzimierz GAZDECZKA – w wieku 6 lat rozpoczął edukację muzyczną od gry na fortepianie i skrzypcach, a 6 lat później kontynuował naukę już na kontrabasie w PSM II st. im. M. Karłowicza w Krakowie w klasie Marka Mieckowskiego. W 1998 roku jako solista odbył tournée po Holandii wykonując koncert D. Dragonettiego (m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie). W tym samym czasie występował również z orkiestrą kameralną Forum Sinfonia wykonując koncert kontrabasowy J.B. Vanhalla.
W latach 1999–2004 odbył studia na Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie Czesława Ząbka. Równocześnie doskonalił swoje umiejętności u Michaela Wolfa w Berlinie. Podczas studiów w Krakowie kilkukrotnie występował jako solista z orkiestrą akademicką wykonując II Koncert kontrabasowy h-moll G. Bottesiniego.
Obecnie jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, z którą występował także jako solista w 2009 oraz 2014 roku. Gościnnie jest także leaderem grupy kontrabasów w Orkiestrze Akademii Beethovenowskiej, muzykiem Aukso - Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy oraz Bodoe Sinfoniorchester. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, jak m.in. Jacek Kaspszyk, Jan Krenz, Charles Olivieri-Munroe, Krzysztof Urbański, Jukka-Pekka Saraste, Marek Moś, Ola Rudner, Christian Kluxen, Tadeusz Wojciechowski oraz Thomas Dasguaard.
Jako kameralista prowadzi ożywioną działalność, wykonując dzieła od baroku do muzyki współczesnej. Występował między innymi z Christianem Lindbergiem, Victorią Yagling, Kają Danczowską, Januszem Wawrowskim oraz Pauliną Tkaczyk. W obszarze jego zainteresowań szczególną pozycję zajmuje muzyka skandynawska, zarówno kameralna, jak i symfoniczna. Gra na tyrolskim instrumencie z ok. 1910 roku.
Andrzej ZAWISZA – ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klawesynu Magdaleny Myczki, oraz studia podyplomowe w klasie Elżbiety Stefańskiej. W latach 2003–2005 studiował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w klasie klawesynu Jamesa Johnstone’a oraz śpiewu Andrew Watts’a. Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Dame Emmy Kirkby i Mhairi Lawson.
Jako realizator basso continuo pracował pod kierunkiem Monici Huggett, Rachel Podger, Anthony'ego Rooleya, Paula Goodwina, Jacqussa Ogga, Łukasza Borowicza oraz Christiana Curnyna.
Trzykrotny stypendysta Dartington International Summer School w klasie klawesynu Colina Tilney’a. Uczestnik międzynarodowych kursów w Jerozolimie w klasie Johna Tolla, w Cambridge w klasie Petera Holmana, w Casa de Mateus w klasie Jacquesa Ogga, oraz licznych warsztatów, które prowadzili: Elżbieta Stefańska, Huguette Dreyfus, Kenneth Gilbert, Mark Kroll, Jacques Ogg i Kenneth Weiss. Laureat Stypendium Twórczego i Nagrody Miasta Krakowa (2001) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002) w dziedzinie muzyki. Zdobywca pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005).
Jako klawesynista (solista i kameralista) współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej m.in. Florilegium, Sonnerie, La Serenissima, Camerata Vivaldi, The English Baroque Trio, Phantasticus, oraz z wieloma orkiestrami i zespołami kameralnymi w kraju, takimi jak Opera Krakowska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Rzeszowska, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, czy Tarnowska Orkiestra Kameralna, z którą dokonał nagrań utworów Vivaldiego, Albinoniego i Haendla.
Koncertował na Ukrainie, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, we Włoszech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Izraelu, Irlandii, Anglii (Wigmore Hall, Saint-Martin-in-the-Fileds, Fenton House, Handel House) i Szkocji (recitale na muzealnych instrumentach z Russel Collection w Santa Cecylia Hall w Edynburgu, Benton Fletcher Collection w Fenton House w Londynie, Cobe Collection w Hatchlands).
Andrzej Zawisza jest asystentem w Katedrze Klawesynu i Instrumentów Dawnych, współpracuje również z wydziałem wokalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania kantat J.S. Bacha dla japońskiej wytwórni IMC.