
Wykonawcy:
Joanna Stawarska - sopran
Violetta Szopa-Tomczyk - skrzypce barokowe
Paweł Stawarski - skrzypce barokowe/ altówka
Justyna Grabowska - klawesyn
Monika Hartman - wiolonczela barokowa
Aleksander Tomczyk – prowadzenie, dawne instrumenty perkusyjne
Repertuar:
Miejsca są nienumerowane.
Joanna STAWARSKA – sopran. Jest absolwentką Wydziału Wokalno Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyła również studia podyplomowe w zakresie zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła uczestnicząc w licznych międzynarodowych kursach wokalnych prowadzonych przez Christiana Elsnera, Ryszarda Karczykowskiego, Alison Pearce, Paula Esswooda, Neila Semera. Współpracuje z takimi zespołami jak: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Capella Cracoviensis, Collegium Zieleński, Orfeo 2000, Chór Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Chór Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, Chór Polskiego Radia. Koncertuje w kraju i za granicą, wykonując muzykę kantatowo oratoryjną. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, m. in. Misteria Paschalia, Opera Rara, Festiwal Muzyki Filmowej, Muzyka w Starym Krakowie, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Muzyki Dawnej w Brezicach, Wratislavia Cantans, Händel Festspiele w Halle, Festival Oude Muzuek w Utrechcie, Festivalao Largo w Lizbonie. Śpiewała pod batutą znamienitych dyrygentów, specjalizujących się w wykonawstwie historycznym, m.in.: Paula McCreesha, Vincenta Dumestre, Ottavia Dantone, Fabia Bonizzoni, Skip Sempe, Rinaldo Alessandini. W latach 2010/2011 brała udział w nagraniach cyklu Offetoria et Communiones Totius Anni Mikołaja Zieleńskiego, nakładem wydawnictwa DUX, za które zespół Collegium Zieleński zdobył Nagrodę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Dawna. W 2020 roku założyła żeński zespół wokalny Sei Terre. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną.
fot. M. Hałas
Violetta SZOPA-TOMCZYK – skrzypaczka, trenerka wokalna metody SLS i Flow Phonation, nauczycielka umuzykalniająca dzieci metodą prof. E. E. Gordona, społeczniczka.
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec współczesnych (R. Reiner) oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec historycznych (M. Pastuszka).
W latach 1991-98 była etatowym muzykiem Orkiestry Kameralnej Sinfonietta Cracovia.
Od ponad 20 lat zajmuje się wykonawstwem muzyki dawnej, które rozwijała pod okiem mistrzów, m.in.: Barthold Kuijken, Rachel Podger, Rio Terakado, Martin Gester, Kati Debretzeni, Stephani Degant, Jaap ter Linden, Andreas Spering, Alessandro Moccia, Mira Glodenau i innych.
Współpracowała i koncertowała z zespołami takimi jak: Arte dei Suonatori, FLORIPARI – muzycy wawelscy, Concerto Polacco, Consortium Sedinum, Polska Orkiestra XVIII wieku, La Tempesta, Il Tempo, OH! (Orkiestra Historyczna m. Katowic), Le Cercle de l’Harmonie (Francja), MACV przy Operze Kameralnej w Warszawie, z którymi dokonała rozlicznych nagrań płytowych.
Obecnie jest skrzypaczką Orkiestry Historycznej {Oh!}, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej Narodowego Forum Muzyki (NFM) we Wrocławiu i zespołu renesansowego Floripari – Muzycy Wawelscy.
Jest również trenerką wokalną (Speech Level Singing, Flow Phonation) od roku 2013. Swoją pasję do nauki śpiewu i pracy z głosem rozwijała pod okiem Kathy Kennedy, Bartka Cabonia, Krzysztofa Wojciechowskiego, Grega Enriqueza, Jackie Hole, Lise Liv Skovgard, Dominiki Płonki, Piotra Markowskiego, Pauliny Kujawskiej. Prowadzi zajęcia w ramach własnej pracowni głosu w Krakowie przy Stowarzyszeniu Latarnia. Od roku 2015 prowadzi chór amatorski przy parafii Św. Jana Kantego w Krakowie.
Paweł STAWARSKI – skrzypek, ukończył z wyróżnieniem w 2002 r. Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec Teresy Głąbówny. Podczas studiów w Krakowie pracował również pod kierunkiem Roberta Kabary, Kaji Danczowskiej. Odbywał studia uzupełniające na Uniwersytecie im. Jana Gutenberga w Moguncji (Niemcy) w klasie Anne Shih. Kilkakrotnie uczestniczył w międzynarodowych kursach mistrzowskich „Holzhauser Musiktage” (Niemcy) prowadzonych przez Denes Zsigmondy i Isabelle Faust.
Od 2008 r. jest etatowym muzykiem na stanowisku muzyk I głos Orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Współpracował m.in. z Orkiestrą „Sinfonietta Cracovia”, Polską Orkiestrą Kameralną – Sopot, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Śląską Orkiestrą Kameralną w Katowicach.
Posiada również doświadczenie w wykonawstwie historycznym na skrzypcach i altówce. Od 2012 r. jest muzykiem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Jest zapraszany przez inne zespoły specjalizujące się w wykonawstwie historycznym, m.in. {OH} Orkiestra Historyczna, Capella Cracoviensis. Występuje na wielu festiwalach m.in. Wratislavia Cantans, Chopin i jego Europa, Haendel Festspiele Halle, Bayreuth Baroque Opera Festival).
Zajmuje się działalnością pedagogiczną jako nauczyciel gry na skrzypcach w Szkole Muzycznej II st im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Prowadził również kursy orkiestrowe dla młodzieży na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy.
fot. M. Hałas
Justyna GRABOWSKA – ukończyła z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną, gdzie studiowała grę na klawesynie w klasie Magdaleny Myczki, a następnie Podyplomowe Studium Mistrzowskie Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie doskonaliła umiejętności pod kierunkiem Marty Czarny-Kaczmarskiej.
Uczestniczyła w wielu kursach muzyki dawnej w Polsce i za granicą, prowadzonych przez klawesynistów takiej miary, jak Jacques Ogg, Ketil Haugsgand, Lilianna Stawarz czy Francois Lengelle. W trakcie trwającej blisko 20 lat działalności artystycznej wzięła udział w licznych projektach organizowanych m.in. przez Balet Dworski Cracovia Danza, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Capellę Cracoviensis, Sinfoniettę Cracovia, Operę Krakowską oraz zespół Flores Rosarum, specjalizujący się w monodii liturgicznej. W zależności od wykonywanego repertuaru koncertuje na różnego rodzaju instrumentach klawiszowych: klawesynie, wirginale, pozytywie i portatywie.
Na stałe współpracuje z zespołem muzyki dawnej FLORIPARI, z którym dokonała wielu nagrań (m.in. Muzykalia Rakowskie, Cantigas de Santa Maria) i z którym koncertuje na festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. we Włoszech, w Anglii, Rumuni, Bułgarii, Austrii, Mołdawii, Słowacji).
Od 2012 r. pracuje w Katedrze Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
fot. M. Cieślak
Monika HARTMANN – wiolonczelistk specjalizująca się w historycznie poinformowanej praktyce wykonawczej. Swoją przygodę z muzyką dawną rozpoczęła w 2018 roku, najpierw w klasie Bartosza Kokoszy, a następnie Tomasza Pokrzywińskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jest współzałożycielką Cohaere Ensemble. Zespół rozwija się na rynku europejskim, bierze również udział w programie EEEMERGING+. Monika jest członkiem takich orkiestr jak Arte dei Suonatori, {oh!} Orkiestra, Capella Cracoviensis, Holland Baroque itp. Grała na wielu festiwalach, w tym Actus Humanus, Misteria Paschalia, Kromer Festival Biecz, Bach Festival Świdnica, Fringe Festival Torroella de Montgri, Copenhagen Baroque Festival, Bayreuth Baroque, Stockholm Early Music Festival itp. Otrzymała wiele nagród (w kategoriach solowych i kameralnych), jednąz nich jest I nagroda na International Early Music Competition in Loire Valley (Francja) z Cohaere Ensemble. Monika gra na wiolonczeli barokowej Bastiana Muthesiusa (na wzór oryginalnej wiolonczeli Servais Strad z Instytutu Smithsonian w Waszyngtonie) wykonanej w 2006 roku.
fot. Ł. Rajchert
Aleksander TOMCZYK – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w kl. oboju J. Kotyczki (1995). Kierownik artystyczny Zespołu Muzyki Dawnej FLORIPARI, w którym gra na renesansowych i barokowych instrumentach dętych i perkusyjnych. Stypendysta DISS Dartington’93, ’94, ’95 (ostatnie dla wszystkich członków zespołu Floripari SMC - rekomendacja Anthony Rooley) w Anglii - kursy mistrzowskie u Paula Goodwina. W 1995. otrzymał również grant The David Reichenberg Trust z Londynu
Pomysłodawca i współtwórca Polskiej Orkiestry Barokowej (1997). W 1998 dzięki stypendium instytucji afiliacyjnej Królewskiego Konserwatorium w Amsterdamie brał udział w kursie mistrzowskim u prof. Alfredo Bernardiniego.
Wraz z zespołem od 2006. pracuje nad źródłami Kancjonału Braci Polskich (1625) i Kapeli Rakowskiej (pocz. XVII w.). Efektem pracy jest m.in. album CD „Muzykalia Rakowskie. Kto ma uszy, niechaj słucha”.
Występował (z zespołem) w wielu krajach europejskich i pozaeuropejskich; również przed koronowanymi głowami (Królowa Szwecji, Książę Monako, Król Malezji).
W 2016., na zamówienie oo. Dominikanów z okazji 800-lecia istnienia Zakonu, wspólnie z zespołem przygotował śpiewnik i nagranie CD Cantigas de Santa Maria Alfonsa X el Sabio (XIII w.) w przekładzie na język polski.
Nauczyciel klasycznego, gordonowskiego i autorskiego solfeżu oraz zasad muzyki. Instruktor i propagator teorii-techniki Gordona (umuzykalnianie niemowląt i dzieci).
fot. M. Pióro