Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
30 05-2025
godz. 19:30
Miejsce Bazylika Mariacka w Krakowie
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: wejście bezpłatne: 0 zł
Przewijaj wydarzenia
V FESTIWAL CHÓRÓW DZIECIĘCYCH
30-05-2025 godz. 19:30 Bazylika Mariacka w Krakowie
CENA BILETÓW: wejście bezpłatne: 0 zł

Wykonawcy:

Pueri Cantores Tarnovienses

ks. Grzegorz Piekarz – dyrygent

Anna Zawisza – sopran

Aleksandra Kalicka – alt

Dominik Czernik – tenor

Maciej Drużkowski – bas

Jakub Kapała – organy

Repertuar:

Mieczysław Skurzyński – Capriccio fis-moll op. 36

Feliks Nowowiejski – Preludium na temat Kyrie z Mszy XI (Orbis factor) op. 9 nr 3

Józef Władysław Krogulski – Requiem d-moll



Chłopięcy Chór Katedralny PUERI CANTORES TARNOVIENSES został założony przy Bazylice Katedralnej w Tarnowie przez ks. prof. Andrzeja Zająca w marcu 1981 r. Inicjatorem powstania chóru był ówczesny biskup tarnowski Jerzy Ablewicz. Podstawowym zadaniem chóru jest wykonywanie śpiewów podczas uroczystej liturgii w tarnowskiej katedrze, zwłaszcza tych, którym przewodniczy biskup ordynariusz. Tak określone główne zadanie chóru wpływa jego repertuar, który tworzą zarówno utwory przydatne w liturgii jak i wykonywane podczas koncertów; śpiewy gregoriańskie i wielogłosowe śpiewy religijne wszystkich epok stylistycznych, od renesansu do współczesności.

Uniwersalność, różnorodność i artystyczna wartość repertuaru pozwala chórowi prowadzić aktywną działalność koncertową oraz uczestniczyć w licznych festiwalach i konkursach muzycznych krajowych i zagranicznych.

W swoim dorobku fonograficznym chór ma osiem płyt kompaktowych: Christe Adoramus Te (1993), Cantate Domino (1997), Kolędy (1997), O Gloriosa Domina (2001), Completorium (2009), Magnificat (2013), Za Gwiazdą (2016), Glorificamus Te (2021), Łacińska i Polska Msza (2024) oraz kasetę magnetofonową Veni Emmanuel (1992) z motetami adwentowymi i kolędami. Nagrywał także dla Polskiego Radia i Telewizji.

Dyrygentem chóru od czerwca 2008 r. jest ks. Grzegorz Piekarz, który przejął go po ks. Andrzeju Zającu, założycielu chóru i długoletnim dyrygencie. Emisje w chórze prowadzi Joanna Stępień.




Ks. Grzegorz PIEKARZ – urodzony w 1970 roku, dyrektor i dyrygent chóru Pueri Cantores Tarnovienses. Ukończył Wyższe Seminarium Duchowne w Tarnowie w 1996 roku, Akademię Muzyczną (w dwóch specjalnościach: dyrygentura chóralna i prowadzenie zespołów wokalno-instrumentalnych oraz muzyka kościelna) w Krakowie w 2004 roku, Papieską Akademię Teologiczną w Krakowie (doktorat: Wkład Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie w rozwój muzyki kościelnej w Polsce - 2006), Akademię Muzyczną w Bydgoszczy (dyrygentura - 2006 i emisja głosu - 2008). Od 2005 roku jest dyrektorem Wydziału Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej w Tarnowie, dyrektorem Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Tarnowie, a od 2008 roku pierwszym dyrygentem chóru Pueri Cantores Tarnovienses. Od 2017 roku jest wykładowcą na Papieskim Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie (sekcja w Tarnowie).  

fot. D. Kobylański





Anna ZAWISZA – sopran. Ukończyła Liceum Muzyczne w Tarnowie, w klasie kontrabasu i śpiewu, a następnie, z wyróżnieniem, Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Była stypendystką Ministra Kultury w 2004 roku.

Swoje umiejętności doskonali biorąc udział kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Kaia Wessela, Charlesa Danielsa, Olgę Pasiecznik, Petera Koojia i Vincenta Dumestre.

 Od wielu lat, jako solistka i kameralistka współpracuje z zespołami, takimi jak: Gabrielli Consort, Le Poeme Harmonique, Vox Luminis, Collegium 1704, Vasa Consort, Capella Napolitana, Capella Cracoviensis.

Koncertuje w kraju i za granicą, w ramach wydarzeń muzycznych, między innymi Misteria Paschalia, Actus Humanus, Opera Rara, Festival de Musique Baroque d'Ambronay, Festival Oude Muziek Utrecht i Wratislavia Cantans pod batutą znamienitych dyrygentów m.in.: Paula Goodwina, Andrew Parrota, Antonio Florio, Vaclava Luksa, Vincenta Dumestre, Ottavio Dantone i Fabio Bonizzoniego. 

Na stałe związana z Chórem Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

Na swoim koncie posiada liczne nagrania studyjne, m.in. muzykę do spektaklu „Łucja Szalona” w reżyserii Magdaleny Piekorz oraz „Karnawał, czyli pierwsza żona Adama”, których premiery odbyły się w Teatrze Słowackiego w Krakowie, płytę pt.: „Muzykalia Łańcuckie”, cztery płyty we współpracy z wydawnictwem Musicon zawierające odnalezioną muzykę jasnogórską oraz, realizowane przez Polskie Radio i nagrodzone w 2024 roku Fryderykiem nagranie dramatopery Agaty Zubel „Oresteja” i Opera Omnia- Psalmy Mikołaja Gomółki pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett.


Aleksandra KALICKA – ukończyła w 2007 roku z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Katowicach. Doskonaliła swoje umiejętności na kursach wokalnych pod kierunkiem Heleny Łazarskiej, Jadwigi Romańskiej, Ingrid Kremling-Domańskiej, Aleksandra Teligi, Daniela Weeksa, Dariusza Grabowskiego. Laureatka konkursu W Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej, finalistka konkursu Złote Głosy Mazowsza.

Zadebiutowała na I roku studiów w akademickim przedstawieniu Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta w roli Chłopca. W roku 2005 zaśpiewała partię Sekstusa w operze G.F. Haendla Juliusz Cezar, wystawionej w Akademii Muzycznej w Katowicach, w roku 2007 – partię Dorabelii w Così fan tutte W.A. Mozarta na scenie Opery Śląskiej.W latach 2007–2008 uczestniczyła w międzynarodowym projekcie operowym, realizowanym we współpracy Akademii Muzycznej w Katowicach i University of Louisville (USA). Współpraca ta zaowocowała wystawieniem opery Mozarta Wesele Figara w Bomhard Theater w Kentucky Center oraz Operze Śląskiej w Bytomiu (partia Cherubina).

Występowała z orkiestrami Opery Śląskiej, Filharmonii Śląskiej, Zielonogórskiej, Warmińsko-Mazurskiej, z Orkiestrą Kameralną Camerata Impuls, Orkiestrą i Chórem Nicolaus, pod batutą dyrygentów takich, jak Mirosław Błaszczyk, Czesław Grabowski, Piotr Sułkowski, Kazimierz Kryza, Antoni Duda, Tadeusz Serafin, Massimiliano Caldi, Kimcherie Lloyd.

W swoim repertuarze oprócz arii z oper Mozarta i Haendla posiada partie z dzieł oratoryjnych, m.in. Mozarta (Msza C-dur KV 66, Msza C-dur Koronacyjna KV 317, Missa solemnis C-dur KV 337, Requiem KV 626) i J. Elsnera (Msza e-moll), a także pieśni solowe F. Chopina, A. Dvořáka, M. Karłowicza, S. Moniuszki, S. Niewiadomskiego, Mozarta, F. Schuberta, R. Schumanna, R. Straussa, K. Szymanowskiego, F. Obradorsa oraz wiele innych arii operowych, operetkowych i musicalowych.


Dominik CZERNIK – absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego Adama Szerszenia. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, m.in. u Ryszarda Karczykowskiego, Donatelli Dorsi, Edwina Tinoco, Kaludi Kałudowa oraz warsztatach wokalnych prowadzonych przez Jolantę Janucik i Dariusza Grabowskiego.

Od 1999 do 2001 roku występował w Chórze Chłopięcym i Męskim Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki” Stefana Stuligrosza, z którym nagrał solową płytę Śpiew słowika.

Był członkiem Chóru Filharmonii Narodowej, Chóru Filharmonii Wrocławskiej (obecnie NFM), w międzyczasie współpracując z takimi zespołami jak Gabrieli Consort & Players, Capella Cracoviensis, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Cantores Minores Wratislavienses, Królewscy Rorantyści, Collegium Zieleński. W 2014 roku rozpoczął współpracę z Norweską Operą Narodową w Oslo (Den Norske Opera), z którą zrealizował produkcje, takie jak Lohengrin R. Wagnera czy Lady Macbeth Mceńskiego Powiatu D. Szostakowicza.

Występował w kraju i za granicą, m.in. podczas festiwali Salzburger Festspiele, Bregenzer Festspiele, Schleswig-Holstein Musik Festival, Rossini in Wildbad, Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, podbatutą takich dyrygentów, jak Krzysztof Penderecki, Kent Nagano, Jesús López Cobos, Christian Arming, Ola Rudner, Roland Bader.

Wziął udział w wielu nagraniach fonograficznych i audiowizualnych, w tym Grande Messe des Morts H. Berlioza (dyr. Paul McCreesh), Ein Deutsches Requiem J. Brahmsa (dyr. Antoni Wit), Karl V E. Křeneka (dyr. Lothar Koenigs).

Od 2012 roku na stałe związany z Chórem Filharmonii Krakowskiej.



Maciej DRUŻKOWSKI – absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie śpiewu solowego Jacka Ozimkowskiego. Umiejętności wokalne doskonalił na kursach mistrzowskich i warsztatach wokalnych prowadzonych m.in. przez: Ryszarda Karczykowskiego, Paula Esswooda, Marka Rzepkę, Dariusza Grabowskiego.

Debiutował w 2009 roku rolą Achilla w operze Juliusz Cezar G.F. Haendla, następnie kreował partie m.in.: Schaunarda w Cyganerii G. Pucciniego, Germonta w Traviacie G. Verdiego oraz liczne solowe partie oratoryjne.

Współpracował z wieloma cenionymi dyrygentami, m.in. Antonim Witem, Gabrielem Chmurą, Alexandrem Libreichem, Łukaszem Borowiczem, Krzysztofem Pendereckim, Vincentem Dumestrem.

Na stałe związany jest z Filharmonią Krakowską, współpracuje również z Capellą Cracoviensis, Operą Krakowską, Zespołem Camerata Silesia. Występuje w kraju i za granicą z repertuarem oratoryjnym, operowym i pieśniarskim. Prowadzi również działalność pedagogiczną.

W dorobku artystycznym ma liczne nagrania radiowe i płytowe, w tym pierwsze w historii nagranie Mszy łacińskiej Des-dur Stanisława Moniuszki.


Jakub KAPAŁA – krakowski organista, student klasy organów Dariusza Bąkowskiego–Koisa w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W 2015 ukończył z wyróżnieniem Diecezjalne Studium Organistowskie w Tarnowie, a w 2017 Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Tarnowie w klasie organów Wiesława Kaczora (dyplom z wyróżnieniem). Jest laureatem wielu nagród, takich jak: I miejsce na VI Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego (Kraków 2017), II miejsce na VI Akademickim Konkursie Organowym Romuald Sroczyński in memoriam (Poznań 2018), II miejsce na IV Rosyjsko-Polskim Konkursie Organowym Vox Polonica Petropolitana (Petersburg, Rosja 2019). Jego dokonania artystyczne były nagradzane stypendiami, m. in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016, 2017), Prezydenta Miasta Tarnowa (2017, 2018) oraz Marszałka Województwa Małopolskiego (2019). W latach 2007-2017 śpiewał w Chłopięcym Chórze Katedralnym Pueri Cantores Tarnovienses, z którym występował w Polsce i wielu krajach Europy (m. in. Włochy, Szwecja, Macedonia), a także współpracował jako akompaniator. Obecnie pracuje jako akompaniator Dziewczęcego Chóru Katedralnego Puellae Orantes w Tarnowie. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, które prowadzili m.in.: Olivier Penin, Tobias Horn, Sven-Ingvart Mikkelsen, Francisco Scarcella, Thomas Lennartz, Ignace Michiels, Jos van der Kooy, Ines Maidre, Bernhard Haas, Jan Lehtola.