Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
04 10-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł
Przewijaj wydarzenia
FESTIWAL SZYMANOWSKI / POLSKA / ŚWIAT
04-10-2024 godz. 19:30 Koncerty symfoniczne i oratoryjne S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Dawid Runtz – dyrygent

Marcin Zdunik – wiolonczela



Repertuar:

Antonín Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104

***
Karol Szymanowski – Maski (oprac. na orkiestrę Jan Krenz)

Richard Strauss – Dyl sowizdrzał op. 28



Słynne postacie literackie, które K. Szymanowski wybrał na bohaterów cyklu utworów fortepianowych Maski, mają wspólną cechę: wszystkie skrywają swoje prawdziwe oblicza. Ich złożoną naturę odzwierciedla pełna kontrastów muzyka. Szeherezada, Błazen Tantris i Serenada Don Juana powstały w latach 1915-1916, a autor zadedykował je trzem pianistom: A. Dubiańskiemu (w 1916 roku premierowo wykonał kompozycje), H. Neuhausowi i A. Rubinsteinowi. W 1964 roku J. Krenz zaaranżował miniatury na orkiestrę symfoniczną.


Bohatera literackiej fikcji przypomina A. Dvořák, syn prostego karczmarza, który niczym w bajce podbił wielki świat muzyki takimi fantastycznymi utworami, jak Koncert wiolonczelowy op. 104. Jego pierwsze szkice skreślił wiosną 1894 roku w Stanach Zjednoczonych, a po powrocie do Pragi dokonał kilku poprawek. Zmian nie zaakceptował pierwotny adresat dedykacji – H. Wihan, dlatego podczas premiery w Londynie w 1896 roku partię solową wykonał L. Stern.


Uosobieniem mądrości ludowej, a jednocześnie rubasznego humoru jest postać Dyla Sowizdrzała, którą do swojej kompozycji zaprosił R. Strauss. Poemat symfoniczny Till Eulenspiegels lustige Streiche (Figle Dyla Sowizdrzała) powstał w latach 1894-1895. Zadedykowany A. Seidlowi, po raz pierwszy wykonany został w 1895 roku w Kolonii, pod batutą F. Wüllnera. Nietypowe zestawienia instrumentów i nowatorska technika gry sprawiły, że utwór wywarł ogromny wpływ na rozwój muzyki orkiestrowej XX wieku.


Dorota Staszkiewicz


Marcin ZDUNIK - polski wiolonczelista, solista i kameralista. Kształcił się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Andrzeja Bauera i Juliusa Bergera. Wiedzę muzykologiczną zgłębiał podczas studiów w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem Szymona Paczkowskiego. Praca magisterska Bach w poszukiwaniu ideału. Cztery wersje Pasji Janowej BWV 245 otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie im. Zofii Lissy.

Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych – BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie.

Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych. W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców w Bratysławie organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury przyznaną przez TVP Kultura.

Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus w Berlinie, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły – m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Praska Orkiestra Kameralna, European Union Chamber Orchestra, Orkiestra Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia, a także wybitni dyrygenci – np. Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen. Ważną rolę w jego życiu artystycznym odgrywa współpraca z inspirującymi muzykami, m.in. z Nelsonem Goernerem, Rafałem Blechaczem, Krzysztofem Jakowiczem, Bomsori Kim, Szymonem Nehringiem, Aleksandrem Dębiczem, Katarzyną Budnik i Jakubem Jakowiczem. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World miał przywilej koncertować wspólnie z Gidonem Kremerem i Yuri Bashmetem. W sezonie artystycznym 2016/17 był artystą rezydentem Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J. Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Artysta na płyty nagrał także komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC 2014), Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę M. Weinberga (z Orkiestrą Sinfonia Varsiovia pod dyr. A. Mustonena; TWON 2015), muzykę kameralną Fryderyka Chopina (Chopin. Chamber Music z pianistą Szymonem Nehringiem i altowiolistą Ryszardem Groblewskim; NIFC 2020) oraz szereg innych kompozycji kameralnych. Dwupłytowy album Bach Stories został nagrany przy współudziale pianisty Aleksandra Dębicza i wydany nakładem firmy Warner Classics. Trzy spośród ostatnich płyt Zdunika uhonorowane zostały nagrodą Fryderyk: album Words of Mystery zarejestrowany wspólnie z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak, nagranie II Koncertu wiolonczelowego Pawła Mykietyna, w którym artysta współpracował z Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu pod dyrekcją Bassema Akiki oraz Muzyka polska na wiolonczelę i orkiestrę z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki. Marcin Zdunik dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego.

W działalności artystycznej Marcina Zdunika ważną rolę odgrywa kompozycja. W ostatnich latach powstał m.in. Koncert wiolonczelowy Ghosts of the past (2021), napisany na zamówienie Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz, Kwartet fortepianowy (2022) oraz szereg kompozycji solowych i muzyka do spektakli teatralnych.

Marcin Zdunik jest laureatem stypendium dla wybitnych młodych naukowców przyznawanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2016–2019).

Artysta prowadzi klasy wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku i w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W kwietniu 2021 otrzymał tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne, zaś w 2020 przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.


 Dawid RUNTZ - w 2016 roku ukończył studia dyrygenckie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Antoniego Wita. Swoje artystyczne umiejętności wzbogacał podczas Italian Opera Academy w Rawennie, prowadzonej przez światowej sławy dyrygenta Raccardo Mutiego oraz kursów dyrygenckich Royal Concertgebouw w Amsterdamie, pod kierunkiem Daniele Gattiego. W kwietniu 2018 roku otrzymał zaproszenie i zadyrygował Boston Symphony Orchestra podczas przesłuchań na asystenta BSO, a także wziął udział w kursach dyrygenckich podczas festiwalu w Tanglewood.

W 2016 roku otrzymał II nagrodę na VI Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku, a także medal Magna cum laude Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dwa lata później został laureatem III nagrody oraz nagrody publiczności na I Hong Kong International Conducting Competition. W 2024 roku otrzymał nominację do Nagrody Teatralnej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.

Od 2017 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie. W styczniu 2021 roku został szefem orkiestry Zagreb Philharmonic Orchestra w stolicy Chorwacji, a po trzech latach, w wyniku głosowania orkiestry, uzyskał drugi mandat i pozostaje na stanowisku do czerwca 2027 roku. Krytycy podkreślają przede wszystkim jego „charyzmatyczne i dojrzałe interpretacje" oraz ogromny wpływ na rozwój zespołu Filharmonii. Otrzymał dzięki temu prestiżową nagrodę Orlando, przyznawaną przez Chorwackie Radio i Telewizję HRT oraz Ministra Kultury, za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne. Dyrygent, wraz z ZPO koncertował m.in. w Kuwejcie, na Festiwalu George Enescu w Bukareszcie, w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, w Jerozolimie, a w przyszłym roku wystąpią razem w Mediolanie. Oprócz działalności koncertowej Dawid Runtz jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym festiwalu Zagreb Spring Festival. Ponadto, pod jego batutą Filharmonia Zagrzebska planuje wkrótce nagranie 6 płyt dla wytwórni NAXOS z muzyką kompozytorów chorwackich.

Jako dyrygent Polskiej Opery Królewskiej przygotował wiele premier, a w jego repertuarze znajdują się dzieła G. Rossiniego: Cyrulik sewilski, Włoszka w Algierze, Kopciuszek, W.A. Mozarta: Wesele Figara, Don Giovanni, Czarodziejski flet, Così fan tutte, Rzekoma ogrodniczka, S. Moniuszki: Straszny Dwór, Halka, Z. Krauzego: Noc Kruków. W przyszłym roku Dawid Runtz przygotuje w POK premierę Idomeneo Mozarta.

Jego szeroki repertuar obejmuje zarówno opery jak i wielką muzykę symfoniczną, w tym dzieła Richarda Straussa, Gustava Mahlera, Dmitra Szostakowicza, czy Krzysztofa Pendereckiego.

Dawid Runtz współpracował ze wszystkimi czołowymi orkiestrami w Polsce. W najbliższym czasie poprowadzi m.in.: Staatskapelle Weimar, Sinfonieorchester Liechtenstein, Narodową Orkiestrę Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrę Filharmonii Słowackiej, a także Orkiestrę Symfoniczną RTV Slovenia w Lubljanie, gdzie krytyka okrzyknęła go „jednym z najbardziej obiecujących współczesnych dyrygentów europejskich".