Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
17 12-2023
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 60 zł ulgowy: 40 zł studencki: 25 zł
Przewijaj wydarzenia
SINFONIETTA CRACOVIA
17-12-2023 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 60 zł ulgowy: 40 zł studencki: 25 zł

Wykonawcy:

Projekt Muzyczne Mosty

Koncert na marimbę, smyczki i muzykę filmową


Sinfonietta Cracovia

Katarzyna Tomala Jedynak - dyrygent

Marianna Bednarska - marimba


Repertuar:

Mikołaj Piotr Górecki - Uwertura (wersja na orkiestrę smyczkową)

Anders Coppel - II Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową (polskie prawykonanie)

***

Toru Takemitsu - Walc z filmu Twarz innego

Jóhann Jóhannsson - Temat z filmu Teoria wszystkiego

Max Richter - Winter z albumu Recomposed by Max Richter: Vivaldi – The Four Seasons

Steve Reich - Duet for two Solo Violins and String Orchestra

Leonard Bernstein - Uwertura do opery Kandyd (wersja na orkiestrę smyczkową)


Szacowany czas trwania koncertu – 90 min.




W przedświątecznym tygodniu Sinfonietta Cracovia zaprasza na koncert pełen różnorodnych emocji: filmowych i operowych uniesień, minimalistycznej medytacji i współczesnych zaskoczeń. Ostatni w tym roku występ Sinfonietty Cracovii pod batutą jej pierwszej dyrygentki, Katarzyny Tomali-Jedynak, to propozycja zanurzenia się w muzyce dwudziestego wieku i jej różnorodnych nurtach: od utworów zupełnie współczesnych (prawykonanie Koncertu Andersa Coppela), przez kompozycje współczesnego mistrza (Uwertura Henryka Mikołaja Góreckiego) eksperymenty amerykańskich minimalistów (Richter, Reich), aż po motywy filmowe i operowe (w tym tematy z "Teorii wszystkiego" oraz „Kandyda” Leonarda Bernsteina). W roli solistki koncertu wystąpi uznana na światowej scenie perkusistka i wirtuozka marimby, Marianna Bednarska, o której "New York Times" pisał, że „Inspiruje publiczność swoją wirtuozerską, emocjonalną i mistrzowską grą na wszystkich instrumentach”.

Koncert współorganizowany przez Orkiestrę Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa oraz Filharmonię im. Karola Szymanowskiego w Krakowie w ramach projektu „Muzyczne Mosty”, łączącego krakowskie instytucje kultury.


***

Marianna BEDNARSKA jest młodą polską perkusistką. Prowadzi aktywną działalność artystyczną, nie tylko jako solistka, ale również jako wykonawczyni muzyki kameralnej, muzyk orkiestrowy i pedagog perkusyjny. Jest regularnie zapraszana na międzynarodowe festiwale muzyczne współpracując z uznanymi osobowościami świata artystycznego, a także biorąc udział w kreacjach najnowszych dzieł muzycznych.Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Genewskiego 2019 - Concours de Genève, laureatką Prix Credit Suisse Jeunes Solistes 2019 oraz International Music Competition ENKOR 2018 (Grand Prix), a także zdobywczynią 24 pierwszych nagród i nagród specjalnych na międzynarodowych konkursach perkusyjnych m.in. w Chicago (USA 2016), Bambergu (Niemcy 2016), Paryżu (Francja 2009), Fermo (Włochy 2008) czy Płowdiw (Bułgaria 2007). W 2009 roku Marianna Bednarska została finalistką krajowego Konkursu Eurowizji Młody Muzyk Roku. Występowała w wielu prestiżowych salach koncertowych w Europie i USA, debiutując jako solistka na międzynarodowych festiwalach muzycznych, między innymi na Lucerne Festival 2019, Davos Festival 2021 czy Solsberg Festival 2023. Jako solistka występowała również z takimi orkiestrami jak Orchestre de la Suisse Romande, Komische Oper Orchestra, International Chamber Orchestra of Washington, Aalborg Symfoni Orkester, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej czy Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie. Jest laureatką stypendiów artystycznych w Polsce, Szwajcarii i Niemczech. W 2013 roku otrzymała Nagrodę Przyjaźni Polsko-Duńskiej za swoją wyjątkową działalność artystyczną łączącą obydwa kraje, a w 2017 roku nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2017 w kategorii Debiut Roku. W 2014 r., na zaproszenie uznanego duńskiego kompozytora, Andersa Koppela, jako pierwsza perkusistka w historii nagrała komplet wszystkich jego koncertów marimbowych (Dacapo Records 2014) na debiutanckiej płycie Marimba Concertos, która otrzymała niezwykle pozytywne recenzje, zarówno w kraju jak i zagranicą (m.in. The New York Times, Gramophone czy Deutschlandfunk). Jako solistka wzięła również udział w nagraniach dla Bayerische Rundfunk, Instytutu Muzyki i Tańca oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w projekcie artystycznym „100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności”, który został uhonorowany nagrodami Fryderyk 2020 w dwóch kategoriach. Swoją drogę muzyczną rozpoczęła w wieku siedmiu lat w klasie fortepianu, który wkrótce zamieniła na klasyczne instrumenty perkusyjne. Po ukończeniu z wyróżnieniem ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie otrzymała z najwyższymi notami tytuły licencjata w Staatliche Hoschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie oraz magistra w Haute Ècole de Musique w Genewie, gdzie w 2021 r. ukończyła również studia podyplomowe.Od 2023 r. Marianna Bednarska jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Współpracuje z firmą Yamaha jako Yamaha Artist oraz z firmą Kolberg Percussion jako Kolberg Mallet Artist.

fot. Kolberg Percussion / Venera Red. Photography



Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia to jeden z wiodących zespołów kameralnych w Polsce. Specyfikę Orkiestry definiuje jej wszechstronność wykonawcza, precyzja i elastyczność, które z powodzeniem przenosi na skład symfoniczny. Sinfonietta Cracovia jest ceniona za wykonania muzyki współczesnej w różnych odmianach (od awangardowej po filmową). Poszukując nowych form, angażuje się w liczne przedsięwzięcia promujące muzykę nową i twórczość kompozytorów polskich. Słynie z interpretacji dzieł Krzysztofa Pendereckiego, mentora i patrona wielu przedsięwzięć Orkiestry.

fot. Piotr Markowski