Wykonawcy:
Projekt Muzyczne Mosty
Inauguracja sezonu
Gwiazdy z Sinfoniettą: Aleksandra Świgut
Sinfonietta Cracovia
Katarzyna Tomala-Jedynak – dyrygentka
Aleksandra Świgut – fortepian
Repertuar:
Andrzej Panufnik – Landscape
Ludwig van Beethoven – II Koncert fortepianowy B-dur op. 19
***
Franz Schubert – Śmierć i dziewczyna (oprac. na orkiestrę smyczkową G. Mahler)
Każdemu początkowi sezonu towarzyszy ekscytacja z odkrywania nowej muzyki i przeżywania na nowo barw klasycznych dzieł. Tak właśnie będzie w koncercie inaugurującym sezon 2024/2025, w roku jubileuszu trzydziestolecia Sinfonietty Cracovii. Koncert otworzy pejzaż zrodzony w wyobraźni jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, Andrzeja Panufnika. Czy Landscape to krajobraz przepełniony nostalgią za ojczyzną? A może to melancholijne kształty Suffolku, jak z obrazów Johna Constable'a? Intensywnymi barwami wypełni to dzieło na orkiestrę smyczkową Sinfonietta Cracovia pod batutą swojej pierwszej dyrygentki, Katarzyny Tomali-Jedynak.
Centralnym punktem programu będzie II koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena, dzieło dwudziestokilkuletniego kompozytora, dzięki któremu zdobywał salony i sale koncertowe Europy jako podziwiany wirtuoz fortepianu. W sali Filharmonii Krakowskiej w roli solistki koncertu wystąpi Aleksandra Świgut, utytułowana pianistka o oryginalnym, czerpiącym z artystycznej swobody stylu. W romantycznych emocjach wieczór dopełni jedna z najbardziej pamiętnych kompozycji Franza Schuberta, kwartet "Śmierć i dziewczyna", tym razem w eksponującej dramatyzm i gwałtowność dzieła aranżacji na orkiestrę smyczkową, której dokonał sam Gustav Mahler. Inauguracja sezonu zorkiestrowana na melancholię, radosne kadencje i tragizm zapowiada całą paletę muzycznych emocji w nowym sezonie Sinfonietty Cracovii.
Aleksandra ŚWIGUT – pianistka, solistka i kameralistka, doktor sztuk muzycznych, pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Według krytyków jedna z najbardziej wyrazistych osobowości sceny muzyki klasycznej.
Laureatka 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Edwarda Griega w Bergen oraz nagród specjalnych: nagrody publiczności i orkiestry oraz prestiżowej nagrody Steinway Prizewinners Concert Network.
Jako propagatorka wykonawstwa na fortepianach historycznych zdobywa laur II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie. Półfinalistka Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Avivie, uczestniczka XVIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2021) oraz laureatka licznych młodzieżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in w Ettlingen, Nowym Orleanie i Enschede).
Solistka najbardziej prestiżowych festiwali muzycznych m.in. Chopin i Jego Europa, Chopin Festival Nohant, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Chopin a Paris Festival, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Midis-Minimes Festival w Brukseli, Chopin Genève Festival, Cremona Festival, Ascoli Piceno Festival, Festiwal Eufonie w Pradze, Paderewski Festival w Raleigh (USA), i innych.
Artystka jest częstym gościem elitarnych europejskich zespołów w tym Bergen Philharmonic Orchestra, Helsingborg Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, Orkiestra XVIII Wieku, Netherland Symphony Orchestra, AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Sinfonietta Cracovia, {oh!} Orkiestra Historyczna, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Bałtyckiej i innych, współpracując z wybitnymi dyrygentami takimi jak Lawrence Foster, Maxime Pascal, Aleksandr Marković, Michał Nesterowicz, Zoi Tsokanou, Marek Moś, Johannes Gustavsson, Grzegorz Nowak, Paweł Przytocki, Marek Wroniszewski, Przemysław Neumann i inni.
Artystka ma w w swoim dorobku trzy płyty: „Portrety Natury” nagraną wspólnie z Michałem Klauzą i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej dla wytwórni Orphèe Classics, płytę z utworami Fryderyka Chopina oraz własną kompozycją, wykonaną na fortepianie historycznym Erard 1858, wydaną przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz płytę z twórczością Witolda Maliszewskiego nagraną wspólnie z Przemysławem Neumannem i Orkiestrą Filharmonii Opolskiej dla wytwórni DUX. W autorskich programach występuje także z siostrą Agnieszką Świgut – skrzypaczką Królewskiej Opery Sztokholmskiej oraz w wielu formacjach kameralnych m.in. z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem, z którym w 2018 roku nagrała płytę z utworami Roberta Schumanna.
Aleksandra współpracuje także z Teatrem Wierszalin. W 2023 roku stworzyła muzykę do spektaklu „Tańczyć Konrada” na motywach Dziadów Adama Mickiewicza w reżyserii Piotra Tomaszuka. Spektakl wystawiono w Teatrze Kai w Tokio w grudniu 2023 roku.
Stypendystka Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2003-2010), który aktualnie wspiera jej działalnością pedagogiczną. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury, Fundacji im. Franciszka Wybrańczyka, niemieckiej Fundacji Jutting, stypendium Młodych Naukowców oraz Stypendium Młoda Polska.
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademii Muzycznej w Katowicach, Gdańsku oraz Guildhall School of Music and Drama w Londynie.
SINFONIETTA CRACOVIA - Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, która precyzję i elastyczność orkiestry kameralnej z powodzeniem przenosi także Na skład symfoniczny, jest ceniona zwłaszcza za wykonania muzyki współczesnej. Angażuje się w liczne przedsięwzięcia promujące muzykę nową i twórczość kompozytorów polskich. Słynie zwłaszcza z interpretacji dzieł Krzysztofa Pendereckiego, z którym od samego początku łączyła ją ważna więź artystyczna. Prowadzi intensywną działalność koncertową, także za granicą – występowała m.in. w Chinach, Holandii, Finlandii, Niemczech, Czechach i Austrii. Jej początki wiążą się z powstaniem zespołu Młodzi Kameraliści Krakowscy, który w 1994 roku przy wsparciu państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich otrzymał status orkiestry miejskiej oraz nazwę, pod którą funkcjonuje ona do dzisiaj. Przez 20 lat zespołem kierował skrzypek, altowiolista i pedagog Robert Kabara, w 2014 funkcję tę przejął dyrygent, kontrabasista Filharmonii Wiedeńskiej i animator życia kulturalnego Jurek Dybał, zaś od 2021 na jego czele stoi menadżerka kultury i producentka wydarzeń kulturalnych Agata Grabowiecka.
fot. Edyta Dufaj