Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
08 07-2023
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł
Przewijaj wydarzenia
ROYAL OPERA FESTIVAL
08-07-2023 godz. 19:30 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Antonino Fogliani – dyrygent
Sofia Mchedlishvili - sopran 
Michele Angelini - tenor 
Giorgio Misseri - tenor
Teresa Iervolino - kontralt
Roberto Lorenzi - bas
Piotr Piwko - chórmistrz

Repertuar:

Gioacchino Rossini - Prawdziwy hołd (Il vero omaggio)

Czas trwania ok. 80 minut, bez przerwy


Dobry szef kuchni potrafi wyczarować wykwintne danie nawet z resztek. Gioacchino Rossini był świetnym kucharzem i znakomitym kompozytorem, dlatego nie marnował ani kulinarnych składników, ani nut. Dzięki takiej praktyce przetrwała między innymi spora część muzyki okolicznościowej jego autorstwa, która inaczej mogła popaść w zapomnienie.
Kiedy w 1822 roku K. von Metternich poprosił artystę o uczczenie odpowiednią kompozycją kongres Świętego Przymierza w Weronie, Rossini sięgnął po materiał ze swojej wcześniejszej kompozycji pastoralnej La riconoscenza (‘wdzięczność’). Tak narodziła się okazała kantata Il vero omaggio (‘prawdziwy hołd’) – panegiryk na cześć cesarza Austrii, z wszystkimi muzycznymi walorami oper Rossiniego. Oparte na słowach G. Rossiego dzieło po raz pierwszy zostało wykonane w Teatro Filarmonico w Weronie w grudniu 1822 roku i osiągnęło olbrzymi sukces.
Wkrótce po kongresie zniknęła partytura Il vero omaggio, którą Rossini zabrał ze sobą pod pretekstem wprowadzenia poprawek. Bardziej prawdopodobnym było jednak, że chciał wykorzystać jej fragmenty w swoich nowych dziełach. Znowu do głosu doszła druga natura kompozytora – szefa kuchni. Przecież nic się nie mogło zmarnować! Na motywach kantaty planował prawdopodobnie oprzeć operę Hugo, król Włoch lub Córka powietrza. Nie mamy na to dowodów, ponieważ nigdy jej nie dokończył. Tymczasem partyturę Il vero omaggio opublikowano w XX wieku, na fali renesansu twórczości Rossiniego.

Dorota Staszkiewicz


Teresa IERVOLINO urodzona w Rzymie. Już od dziecka wykazywała duże zainteresowanie muzyką. W wieku 8 lat rozpoczęła naukę gry na fortepianie. W 2007 roku rozpoczęła studia w Conservatorio D. Cimarosa w Avellino, które ukończyła w 2011. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich z takimi artystami jak: Marco Berti, Domenico Colajanni, Alfonso Antoniozzi, Daniela Barcellona, Bernadette Manca Di Nissa, Bruno Nicoli czy Stefano Giannini.w 2010 zdobyła 3 nagrodę na międzynarodowym konkursie Città di Ravello. W 2012 zwyciężyła 63 Competition for Young Opera Singers of Europe. W tym samym roku zdobyła pierwszą nagrodę oraz nagrody specjalne im. Gigliola Frazzoni oraz Anselmo Colzani na International Opera Competition "Città di Bologna", pierwszą nagrodę na International Opera Competition w Salicedoro, pierwszą nagrodę na International Opera Competition Maria Caniglia oraz pierwsza nagrodę na International Etta Limits Competition.
W 2012 roku zadebutowała w Teatro Filarmonico w Weroniew Pulcinelli Strawińśkiego. Do najważniejszych kreacji artystycznych można zaliczyć występ w Rigoletto jako Maddalena, w l;Italiana in Algeri jako Isabella, w Il picco Spazzacamino jako Miss Bagott, w Il Matrimonio Segreto jako Fidalma, w Lucrecia Borgia jako Maffio Orsini, tytułową rolę w Tancredi, w La Pietra del Paragone jako Clarice, w Maometo II jao Calbo, oraz w Il Barbiero di Siviglia jako Rosina.
Występowała na scenach operowych i filharmonicznych w Weronie, Chieti, Como, Rawennie, Turynie, Spoleto, Padwie, Brescii, Paryżu, Rzymie, Tokio i Neapolu
Współpracowała z takimi dyrygentami jak Roberto Abbado, Alberto Zedda, Jean-Christophe Spinosi, Stefano Montanari czy Ivor Bolton.
Z najistotniejszych nadchodzących zobowiązań artystycznych warto wymienić nagranie roli Rosmiry w Partenope Haendel’a pod batutą Riccardo Minasiego dla wytwórni Warner Classics/Erato, kreację roli Cornelii w Giulio Cesare pod batutą Rinaldo Alessandriniego w Tulonie, Holofernesa w Judita Triumphans w Wenecji pod batutą Alessandro De Marchi, Łucji, w La Gazza Ladra na Rossini Opera Festival w La Scala w Mediolanie, Rosiny w Il Barbiere di Siviglia w Rzymie, Angelina w La Cenerentola w operze w Paryżu i Piacenzie, Maffio Orsini w Lucrezia Borgia w Bilbao, Monachium i Salzburgu, Izabelli w Italiana in Algeri w Nancy, oraz role w Rinaldo w Martina Franca, Judita Triumphans w Amsterdamie, oraz Nabucco w Weroniefot.
fot. Victor Santiago


Roberto LORENZI – bas-baryton, ukończył Istituto „Luigi Boccherini” w Lukce i zdobył pierwszą nagrodę na 62. Konkursie AsLiCo za rolę Don Basilio w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego podczas tournée po Lombardii. Jest także laureatem konkursów „Tito Ruffo” i „Riccardo Zandonai”. W 2017 roku był finalistą konkursu „Cardiff Singer of the World”. Latem 2013 roku brał udział w projekcie Young Singers na Festiwalu w Salzburgu, a następnie dołączył do zespołu Zurich Opernhaus, po ukończeniu Studia Operowego Teatru w 2015 roku.
W Zurychu wykonywał role Lorenzo w I Capuleti ei Montecchi, przeora w La Straniera, Alidoro w Cenerentoli, La Vengeance w Médée, Don Prudenzio w nowej inscenizacji Il Viaggio a Reims, Montano w Otello, Caronte w Orlando Paladino J. Haydna, Geronimo w Il matrimonio segreto, Le Gouvernuer w Le Comte Ory, Zuniga w Carmen i Publio w La clemenza di Tito.
Lorenzi zadebiutował w La Scali w Mediolanie w wieku 22 lat w uznanej produkcji Zeffirellego Cyganeria pod dyrekcją Rustioniego. Śpiewał także Angelottiego w Tosce G. Pucciniego, Hrabiego Almavivi w Weselu Figara i tytułową rolę w Don Giovannim W.A. Mozarta, Alidoro w La Cenerentola G. Rossiniego w Piacenzy, Pizie, Chieti i Lille. W repertuarze ma także role w takich operach jak Il Trovatore G. Verdiego, Der Fliegende Hollaender R. Wagnera, I Puritani V. Belliniego. Występował w Musikverein w Wiedniu, w Teatro Comunale w Bolonii oraz w Teatro dell’Opera w Rzymie, Norske Opera w Oslo, na Festiwalu Donizettiego w Bergamo, w Londynie, Cremonie, Rzymie.
Obok repertuaru operowego wykonuje również dzieła oratoryjne, m.in. Requiem G. Verdiego w Teatro Verdi, Requiem W.A. Mozarta, Mesjasz Haendla, Stabat Mater i Petite Messe Solennelle G. Rossiniego.
Najbliższe występy to: Gli arabi nelle Gallie G. Paciniego i kantata Il vero omaggio G. Rossiniego w Krakowie i Wildbad, Lucia di Lammermoor w Bergamo oraz I Capuleti ei Montecchi w Liège.


Piotr PIWKO - absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (Wydział Edukacji Muzycznej). Jako śpiewak związany był zawodowo z Chórem Polskiego Radia w Krakowie w latach 1998–2013, biorąc między innymi udział w licznych koncertowych prawykonaniach oraz nagraniach archiwalnych i płytowych. Kilkukrotnie przygotowywał wspomniany zespół do koncertów i nagrań, jako jego dyrygent, zrealizował ponadto nagranie ścieżki dźwiękowej do filmu No Man’s Land. W roku 2013 został członkiem Chóru Filharmonii Krakowskiej.
Występował z wokalnymi zespołami kameralnymi, takimi jak Krakowski Chór Kameralny, zespół wokalny Orfeo 5, chór Pro Arte, zespół Anonimus. W latach 2000–2008 był członkiem Męskiego Kwartetu Wokalnego Triplum, zaś w ostatnich latach wchodził w skład Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich. Regularnie koncertuje również z zespołem Collegium Zieleński oraz z kontynuującym tradycję założonej w 1540 roku Królewskiej Kapeli Rorantystów – wokalnym zespołem męskim Królewscy Rorantyści.
W sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, jako dyrygent prowadził Koncert Chóralny odbywający się w ramach 53. Dni Muzyki Organowej oraz Koncert Jazzowy. Od lutego 2021 przygotowywał również Chór Filharmonii Krakowskiej do koncertów repertuarowych.
Inicjator powstania oraz dyrygent Wielickiej Orkiestry Kameralnej, z którą przygotowuje i realizuje między innymi coroczne Koncerty Muzyki Polskiej, odbywające się w dniu Narodowego Święta Niepodległości. Prowadzi również amatorski Chór im. św. Jana Pawła II w Strumianach.
fot. J. Stawarska






Współorganizator: