Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
10 07-2025
godz. 19:30
Miejsce Opera Krakowska
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW:
Przewijaj wydarzenia
ROYAL OPERA FESTIVAL
10-07-2025 godz. 19:30 Opera Krakowska
CENA BILETÓW:

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
José Miguel Pérez-Sierra – dyrygent
Jochen Schönleber – reżyseria, scenografia
Eleonora Calabrò – asystent reżysera
Moussé Dior Thiam – scenografia
Claudia Möbius – kostiumy
Agnieszka Ignaszewska-Magiera – asystent muzyczny, pianoforte

Polina Anikina - Angelina
Patrick Kabongo - Don Ramiro
Emmanuel Franco – Dandini
Filippo Morace - Don Magnificio
Ellada Koller - Clorinda
Verena Kronbichler – Tisbe
Dogukan Özkan - Alidoro

Szymon Naściszewski – asystent dyrygenta
Janusz Wierzgacz – chórmistrz

Repertuar:

Gioachino Rossini - Kopciuszek 
tłumaczenie libretta: Dorota Sawka 


Bilety na przedstawienie dostępne na stronie opera.krakow.pl



Koncert pod patronatem honorowym Ambasady Hiszpanii w Polsce
oraz Instytutu Cervantesa w Krakowie






Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, poniżana przez przyrodnie siostry dziewczyna marzyła o prawdziwej miłości i odmianie losu… Brzmi znajomo? Oczywiście, to początek historii o Kopciuszku, która stała się inspiracją dla opery La Cenerentola ossia La bontà in trionfo Gioachina Rossiniego. Jacopo Ferretti oparł libretto Kopciuszka na baśni Charlesa Perraulta, usuwając z niej jednak wszelkie magiczne elementy, ponieważ Rossini obawiał się, że zaplecze scenograficzne rzymskiego Teatro Valle nie sprosta wymaganiom świata fantastycznego.

Na pracę nad nową operą librecista i kompozytor mieli zaledwie dwadzieścia kilka dni. Rossini był wówczas związany kontraktem ze sceną w Neapolu, tymczasem premiera w Rzymie musiała się odbyć w styczniu 1817 roku. Pomagał mu asystent – Luca Agolini, w Kopciuszku odnajdziemy też wiele muzyki z poprzednich oper Rossiniego. Zapożyczenia były w tamtych czasach dość częstą praktyką, choć wiecznie zajęty Gioachino czasem ich nadużywał (stąd powiedzenie, że jeśli słyszałeś jego jedną operę, to słyszałeś wszystkie).

Ostatnie nuty w partyturze Kopciuszka Rossini postawił w nocy poprzedzającej prawykonanie, a wykonawcy zapoznali się z nimi w trakcie przerw w przedstawieniu, za kulisami. Przygotowana pośpiesznie premiera nie była udana. W tak krótkim czasie nie mogło przecież powstać idealne libretto, dlatego kiedy francuski pisarz Stendhal obejrzał później spektakl w Trieście, był zdziwiony entuzjastyczną reakcją publiczności. Kopciuszek – jak w bajce – odnosił bowiem coraz większe sukcesy, torując sobie drogę na sceny całego świata.


Dorota Staszkiewicz





José Miguel PÉREZ-SIERRA – dyrektor muzyczny Teatro de La Zarzuela w Madrycie, dyrektor muzyczny i artystyczny Royal Opera Festival w Krakowie oraz pierwszy dyrygent gościnny Ópera de A Coruña – jest jednym z czołowych dyrygentów swojego pokolenia. Urodzony w Madrycie, zyskał międzynarodową sławę w 2006 roku, dyrygując operą Il viaggio a Reims na Rossini Opera Festival w Pesaro (Włochy). Kształcił się pod okiem takich mistrzów jak Gabriele Ferro, Gianluigi Gelmetti, Colin Metters, Alberto Zedda i Lorin Maazel. Zadebiutował w 2005 roku z Orquesta Sinfónica de Galicia i od tego czasu regularnie występuje jako dyrygent gościnny m.in. w Teatro Real i Teatro de la Zarzuela w Madrycie, Palau de les Arts w Walencji, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, ABAO Bilbao Ópera, Ópera de Oviedo, Ópera de Las Palmas, Ópera de Tenerife, Opéra de Marseille, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Opéra de Montréal, Teatro Municipal w Santiago de Chile, Royal Opera Festival w Krakowie, Rossini in Wildbad Festival w Niemczech, Teatro San Carlo w Neapolu, Festival Puccini w Torre del Lago, Opéra de Massy i Opéra-Théâtre w Metz (Francja), oraz w wielu innych teatrach.

W sezonie 2024–2025 Maestro Pérez-Sierra poprowadzi La bohème w Ópera de A Coruña; Marinę w Teatro de la Zarzuela; La verbena de la Paloma w Palau de les Arts w Walencji; Marię Stuartę w Teatro Real; Turandot w Theater Basel; Normę w Opéra National du Capitole w Tuluzie; IX Symfonię Mahlera z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej; La tabernera del Puerto w Teatro de la Zarzuela oraz w Filharmonii Krakowskiej; a także Pierre de Médicis (Poniatowski) i La Cenerentola na Royal Opera Festival w Krakowie oraz podczas Rossini in Wildbad Festival w Niemczech.

Do najważniejszych wydarzeń ostatnich sezonów należą: I puritani, L’elisir d’amore, Maria Stuarda, Lucrezia Borgia, La sonnambula i Il barbiere di Siviglia w ABAO Bilbao Ópera; La cenerentola w Montrealu; Turandot, L’elisir d’amore, Aida i La bohème w Las Palmas; Samson et Dalila na Teneryfie; dwa koncerty Rossiniego w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu; Il signor Bruschino, Armida, La scala di seta, Matilde di Shabran, L’equivoco stravagante, Aureliano in Palmira, Messa di Gloria i L’italiana in Algeri podczas Rossini in Wildbad Festival, gdzie w 2024 roku otrzymał nagrodę „Rossini in Cima” za dekadę pracy przy operach Rossiniego w tym niemieckim festiwalu; Il signor Bruschino, Armida, La scala di seta, El barberillo de Lavapiés, Luisa Fernanda, Messa di Gloria i L’italiana in Algeri podczas Royal Opera Festival w Krakowie; Il turco in Italia, La cenerentola, Il barbiere di Siviglia i L’italiana in Algeri w Ópera Nacional de Chile; La donna del lago, Armida i Les Huguenots w Opéra de Marseille; Rigoletto i Dialogues des carmélites w Opéra de Massy pod Paryżem; Carmen, Tosca, Il trittico, Il turco in Italia, El amor brujo i La vida breve w Ópera de Metz; Les pêcheurs de perles, Il tabarro i Gianni Schicchi w Ópera de Oviedo; Don Fernando el Emplazado (Zubiaurre), Viva la Mamma! oraz koncert galowy Międzynarodowych Nagród Operowych w Teatro Real w Madrycie; Pagliacci, Norma, Aida i La bohème w Ópera de A Coruña; Carmen z Orchestre Philharmonique du Luxembourg; Requiem Verdiego z Orkiestrą i Chórem Teatro Real; Madama Butterfly w Teatro Coccia w Novarze; VI Symfonię Mahlera z Filharmonią w Maladze; La verbena de la paloma w Teatro de la Zarzuela; Luisa Fernanda z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Krakowskiej; oraz Carmen Bizeta podczas Quincena Musical w San Sebastián (Hiszpania).

Ponadto prowadził koncerty z takimi artystami jak Lise Davidsen (Teatro Real, Ópera de A Coruña, Turku Music Festival w Finlandii i Opera Narodowa w Bukareszcie), Mariella Devia (Teatro Real, Ópera de A Coruña, Teatro San Carlo w Neapolu) i Roberto Alagna (Ópera de A Coruña).

Dyskografia José Miguela Péreza-Sierry obejmuje m.in.: monograficzną płytę z utworami Illarramendiego (Symfonie nr 4 i 9) z Euskadi Symphony Orchestra (Sony), recital z mezzosopranistką Marianną Pizzolato (Naxos), opery Adelson e Salvini Belliniego (Bongiovanni), Ricciardo e Zoraïde, Matilde di Shabran, Aureliano in Palmira, L’equivoco stravagante, La scala di seta i Armida Rossiniego (Naxos), Manon Lescaut na DVD z Teatro Massimo Bellini w Katanii (Unitel), a także album z barytonem Vittorio Prato z repertuarem belcanto (Illiria).

fot. Ofelia Matos




Jochen SCHÖNLEBER - niemiecki reżyser operowy i publicysta. Ukończył studia humanistyczne na Uniwersytecie Eberharda Karlsa w Tybindze. W latach 1985–1986 asystował Jurijowi Ljubimowowi w Staatsoper w Stuttgarcie i Karlsruhe. Od 1987 do 1993 pełnił funkcję Dyrektora Artystycznego Theaterkeller Sindelfingen. Od tego czasu aktywnie zajmuje się reżyserią. Realizował m.in. takie przedstawienia, jak Kassandra (1988), Weiße Rose (1989), Maria Stuart (1990) i Das letzte Band (1991).

Od 1992 Schönleber jest Dyrektorem Artystycznym festiwalu Rossini in Wildbad. Od 2004 roku jest również Dyrektorem Akademii BelCanto. W Bad Wildbad reżyserował m.in. Edipo a Colono (1992), Semiramide (2005) i Il barbiere di Siviglia (2023). W 2017 roku w Tybindze zrealizował współczesną premierę Il cacciatore deluso Jommelliego, która została również wydana na DVD.

fot. Magdalena Kiwior




Patrick KABONGO – urodzony w Kongo – choć posiada obywatelstwo francuskie – Patrick Kabongo od wczesnego dzieciństwa z wielką pasją zajmował się śpiewem. Podczas magisterskich studiów z zakresu inżynierii z zapałem praktykował śpiew chóralny. Po wykonaniu Requiem W.A. Mozarta

w Kinszasie otrzymał stypendium na studia śpiewu w Królewskim Konserwatorium w Brukseli. Jego marzenie powoli zaczęło się spełniać.

W 2009 roku zadebiutował na scenie w operze L’incoronazione di Poppea z zespołem Scherzi Musicali. W latach 2010–2012 był członkiem grupy młodych śpiewaków w Opéra de Rouen Haute-Normandie. W 2013 roku był członkiem Akademii Opéra Comique w Paryżu.

Choć bez wątpienia znalazł swoją drogę, jego prawdziwy głos dopiero ma zostać odkryty. Kierując się radami swojego muzycznego mentora Bertranda Halary, pracuje nad wyższym, lżejszym repertuarem i afirmuje się jako prawdziwy tenor rossiniowski. W 2012 roku odniósł sukces, debiutując w roli tytułowej w Le Comte Ory z zespołem Ensemble Matheus pod dyrekcją Jean-Christophe Spinosiego. Rok później wystąpił jako Norfolk w Elisabetta, Regina d’Inghilterra G. Rossiniego, ponownie z Ensemble Matheus.

W latach 2015–2017 był członkiem Accademia del Maggio Musicale we Florencji, gdzie pogłębiał swój repertuar belcanto. Od tego czasu występował w Teatro Maggio Musicale we Florencji (Lindoro w L'italiana in Algeri G. R. Rossiniego), Teatro Massimo w Palermo (Nemorino w L'elisir d'amore G. D. Donizettiego), Teatro Olimpico w Vicenzie (L'inganno felice G. R. Rossiniego), Teatro Lirico di Cagliari (Elvino w La Sonnambula V. B. Belliniego), Oman Opera (Almaviva w Il barbiere di Siviglia G. R. Rossiniego), Opéra du Rhin i Operze w Kolonii (Barkouf J. Offenbacha), Operze w Metz (Don Pasquale G. D. Donizettiego, Le Comte Ory G. R. Rossiniego, Un chapeau de paille d’Italie N. Rota), Operze w Tours (L'italiana in Algeri i Il barbiere di Siviglia G. R. Rossiniego), Operze w Nicei (La Dame Blanche F. Boieldieu), Operze w Klagenfurcie (Il barbiere di Siviglia G. R. Rossiniego) oraz na Festiwalu „Rossini in Wildbad“ (L'equivoco stravagante, Moïse et Pharaon, Tancredi, Armida, Ermione G. R. Rossiniego).

W ciągu ostatnich dwóch sezonów zadebiutował na scenach Opéra de Québec, Irish National Opera (Ernesto w Don Pasquale G. D. Donizettiego) oraz MusikTheater an der Wien (Les Martyrs G. D. Donizettiego). Wystąpił także na Opéra d’Avignon (Il turco in Italia G. R. Rossiniego), Festiwalu Donizetti w Bergamo (francuska wersja Lucia di Lammermoor G. D. Donizettiego), Festiwalu SWR w Schwetzingen (Zemira e Azor A. Grétry’ego, wersja włoska), Festiwalu „Rossini in Wildbad“ (Le Comte Ory G. R. Rossiniego), National Theatre Mannheim (La Resurrezione G. F. Händla), Operze Krefeld-Mönchengladbach (Il viaggio a Reims G. R. Rossiniego), Deutsche Oper am Rhein (La Cenerentola G. R. Rossiniego) oraz Operze w Lipsku (La Cenerentola G. R. Rossiniego).

Plany na sezon 2024/25 obejmują La Cenerentola G. R. Rossiniego w Teatro Maggio Musicale Fiorentino, La fille du régiment G. D. Donizettiego w Opéra Royal de Versailles, Il viaggio a Reims G. R. Rossiniego w Operze Krefeld-Mönchengladbach oraz w Gorizii/Nova Gorica (Słowenia) w ramach obchodów „Europejskiej Stolicy Kultury“, a także Pierre de Médicis J. Poniatowskiego (wersja koncertowa) oraz La Cenerentola G. R. Rossiniego na Royal Opera Festival w Krakowie oraz na Festiwalu Rossiniego w Wildbad.

fot. David Morganti




Ellada KOLLER (Mashynskaya) – sopranistka oddana sztuce operowej. Ukończyła z wyróżnieniem Białoruską Państwową Akademię Muzyczną w 2021 roku. W Białorusi współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną im. M.K. Ogińskiego oraz występowała w Białoruskiej Filharmonii Państwowej, zdobywając cenne doświadczenie sceniczne.

Od 2022 roku mieszka w Polsce i aktywnie rozwija swoją karierę artystyczną w całej Europie. W 2024 roku wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego, a także otrzymała nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Gabrieli Beňačkovej. W 2025 roku miała zaszczyt wystąpić na scenie Państwowej Opery Słowackiej.

Znana z miękkości głosu i umiejętności wyrażania głębokich emocji, nawiązuje autentyczne relacje z publicznością. Dla Ellady muzyka to nie tylko zawód – to sposób opowiadania historii, wzbudzania emocji i dzielenia się transformującą siłą opery ze światem.

fot. Olga Jasin







Verena KRONBICHLER – mezzosopran, urodzona w Południowym Tyrolu, studiowała śpiew i pedagogikę wokalną na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie śpiewu zespołowego, gdzie kształciła się pod kierunkiem KrassimaryStoyanovej oraz KarlheinzaHansera. Kontynuowała naukę na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Monachium w klasie śpiewu zespołowego u ChristianeIven oraz w zakresie pieśni artystycznej u Christiana Gerhahera, a następnie u Ursuli Hesse von den Steinen w Hochschule Roberta Schumanna w Düsseldorfie.

Verena była członkinią Studia Operowego przy Deutsche Oper am Rhein przez dwa sezony (2022–2024). Występowała tam m.in. jako Zulma w L’Italiana in Algeri G. Rossiniego, Aninna w La Traviata G. Verdiego, Alisa w Lucia di Lammermoor G. Donizettiego, Laudines Herz w Iwein Löwenritter M. Eggerta, Sandmännchen w Hänselund Gretel E. Humperdincka, Kate Pinkerton w Madama Butterfly G. Pucciniego, młoda Babilonka w Hérodiade J. Masseneta oraz w wielu innych rolach.

Brała również udział w licznych koncertach, m.in. jako solistka gościnna w Paukenmesse Haydna z Rhein-Erft Chamber Philharmonic Orchestra w Filharmonii Kolońskiej, w Lieder lines fahrenden Gesellen Mahlera z orkiestrą Wilde Gungl w Herkulessaal w Monachium, w Stabat Mater Dvořáka w Tonhalle w Düsseldorfie oraz w różnych recitalach pieśni w ramach Liedforum Köln.

W 2023 roku uczestniczyła w Solti Accademia, a w sezonie 2024/25 bierze udział w Liedakademie podczas festiwalu Heidelberger Frühling. Mistrzowskie kursy wokalne pod kierunkiem Thomasa Hampsona, Edith Wiens, Mariusa Vlada, Barbary Frittoli, Jonathana Pappa, François Le Rouxa, Richarda Bonynge’a i Leo Nucciego stanowiły ważne źródło artystycznej inspiracji i rozwoju.

Verena była finalistką wielu międzynarodowych konkursów, m.in. IVC 's-Hertogenbosch, Konkursu Belvedere im. Hansa Gabora, CLIP Portofino oraz Osaka International Music Competition.

Występowała na scenie Schlosstheater Schönbrunn jako Druga Dama w Die Zauberflöte W.A. Mozarta, Hänsel w Hänselund Gretel E. Humperdincka oraz Rosina w Il barbiere di Siviglia G. Rossiniego. Zagrała również Dorabellę w Così fan tutte W. A. Mozarta w Kultur kongresszentrum w Eisenstadt (Austria). Kolejne angaże gościnne zaprowadziły ją na sceny Theater Bonn oraz Musiktheater Mönchengladbach. fot. Lena Kern


Partnerzy Royal Opera Festival: