Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
04 07-2025
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 90 zł ulgowy: 80 zł rodzina 2 + 2: 70 zł Karta Dużej Rodziny / Karta N: 60 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 50 zł
KUP BILET
Przewijaj wydarzenia
ROYAL OPERA FESTIVAL
04-07-2025 godz. 19:30 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 90 zł ulgowy: 80 zł rodzina 2 + 2: 70 zł Karta Dużej Rodziny / Karta N: 60 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 50 zł KUP BILET

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
José Miguel Pérez-Sierra - dyrygent
Patrick Kabongo - Pierre de Médicis
César San Martín - Julien de Médicis
Nathanael Tavernier - Fra Antonio
Anle Gou - Paolo Monti
TBA - Laura Salviati

Szymon Naściszewski – asystent dyrygenta
Janusz Wierzgacz – chórmistrz
Laïla Barnat - korepetytor

Repertuar:

Józef Michał Poniatowski – Pierre de Médicis (wykonanie koncertowe)



Koncert pod patronatem honorowym Ambasady Hiszpanii w Polsce
oraz Instytutu Cervantesa w Krakowie





Po rozbiorach Polski losy bliskich króla Stanisława Augusta Poniatowskiego potoczyły się krętymi ścieżkami. Jedną z kart rodzinnej sagi gęsto zapisał syn królewskiego bratanka Stanisława, książę Józef Michał de Monterotondo – dyplomata, senator, śpiewak i kompozytor. W 1860 roku spod jego pióra wyszła opera Pierre de Médicis, z librettem opartym na historii z czasów dawnego władcy Florencji, Piotra II Medyceusza. Autorem tekstu był Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges.

W próbie generalnej uczestniczył ponoć sam Gioachino Rossini, a podczas uroczystej premiery, na której oprawę wydano niebagatelną kwotę stu pięćdziesięciu tysięcy franków, obecna była nawet rodzina królewska. Bisowano wiele razy. Prawykonanie Pierre de Médicis odbyło się w Paryżu na rok przed skandalem związanym z klęską Tannhäusera Richarda Wagnera. W przeciwieństwie do dzieła niemieckiego kompozytora, na którego drodze stanęły przeszkody polityczne, opera Poniatowskiego odniosła duży sukces. Jej autor nie tylko umiejętnie żonglował konwencją, ale też był bliskim znajomym Napoleona III, przez co zresztą podejrzewa się, że niektóre opinie mogły być moderowane.

Nie sposób jednak odmówić Poniatowskiemu znajomości warsztatu kompozytorskiego i dobrych rozwiązań muzyczno-dramatycznych. W ciągu następnych kilku lat Pierre de Médicis wystawiono blisko 50 razy w Paryżu, a także w Lyonie, Madrycie i Mediolanie. Polskie wykonanie koncertowe miało miejsce w Filharmonii Krakowskiej ponad 150 lat po premierze – w lipcu 2011 roku, podczas Festiwalu Muzyki Polskiej.


Dorota Staszkiewicz




José Miguel PÉREZ-SIERRA – dyrektor muzyczny Teatro de La Zarzuela w Madrycie, dyrektor muzyczny i artystyczny Royal Opera Festival w Krakowie oraz pierwszy dyrygent gościnny Ópera de A Coruña – jest jednym z czołowych dyrygentów swojego pokolenia. Urodzony w Madrycie, zyskał międzynarodową sławę w 2006 roku, dyrygując operą Il viaggio a Reims na Rossini Opera Festival w Pesaro (Włochy). Kształcił się pod okiem takich mistrzów jak Gabriele Ferro, Gianluigi Gelmetti, Colin Metters, Alberto Zedda i Lorin Maazel. Zadebiutował w 2005 roku z Orquesta Sinfónica de Galicia i od tego czasu regularnie występuje jako dyrygent gościnny m.in. w Teatro Real i Teatro de la Zarzuela w Madrycie, Palau de les Arts w Walencji, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, ABAO Bilbao Ópera, Ópera de Oviedo, Ópera de Las Palmas, Ópera de Tenerife, Opéra de Marseille, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Opéra de Montréal, Teatro Municipal w Santiago de Chile, Royal Opera Festival w Krakowie, Rossini in Wildbad Festival w Niemczech, Teatro San Carlo w Neapolu, Festival Puccini w Torre del Lago, Opéra de Massy i Opéra-Théâtre w Metz (Francja), oraz w wielu innych teatrach.

W sezonie 2024–2025 Maestro Pérez-Sierra poprowadzi La bohème w Ópera de A Coruña; Marinę w Teatro de la Zarzuela; La verbena de la Paloma w Palau de les Arts w Walencji; Marię Stuartę w Teatro Real; Turandot w Theater Basel; Normę w Opéra National du Capitole w Tuluzie; IX Symfonię Mahlera z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej; La tabernera del Puerto w Teatro de la Zarzuela oraz w Filharmonii Krakowskiej; a także Pierre de Médicis (Poniatowski) i La Cenerentola na Royal Opera Festival w Krakowie oraz podczas Rossini in Wildbad Festival w Niemczech.

Do najważniejszych wydarzeń ostatnich sezonów należą: I puritani, L’elisir d’amore, Maria Stuarda, Lucrezia Borgia, La sonnambula i Il barbiere di Siviglia w ABAO Bilbao Ópera; La cenerentola w Montrealu; Turandot, L’elisir d’amore, Aida i La bohème w Las Palmas; Samson et Dalila na Teneryfie; dwa koncerty Rossiniego w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu; Il signor Bruschino, Armida, La scala di seta, Matilde di Shabran, L’equivoco stravagante, Aureliano in Palmira, Messa di Gloria i L’italiana in Algeri podczas Rossini in Wildbad Festival, gdzie w 2024 roku otrzymał nagrodę „Rossini in Cima” za dekadę pracy przy operach Rossiniego w tym niemieckim festiwalu; Il signor Bruschino, Armida, La scala di seta, El barberillo de Lavapiés, Luisa Fernanda, Messa di Gloria i L’italiana in Algeri podczas Royal Opera Festival w Krakowie; Il turco in Italia, La cenerentola, Il barbiere di Siviglia i L’italiana in Algeri w Ópera Nacional de Chile; La donna del lago, Armida i Les Huguenots w Opéra de Marseille; Rigoletto i Dialogues des carmélites w Opéra de Massy pod Paryżem; Carmen, Tosca, Il trittico, Il turco in Italia, El amor brujo i La vida breve w Ópera de Metz; Les pêcheurs de perles, Il tabarro i Gianni Schicchi w Ópera de Oviedo; Don Fernando el Emplazado (Zubiaurre), Viva la Mamma! oraz koncert galowy Międzynarodowych Nagród Operowych w Teatro Real w Madrycie; Pagliacci, Norma, Aida i La bohème w Ópera de A Coruña; Carmen z Orchestre Philharmonique du Luxembourg; Requiem Verdiego z Orkiestrą i Chórem Teatro Real; Madama Butterfly w Teatro Coccia w Novarze; VI Symfonię Mahlera z Filharmonią w Maladze; La verbena de la paloma w Teatro de la Zarzuela; Luisa Fernanda z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Krakowskiej; oraz Carmen Bizeta podczas Quincena Musical w San Sebastián (Hiszpania).

Ponadto prowadził koncerty z takimi artystami jak Lise Davidsen (Teatro Real, Ópera de A Coruña, Turku Music Festival w Finlandii i Opera Narodowa w Bukareszcie), Mariella Devia (Teatro Real, Ópera de A Coruña, Teatro San Carlo w Neapolu) i Roberto Alagna (Ópera de A Coruña).

Dyskografia José Miguela Péreza-Sierry obejmuje m.in.: monograficzną płytę z utworami Illarramendiego (Symfonie nr 4 i 9) z Euskadi Symphony Orchestra (Sony), recital z mezzosopranistką Marianną Pizzolato (Naxos), opery Adelson e Salvini Belliniego (Bongiovanni), Ricciardo e Zoraïde, Matilde di Shabran, Aureliano in Palmira, L’equivoco stravagante, La scala di seta i Armida Rossiniego (Naxos), Manon Lescaut na DVD z Teatro Massimo Bellini w Katanii (Unitel), a także album z barytonem Vittorio Prato z repertuarem belcanto (Illiria).

fot. Ofelia Matos


Partnerzy Royal Opera Festival: