Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
09 07-2023
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 70 zł ulgowy: 60 zł
Przewijaj wydarzenia
ROYAL OPERA FESTIVAL
09-07-2023 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 70 zł ulgowy: 60 zł

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Męski Filharmonii Krakowskiej
Antonino Fogliani – dyrygent
Almaviva – César Cortés
Bartolo – Fabio Capitanucci
Rosina – Teresa Iervolino
Figaro – John Chest
Basilio – Shi Zong
Berta – Francesca Pusceddu
Fiorello / Oficer Policji – Francesco Bossi
Ambrogio – Lorenzo Fogliani
Paolo Raffo – fortepian
Piotr Piwko - chórmistrz

Reżyser - Jochen Schönleber
Asystentka reżysera – Noah Vannei
Scenografia - Jochen Schönleber
Współpraca scenograficzna - Lars Werneke
Kostiumy - Antonio Petris

Repertuar:

Gioacchino Rossini - Cyrulik sewilski /wersja sceniczn, opera tłumaczona na język polski/

Czas trwania ok. 3 godz. z jedną przerwą


Oprócz strzyżenia i usuwania zarostu, dawni cyrulicy zajmowali się także opatrywaniem ran i nastawianiem złamań. Takie umiejętności o mało nie przydały się w 1816 roku po premierze Cyrulika sewilskiego Gioacchino Rossiniego, kiedy nad kompozytorem i publicznością zawisła groźba starć ze zwolennikami opery G. Paisiella. Libretto Cyrulika Rossiniego zostało oparte na sztuce P. Beaumarchais, po którą sięgali wcześniej różni kompozytorzy. Najbardziej znana była opera G. Paisiella z 1782 roku i dla niektórych wykorzystanie tego samego tematu w nowym utworze było wręcz zuchwalstwem…
Operę komiczną o zabawnych perypetiach tytułowego cyrulika Figara zamówił Sforza Cesarini, impresario Teatro Argentina. Rossini komponował ją przez kilkanaście dni. Ze względu na Paisiella, najpierw postanowił nazwać swoje dzieło Almaviva ossia la precauzione inutile (‘Almaviva, czyli daremna przezorność’). Ostateczny tytuł Cyrulik sewilski, pod którym znamy dziś tę kompozycję, po raz pierwszy pojawił się na afiszu przedstawienia w Bolonii.
Premiera opery zakończyła się skandalem, natomiast drugie przedstawienie przyjęto z zainteresowaniem. Potem było już tylko lepiej, choć pierwsze spektakle poza Włochami także nie wszędzie i nie od razu spotkały się z entuzjazmem. Dziś trudno uwierzyć, że takie arcydzieło mogło się nie podobać... Oprócz leczenia urazów ciała, Figaro chował wszak w zanadrzu remedium na cierpienia duszy – wspaniałą muzykę mistrza Rossiniego.

Dorota Staszkiewicz


John CHEST – baryton amerykańskiego pochodzenia. Zdaniem magazynu Opera Now „(…) jego osobowość sceniczna jest dopełnieniem ciemnego i donośnego głosu.”.
Uzyskał tytuł Magistra Sztuki Muzycznej (Master in Music) w Chicago College of Performing Arts w Roosevelt University, gdzie studiował u Davida Hollowaya.
Do najbardziej interesujących nadchodzących zobowiązań artystycznych zaliczyć można wykonanie Die erste Walpurgisnacht Mendelssohna w Teatro Massimo di Palermo, rolę Figara w Il Barbiere di Siviglia w Teatro Regio di Torino, rolę Conte d’Almaviva w Le nozze di Figaro w Opéra National de Lyon, Lieder eines fahrenden Gesellen Mahlera w Orchestra National de Lille, trasa koncertowa z Maximem Emelyanychevem i zespołem Il Pomo D’Oro z Theodorą Haendel’a u boku takich artystów jak Joyce DiDonato, Lisette Oropesa i Michael Spyres, oraz debiut w roli Rodrigo w nowej produkcji Don Carlosa w Theater Basel.
W swoim dorobku ma liczne kreacje operowe w najbardziej znanych teatrach operowych, takie jak ttytułowa rola w Billy Budd w Deutsche Oper Berlin i San Francisco Opera; Pelléas et Mélisande na Festiwalu w Glyndebourne; rola Alberta w Wertherze w Théâtre des Champs Elysées; rola Nicka Carrawaya w The Great Gatsby w Staatsoper Dresden; rola Valentina w Fauscie w Théâtre du Capitole Toulouse oraz Teatro Real Madrid; tytułowa rola w Don Giovanni w Angers-Nantes Opéra; rola Figaro w Il barbiere di Siviglia, Papageno w Die Zauberflöte, Forda w Falstaffie, Silvia w Pagliacci w Deutsche Oper Berlin; rola Guglielmo w Così fan tutte w Bayerische Staatsoper, Hamburgische Staatsoper oraz Deutsche Oper Berlin; Il Conte d’Almaviva w Le nozze di Figaro w Grand Theatre de la Ville de Luxembourg, Opera Philadelphia i Deutsche Oper Berlin; rola Marcello w La bohème w Washington National Opera oraz Semperoper Dresden; rola Nardo w La finta giardiniera, Demetriusa w A Midsummer Night’s Dream na Festiwalu w Aix-en-Provence, oraz rola Neda Keena w Peterze Grimesie w Norwegian Opera.
Poza operą, kolejnym równie ważnym obszarem jego zainteresowań artystycznych jest gatunek pieśni. Chest wykonywał recitale w wielu miejscach w Europie, takich jak Festiwal d'Aix-en-Provence, Paris Philharmonie, Essener Philharmonie and Wigmore Hall. Wraz z Marcelo Amaralem dokonał nagrania Die schöne Magelone Brahmsa. Ponadto można go usłyszeć na wszystkich czterech płytach Malcolma Martineau z cyklu The Complete Songs of Fauré.
W 2017 roku Chest reprezentował Stany Zjednoczone na konkursie BBC Cardiff Siner of the World. W tym samym roku uzyskał Career Grant z fundacji Richard Tucker Music Foundation. Jest zdobywcą nagrody głównej na Stella Maris International Vocal Competition w 2010. W 2012 zdobył nagrodę Arleen Auger na Hertogenbosch International Vocal Competition. Do 2016 roku był członkiem zespołu Deutsche Oper Berlin. Jest również absolwentem Bayerische Staatsoper Opernstudio, gdzie wykonał ponad 80 spektakli na głównej scenie. Brał udział w programach stażowych w Santa Fe Opera oraz Chicago Opera Theater. Był uczestnikiem słynnego Merola Opera Programme.
fot. Gerard Collett

Zong SHI – bas urodzony w Unlanhot w Mongolii Wewnętrznej w Chinach. Po ukończeniu Akademii Muzycznej im. V.A. Nezhdanovej w Odessie zdobył stypendium rządu włoskiego na kontynuację nauki w Conservatorio Santa Cecilia w Rzymie, niedawno zaś ukończył „Program Młodych Artystów” w Centro di prefeccionament Placido Domingo w Walencji.
Uważany za jednego z bardziej ekscytujących młodych śpiewaków swojego pokolenia w Chinach, wykonującego bogaty i różnorodny repertuar. Po debiucie na Festiwalu Rossiniego w Pescarze, twórczość operowa Rossiniego stała się jedną z ważniejszych gałęzi jego artystycznej działalności. Śpiewał w operze Carlosa Gomeza Lo Sciavo za co otrzymał nominację do „2021 International Opera Award”.
Występował w najważniejszych teatrach operowych na całym świecie, wykonując pierwszoplanowe role m.in.: w operze Turandot G. Pucciniego w Royal Opera House Muscat, Teatro regio di Parma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Alcinboldi di Milano we Włoszech, Don Basilia w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego w Teatro Sociale di Como, Teatro Grande di Brescia, Teatro regio di Parma. Występował z powodzeniem podczas festiwalu Rossini in Wildbad w takich operach, jak: Le Conte Ory, Armida. Ponadto w swoim repertuarze posiada role w operach: Rigoletto, Aidzie i Tosce G. Verdiego, Lo Schiavo A. Gomeza, Łucji z Lammermoru G. Donizettiego czy Carmen G. Bizeta.
Współpracował z takimi dyrygentami, jak: Claudio Abbado, Alberto Zedda, Nicola Luisotti, Ramón Tebar, Manuel Lopéz-Gómez, Antonino Fogliani, Jose Miguel Perez-Sierra, Luciano Acocella, Francesco Lazanillotta, Tito Ceccherini, Jacopo Rivani, David Crescenzi, Allesandro Palumbo, Fabrizio Maria Carminati.
 fot. JIAYI /甲乙


Teresa IERVOLINO urodzona w Rzymie. Już od dziecka wykazywała duże zainteresowanie muzyką. W wieku 8 lat rozpoczęła naukę gry na fortepianie. W 2007 roku rozpoczęła studia w Conservatorio D. Cimarosa w Avellino, które ukończyła w 2011. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich z takimi artystami jak: Marco Berti, Domenico Colajanni, Alfonso Antoniozzi, Daniela Barcellona, Bernadette Manca Di Nissa, Bruno Nicoli czy Stefano Giannini.w 2010 zdobyła 3 nagrodę na międzynarodowym konkursie Città di Ravello. W 2012 zwyciężyła 63 Competition for Young Opera Singers of Europe. W tym samym roku zdobyła pierwszą nagrodę oraz nagrody specjalne im. Gigliola Frazzoni oraz Anselmo Colzani na International Opera Competition "Città di Bologna", pierwszą nagrodę na International Opera Competition w Salicedoro, pierwszą nagrodę na International Opera Competition Maria Caniglia oraz pierwsza nagrodę na International Etta Limits Competition.
W 2012 roku zadebutowała w Teatro Filarmonico w Weroniew Pulcinelli Strawińśkiego. Do najważniejszych kreacji artystycznych można zaliczyć występ w Rigoletto jako Maddalena, w l;Italiana in Algeri jako Isabella, w Il picco Spazzacamino jako Miss Bagott, w Il Matrimonio Segreto jako Fidalma, w Lucrecia Borgia jako Maffio Orsini, tytułową rolę w Tancredi, w La Pietra del Paragone jako Clarice, w Maometo II jao Calbo, oraz w Il Barbiero di Siviglia jako Rosina.
Występowała na scenach operowych i filharmonicznych w Weronie, Chieti, Como, Rawennie, Turynie, Spoleto, Padwie, Brescii, Paryżu, Rzymie, Tokio i Neapolu
Współpracowała z takimi dyrygentami jak Roberto Abbado, Alberto Zedda, Jean-Christophe Spinosi, Stefano Montanari czy Ivor Bolton.
Z najistotniejszych nadchodzących zobowiązań artystycznych warto wymienić nagranie roli Rosmiry w Partenope Haendel’a pod batutą Riccardo Minasiego dla wytwórni Warner Classics/Erato, kreację roli Cornelii w Giulio Cesare pod batutą Rinaldo Alessandriniego w Tulonie, Holofernesa w Judita Triumphans w Wenecji pod batutą Alessandro De Marchi, Łucji, w La Gazza Ladra na Rossini Opera Festival w La Scala w Mediolanie, Rosiny w Il Barbiere di Siviglia w Rzymie, Angelina w La Cenerentola w operze w Paryżu i Piacenzie, Maffio Orsini w Lucrezia Borgia w Bilbao, Monachium i Salzburgu, Izabelli w Italiana in Algeri w Nancy, oraz role w Rinaldo w Martina Franca, Judita Triumphans w Amsterdamie, oraz Nabucco w Weroniefot. 
fot. Victor Santiago


Francesco LUCII – urodzony 24 lipca 1996 roku w Empoli. Naukę śpiewu rozpoczął w wieku 17 lat u Eleny Bartolozzi. W latach 2016-2020 studiował w Conservatorio L. Cherubini we Florencji pod kierunkiem Ester Castriota.
Jesienią 2023 roku wystąpi jako Tamino w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta w Como, Pawii, Cremonie i Brescii, a wiosną 2024 roku zadebiutuje jako Fenton w operze Falstaff G. Verdiego w Theater Kiel. W 2023 roku zaśpiewał partię hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego oraz Bastiano w Bastiano e Bastiana W. A. Mozarta w Teatro Regio di Torino. Latem 2023 roku będzie uczęszczał do Akademii dla młodych śpiewaków na Festiwalu Rossini w Wildbad, biorąc udział w kilku koncertach i produkcji Barbiere di Siviglia dla rodzin.
W 2022 roku został wybrany do Accademia di Belcanto „Rodolfo Celletti” w Martina Franca, Accademia „Puccini” w Torre del Lago, gdzie brał udział w wystawieniu opery Turandot G. Pucciniego jako Principe di Persia pod dyrekcją Michele Gamba i w reżyserii Daniele Abbado oraz w wystawieniu opery La Rondine G. Pucciniego jako Gobin pod dyrekcją Roberta Treviño i w reżyserii Denisa Kriefa. Brał również udział w „Bottega Donizetti” – akademii przy Donizetti Festival w Bergamo, gdzie uczęszczał na kursy mistrzowskie z Giulio Zappą i zadebiutował jako Il Marchese Enrico w L'Ajo nell'imbarazzo G. Donizettiego pod dyrekcją Vincenzo Milletarì i w reżyserii Francesco Micheli.
W 2021 roku brał udział w kilku konkursach: XIII Concorso Lirico Internazionale Festival Arteincanto w Pescarze; X Concorso Lirico Internazionale Anita Cerquetti w Montecosaro; Concorso Lirico Internazionale Marmo all'opera w Carrara; Concorso Internazionale Città di Sulmona „Maria Caniglia”, nagrodzony Nagrodą Rotary Club of Sulmona. W tym samym roku zadebiutował w roli Il giullare w Paolo e Francesca L. Mancinellego w Teatro Mancinelli pod dyrekcją Marcello Panniego przy wsparciu Fundacji Marco Besso.
W 2018 roku brał udział w kilku koncertach dla „Associazione Caruso” we Florencji, w szczególności w jednym poświęconym Marielli Devia z okazji wręczenia nagrody Caruso. W tym samym roku uczęszczał na kursy mistrzowskie prowadzone przez Giacomo Prestię, Rolando Panerai oraz występuje jako Franco w L'importanza di chiamarsi Franco Mario Castelnuovo Tedesco w Teatro Goldoni we Florencji, w produkcji Maggio Musicale Fiorentino.
W 2016 roku został nagrodzony jako najlepszy młody talent w Międzynarodowym Konkursie „Città di Pienza”. W tym samym roku został nagrodzony rolą Tamina w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta Associazione EuropaInCanto i zdebiutował w Teatro Argentina w Rzymie oraz w tournée z tą inscenizacją w Teatro San Carlo w Neapolu i Teatro Sociale w Rovigo.
fot. Andrea Macchia


 Paolo RAFFO – włoski pianista urodzony w Genui, absolwent klasy fortepianu w Konserwatorium Nicolo Paganiniego oraz wydziału filozofii Uniwersytetu w Genui. W latach 1996-1998 odbył kurs z dziedziny dyrygentury w ramach programu dla młodych artystów przy teatrze La Scala w Mediolanie, prowadzony przez Riccardo Mutiego. Jako akompaniator brał udział w kilku produkcjach operowych, oraz podczas kursów i warsztatów prowadzonych przez takich artystów jak Renata Scotto, Magda Olivery, Leyla Gencer, Mirella Freni, Luis Alva, Renato Bruson, Luciana Serra, Giovanna Canetti.
W październiku 1998 roku wystąpił jako pianista podczas światowej premiery opery Carillo Aldo Clementiego w teatrze La Scala. W latach 1995-2011 pracował jako korepetytor wokalny w Civita Scuola di Musica w Mediolanie oraz jako korepetytor wokalny i akompaniator w Akademii w La Scali.
fot. Serena Farnocchia






Piotr PIWKO - absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (Wydział Edukacji Muzycznej). Jako śpiewak związany był zawodowo z Chórem Polskiego Radia w Krakowie w latach 1998–2013, biorąc między innymi udział w licznych koncertowych prawykonaniach oraz nagraniach archiwalnych i płytowych. Kilkukrotnie przygotowywał wspomniany zespół do koncertów i nagrań, jako jego dyrygent, zrealizował ponadto nagranie ścieżki dźwiękowej do filmu No Man’s Land. W roku 2013 został członkiem Chóru Filharmonii Krakowskiej.
Występował z wokalnymi zespołami kameralnymi, takimi jak Krakowski Chór Kameralny, zespół wokalny Orfeo 5, chór Pro Arte, zespół Anonimus. W latach 2000–2008 był członkiem Męskiego Kwartetu Wokalnego Triplum, zaś w ostatnich latach wchodził w skład Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich. Regularnie koncertuje również z zespołem Collegium Zieleński oraz z kontynuującym tradycję założonej w 1540 roku Królewskiej Kapeli Rorantystów – wokalnym zespołem męskim Królewscy Rorantyści.
W sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, jako dyrygent prowadził Koncert Chóralny odbywający się w ramach 53. Dni Muzyki Organowej oraz Koncert Jazzowy. Od lutego 2021 przygotowywał również Chór Filharmonii Krakowskiej do koncertów repertuarowych.
Inicjator powstania oraz dyrygent Wielickiej Orkiestry Kameralnej, z którą przygotowuje i realizuje między innymi coroczne Koncerty Muzyki Polskiej, odbywające się w dniu Narodowego Święta Niepodległości. Prowadzi również amatorski Chór im. św. Jana Pawła II w Strumianach.
fot. J. Stawarska





Współorganizator: