Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
02 07-2023
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 70 zł ulgowy: 60 zł
Przewijaj wydarzenia
ROYAL OPERA FESTIVAL
02-07-2023 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 70 zł ulgowy: 60 zł

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Marco Alibrando – dyrygent
Andrés Gallucci – asystent dyrygenta / fortepian
Ezilda – Serena Farnocchia
Leodato – Diana Haller 
Agobar – Michele Angelini 
Gondair – Roberto Lorenzi
Zarele – Camilla Carol Farias
Aloar – Francesco Lucii
Mohamud – Patryk Wyborski
Piotr Piwko – chórmistrz

Repertuar:

Giovanni Pacini - Arabowie w Galii /wersja koncertowa/, opera tłumaczona na język polski

Koncert z przerwą, czas trwania ok. 2,5 godz.


Giovanni Pacini twierdził, że skomponował ponad sto oper. Prawdopodobnie przesadzał, ale na pewno dorobek tego artysty pozostaje imponujący. Biorąc pod uwagę, że pierwszą i ostatnią operę dzieliło ponad pół wieku, nie dziwi fakt, że są one bardzo różnorodne stylistycznie. Przez wszystkie te lata nie tylko dojrzewał talent kompozytora, ale ewoluowały też upodobania melomanów. Niezmienne pozostało za to uwielbienie dla jego słynnych arii, dzięki którym przeszedł do historii muzyki jako „maestro delle cabalette”.
Dwuaktowa opera Arabowie w Galii lub Triumf wiary z librettem L. Romanellego, powstała w 1827 roku dla mediolańskiej La Scali. Romanelli oparł swój tekst na powieści Ch.Victora Prévota z 1822 roku, a akcja opery została osadzona w państwie Franków, za czasów panowania Karola Młota. Libretto opowiada o porwanym przez Maurów chłopcu, który po latach powraca jako waleczny Agobar na czele islamskiej armii i chce podbić Francję, ale na miejscu odkrywa prawdę o swoim pochodzeniu.
Po olbrzymim sukcesie pierwszego wystawienia (rekord liczby spektakli Arabów w tamtym sezonie w Teatro alla Scala pobił tylko Pirat V. Belliniego), aż do końca lat 30-tych XIX wieku, Arabów wystawiano nie tylko we Włoszech. Na drodze triumfalnego pochodu wystawianego w różnych wersjach dzieła (m.in. jako Ostatni z Clovisów), znalazły się sceny w Hiszpanii, Francji i Austrii, a także w Stanach Zjednoczonych. Była to pierwsza opera Paciniego pokazana Nowym Jorku, w 1834 roku.

Dorota Staszkiewicz


Marco ALIBRANDO – włoski dyrygent operowy. Zadebiutował w wieku 24 lat we Florencji. Występował na Festiwalu Rossini in Wildbad, na Festiwalu Operowym Rossiniego w Pesaro oraz na Festiwalu w Spoleto.
Początkowo studiował grę na fortepianie w konserwatorium w Mesynie, następnie kontynuował studia magisterskie z dyrygentury i kompozycji, które ukończył z najwyższym wyróżnieniem w Conservatorio G. Verdi di Milano, gdzie dyrygentury orkiestrowej uczył się pod kierunkiem A. Foglianiego, G. Gelmettiego, L. Köhlera, G. Nosedy, D. Renzettiego i G. Lanzetty.
Ostatnie i nadchodzące wydarzenia ważne w kalendarzu artysty to spektakle operowe w Nederlandse Reisopera, Deutsche Oper am Rhein, Palermo, Benevento, Novara, Sassari, koncerty symfoniczne z Orchestra della Fondazione Arena di Verona, Orchestra del Teatro Massimo Bellini di Catania, Orchestra del Teatro Massimo di Palermo, Orchestra da Camera Fiorentina, Orchestra Filarmonica Campana, Orchestra del Teatro Olimpico di Vicenza, Filarmonica Settenovecento di Rovereto, „laVerdi” z Mediolanu, Orchestra del TVE z Mesyny, Orchestra del Teatro F. Cilea z Reggio Calabria, Orchestra Talenti Musicali z Fondazione CRT i Filarmonica z Festival Settenovecento w Rovereto.
Od 2021 roku jest dyrektorem muzycznym VoceAllOpera w Mediolanie, a także pierwszym dyrygentem Orkiestry Toscana Classica od 2018 roku.
Po debiucie operowym w 2012 roku na Festiwalu Rossini w Wildbad, powraca do Schwarzwaldu, po raz pierwszy wystąpi również w Krakowie podczas Royal Opera Festival w Krakowie dyrygując Gli arabi nelle Gallie Giovanniego Paciniego.
fot. Agnese Carbone


Serena FARNOCCHIA - włoska śpiewaczka operowa, studiowała u Gianpiero Mastromeiego i Giovanny Canetti. Jest laureatką kilku konkursów wokalnych w Europie oraz „Konkursu im. Luciano Pavarottiego” w Filadelfii (1995). W 1997 roku Riccardo Muti przyjął ją do Studia Operowego La Scali w Mediolanie, a także wyznaczył ją do roli Donny Anny w wystawieniu opery Don Giovanni W.A. Mozarta – roli, która przyniosła jej wielki sukces.
Jej szeroki repertuar obejmuje role w operach od W.A. Mozarta do G. Pucciniego. Odniosła wielki sukces w rolach Mozartowskich, takich jak Donna Anna i Donna Elvira (Don Giovanni), Elettra (Idomeneo), Fiordiligi (Cosi fan tutte) czy jako Contessa (Le Nozze Di Figaro), ale także w repertuarze belcanto. Wykonywała już większość głównych ról w operach G. Verdiego i G. Pucciniego, nadto z powodzeniem występowała w operach francuskich, m.in. jako Micaela w Carmen G. Bizeta.
Występuje w niektórych spośród najbardziej prestiżowych teatrów operowych na świecie, m.in. w Opera di Roma, Bayerische Staatsoper Monachium, Teatro alla Scala Milano, Teatro La Fenice, New National Theatre Tokyo, Semperoper Dresden, Teatro Regio Torino, Theatre Geneve, Maggio Musicali Fiorentino, Suntory Hall Tokyo i Staatsoper Stuttgart. Śpiewała także w Opera de Lille, Teatro San Carlo di Napoli, Santa Fe Opera Festival, Lyric Opera Chicago, Canadian Opera Company w Toronto, Glyndebourne Festival, San Francisco Opera, Opera Frankfurt w Essen , w Izraelu i wielu innych miejscach na całym świecie.
Współpracowała z wieloma znakomitymi dyrygentami, takimi jak Roberto Abbado, Bruno Bartoletti, Bertrand de Billy, Daniele Callegari, Paolo Carignani, Sir Andrew Davis, Asher Fisch, Antonino Fogliani, Vladimir Jurowski, Fabio Luisi, Nicola Luisotti, Zubin Metha, Riccardo Muti , Gianandrea Noseda, Daniel Oren, Daniele Rustioni, Giuseppe Sinopoli, Pinchas Steinberg, Yury Temirkanov i Alberto Zedda.
fot. Imaginarium Creative-Francesca Pasquinucci




Roberto LORENZI
– bas-baryton, ukończył Istituto „Luigi Boccherini” w Lukce i zdobył pierwszą nagrodę na 62. Konkursie AsLiCo za rolę Don Basilio w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego podczas tournée po Lombardii. Jest także laureatem konkursów „Tito Ruffo” i „Riccardo Zandonai”. W 2017 roku był finalistą konkursu „Cardiff Singer of the World”. Latem 2013 roku brał udział w projekcie Young Singers na Festiwalu w Salzburgu, a następnie dołączył do zespołu Zurich Opernhaus, po ukończeniu Studia Operowego Teatru w 2015 roku.
W Zurychu wykonywał role Lorenzo w I Capuleti ei Montecchi, przeora w La Straniera, Alidoro w Cenerentoli, La Vengeance w Médée, Don Prudenzio w nowej inscenizacji Il Viaggio a Reims, Montano w Otello, Caronte w Orlando Paladino J. Haydna, Geronimo w Il matrimonio segreto, Le Gouvernuer w Le Comte Ory, Zuniga w Carmen i Publio w La clemenza di Tito.
Lorenzi zadebiutował w La Scali w Mediolanie w wieku 22 lat w uznanej produkcji Zeffirellego Cyganeria pod dyrekcją Rustioniego. Śpiewał także Angelottiego w Tosce G. Pucciniego, Hrabiego Almavivi w Weselu Figara i tytułową rolę w Don Giovannim W.A. Mozarta, Alidoro w La Cenerentola G. Rossiniego w Piacenzy, Pizie, Chieti i Lille. W repertuarze ma także role w takich operach jak Il Trovatore G. Verdiego, Der Fliegende Hollaender R. Wagnera, I Puritani V. Belliniego. Występował w Musikverein w Wiedniu, w Teatro Comunale w Bolonii oraz w Teatro dell’Opera w Rzymie, Norske Opera w Oslo, na Festiwalu Donizettiego w Bergamo, w Londynie, Cremonie, Rzymie.
Obok repertuaru operowego wykonuje również dzieła oratoryjne, m.in. Requiem G. Verdiego w Teatro Verdi, Requiem W.A. Mozarta, Mesjasz Haendla, Stabat Mater i Petite Messe Solennelle G. Rossiniego.
Najbliższe występy to: Gli arabi nelle Gallie G. Paciniego i kantata Il vero omaggio G. Rossiniego w Krakowie i Wildbad, Lucia di Lammermoor w Bergamo oraz I Capuleti ei Montecchi w Liège.



Camilla Carol FARIAS – ukończyła z wyróżnieniem śpiew operowy w Konserwatorium im. G. Martucciego w Salerno. W 2019 roku zadebiutowała jako solistka w Requiem W.A. Mozarta podczas Ravello Festival pod dyrekcją Nicoli Samale, z którą później debiutowała w Teatro G. Verdi w Salerno w roli Olgi w Wesołej wdówce F. Lehara pod kierownictwem artystycznym Daniela Orena. W 2020 roku współpracowała z Nuova Orchestra Scarlatti przy finałowym wydarzeniu Festiwalu Muzyka i Kultura pod dyrekcją Francesco Ivana Ciampy. W 2021 roku uczęszczała na kurs High Specialization in Singing prowadzony przez Williama Matteuzziego w Accademia Chigiana w Sienie, występując w Teatro dei Rinnovati oraz w Palazzo Chigi Saracini. W Teatro dei Rozzi w Sienie wystąpiła w roli Ernestiny w L'occasione fa il ladro G. Rossiniego z Orkiestrą Senzaspine pod dyrekcją Nicolò Jacopo Suppa. W tym samym roku współpracowała z Fondazione Pietà de’Turchini przy prawykonaniu Mszy Carolus Sextus A. Ragazziego. W 2022 roku wystąpiła w Ambasadzie Włoch w Kuwejcie w reprezentacji włoskich młodych talentów podczas obchodów Święta Narodowego, we współpracy z Accademia Chigiana. W lipcu 2022 roku wystąpiła w roli Marianny w Il signor Bruschino G. Rossiniego w Teatro dei Rinnovati w Sienie pod dyrekcją Nicolò Jacopo Suppa i pod kierownictwem artystycznym Daniele Gatti. W lutym 2023 roku została wybrana do Scuola dell'Opera Teatro Comunale w Bolonii na kurs wysokiej specjalizacji ze śpiewu (główny nacisk na twórczość Rossiniego). W maju 2023 roku zadebiutowała rolą Lucilli w La Scala di Seta G. Rossiniego w przedstawieniu Teatro Comunale w Bolonii pod dyrekcją Luciano Acocelli.– ukończyła z wyróżnieniem śpiew operowy w Konserwatorium im. G. Martucciego w Salerno. W 2019 roku zadebiutowała jako solistka w Requiem W.A. Mozarta podczas Ravello Festival pod dyrekcją Nicoli Samale, z którą później debiutowała w Teatro G. Verdi w Salerno w roli Olgi w Wesołej wdówce F. Lehara pod kierownictwem artystycznym Daniela Orena. W 2020 roku współpracowała z Nuova Orchestra Scarlatti przy finałowym wydarzeniu Festiwalu Muzyka i Kultura pod dyrekcją Francesco Ivana Ciampy. W 2021 roku uczęszczała na kurs High Specialization in Singing prowadzony przez Williama Matteuzziego w Accademia Chigiana w Sienie, występując w Teatro dei Rinnovati oraz w Palazzo Chigi Saracini. W Teatro dei Rozzi w Sienie wystąpiła w roli Ernestiny w L'occasione fa il ladro G. Rossiniego z Orkiestrą Senzaspine pod dyrekcją Nicolò Jacopo Suppa. W tym samym roku współpracowała z Fondazione Pietà de’Turchini przy prawykonaniu Mszy Carolus Sextus A. Ragazziego. W 2022 roku wystąpiła w Ambasadzie Włoch w Kuwejcie w reprezentacji włoskich młodych talentów podczas obchodów Święta Narodowego, we współpracy z Accademia Chigiana. W lipcu 2022 roku wystąpiła w roli Marianny w Il signor Bruschino G. Rossiniego w Teatro dei Rinnovati w Sienie pod dyrekcją Nicolò Jacopo Suppa i pod kierownictwem artystycznym Daniele Gatti. W lutym 2023 roku została wybrana do Scuola dell'Opera Teatro Comunale w Bolonii na kurs wysokiej specjalizacji ze śpiewu (główny nacisk na twórczość Rossiniego). W maju 2023 roku zadebiutowała rolą Lucilli w La Scala di Seta G. Rossiniego w przedstawieniu Teatro Comunale w Bolonii pod dyrekcją Luciano Acocelli.
fot. Andrea Ranzi


Francesco LUCII – urodzony 24 lipca 1996 roku w Empoli. Naukę śpiewu rozpoczął w wieku 17 lat u Eleny Bartolozzi. W latach 2016-2020 studiował w Conservatorio L. Cherubini we Florencji pod kierunkiem Ester Castriota.
Jesienią 2023 roku wystąpi jako Tamino w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta w Como, Pawii, Cremonie i Brescii, a wiosną 2024 roku zadebiutuje jako Fenton w operze Falstaff G. Verdiego w Theater Kiel. W 2023 roku zaśpiewał partię hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego oraz Bastiano w Bastiano e Bastiana W. A. Mozarta w Teatro Regio di Torino. Latem 2023 roku będzie uczęszczał do Akademii dla młodych śpiewaków na Festiwalu Rossini w Wildbad, biorąc udział w kilku koncertach i produkcji Barbiere di Siviglia dla rodzin.
W 2022 roku został wybrany do Accademia di Belcanto „Rodolfo Celletti” w Martina Franca, Accademia „Puccini” w Torre del Lago, gdzie brał udział w wystawieniu opery Turandot G. Pucciniego jako Principe di Persia pod dyrekcją Michele Gamba i w reżyserii Daniele Abbado oraz w wystawieniu opery La Rondine G. Pucciniego jako Gobin pod dyrekcją Roberta Treviño i w reżyserii Denisa Kriefa. Brał również udział w „Bottega Donizetti” – akademii przy Donizetti Festival w Bergamo, gdzie uczęszczał na kursy mistrzowskie z Giulio Zappą i zadebiutował jako Il Marchese Enrico w L'Ajo nell'imbarazzo G. Donizettiego pod dyrekcją Vincenzo Milletarì i w reżyserii Francesco Micheli.
W 2021 roku brał udział w kilku konkursach: XIII Concorso Lirico Internazionale Festival Arteincanto w Pescarze; X Concorso Lirico Internazionale Anita Cerquetti w Montecosaro; Concorso Lirico Internazionale Marmo all'opera w Carrara; Concorso Internazionale Città di Sulmona „Maria Caniglia”, nagrodzony Nagrodą Rotary Club of Sulmona. W tym samym roku zadebiutował w roli Il giullare w Paolo e Francesca L. Mancinellego w Teatro Mancinelli pod dyrekcją Marcello Panniego przy wsparciu Fundacji Marco Besso.
W 2018 roku brał udział w kilku koncertach dla „Associazione Caruso” we Florencji, w szczególności w jednym poświęconym Marielli Devia z okazji wręczenia nagrody Caruso. W tym samym roku uczęszczał na kursy mistrzowskie prowadzone przez Giacomo Prestię, Rolando Panerai oraz występuje jako Franco w L'importanza di chiamarsi Franco Mario Castelnuovo Tedesco w Teatro Goldoni we Florencji, w produkcji Maggio Musicale Fiorentino.
W 2016 roku został nagrodzony jako najlepszy młody talent w Międzynarodowym Konkursie „Città di Pienza”. W tym samym roku został nagrodzony rolą Tamina w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta Associazione EuropaInCanto i zdebiutował w Teatro Argentina w Rzymie oraz w tournée z tą inscenizacją w Teatro San Carlo w Neapolu i Teatro Sociale w Rovigo.
fot. Andrea Macchia


Patryk WYBORSKI - absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Adama Szerszenia. Od 2021 roku artysta Chóru Filharmonii Krakowskiej. Zdobywca nagród i wyróżnień na polskich oraz międzynarodowych konkursach muzycznych, m.in.: X Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. L. Różyckiego w Gliwicach, III oraz IV Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach, IV Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu. W swoim dorobku posiada kilkadziesiąt pieśni, partii oratoryjno-kantatowych, a także role operowe (m.in. Miecznik z opery Straszny dwór S. Moniuszki, hrabia Almaviva z opery Wesele Figara W.A. Mozarta, Car I z opery Ubu Król K. Pendereckiego, Arcykapłan z opery Czarodziejski flet W.A. Mozarta, Lekarz z opery Hagith Szymanowskiego czy Ping z opery Turandot G. Pucciniego). Występował jako solista oraz członek zespołów wokalnych w ramach festiwali (m.in. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal Baroque Factory w Katowicach, Międzynarodowy Festiwal TRANS/MISJE w Koszycach czy Chopin Festival w Gaming w Austrii). Koncertował z takimi dyrygentami, jak m.in. Łukasz Borowicz, Daniel Oren, Tomasz Tokarczyk, Tadeusz Kozłowski, Alexander Humala czy Mirosław Jacek Błaszczyk. Współpracuje z Filharmonią Śląską, Zabrzańską, Podkarpacką, ze Śląską Orkiestrą Kameralną, Operą Krakowską, Operą Śląską oraz Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Fot. Dariusz Pawelec




Piotr PIWKO - absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (Wydział Edukacji Muzycznej). Jako śpiewak związany był zawodowo z Chórem Polskiego Radia w Krakowie w latach 1998–2013, biorąc między innymi udział w licznych koncertowych prawykonaniach oraz nagraniach archiwalnych i płytowych. Kilkukrotnie przygotowywał wspomniany zespół do koncertów i nagrań, jako jego dyrygent, zrealizował ponadto nagranie ścieżki dźwiękowej do filmu No Man’s Land. W roku 2013 został członkiem Chóru Filharmonii Krakowskiej.
Występował z wokalnymi zespołami kameralnymi, takimi jak Krakowski Chór Kameralny, zespół wokalny Orfeo 5, chór Pro Arte, zespół Anonimus. W latach 2000–2008 był członkiem Męskiego Kwartetu Wokalnego Triplum, zaś w ostatnich latach wchodził w skład Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich. Regularnie koncertuje również z zespołem Collegium Zieleński oraz z kontynuującym tradycję założonej w 1540 roku Królewskiej Kapeli Rorantystów – wokalnym zespołem męskim Królewscy Rorantyści.
W sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, jako dyrygent prowadził Koncert Chóralny odbywający się w ramach 53. Dni Muzyki Organowej oraz Koncert Jazzowy. Od lutego 2021 przygotowywał również Chór Filharmonii Krakowskiej do koncertów repertuarowych.
Inicjator powstania oraz dyrygent Wielickiej Orkiestry Kameralnej, z którą przygotowuje i realizuje między innymi coroczne Koncerty Muzyki Polskiej, odbywające się w dniu Narodowego Święta Niepodległości. Prowadzi również amatorski Chór im. św. Jana Pawła II w Strumianach.
fot. J. Stawarska