Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
21 12-2022
godz. 19:00
Miejsce SALA BŁĘKITNA
Rodzaj koncertu Recitale
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł
Przewijaj wydarzenia
RECITAL WOKALNY
21-12-2022 godz. 19:00 SALA BŁĘKITNA
CENA BILETÓW: normalny: 20 zł

Wykonawcy:

Joanna Święszek-Przeliorz - mezzosopran
Dominika Peszko - fortepian
Katarzyna Guran - sopran (gościnnie)

Repertuar:

Zygmunt Noskowski – Białe mgły

Zygmunt Noskowski – Lulajże mi

Ludomir Różycki – Palmy

Ludomir Różycki – Nokturn

Ignacy Jan Paderewski – Nad wodą wielką i czystą

Karol Szymanowski – Wschód słońca

Karol Szymanowski – Daleko został cały świat

Jan Karłowicz – Do Niemna

* * *

Władysław Żeleński:

Fragment z opery „Janek” , partia Marynki (Gdzież się podzieli?...)

Fragment z opery „Konrad Wallenrod” (ballada Klawiga)

Fragment z opery „Stara baśń” , partia Jaruhy (Stało się, co stać się miało...)

Pieśń Jaruhy

Zawód

Tęsknota za zimą

Tędy leciał ptaszek

Barkarola



Koncert został odwołany


Joanna ŚWIĘSZEK-Przeliorz – mezzosopranistka koncertująca w kraju i zagranicą jako solistka i kameralistka, specjalizująca się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniach. Z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Agnieszki Monasterskiej oraz studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Swój warsztat wokalny doskonaliła biorąc udział w licznych kursach prowadzonych przez uznanych na całym świecie pedagogów, m.in. Charlotte Lehman, Rosmarie Landry, Mariusza Kwietnia, Piotra Kusiewicza, Evę Blahovą, Ryszarda Karczykowskiego, Marka Rzepkę, Dariusza Grabowskiego i innych.

Finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy. Laureatka Konkursu Muzyki Operowej i Operetkowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie.

Współpracuje na stałe z zespołem Octava Ensemble pod dyrekcją Zygmunta Magiery, oktetem wokalnym uznanym przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia, wielokrotnie nagradzanym na festiwalach i konkursach. Wraz z zespołem wykonuje muzykę od renesansu po współczesną muzykę rozrywkową koncertując w Polsce i poza granicami kraju (Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Australia, Hiszpania, Turcja, Niemcy, Słowacja itd.). Z zespołem dokonała kilku nagrań płytowych, m.in. Bartłomiej Pękiel – Opera Omnia, Jacek Różycki - Opera Omnia.

Członkini żeńskiego sekstetu wokalnego Sei Terre, będącego odkryciem i novum na osi polskiej kultury muzycznej.

Joanna współpracuje również z zespołem Collegium Zieleński pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego, z którym nagrała dzieła wszystkie Mikołaja Zieleńskiego, album nagrodzony Fryderykiem oraz L'Orphée D'Or, a także innymi zespołami, takimi jak Filharmonia Krakowska, Górecki Chamber Choir, Chór Polskiego Radia, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej. Dokonała prawykonania Stabat Mater na mezzosopran i kwartet smyczkowy Wojciecha Kałamarza.

Jest częścią realizacji wielu nagrań płytowych, przede wszystkim z muzyką kameralną. Ma na swoim koncie również partie operowe, m.in. w „Rodelindzie” G.F. Haendla, „Weselu Figara” W.A. Mozarta, „Dydonie i Eneaszu” H. Purcella, “Janku” W. Żeleńskiego, a także "Goplanie", "Starej Baśni" i "Konradzie Wallenrod się" tegoż kompozytora.

Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na co dzień współpracuje i koncertuje z pianistką i kameralistką Dominiką Peszko, z którą nagrała m.in. pieśni Władysława Żeleńskiego.


Dominika PESZKO - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula oraz klasie kameralistyki Janiny Baster i Janiny Romańskiej-Werner. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich pod kierunkiem Paula Badury-Skody, Diny Yoffe, Kevina Kennera i Borisa Bermana. W latach 2015-2018 była beneficjentką Programu Kształcenia Młodych Talentów-Akademii Operowej Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie zdobywała wiedzę i doświadczenie konieczne do pracy jako korepetytor-coach wokalny, m.in. pod kierunkiem Helmuta Deutscha, Izabeli Kłosińskiej, Anny Marchwińskiej, Jerzego Marchwińskiego, Olgi Pasiecznik, Eytana Pessena, Matthiasa Rexrotha, Neila Shicoffa i innych.

Jako solistka koncertowała m.in. z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, i in. Współpracowała z takimi dyrygentami jak, m.in. Paweł Przytocki, Wojciech Rodek, Rafał Kłoczko, Sebastian Perłowski. W swoim dorobku ma liczne prawykonania muzyki nowej, eksperymentalnej, nierzadko z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. Jest członkinią Stowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum” zrzeszającego wykonawców muzyki współczesnej.

Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in.:

• I nagroda w kategorii zespołów kaeralnych w V Concorso Musicale Europeo Città di Filadelfia Premio Speciale "Paolo Serrao", Filadelfia, Włochy (2013) 

• III nagroda w kategorii solowej w IV Concorso Musicale Europeo Città di Filadelfia Premio Speciale "Paolo Serrao", Filadelfia, Włochy (2012) 

• II nagroda w kategorii zespołów kameralnych w IV Concorso Musicale Europeo Città di Filadelfia Premio Speciale "Paolo Serrao", Filadelfia, Włochy (2012) 

• Golden Award w International Competition and Festival for Soloists and Chamber Music Groups z zespołem Sound Quartet, Štanjel, Słowenia (2012) 

• II miejsce w II Chopinowskim Turnieju Pianistycznym im. Haliny i Ludwika Stefańskich, Kraków, Polska (2011) 

• Stypendium I stopnia im. Profesora Tadeusza Żmudzińskiego podczas XIV Uczelnianego Konkursu im. Profesora Tadeusza Żmudzińskiego (2007)

Wielokrotnie otrzymała również nagrody dla wyróżniającego się pianisty podczas konkursów wokalnych:

• 19. Ada Sari International Vocal Artistry Competition, Nowy Sącz, Polska (2021) 

• IV Międzynarodowy Konkurs Wokalny "Bursztynowy słowik", Równe, Ukraina (2021) 

• dyplom "Excellence in Piano Accompaniment" podczas Michael Stricharz Foundation IV Competition for Young Opera Singers, Lwów, Ukraina (2019) 

• dyplom uznania dla wyróżniającego się pianisty podczas VIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary w Mławie, Polska (2019) 

• XIX. International Imrich Godin Vocal Competition Iuventus Canti, Vráble, Słowacja (2017)

Laureatka Nagrody Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi (2019) za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury w kategorii Uczeń (wraz z Mistrzem – Małgorzatą Walewską). Była również stypendystką w Konkursie o stypendia twórcze oraz stypendia z zakresu upowszechniania kultury Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2019 oraz stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające osiągnięcia w nauce w roku 2009.

Dokonała nagrania pieśni Emanuela Kani dla wytwórni DUX wraz z bas-barytonem Dawidem Biwo oraz premierowego nagrania kompletu dzieł Kazimierza Lubomirskiego – pieśni i miniatur fortepianowych – w ramach programu „Muzyczny Ślad” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Małgorzatą Walewską, Andrzejem Lampertem, Pawłem Trojakiem i Hasmik Sahakyan. 

W 2022r. pianistka wykonała w całości monumentalny cykl Vingt Regards sur L'Enfant-Jésus Oliviera Messiaena. Jest trzecią wykonawczynią tego cyklu w Polsce (po Eugeniuszu Knapiku i Jerzym Godziszewskim) i pierwszą polską kobietą-pianistką, która podjęła się tego wyzwania.

Obecnie Dominika Peszko pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Fot. archiwum artystki.



Katarzyna GURANabsolwentka OSM II st. w Przemyślu w klasie skrzypiec a także PSM II st. w klasie śpiewu dr Olgi Popowicz. W 2013 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na wydziale wokalno – aktorskim w klasie śpiewu dr Ewy Wolak. Swój warsztat wokalny doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem znakomitych profesorów. Kameralistka i solistka Filharmonii Krakowskiej.

Koncertowała z licznymi orkiestrami scen polskich a także brała udział w wielu festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. W 2010 r. zadebiutowała w koncertowym wykonaniu „Parsifala” Ryszarda Wagnera, pod dyrekcją Gabriela Chmury jako jedna z Kobiet Kwiatów. W 2012 r. wystąpiła w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta w roli Papageny wystawianym w Operze Krakowskiej.

Jako solistka i kameralistka dokonała licznych nagrań z muzyką dawną oraz współczesną.

Od 2014 r. współpracuje z Teatrem Muzycznym „IWIA” gdzie występuje w spektaklach i rewiach operetkowych. Od 2015 roku współpracuje z Męskim Oktetem Wokalnym Filharmoników Krakowskich. W 2019 oraz w 2021 roku wystąpiła w spektaklu operowym „Cassandra & Just” w reżyserii Tomasza Cyza realizowanym w ramach festiwalu Opera Rara.

Artystka z powodzeniem wykonuje muzykę Stanisława Moniuszki. Odbyła liczne recitale pieśni m.in. Inaugurowała Rok Moniuszkowski w Ciechanowie, realizowała partie Zofii w operze „Halka”. W 2022 r. podczas Royal Opera Festival wykonała tytułową rolę w operze „Adina” G. Rossiniego w reżyserii Joechena Schönleber (dyrygent Luciano Acocella). Wzięła udział w Festiwalu Rossini in Wildbad, gdzie otrzymała dwa stypendia oraz wykonała partię Cefisy w ”Ermione” G.Rossiniego (dyrygent Antonio Fogliani) oraz partię Bèbè w operetce „Offenbach chez Rossini”. Wokalistka zespołu „Nocą Umówieni”. Członkini sekstetu wokalnego „Sei Terre”.
Fot. archiwum artystki




 Zrealizowano w ramach stypendium MKiDN