Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
24 03-2025
godz. 19:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Specjalne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: I strefa - normalny: 150 zł I strefa - ulgowy: 130 zł II strefa - normalny: 120 zł II strefa - ulgowy: 100 zł III strefa - normalny: 100 zł III strefa - ulgowy: 80 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 60 zł
Przewijaj wydarzenia
Prolog 58. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju
24-03-2025 godz. 19:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: I strefa - normalny: 150 zł I strefa - ulgowy: 130 zł II strefa - normalny: 120 zł II strefa - ulgowy: 100 zł III strefa - normalny: 100 zł III strefa - ulgowy: 80 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 60 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Piotr Sułkowski - dyrygent

Wiesław Ochman - gość specjalny

Ewelina Szybilska - sopran

Monika Korybalska - mezzosopran

Łukasz Gaj - tenor

Adam Szerszeń - baryton


Dariusz Stańczuk - prowadzenie


Repertuar:

Giuseppe Verdi – Uwertura do opery Nabucco

Giuseppe Verdi – Aria Księcia Mantui La donna e mobile z III aktu opery Rigoletto

Giacomo Puccini – Aria Lauretty O mio Babbino caro z opery Gianni Schicchi

Stanisław Moniuszko – Aria Miecznika z II aktu opery Straszny dwór

Gioacchino Rossini – Aria Rozyny Una voce poco fa z I aktu opery Cyrulik sewilski

Pietro Mascagni – Intermezzo z opery Rycerskość wieśniacza

Léo Delibes – Duet Kwiatów z I aktu z opery Lakmé

Georges Bizet – Aria Toreadora z opery Carmen

Jacque Offenbach – Duet Barcarolle z opery Opowieści Hoffmana

Giacomo Puccini – Aria Recondita armonia z opery Tosca

Stanisław Moniuszko – Mazur z I aktu opery Halka

***

Georges Bizet – Uwertura do opery Carmen

Robert Stolz – In prater blüh’n wieder die Bäume z filmu Hansa Wolffa z 1958r.

Imre Kálmán – Czardasz Sylwii z operetki Księżniczka czardasza

Richard Charles Rodgers – W pewien piękny wieczór z musicalu South Pacific

Robert Stolz – Śpiewaj, kochaj… z filmu Wiosenna parada

L. Tortorella, L. Zanetti – Pieśń wenecka Venezia No

Johann Strauss – Aria Wielka sława to żart z operetki Baron cygański

Jerry Bock – Gdybym był bogaty z musicalu Skrzypek na dachu

Imre Kálmán – Aria Graj Cyganie z opery Hrabina Marica

Bronisław Kaper – Ninon, ach uśmiechnij się – z filmu Zdobyć cię muszę

Fred Raymond – Czardasz Graj cyganie, graj z operetki Perła z Tokaju

Robert Stolz – Brunetki, blondynki z filmu Kocham wszystkie kobiety

Gaetano Lama – Pieśń neapolitańska Silenzio cantatore

Imre Kálmán – Aria Co się dzieje, oszaleję z operetki Księżniczka czardasza

Franz Lehár – Aria Usta milczą, dusza śpiewa z operetki Wesoła wdówka


Koncert specjalny połączony z prezentacją programu i otwarciem sprzedaży biletów na Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju.


Piotr SUŁKOWSKI – dyrektor Opery Krakowskiej. Posiada ogromne doświadczenie, zdobyte m.in. w czasie wieloletniej pracy w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera AR (USA), którego był szefem muzycznym. Przygotował wiele premier i prawykonań m.in. operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69 (2007) czy opery Bona Sforza Z. Krauzego (2024). W 2019 roku z Warszawską Operą Kameralną przygotował Wesele Figara W. A. Mozarta, z którym odbył tournée po Japonii. Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii (2011–2022), z-ca dyrektora Chóru Polskiego Radia (2008–2009), kierownik muzyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009–2011), gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra (2008–2014) Tulsa, USA. Dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie (1993–2016), z którą realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży.

Pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu Copernicus Open we Fromborku oraz Arena Festival film&music w Olsztynie. Zwolennik poruszania muzyką tematów ważnych szczególnie dla młodego odbiorcy – stąd jego pomysł, nagrodzonego w kilku kategoriach Teatralnymi Nagrodami Muzycznymi im. J. Kiepury musicalu Kopernik (2023) oraz m.in. spektaklu baletowego do muzyki G. Gershwina Możdżer in blue (2024) o samotności w sieci i smutku w błękitnym świetle smartfonów.

Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2016 roku odbył tournée ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, a w 2018 roku poprowadził jeden z koncertów Festiwalu K. Pendereckiego z okazji jego 85. urodzin. Propaguje twórczość F. Nowowiejskiego – w 2016 roku wykonał koncerty oraz pierwsze, studyjne nagranie oratorium Quo Vadis z A. Kurzak, A. Rucińskim oraz R. Siwkiem, a płyta z oratorium Powrót syna marnotrawnego z A. Rehlis, A. Rutkowskim oraz Ł. Koniecznym Zajmuje się pracą dydaktyczną na Akademiach Muzycznych w Krakowie oraz w Bydgoszczy. Od 2020 roku jest kierownikiem Katedry Dyrygentury bydgoskiej uczelni. W Hiszpanii prowadzi warsztaty dla dyrygentów. Jest członkiem polskich i międzynarodowych komisji konkursowych.

Członek Rady Programowej Radia Olsztyn (2012–2016). Uczestnik i panelista konferencji dot. kultury i nowoczesnego modelu orkiestry. Laureat wielu nagród, takich jak m.in. Statuetka św. Jakuba (2012), Brązowy i Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2014, 2023), statuetka Pegaz (2015), Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi (2016, 2021).


Wiesław OCHMAN – tenor, malarz, reżyser. Zaliczany jest do grona najwybitniejszych (nie tylko polskich) artystów operowych.

Debiutował w Operze Śląskiej, występował na scenie Miejskiego Teatru Muzycznego w Krakowie i w Teatrze Wielkim w Warszawie. Śpiewał na wszystkich ważnych scenach operowych świata i estradach m.in. w mediolańskiej La Scali, w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, operach Paryża, Hamburga, Berlina, Wiednia, San Francisco, Buenos Aires, Moskwy, Sewilli, Barcelony, Madrytu, Waszyngtonu oraz na słynnych festiwalach w Glyndebourne, Orange i Salzburgu. Koncertował z Berlińskimi i Wiedeńskimi Filharmonikami.

Występował pod dyrekcją znakomitych polskich mistrzów batuty a także najsłynniejszych dyrygentów świata, takich jak m.in. Herbert von Karajan, Karl Boehm, Leonard Bernstein, Rafael Kubelik, Claudio Abbado, Ricardo Mutti, James Levine, Nello Santi w przedstawieniach reżyserowanych przez wybitnych twórców: Giana Carla Menottiego, Goetza Friedricha, Augusta Everdinga, Johna Dextera, Andreja Tarkowskiego, Evalda Schorma, Franca Zeffirellego, Erharda Fischera Josepha Loseya, Jean-Pierre Ponelle i innych. Nagrał około 60 płyt z muzyką operową, symfoniczną, sakralną, kameralną i popularną dla renomowanych wydawnictw, m.in. Polydor, DGG, Decca, Supraphon, EMI, Naxos, Polskie Nagrania czy Sony.

Ma w swoim dorobku wiele nagrań z Orkiestrą Polskiego Radia, a także występy w filmach telewizyjnych: Carewicz, Salome, Eugeniusz Oniegin.

Otrzymał wiele odznaczeń i wyróżnień m.in. Krzyż Komandorski z Gwiazdą OOP, Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Order Uśmiechu itd.

Jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności i doktorem honoris causa Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, której jest absolwentem, oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Współorganizował szereg aukcji charytatywnych wspierających polską kulturę i sztukę w kraju i za granicą. Wraz z Krzysztofem Missoną zainicjował koncertem w Teatrze Słowackiego w dniu 11 września 1978 roku z Zespołami Opery Krakowskiej, akcję zbiórki funduszy na renowację zabytków Krakowa. Ze środków uzyskanych z aukcji sztuki polskiej w Konsulacie Generalnym RP w Nowym Jorku, której był współorganizatorem, m.in. wyremontowano Muzeum Adama Mickiewicza w Wilnie. Od wielu lat uczestniczy i współorganizuje koncerty galowe Fundacji Auxilium wspierającej Szpital Powiatowy w Zawierciu. Jest obywatelem honorowym Zelowa, Bytomia, Drezdenka, Zawiercia, Szczawna Zdroju i Buska Zdroju. Jego imieniem nazwane jest rondo w Zawierciu oraz tamtejsza Sala Koncertowa w Miejskim Ośrodku Kultury.

Miał ponad 55 wystaw indywidualnych swojej twórczości malarskiej.


Ewelina SZYBILSKA - absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego Jana Ballarina i Ewy Biegas (dyplom z wyróżnieniem, 2009). Umiejętności wokalne doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez: Teresę Żylis-Garę, Helenę Łazarską (In ternational Summer Academy of Mozarteum University in Salzburg). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2008) oraz Prezydenta Miasta Tarnowa (2005). Laureatka wielu prestiżowych konkursów, m.in. I nagrody Konkursu Wokalnego YAMAHA Music Foundation of Europe, II nagrody Międzynarodowego Konkursu Śpiewaczego im. Imricha Godina we Vráblach (Słowacja), II nagrody IV Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej oraz finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Klassik-Mania w Wiedniu. W 2021 roku zdobyła Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka Operowa.

Od sezonu artystycznego 2009/2010 jest solistką Opery Śląskiej, gdzie wykonuje partie m.in.: Musetty (Cyganeria G. Pucciniego), Hanny (Straszny dwór S. Moniuszki), Rozyny (Cyrulik sewilski G. Rossiniego), Arseny (Baron cygański J. Straussa II), Gildy (Rigoletto G. Verdiego), Zuzi (Verbum nobile S. Moniuszki), Julii (Romeo i Julia Ch. Gounoda), Serpetty (Rzekoma ogrodniczka W.A. Mozarta), Lisetty (La Rondine G. Pucciniego).

Współpracowała również z Operą Krakowską, Operą Wrocławską, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy. Występowała na licznych festiwalach zarówno z repertuarem operowym jak i muzyką oratoryjną. Podczas obchodów 75. rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego wykonała partię solową w II Symfonii Kopernikowskiej. Brała udział w wielu nagraniach dla Polskiego Radia i Telewizji m.in. Requiem d-moll Mozarta dla TVP Kultura.


Monika KORYBALSKA - absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie oraz Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Solistka Opery Krakowskiej. Do ważniejszych partii w jej repertuarze należą: Carmen (Carmen G. Bizeta), Rozyna (Cyrulik sewilski G. Rossiniego), Komponist (Ariadna na Naxos R. Straussa), Giovanna Seymour (Anna Bolena G. Donizettiego), Adalgisa (Norma V. Belliniego), Orfeusz (Orfeusz i Eurydyka Ch.W. Glucka – wersja francuska), Nicklausse/Muse (Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha), Cherubino (Wesele Figara W.A. Mozarta), Suzuki (Madama Butterfly G. Puciniego), Jadwiga (Straszny dwór S. Moniuszki), Dorabella (Cosi fan tutte Mozarta), Zerlina (Don Giovanni Mozarta), Marica (Hrabina Marica I. Kálmána), Sylvia (Księżniczka czardasza Kálmána) i wiele innych. Na swoim koncie ma także współpracę z Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym. Wykonuje również dzieła kantatowo-oratoryjne oraz lirykę wokalną. Jest laureatką VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (II nagroda oraz nagroda specjalna), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Iuventus Canti na Słowacji (wyróżnienie) oraz finalistką I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi w Lublinie. W roku 2014 otrzymała Nagrodę Województwa Małopolskiego za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury Ars Quaerendi. W roku 2020 oraz 2022 otrzymała nominację do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka Operowa.

Uczestniczka wielu festiwali muzycznych, m. in. Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju, Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. K. Jamróz w Busku-Zdroju, Bydgoskiego Festiwalu Operowego, Festiwalu Wawel o zmierzchu w Krakowie, Bologna Festival we Włoszech, Festival de Wiltz w Luksemburgu. Do cennych osiągnięć w dorobku artystki należą także nagrania audio, m.in. płyta Per Due Donne z duetami sopranowo-mezzosopranowymi, Beata S. Moniuszki (partia Agaty), czy pieśni W. Żeleńskiego (Władysław Żeleński – Pieśni Wszystkie, Fryderyk 2024).


Łukasz GAJ - z wyróżnieniem ukończył studia na Aka¬demii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie Macieja Bartczaka (2009) oraz kurs Menadżera Kultury na platformie Studium Prawa Europejskiego.

W swoim repertuarze ma ponad 40 partii operowych, operetkowych i oratoryjnych. Występuje w większości polskich teatrów operowych i filharmonii. Współpracował z wybitnymi dyrygentami m.in. Ewą Michnik, Anną Duczmal, Antonim Witem, Gabrielem Chmurą, Danielem Orenem, Rolandem Baderem, Simone Valerim, Łukaszem Borowiczem, Jackiem Błaszczykiem, Marcinem Nałęczem-Niesiołowskim, Tomaszem Tokarczykiem, Sławomirem Chrzanowskim. Brał udział w premierach operowych przygotowanych przez takich reżyserów, jak m.in. Michał Znaniecki, Waldemar Zawodziński, Maciej Wojtyszko, Pia Partum, Bert Bijnen, Laco Adamík, Włodzimierz Nurkowski, Maria Satrova, Paweł Szkotak, Grażyna Szapołowska, Beata Redo-Dobber, Monika Strzępka, Artur Hofman.

Występował na prestiżowych międzynarodowych festiwalach operowych, m.in. w Regensburgu, Xanten, Schwerinie (Niemcy), Wiltz (Luksemburg), Saaremaa w Estonii, Daegu International Opera Festival w Korei Południowej. Uczestniczył w większości znaczących polskich festiwali muzycznych, m.in. w Europejskim Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Międzynarodowym Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju, Śląskim Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Ave Maria, Jubileuszowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Moritza Borsiga, Festiwalu Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów im. Carla Marii von Webera, Festiwalu Viva il Canto.

Od 2015 roku jest dyrektorem Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Od 2020 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Wokalno-Aktorskim.


Adam SZERSZEŃ - absolwent klasy Danuty Rajchel w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Mie¬czysława Karłowicza w Katowicach. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem Michaliny Growiec.

W latach 1998–2002 był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku solista Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnny solista Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2012 do 2015 roku solista Teatru Wielkiego w Łodzi. W 2004 roku nawiązał współpracę z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe role w kilkudziesięciu spektaklach. Od 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej.

Artysta ma w swoim repertuarze wiele znakomitych ról w operach, takich jak m.in.: Orfeusz i Eurydyka (Ch.W. Gluck), Dydona i Eneasz (H. Purcell), Cosi fan tutte (W. A. Mozart), Don Pasquale (G. Donizetti), Carmen (G. Bizet), Aida, Traviata, Don Carlos (G. Verdi), La Boheme, Madama Butterfly, Tosca (G. Puccini), Straszny Dwór, Halka, Beata (S. Moniuszko), Fidelio (L. van Beethoven), Pajace (R. Leoncavallo), Kandyd (L. Bernstein), Tannhäuser (R. Wagner).

Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in.: Magnificat, Weihnachtsoratorium J.S. Bacha, Missa brevis D-dur W.A. Mozarta, Stabat Mater J. Haydna, IX symfonia L.van Beethovena, Niemieckie requiem J. Brahmsa, Via Crucis F. Lista, Stabat Mater A. Dvořáka, Requiem G. Faurée, Missa di Gloria G. Pucciniego, Dzwony S. Rachmaninowa, Stabat Mater K. Szymanowskiego, Vier ernste Gesange J. Brahmsa. Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie.

Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Od 2002 roku pracownik Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2014 roku uzyskał stopień doktora nauk muzycznych, w 2024 tytuł doktora habilitowanego. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta tejże uczelni.



Organizatorzy:





Partnerzy:







Sponsorzy: