17
08-2024
godz. 12:00
Miejsce
Ogród Botaniczny - Palmiarnia
Rodzaj koncertu
Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW:
normalny: 60 zł
ulgowy: 50 zł
PHILHARMONIC MUSIC SUMMER

17-08-2024
godz. 12:00
Ogród Botaniczny - Palmiarnia
CENA BILETÓW:
normalny: 60 zł
ulgowy: 50 zł
Wykonawcy:
Irena Czubek-Davidson – harfa
Lindsay Davidson – smallpipes, dudy szkockie
Paweł Wójtowicz – skrzypce
Anna Wójtowicz – skrzypce
Piotr Augustyn – altówka
Krzysztof Wójtowicz – wiolonczela
Duszan Korczakowski - kontrabas
Repertuar:
Lindsay Davidson – Utwory na dudy szkockie, harfę i kwintet smyczkowy
Suite Concertante
Na Bodega
Duncan Howie's
Kawai Set
Eightsome Reels
Double Concerto Harp and Pipes
Werewolf of Tulsa
Irena CZUBEK-DAVIDSON - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (obecnie im. Krzysztofa Pendereckiego), gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie harfy Bogumiły Lutak-Modrinić. Edukację muzyczną kontynuowała pod kierunkiem Bogumiły Lutak-Modrinić na studiach podyplomowych w macierzystej uczelni. Swój warsztat muzyczny doskonaliła biorąc czynny udział w kursach mistrzowskich Susan Mildonian, na III Harp Symposium w Amsterdamie oraz w I Dniach Harfy w Warszawie.
Dokonała prawykonania i rejestracji utworów na harfę m.in. dla Związku Kompozytorów Krakowskich. Brała udział w nagrywaniu programów edukacyjnych dla dzieci w Telewizji Krakowskiej. Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami instrumentalnymi i wokalnymi w Polsce i za granicą. Była współorganizatorem i solistką Sympozjum Harfowego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Jest współzałożycielką niezwykłego tria Celtic Triangle (sopran, dudy szkockie, harfa haczykowa) wykonującego muzykę szkocką i celtycką.
W 2020 uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka.
Od roku 2002 pracuje jako harfistka Orkiestry Filharmonii Krakowskiej oraz prowadzi klasę harfy na swej macierzystej uczelni.
fot. A. Sedek
Lindsay DAVIDSON - studiował w Reid School of Music na Uniwersytecie w Edynburgu i jest pierwszym w historii muzykiem, który uzyskał dyplom uniwersytecki w zakresie gry na dudach. Po dyplomie kontynuował studia nad kompozycją i komputerową syntezą dźwięku. Wkrótce potem rozpoczął działalność artystyczną i pedagogiczną, założył kilka zespołów muzycznych, a także szkołę gry na dudach, na rzecz której opracował nowatorski program nauki na tym instrumencie, z czasem przyjęty przez wiele szkół i zespołów na całym świecie. Opracował także krótki samouczek kontrapunktu. Spod jego pióra wyszła również broszura dla kompozytorów o tym, jak pisać muzykę na dudy.
W 2007 roku Lindsay Davidson otrzymał doktorat na podstawie pracy pt. "Towards A Fusion Of Western Classical/Contemporary And Traditional Scots Bagpipe Composition Techniques: “Manntaireachd” oraz licznych kompozycji. Poza licznymi własnymi utworami, artysta wykonywał po raz pierwszy dzieła napisane specjalnie dla niego.
W uznaniu jego talentu i dorobku artystycznego, Lindsay został wybrany Dudziarzem Miejskim (Town Piper) swojego rodzinnego Linlithgow (od 1987 do 2001), oficjalnym dudziarzem klanu Davidsonów, jednego z najliczniejszych w Szkocji (od 1992). W 2004 roku, otrzymał nominację na Nadwornego Kompozytora Barona Ardgowan, co było poprzedzone licznymi zamówieniami na utwory muzyczne ze strony Barona. Lindsay pełni także funkcję Musician in Residence w British International School of Cracow.
Ważnym elementem pracy Lindsaya jest promocja muzyki dudziarskiej, a jego ambicją – przyczynienie się do tego, aby muzyka grana na dudach i tworzona z myślą o tym instrumencie została zaliczona w poczet muzyki poważnej i na stałe weszła do repertuarów filharmonii na całym świecie.
Lindsay Davidson ma na swoim koncie koncerty, prowadzenie warsztatów, a także wykłady w wielu krajach świata: od Europy Wschodniej po Stany Zjednoczone i od Wenezueli po Japonię.
fot. A. Sedek
fot. A. Sedek
Paweł WÓJTOWICZ – skrzypce. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Romana Reinera. Koncertmistrz orkiestry i członek Rady Artystyczno-Programowe Opery Krakowskiej. Jako koncertmistrz współpracował również z innymi orkiestrami i zespołami m.in: Orkiestra Ballet Classique de Paris, Forum SINFONIA, Krakowska Opera Kameralna, Wildwood Festiwal Orchestra oraz Radiowa Orkiestra Symfoniczna w Krakowie. Występował solo i kameralnie w Europie i USA m.in.: wspólnie z Orkiestrą Kameralną Forum SINFONIA odbył tournée po Stanach Zjednoczonych prezentując m.in. Cztery Pory Roku A. Vivaldiego. Z towarzyszeniem Orkiestry Opery Krakowskiej wykonywał m.in.: koncerty A. Vivaldiego, W.A. Mozarta, a w roku 2007, II Koncert skrzypcowy K. Szymanowskiego podczas głównych obchodów Roku kompozytora w Małopolsce. Współpracował z wybitnymi osobowościami muzycznymi m.in. ze światowej sławy pianistą Kevinem Kennerem (USA) wykonał recital z okazji jego 50-lecia. W roku 1999 założył zespół kameralny Cracovie Ensemble. Jest także członkiem zespołu The Reivers założonego przez L. Davidsona – dudy (Szkocja). Jako solista i kameralista nagrał płyty m.in. New Violin Works for Violin and String Quartet i pierwsze polskie nagranie 44 duetów na dwoje skrzypiec B. Bartóka i Serenady Z. Kodály'a.
Twórca i pomysłodawca projektów, konkursów i festiwali muzycznych, takich jak: Wiosna Młodych Kameralistów, Konkurs skrzypcowy VIVALDI, a w roku 2010 przeprowadził Internetowy Konkurs Dziecięcych Zespołów Kameralnych Play & Watch. Jest Kierownikiem Sekcji Instrumentów Smyczkowych i Gitary oraz prowadzi klasę skrzypiec w OSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Krakowie. Jako pedagog jest również wykładowcą warsztatów i seminariów oraz jurorem konkursów skrzypcowych. Jego uczniowie odnoszą sukcesy na ogólnopolskich i międzynarodowych konkurach; byli wielokrotnie nagradzani w ramach Krakowskiego Programu Wspierania Uzdolnionych Uczniów.
Paweł Wójtowicz jest również Konsultantem metodycznym Centrum Edukacji Artystycznej, Ekspertem ds. awansu zawodowego MEN. Współpracuje z PWM jako recenzent. Był także członkiem Rady ds. wydawnictw pedagogicznych przy tym wydawnictwie. Autor wielu artykułów metodycznych i utworów skrzypcowych dla dzieci m.in. Magiczne drzewo czyli szuruburki na troje skrzypiec (PWM), Czerwone jabłuszko: 22 etiudy dwudźwiękowe (Contra), Etiudy – kaprysy na skrzypce solo (PWM), Miniatury na skrzypce i fortepian zeszyt 1 i 2 (PWM). Jest również autorem aranżacji kolęd do nagranej przez Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej płyty DVD My też pastuszkowie. Pomysłodawca i reżyser cyklu 13 spektakli edukacyjnych Profesor Wiolinek oraz pierwszego w Polsce w pełni dostępnego dla osób z niepełnosprawnością słuchu i wzroku spektaklu Ongaku trzy kamienie z własną muzyką i piosenkami wystawianych w Operze Krakowskiej. Jest autorem widowiska muzycznego To ja, Muzyka, które otrzymało nagrodę Słoneczniki 2022 za najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci w kategorii Muzyka. Ponadto jest autorem dwujęzycznego polsko-ukraińskiego spektaklu integracyjnego z własną muzyką, scenariuszem i reżyserią Tajemnice rękawiczki wystawionego w Operze Krakowskiej , które otrzymało nagrodę Słoneczniki 2023 w kategorii Język. Pomysłodawca i reżyser warsztatów dla najmłodszych Duszek w operze realizowanych w Operze Krakowskiej. Jego piosenki zostały zarejestrowane i wydane przez Operę Krakowską wraz z książkami edukacyjnymi. Jest autorem projektów video m.in. Wiolinkowa TV, Nuciobajki, Ulubione Piosenki Smoka Operokusa i Happy Strings TV.
Prezes Stowarzyszenia Centrum Projektów Artystycznych. Odznaczony m.in. Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dwukrotnie Nagrodą Prezydenta Miasta Krakowa, Nagrodą Edukacyjną Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa za wybitne osiągnięcia w pracy pedagogicznej. W roku 2020 był nominowany do tytułu Osobowość Roku przez Gazetę Krakowską i Dziennik Polski.
Gra na skrzypcach zbudowanych przez mistrza Jana Pawlikowskiego.
fot. Marcin Niewalda
Anna WÓJTOWICZ – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Mieczysława Szlezera. Studia kontynuowała pod kierunkiem prof. Joshuy Epsteina w Hochschule des Saarlandes fur Musik und Theather. Trzykrotna stypendystka Idyllwild Arts Foundation.
Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich i warsztatach m.in.: Orchestra Seminar Carl Nielsen of Music Odense (dyr. Antoni Wit, 1999), Internationale Junge Orchesterakademie w Bayreuth (dyr. Larry Livingston, 1999), Internationale Sommerakademie Schwetzingen (prof. Joshua Epstein, 2002), Arts Summer Festival Orchestra and Chamber Music Workshop w Idyllwild USA (1999, 2000, 2001). Brała także udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Igora Gruppmana.
W latach 2000–2002 koncertowała solo z orkiestrą kameralną w Niemczech w ramach polsko-francusko-niemieckiego projektu Begegungs auf die Granze wykonując Koncert skrzypcowy G-dur W. A. Mozarta.
Jako koncertmistrz współpracowała z: Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Opery Polskiej we Wrocławiu, a w latach 2002-2008 z Orkiestrą Krakowskiej Opery Kameralnej. Od 2002 roku jest członkiem zespołu Cracovie Ensemble. Jako solistka i kameralistka nagrała płyty m.in.: New Violin – Works for Violin and String Quartet oraz płytę Bartók – Kodály z pierwszym polskim nagraniem 44 Duetów B. Bartóka i Serenady Z. Kodály'a. Od roku 2009 artystka jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej.
Była nominowana do tytułu Osobowość Roku 2020 w kategorii Kultura przez Dziennik Polski i Gazetę Krakowską.
W roku 2020 została odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Honorową Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
fot. Marcin Niewalda
Piotr AUGUSTYN – pochodzi z Przemyśla. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył w 1999 roku. W latach 1996–2000 muzyk Junge Oesterreichische Philharmonie w Innsbrucku.
Od 1998 roku muzyk solista Orkiestry Opery Krakowskiej, a od 1999 członek kameralnego zespołu Cracovie Ensemble.
Uczestnik wielu kursów instrumentalnych w kraju i za granicą. Współpracował i nadal współpracuje z wieloma zespołami artystycznymi, takimi, jak: Tarnowska Orkiestra Kameralna, Przemyska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Krakowie, Opera Polska we Wrocławiu, oraz The Bulka Ensemble w Bielefeld.
Piotr Augustyn jest także pedagogiem – od 2013 roku prowadzi klasę altówki w PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu.
fot. Magdalena Kamińska
Krzysztof WÓJTOWICZ – ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana w roku 1995.
Jeszcze w trakcie studiów zdał egzamin konkursowy do orkiestry Opery Krakowskiej i od września 1994 roku jest jej muzykiem, a od roku 2016 solistą. Wykonał przeszło dwa tysiące spektakli operowych, operetkowych i musicalowych, oraz koncertów. Wziął udział w prapremierach światowych i polskich, oraz kilkudziesięciu premierach Opery Krakowskiej. Nagrał płyty DVD i CD z muzyką operową i operetkową – Loteria na mężów K. Szymanowskiego, Beata S. Moniuszki, „Arie oper świata – Piotr Beczała”, „Per duo donne – Katarzyna Oleś-Blacha, Monka Korybalska”, „Szczęśliwą być – Krystyna Tyburowska – arie operetkowe”. Występował z orkiestrą Opery Krakowskiej w wielu krajach Europy – Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Słowacji, Szwajcarii, Włoszech, a poza Europą w Chile i Kuwejcie. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, takimi jak, m.in.: Richard Bonynge, Latham Koenig, Damiano Binetti, Kai Bumann, Jose Maria Florencio, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Łukasz Borowicz, Antoni Wicherek, Tadeusz Strugała, Jerzy Katlewicz, Krzysztof Missona, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Straszyński, Piotr Sułkowski, Tomasz Tokarczyk oraz z wybitnymi solistami, takimi jak, mi.in.: Nigel Kennedy, Małgorzata Walewska, Aleksandra Kurzak, Ewa Vesin, Agnieszka Rehlis, Alicja Węgorzewska, Małgorzata Swarowska, Krystyna Tyburowska, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński, Andrzej Dobber, Arnold Rutkowski, Tomasz Konieczny, Tomasz Kuk, Andrzej Lampert.
Koncertuje z zespołem Cracovie Ensamble w skład którego wchodzą Paweł Wójtowicz, Anna Wójtowicz, Piotr Augustyn, Ewa Jarguz. Popisowym programem zespołu jest wykonanie Czterech pór roku Antoniego Vivaldiego. Warte podkreślenia jest również prawykonanie w Polsce barokowej muzyki meksykańskiej, oraz muzyki szkockiej z solistą dudziarzem Lindsayem Daividsonem. Zespół ten współpracuje z wybitnymi pianistami Kevinem Kennerem, Bartłomiejem Kominkiem i Izabelą Jutrzenką Trzebiatowską wykonując koncerty fortepianowe F. Chopina m.in. w Sukiennicach, na Zamku Królewskim w Niepołomicach. Wykonał kilkadziesiąt koncertów muzyki kameralnej - A. Vivaldi m.in. Cztery pory roku, Barokowe kantaty meksykańskie, Pastorale alla Sinfonia – kolędy opracowane w stylach inspirowanych najwybitniejszymi utworami muzyki klasycznej, muzyka Astora Piazzoli, muzyka klasyczna, muzyka barokowa, muzyka filmowa, muzyka operowa, muzyka operetkowa. Zespół, wraz z artystami Lindsay Davidson (dudy szkockie), Ryszard Haba (marimba), nagrał płytę CD z muzyką kameralną i solową „Another Way” . Nagrał też płytę CD z muzyką kameralną New Violin Works for Violin and String Quartet. Zespół koncertuje częstokroć w Operze Krakowskiej, ale występował również m. in. na Zamku Królewskim na Wawelu.
Współpracował z orkiestrami takimi, jak: Filharmonia Krakowska, Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, Radiowa Orkiestra Symfoniczna, Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Opera Polska, Balet de Paris, Orkiestra Straussowska, Arte Symfonico.
Krzysztof Wójtowicz jest od roku 2000 jest nauczycielem wiolonczeli w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. I. Paderewskiego w Krakowie. Przeszedł wszystkie szczeble awansu zawodowego, uzyskując w roku 2016 tytuł nauczyciela dyplomowanego. Jego uczniowie osiągają sukcesy na konkursach w kraju i poza granicami. We wrześniu roku 2022 objął stanowisko wicedyrektora do spraw pionu muzycznego wyżej wymienionej szkoły.
Krzysztof Wójtowicz jest również od kilkudziesięciu lat instruktorem Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej. Aktualnie społecznie peni funkcję Przewodniczącego ZHR.
Artysta za swoje zasługi otrzymał wiele medali i odznaczeń, m.in.: Krzyż Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (srebrny i złoty), Medal Stulecia Odzyskania Niepodległości „Polonia Rediviva”, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Krzyż Honorowy ZHR „Semper Fidelis”, Medal Harcerskiej Wdzięczności im. A. Małkowskiego (srebrny i złoty), Krzyż Honorowy Województwa Małopolskiego (złoty), Odznaka Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaka Miasta Krakowa „Honoris Gratia”.
fot. Magdalena Kamińska
Duszan KORCZAKOWSKI - edukację muzyczną rozpoczął od gry na skrzypcach i fortepianie. Od szkoły średniej kontynuował ją na kontrabasie u Ryszarda Węgrzyna. Absolwent Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie Jerzego Tokarczyka. Uczestnik wielu ogólnopolskich konkursów kontrabasowych, podczas których zdobywał liczne wyróżnienia, a także kursów dla solistów i mistrzowskich kursów orkiestrowych, powiązanych z tournée po Polsce, Anglii, Niemczech, Holandii, Austrii, Chinach, Ameryce Północnej i Południowej. W sezonie 2007– 2008 pełnił funkcje koncertmistrza sekcji kontrabasów w Teatro Municipal w Santiago de Chile. Obecnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, takimi jak Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Capella Cracoviensis oraz zespoły kameralne Filharmonii Krakowskiej i Akademii Muzycznej. Przez ostatnie 10 lat współpracował z takimi artystami, jak Ivo Pogorelich, Placido Domingo, Gheorghe Zamfir, Steven Isserlis, Krzysztof Penderecki. Brał udział w licznych festiwalach, począwszy od Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, poprzez festiwale muzyki filmowej i sakralnej, kończąc na UnSound Festiwal. Na stałe wpółpracuje z Nigelem Kennedym, będąc członkiem Orchestra of Life, z którym dokonał nagrania Czterech pór roku A. Vivaldiego. W sezonie 2015–2016 był członkiem gruzińskiej orkiestry barokowej Georgian Sinfonietta, wraz z którą koncertował z gwiazdami muzyki dawnej, takimi jak Jordi Savall i Sergio Azzolini. Jako solista nagrał sonaty kontrabasowe Franka Proto i Paula Hindemitha dla Polskiego Radia. Koncertował również w Chile, wykonując premierowe utwory studentów krakowskiej Akademii Muzycznej.
fot. Konrad Kosecki2
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
- miejsca nienumerowane
- bilet zakupiony na koncert w Palmiarni uprawnia do zwiedzania Ogrodu Botanicznego w tym samym dniu
- ze względu na miejsce organizacji koncertu widoczność w ostatnich rzędach widowni może być ograniczona
- średnia temperatura w Palmiarni to 24–26 stopni Celsjusza (w zależności od temperatury panującej na zewnątrz), wilgotność 50%
- prosimy o zabranie ze sobą butelki z wodą.