
Wykonawcy:
Soliści:
Bernarda Grembowiec – sopran
Elżbieta Król-Dryja – mezzosopran
Bartłomiej Chorąży – tenor
Paweł Szarpak – baryton
Kwartet smyczkowy ARCHI:
Anna Hara-Pióro – skrzypce
Bogusława Ziegelheim – skrzypce
Błażej Michna – altówka
Agata Sanchez Martos – wiolonczela
Repertuar:
Lirycznie i na ludowo: Stanisław Moniuszko kameralnie (w 150. rocznicę śmierci)
Stanisław Moniuszko:
– Polna różyczka
– Krakowiak
– Groźna dziewczyna
– Kapral
– Polonez z opery Hrabina
– Pieśń wieczorna
– recytatyw i aria Halki z II aktu opery Halka
– recytatyw i dumka Jadwigi Biegnie słuchać w lasy, knieje z opery Straszny dwór
– Aria Miecznika Kto z mych dziewek z opery Straszny dwór
Pieśni w aranżacji Błażeja Michny
Roman Statkowski - I Kwartet smyczkowy F-dur cz. II i IV
Stanisław Moniuszko - I Kwartet smyczkowy d-moll cz. II i cz. IV (A la krakowiak)
Miejsca są nienumerowane.
Bernarda GREMBOWIEC – absolwentka wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej (obecnie im. K Pendereckiego) w Krakowie, w klasie śpiewu W.J. Śmietany i J. Ozimkowskiego. Doskonaliła swoje umiejętności uczestnicząc w warsztatach wokalnych prowadzonych m.in. przez Ch. Elsnera, P. Eswooda, R. Karczykowskiego oraz D. Grabowskiego.
Od 2001 roku związana jest z Chórem Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, występując w charakterze chórzystki i solistki, pod dyrekcją znakomitych dyrygentów, jak m.in. K. Penderecki, G. Chmura, A. Wit, Ł. Borowicz. W 2002 roku wraz z pianistą Mirosławem Herbowskim zadebiutowała na scenie kameralnej Filharmonii Krakowskiej z cyklem pieśni Frauenlieben und Leben R. Schumana, a w 2003 roku wykonała arie z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Jako solistka brała także udział w festiwalach muzycznych, takich jak: Cracovia Sacra, Letni Festiwal Muzyczny w Kalwarii Zebrzydowskiej, Beskidzki Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, Wielkanocny Festiwal L. van Beethowena, Letnie Koncerty Filharmonii Krakowskiej, Royal Festiwal Opera.
Wykonuje zróżnicowany repertuar pieśniowy, oratoryjno-kantatowy, operowy i operetkowy. Na szczególną uwagę zasługują m.in. partie solowe w takich działach, jak Messe Solennele G. Rossiniego, Requiem W.A. Mozarta, Msza Es-dur St. Moniuszki, Msza Koronacyjna W.A. Mozarta, Taniec arabski z suity Peer Gynt E. Griega, oraz udział w takich koncertach, jak Hity Moniuszki (2019), Philharmonic Music Summer (2016), Mozart con amore. Jako solistka brała udział w nagraniu koncertu muzyki operowej z cyklu Filharmonia Krakowska w Twoim domu (2020). We wrześniu 2020 wystąpiła w ramach Royal Opera Festival w dworze I.J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. W 2021 wystąpiła w Koncercie Kameralnym z towarzyszeniem 9 wiolonczel w Filharmonii Krakowskiej i Nowym Sączu. W ramach Noc Cracovia Sacra 2022 wykonała partię solową w Stabat Mater Ireneusza Wybraniaka OSPPE. W tym samym roku na Małopolskim Kolędowaniu wykonała partię solową w spektaklu słowno-muzycznym Betlejemska Gwiazda nad Tatrami. W sierpniu 2023 roku brała udział w Podgórskim Letnim Koncercie Beata es, Virgo Maria.
fot. K. Schubert
Elżbieta KRÓL-DRYJA – absolwentka Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie, gdzie ukończyła studia magisterskie na wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego.
Od 2008 roku jest artystką Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, wraz z którym bierze udział w produkcjach wystawianych w kraju i za granicą pod okiem znakomitych dyrygentów. Jako solistka wykonała z chórem Filharmonii Krakowskiej Messe Solennele G. Rossiniego, brała udział w koncertach kolęd i pieśni patriotycznych z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a także w wykonaniu estradowym Carmen G. Bizeta. Współpracuje także z wieloma chórami, min.: Chórem Opery Krakowskiej, Chórem Polskiego Radia w Krakowie czy Krakowskim Biurem Festiwalowym.
Wykonując partie solowe brała udział w festiwalach muzycznych, m.in. w Cracovia Sacra, Letnim Festiwalu Muzycznym w Kalwarii Zebrzydowskiej, Mariackim Festiwalu Organowym w Krakowie, Beskidzkim Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, a także w Letnim Koncercie Filharmonii Krakowskiej, w koncercie operowym Mozart con amore, czy koncercie z repertuarem operowym w Sandomierzu.
Dysponuje zróżnicowanym repertuarem pieśniowym, operowym i operetkowym oraz oratoryjnym, z którym od kilku lat koncertuje. Pracę wokalistki łączy z pracą pedagogiczną oraz naukową w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych na Uniwersytecie Jagiellońskim.
W swoim dorobku posiada nagrania płytowe, min.: Msze Łacińską Des- dur St. Moniuszki oraz Gloria, gloria, in excelsis Deo (partia solowa altu).
fot. M. Winiarska
Bartłomiej CHORĄŻY – absolwent Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie śpiewu solowego Jacka Ozimkowskiego. Swój warsztat wokalny doskonali, współpracując z Dariuszem Grabowskim. Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji i wykonawstwa polichóralnej muzyki barokowej, prowadzonych przez Josa Van Veldhovena.
W swoim dorobku artystycznym posiada między innymi występy w Weselu Figara W.A. Mozarta, Rigoletcie i Traviacie G. Verdiego na Międzynarodowym Festiwalu Bursztynowym – Opera Europy, w Filharmonii Kaliningradzkiej oraz Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Brał udział w wielu festiwalach, w tym również o randze międzynarodowej, takich jak: Festiwal Musica Poetica, Misteria Paschalia, Actus Humanus, Rossini in Wildbad Festival, Royal Opera Festival, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Salezjańskie Lato, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, czy wielokrotnie w Międzynarodowym Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego – prezentując wraz z Cracow Royal Singers muzykę polskich mistrzów baroku. Na stałe współpracuje z różnymi zespołami muzyki dawnej w całej Polsce, jak m.in. Zespół Muzyki Dawnej Diletto czy Capella Virdimontana.
Od 2012 roku jest artystą Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Z powodzeniem śpiewa zarówno chóralne, jak i solowe partie wokalne, nieustannie poszerzając swój repertuar. W jego solowym portfolio widnieją m.in. takie pozycje, jak: Sigismondo G. Rossiniego, Weihnachtsoratorium J.S. Bacha, Mesjasz G.F. Haendla, Requiem d-moll, Msza Koronacyjna W.A. Mozarta i wiele innych.
Bartłomiej Chorąży jest członkiem Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich, a od 2016 roku współpracuje również z oktetem wokalnym Octava Ensemble. Jest współzałożycielem zespołu wokalnego Cracow Baroque Consort.
Występował pod batutą znakomitych dyrygentów, takich jak Alexander Liebreich, Ola Rudner, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Evgen Savchuk, Helmuth Rilling, Roland Bader, Charles Olivieri-Munroe, Jacek Kaspszyk, Sirkka-Liisa Kaakiknen-Pilch, Jos Van Veldhoven.
fot. S. Dudek
Paweł SZARPAK - karierę artystyczną rozpoczął w 1997 r., współpracując z Teatrem Powszechnym w Radomiu. W 2003 r. ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu Andrzeja Bieguna. W latach 1998–2003 uczestniczył w licznych kursach wokalnych, m.in. Ryszarda Karczykowskiego, oraz w Internationales Gesangsseminar, organizowanym przez Rudiego Riemera. W 2001 r. otrzymał wyróżnienie na konkursie wokalnym Oper Oder-Spree.
W 2001 r. podjął pracę w Chórze Filharmonii Krakowskiej, współpracując także z czołowymi chórami zawodowymi Krakowa – Capellą Cracoviensis, Chórem Polskiego Radia oraz Operą i Operetką w Krakowie. Uczestniczył w wielu przedsięwzięciach scenicznych, wykonując m.in. główne partie w operach Mozarta, Bizeta, Purcella, Donizettiego; wielokrotnie występował także w charakterze solisty na estradzie Filharmonii Krakowskiej. Oprócz muzyki klasycznej, z powodzeniem odnajduje się w muzyce popularnej i rozrywkowej. Od wielu lat jest wokalistą znanego zespołu szantowego Wikingowie.
fot. Krzysztof Kalinowski
KWARTET SMYCZKOWY ARCHI tworzą instrumentaliści związani z Filharmonią Krakowską, posiadający bogate doświadczenie estradowe. Obok klasyki wykonują repertuar operowy, operetkowy, musicalowy, filmowy, a także z pogranicza jazzu.
Na początku swojej działalności, w latach 2011–2013, zespół stworzył autorski projekt stanowiący fuzję różnych gatunków muzycznych oraz dziedzin sztuki. Projekt ten, łączący tradycyjne brzmienia kwartetu smyczkowego z tańcem, śpiewem oraz dźwiękiem jazzowych instrumentów perkusyjnych, został zaprezentowany krakowskiej publiczności trzema cyklami koncertów odbywającymi się w Filharmonii Krakowskiej: Klasyka i Flamenco z udziałem krakowskiego zespołu Aire Andaluz, perkusisty Ryszarda Haby oraz gitarzysty Adama Zalasa; American Dream we współpracy z sopranistką Joanną Trafas i tancerką baletową Katarzyną Pamułą oraz Klasyka a’la Salsa wraz z kubańskimi artystami Mili Moreną (taniec i śpiew), Alexisem Vinentem (taniec) oraz grupą jazzową Tadeusza Leśniaka Fortet.
Obecnie zespół występuje przede wszystkim na scenach Małopolski i dokonuje wielu nagrań, w tym również w formie live streamingu. Współpracuje ze znanymi krakowskimi artystami: Andrzejem Zawiszą, Joanną Kowalską-Pawlikowską, Joanną Trafas, Emilią Bernacką, Magdaleną Di Blasi, Ksenią i Rafałem Tomkiewiczami.
Kwartet smyczkowy ARCHI brał udział w licznych festiwalach, m.in.: XI Festiwalu Kultury Japońskiej na Zamku w Krasiczynie (sierpień 2012), gdzie występował wraz z tancerką Akiko Biedroń oraz pianistką Atsuko Ogawą; Festiwalu Cracovia Sacra 2022 w Bazylice Ojców Paulinów na Skałce, na którym prócz utworów Józefa Haydna prawykonał Stabat Mater Ireneusza Wybraniaka; Podlasie Jazz Festiwal w Białej Podlaskiej (sierpień 2022), podczas którego wraz z Markiem Bałatą i zespołem jazzowym wykonał aranżacje utworów Czesława Niemena .
W listopadzie 2021 roku kwartet uczestniczył w przygotowaniu projektu multimedialnego Sonaris inspirowanego tekstami Stanisława Lema – autorstwa Marka "Smoka" Rajssa.
Członkowie zespołu prowadzą również działalność pedagogiczną w krakowskich szkołach muzycznych.
fot. J. Wrzesiński