Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
13 01-2024
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncert Chóralny
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 35 zł ulgowy: 25 zł
Przewijaj wydarzenia
O BOŻYM NARODZENIU ŚPIEWAJMY…
13-01-2024 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 35 zł ulgowy: 25 zł

Wykonawcy:

Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej

Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej

Chór Społeczny przy Filharmonii Krakowskiej

Lidia Matynian – dyrygent

Olena Yatskulynets - dyrygent

Marcin Wróbel - dyrygent

Irena Czubek-Davidson – harfa
Michał Białko - organy

Zoriana Grzybowska - bandura

Magdalena Drozd – sopran

Klaudia Czyszczoń – sopran

Joanna Święszek-Przeliorz – alt

Tomasz Świerczek – tenor

Dawid Biwo – baryton


Repertuar:

Benjamin Britten – A Ceremony of Carols op. 28


Ukraińskie pieśni bożonarodzeniowe:

Petro Prystupow - Aniołowie zstąpcie (ar. Wasyl Czuczman)

Iwan Nebesnyj - Och, jak dwa sokoły przyleciały (ar. Mykola Hobdyć)

Bogdan Krywopust - Chwała na wysokości

Mykola Leontowicz - Szczedryk (ar. Bogdan Krywopust)


***

Camille Saint-Saëns – Oratorium na Boże Narodzenie op. 12



Lidia MATYNIAN  – chórmistrz, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, profesor sztuk muzycznych. Od 1984 roku prowadzi klasę dyrygentury chóralnej.

W latach 1999–2019 pełniła funkcje prodziekana, dziekana, prorektora ds. studenckich i dyrektora Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki.

Z chórem akademickim uczelni, przez blisko 30 lat, przygotowywała partie w dziełach wokalno-instrumentalnych i koncertowała. Uczestniczyła w seminariach Bachakademie ze Stuttgartu pod dyrekcją Helmutha Rillinga poświęconych m. in. dziełom J.S. Bacha, W.A. Mozarta i K. Pendereckiego . Ze studentami wielokrotnie brała udział w festiwalach Sztuki Wokalnej im. Ady Sari oraz Dniach Muzyki Organowej.

W 1993 roku objęła kierownictwo Chóru Chłopięcego Filharmonii im K. Szymanowskiego w Krakowie. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą (Austria, Czechy, Niemcy, Rosja, Szwecja, Szwajcaria, Czechy, Słowacja). W repertuarze znajdują się wszystkie znaczące dzieła wokalno-instrumentalne światowej literatury. Chór prawykonał m. in Credo i Benedictus Krzysztofa Pendereckiego, Psalmy dla dzieci dużych i małych Wojciecha Widłaka, Kantatę jazzową Miłość mi wszystko wyjaśniła Joachima Mencla. W ramach współpracy z Operą Krakowską chórzyści występowali w operach Tosca, Cyganeria i Jaś i Małgosia.

Zespół koncertował z wieloma orkiestrami, m. in. Sinfonią Varsovią i NOSPR oraz zespołami chóralnymi, dokonał archiwalnych nagrań, a także nagrań muzyki filmowej, m. in. do filmu Tajemniczy ogród Zbigniewa Preisnera.

Za dokonania odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej i Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W roku 2022 prof. Lidia Matynian została odznaczona Orderem Uśmiechu - międzynarodowym odznaczeniem nadawanym za działania przynoszące dzieciom radość.

fot. A. Golec




Olena YATSKULYNETS ukończyła w 1996 roku wydział Dyrygentury Chóralnej w Szkole Muzycznej im. D. Bortnianskiego w Sumach, uzyskując kwalifikacje nauczyciela muzyki.

W latach 1996–2001 studiowała w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. Czajkowskiego w Kijowie, gdzie uzyskała dyplom Dyrygenta Chóru oraz Nauczyciela Dyscyplin Chóralnych. Po studiach odbyła czteroletnią praktykę asystencką w tej samej Akademii.

Pracując zawodowo prowadziła chór Vesnyanka (1998–2007), chór Szkoły Muzycznej im. D. Kabalewskiego (2005–2011), Chór Kameralny Pokrov (2002–2017). Była również dyrektorem muzycznym Kijowskiego Akademickiego Teatru Lalek (2011–2022) oraz kierownikiem artystycznym Chóru Kameralnego Moravski (2016–2022).



Marcin WRÓBEL - dyrygent, wokalista i animator kultury. W 2016 r. uzyskał stopień Doktora Sztuki z dziedziny Dyrygentura na Akademii Muzycznej w Krakowie. Absolwent studiów magisterskich na kierunku Dyrygentura Chóralna na Akademii Muzycznej w Krakowie (2007) Absolwent studiów podyplomowych „Zarządzanie kulturą w wymiarze europejskim” oraz kursu „Zarządzanie instytucją kultury”. Od momentu powstania (01.2023) jest kierownikiem artystycznym i dyrygentem Chóru Społecznego przy Filharmonii Krakowskiej. Był Dyrektorem Artystycznym pierwszej edycji „ROF - Royal Opera Fesiwal” w Krakowie. Jako dyrygent prowadził wiele koncertów na tym festiwalu, z muzyką Stanisława Moniuszki (2019). Odpowiadał za przygotowanie zespołu Górecki Chamber Choir do wykonania oper G. Rossiniego na międzynarodowym festiwalu operowym „Rossini in Wildbad. 31. Belcanto Opera Festival” 2019 (Niemcy), oraz dyrygował jednym z koncertów podczas tego festiwalu. W dwóch kolejnych edycjach ROF-u odpowiadał za przygotowanie Chóru Filharmonii Krakowskiej do wykonania kilku oper G. Rossiniego, np.: Tancred, Elżbiera Królowa Anglii. Zawodowo związany z Filharmonią im. K. Szymanowskiego w Krakowie jako Artysta Chóru. Założyciel i kierownik artystyczny Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich. Od 2015 r. współpracuje ze stowarzyszeniem PASSIONART przy realizacji projektów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, często o tematyce patriotycznej.

W latach 2010 – 2015 Dyrektor Artystyczny i pomysłodawca Międzynarodowego Festiwalu Chórów Męskich „Krakowska Wiosna”. W ciągu swojej wieloletniej pracy był dyrygentem wielu chórów krakowskich, takich jak „Psalmodia” UPJP2 (asystent dyrygenta, 2008 – 2011), „Krakowski Chór Męski” (współzałożyciel chóru, 2009 – 2011), „Lutnia Krakowska” (2009 – 2015), „Dominanta” UE (01. 2015 – 05. 2015). Współzałożyciel zespołu wokalnego "OCTAVA ensemble"(od 2006), z którym odniósł szereg sukcesów na wielu ogólnopolskich konkursach chóralnych (Nagrody Grand Prix na konkursach: „Legnica Cantat” oraz „Cantio Lodziensis”), koncertuje z zespołem w kraju i za granicą. Z zespołem nagrał 8 płyt CD, które otrzymały wiele pozytywnych recenzji oraz nominacje do nagrody fonograficznej FRYDERYK.

Nagrał kilkanaście płyt CD jako dyrygent i wokalista m.in. dla wytwórni DUX. Nagranie dokonane z zespołem „Collegium Zieleński” pod kierownictwem Stanisława Gałońskiego, otrzymało nagrodę fonograficzną FRYDERYK oraz ZŁOTEGO ORFEUSZA przyznawanego przez L’Académie Du Disque Lyrique (Francja). Wiele zrealizowanych nagrań otrzymało nominację do nagrody FRYDERYK oraz do KORYFEUSZA MUZYKI POLSKIEJ.

Prowadzi stałą i szeroką działalność koncertową wykonując dziesiątki koncertów rocznie na wielu festiwalach rangi ogólnopolskiej a także międzynarodowej. Koncertując odwiedził takie kraje jak: USA, Australia, Japonia, Chiny, Niemcy, Szwajcaria, Szwecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Chorwacja, Austria, Belgia, Czechy.

fot. J. Żołnierczyk




Irena CZUBEK-DAVIDSON – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinić. Edukację muzyczną kontynuowała pod kierunkiem prof. Bogumiły Lutak-Modrinić na studiach podyplomowych w ww. Akademii. Swój warsztat muzyczny doskonaliła biorąc czynny udział w kursach mistrzowskich Susan Mildonian, na III Harp Syphosium w Amsterdamie oraz w I Dniach Harfy w Warszawie. Dokonała prawykonania i rejestracji utworów na harfę m.in. dla Związku Kompozytorów Krakowskich. Brała udział w nagrywaniu programów edukacyjnych dla dzieci w Telewizji Krakowskiej. Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami instrumentalnymi i wokalnymi w Polsce i za granicą. Była współorganizatorem i solistką Sympozjum Harfowego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Jest współzałożycielką niezwykłego tria Celtic Triangle (sopran, dudy szkockie, harfa haczykowa) wykonującego muzykę szkocką i celtycką. W 2020 uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Od roku 2002 pracuje jako harfistka Orkiestry Filharmonii Krakowskiej oraz prowadzi klasę harfy na swej macierzystej uczelni.

fot. N. Kuczera





Magdalena DROZD - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego Agnieszki Monasterskiej. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich m.in. u Mariusza Kwietnia, Ryszarda Karczykowskiego, Iwony Sobotki, Jolanty Janucik, Włodzimierza Zalewskiego, W. Zalewskiego. Dwukrotnie była stypendystką Fundacji Pro Musica Bona.

Interesuje się zarówno muzyką operową, co zaowocowało jej debiutem w 2019 roku partią Sekstusa w operze G.F. Haendla Juliusz Cezar, wystawionej przez Akademię Muzyczną w Krakowie pod batutą Paula Esswooda w reżuserii Błażeja Peszka); jak i kameralną, czego efektem jest III nagroda w Międzyuczelnianym Konkursie Duetów z pianistką Dominiką Grzybacz w 2016 roku. W dorobku artystycznym Magdaleny Drozd ważne miejsce zajmuje również muzyka rozrywkowa. Współpraca z kompozytorem Andrzejem Zaryckim umożliwiła jej udział, wspólnie z wybitnymi artystami Polskiej Sceny Muzycznej, w nagraniu Jubileuszowej płyty kompozytora Krajobraz Rzeczy Pięknych w 2013 roku oraz występy na koncertach Zaczarowane Radio Kraków organizowanych przez Fundację Anny Dymnej Mimo Wszystko. Śpiewaczka na stałe związana jest z Chórem Filharmonii Krakowskiej oraz z Chórem Polskiego Radia, z którymi występuje na prestiżowych festiwalach, m.in. Opera Rara, Sacrum Profanum, Warszawska Jesień.

fot. A. Monasterska



Klaudia CZYSZCZOŃ
– absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie śpiewu solowego Agnieszki Monasterskiej na wydziale wokalno-aktorskim. Uzyskała również tytuł magistra logopedii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Współautorka artykułu pt. „The lived experience and career of an opera singer who stutters" („Kariera i przeżycia śpiewaka operowego z zaburzeniem płynności mowy”) opublikowanego w czasopiśmie Logopaedica Lodziensia Nr 7 2023.

Swoje doświadczenie i umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Mariusza Kwietnia, Piotra Beczałę, Andrzeja Dobbera, czy Urszulę Kryger. Występowała w Operze Krakowskiej podczas Studenckich Gal Operowo-Operetkowych pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, kreując rolę Paminy z opery Czarodziejski flet, czy też Despiny z opery Cosi fan tutte W.A. Mozarta. Do tej pory współpracowała z Chórem Polskiego Radia, Młodą Podhalańską Filharmonią, zespołami kameralnymi Cracow Singers oraz Cracow Baroque Consort, koncertując jako członkini zespołu lub solistka oraz biorąc udział w nagraniach kilku płyt. Wykonała partię solową podczas 16. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie w utworze z filmu Avatar: Istota wody. Laureatka II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2021 roku artystka chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, wykonująca zarówno partie chóralne, jak i solowe (m.in. wykonanie solowej partii sopranowej w Requiem W.A. Mozarta).

fot. A. Monasterska



Joanna ŚWIĘSZEK-PRZELIORZ – mezzosopranistka koncertująca w kraju i zagranicą jako solistka i kameralistka, specjalizująca się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniach. Z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Agnieszki Monasterskiej oraz studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Swój warsztat wokalny doskonaliła biorąc udział w licznych kursach prowadzonych przez uznanych na całym świecie pedagogów, m.in. Charlotte Lehman, Rosmarie Landry, Mariusza Kwietnia, Piotra Kusiewicza, Evę Blahovą, Ryszarda Karczykowskiego, Marka Rzepkę, Dariusza Grabowskiego i innych.

Finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy. Laureatka Konkursu Muzyki Operowej i Operetkowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie.

Współpracuje na stałe z zespołem Octava Ensemble pod dyrekcją Zygmunta Magiery, oktetem wokalnym uznanym przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia, wielokrotnie nagradzanym na festiwalach i konkursach. Wraz z zespołem wykonuje muzykę od renesansu po współczesną muzykę rozrywkową koncertując w Polsce i poza granicami kraju (Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Australia, Hiszpania, Turcja, Niemcy, Słowacja itd.). Z zespołem dokonała kilku nagrań płytowych, m.in. Bartłomiej Pękiel – Opera Omnia, Jacek Różycki - Opera Omnia.

Członkini żeńskiego sekstetu wokalnego Sei Terre, będącego odkryciem i novum na osi polskiej kultury muzycznej.

Joanna współpracuje również z zespołem Collegium Zieleński pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego, z którym nagrała dzieła wszystkie Mikołaja Zieleńskiego, album nagrodzony Fryderykiem oraz L'Orphée D'Or, a także innymi zespołami, takimi jak Filharmonia Krakowska, Górecki Chamber Choir, Chór Polskiego Radia, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej. Dokonała prawykonania Stabat Mater na mezzosopran i kwartet smyczkowy Wojciecha Kałamarza. Jest częścią realizacji wielu nagrań płytowych, przede wszystkim z muzyką kameralną. Ma na swoim koncie również partie operowe, m.in. w „Rodelindzie” G.F. Haendla, „Weselu Figara” W.A. Mozarta, „Dydonie i Eneaszu” H. Purcella, “Janku” W. Żeleńskiego, a także "Goplanie", "Starej Baśni" i "Konradzie Wallenrodzie" tegoż kompozytora.

Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na co dzień współpracuje i koncertuje z pianistką i kameralistką Dominiką Peszko,z którą nagrała m.in. pieśni Władysława Żeleńskiego.

fot. S. Sygnator



Tomasz ŚWIERCZEK – absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończył również klasę skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I st. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Piotra Beczałę, Ryszarda Karczykowskiego, Piotra Kusiewicza, Zdzisława Madeja, Iwonę Sobotkę, Mariusza Kwietnia oraz Rannveig Bragę.

W 2016 zadebiutował na scenie Opery Krakowskiej jako Damazy w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki. W roku 2017, również na deskach Opery Krakowskiej, kreował rolę Don Curzia w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta.

W latach 2016–2020 związany był z Chórem Polskiego Radia, obecnie z Chórem Filharmonii Krakowskiej.

Współpracuje również z Capellą Cracoviensis oraz Teatrem Muzycznym Arte Creatura, z którym w roku 2018 wystąpił w operetce Hrabina Marica Imre Kálmána jako baron Koloman Zsupán (2018). W 2019 roku zagrał rolę Boniego w Księżniczce czardasza Kálmána, Raula de St. Brioche w Wesołej wdówce Franza Lehára oraz Remendada w operze Carmen Georges'a Bizeta, w 2020 roku wcielił się w rolę księcia Urbino w operetce Noc w Wenecji Johanna Straussa, a w 2021 Camille de Rossillon w Wesołej wdówce.

Artysta występuje na różnych festiwalach, takich jak, m.in. Przemyska Jesień Muzyczna, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Leszczyński Festiwal Muzyczny, Royal Opera Festival w Krakowie, gdzie w 2021 zaśpiewał rolę Dormonta w Jedwabnej drabince, a rok później rolę Selima w Adinie Gioacchino Rossiniego. Ponadto wykonał wiele partii solowych w Filharmonii Krakowskiej, m.in.: w Mszy F-dur Józefa Michała K. Poniatowskiego, Requiem Franza von Suppé, Requiem Antona Brucknera czy Mszy Chorwackiej Borisa Papandopulo

fot. J. Sala



Dawid BIWO
– ukończył studia licencjackie na Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w klasie śpiewu Włodzimierza Zalewskiego. Studia magisterskie kontynuował pod opieką wokalną Piotra Kusiewicza w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, uzyskując dyplom z wyróżnieniem.

Dawid Biwo jest laureatem pierwszej nagrody w konkursie im. M. Karłowicza w Krakowie, pierwszej nagrody w konkursie im. L. Różyckiego w Gliwicach, trzeciej nagrody w konkursie imienia F. Platówny we Wrocławiu, nagrody specjalnej w Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, trzeciej nagrody w konkursie im. K. Jamroz w Kielcach oraz laureatem Muzycznego Forum Młodych 2010 pod patronatem Austriackiego Forum Kultury w Warszawie. W 2012 oraz 2017 roku był finalistą Międzynarodowego Konkursu im. H. Darclee w Braili, a w 2017 roku finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach. W tym samym roku został laureatem pierwszej nagrody w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku oraz zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach.

Debiut sceniczny artysty miał miejsce w 2008 roku podczas akademickiego wystawienia opery B. Galuppiego L’amante di tutte w Warszawskiej Operze Kameralnej. W 2010 roku wcielił się w rolę Guślarza w Widmach S. Moniuszki podczas festiwalu w Kudowie-Zdroju. W roku 2011 wystąpił na deskach Opery Krakowskiej w przedstawieniu Yerma P. Bowlesa. W kolejnym roku, również w Operze Krakowskiej, w inscenizacji dyplomowej Czarodziejskiego Fletu W.A. Mozarta zaprezentował się w partii Papagena. W 2011 roku w spektaklu The Fairy Queen H. Purcela kreował partie basowe.

Wykonywał również role w takich operach, jak L’elisir d’amore G. Donizettiego (Dulcamara), Die Fledermaus J. Straussa (Frank), La contadina in corte A. Sacchiniego (Berto), Arminio J.A. Hassego (Tullo), Les indes galantes J.P. Rameau (Osmin, Ali), Don Pasquale G. Donizettiego (Notario) Il barbiere di Siviglia G. Rossiniego (Fiorello), La serva padrona G.B. Pergolesiego (Uberto), Don Giovanni W.A. Mozarta (Leporello) oraz J.P. Rameau Castor et Pollux ( Jupiter), G. Donizettiego IL giovedi Grasso (Il Colonello), Il Campanello (Don Annibale Pistacchio).

Dużą cześć pracy artystycznej Dawid Biwo poświęca wykonawstwu muzyki dawnej. W tej dziedzinie ma na swoim koncie udział w licznych festiwalach, m.in. Utrecht Oude Muziek, Bachwoche Vienna, Tartini Festival Pirano, Early Music Festival New York, Leszno Barok Plus, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, Festiwal Bachowski w Gliwicach, Bach 200 UW w Warszawie, Festiwal Bachowski w Świdnicy.

Dawid Biwo współpracował z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in.: Capella Cracoviensis, Risonanza, Orkiestra Filharmonii Dolnośląskiej, Ensemble Barocum, Il Giardino d’amore, {oh!} Orkiestra Historyczna, Diletto, Harmonia Sacra, Capella Regia Polona, Capella 1549, Elbląska Orkiestra Kameralna, Capella Viridimontana, Arte dei Suonatori, Goldberg Baroque Ensamble.

W 2019 roku Dawid Biwo nagrał dla wytwórni DUX swoją pierwszą płytę solową, na której znalazły się pieśni Emanuela Kani. W tym samym roku zarejestrował również Nieszpory Sławomira Czarneckiego wraz z Polskim Chórem Kameralnym pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. W roku 2020 jako bas-baryton wziął udział w nagraniu płyty Meder Sacred Music Music Baltica Vol. 7 (nominowanej do nagrody Fryderyk 2020). W lutym 2021 roku ukazała się jego druga płyta solowa Nasz Mendelssohn zawierająca pieśni Arnolda Mendelssohna.
fot. K. Pietruska