Wykonawcy:
W ramach projektu Muzyczne Mosty
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Stefan Sanders – dyrygent
Maxime Snaterse – fortepian
Repertuar:
Felix Mendelssohn - Hebrydy, uwertura koncertowa h-moll, op. 26
Ludwig van Beethovena - V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73
* * *
Antonín Dvořák - Symfonia nr 9 e-moll op. 95 Z Nowego świata
Koncert z przerwą, czas trwania ok. 2 godzin
Stefan SANDERS - cieszący się uznaniem dyrygent i popularyzator sztuki, współpracuje z renomowanymi orkiestrami i wybitnymi artystami na całym świecie. W Polsce Sanders dotychczas prowadził orkiestrę Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej (trzykrotnie), a także Filharmonię Podkarpacką. Inauguruje również współpracę z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Podczas ostatnich gościnnych występów w Ameryce Łacińskiej odwiedzał takie orkiestry jak OrquestaSinfónica de Yucatán (Meksyk),OrquestaSinfónica de Guayaquil (Ekwador) oraz
OrquestaSinfónicaNacional de Cuba. Jest zapraszany do wielu amerykańskich instytucji, m.in. San Antonio Philharmonic, Buffalo Philharmonic, Rochester Philharmonic, Virginia Symphony, Austin Symphony, Austin Opera, Naples. Philharmonic, SarasotaOrchestra, Stockton Symphony, Tuscaloosa Symphony czy Syracuse Orchestra.
W latach 2017-2020 pełnił funkcję asystenta dyrygenta w Filharmonii Nowojorskiej, współpracując z wieloma słynnymi dyrygentami i artystami. Od 2014 do 2018 Sanders piastował stanowisko dyrygenta-rezydenta w Buffalo Philharmonic, gdzie poprowadził orkiestrę w ponad 200 razy.
W 2016 roku Stefan był jednym z 5 dyrygentów wybranych do prestiżowego wydarzenia League's Bruno Walter NationalConductor Preview organizowanego przez Maestro Giancarlo Guerrero i Nashville Symphony. Obecnie Sanders jest dyrektorem muzycznym Fayetteville Symphony w Karolinie Północnej i Central Texas Philharmonic w Austin w Teksasie.
Zanim rozpoczął karierę dyrygenta,Sanders był znanym na całym świecie puzonistą, koncertującym solo w Ameryce Północnej, Azji i Europie. Jego wykonanie Koncertu na puzon basowy i orkiestrę EricaEwazena na puzon basowy i orkiestrę z Filharmonią Czeską można usłyszeć na nagraniu dla Albany Records. Jako puzonista spędził siedem sezonów w Buffalo Philharmonic oraz współpracował z New York Philharmonic, Seattle Symphony, the Florida Orchestra, the Seattle Opera (Pierścień Nibelunga w 2001 roku).
Jako stypendysta American Academy of Conducting w Aspen Stefan Sanders kształcił się pod okiem mistrzów: Roberta Spano, Hugh Wolffa i Larry'ego Rachffa.
Jest absolwentem Juilliard School, University of Texas w Austin i Interlochen Arts Academy.
fot. Raul Rubiera
Maxime SNATERSE - holenderska pianistka Maxime Snaterse rozpoczęła naukę gry na fortepianie w wieku dziewięciu lat u Leny Markov i kolejno u Belli Tubiejewej. Od 2011, kiedy to dołączyła do klasy młodych talentów ArtEZ University of the Arts w Holandii, jej pedagogiem był prof. Frank van de Laar. W 2018 r. z wyróżnieniem ukończyła studia licencjackie, a w 2020 r. uzyskała tytuł magistra z najwyższą notą. Niedawno, z najwyższym możliwym wynikiem ukończyła studia magisterskie w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, w klasie prof. Aleksandra Madžara.
Brała udział zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych konkursach, zdobywając kilka nagród, między innymi na Prinses Christina Concours i Steinway Piano Competition. Poza tym regularnie koncertuje w Holandii i za granicą, a także występuje na żywo w holenderskim radiu w audycji o muzyce klasycznej. Umiejętności doskonaliła podczas rozlicznych kursów mistrzowskich, takich jak International Mozarteum Summer Academy w Salzburgu, International Holland Music Sessions w Bergen czy Summer Campus w Rostocku. Pośród wybitnych profesorów od których pobierała nauki warto wskazać m.in. André de Groote, Borisa Bermana, Pascala Devoyon, Bernda Goetzke, Larsa Vogta, Claudiusa Tanskiego i HåkonaAustbø. Aktywnie działa również jako solistka z orkiestrą. W marcu 2024 roku zagrała m.in. V Koncert Beethovena w Concertgebouw De Vereeniging w Nijmegen, w 2022 roku miała premierę koncertu fortepianowego współczesnego kompozytora T. van de Steega, a w 2017 roku wykonała Noce w ogrodach Hiszpanii De Falli w salach koncertowych Muziekcentrum w Enschede i De Spiegel w Zwolle. Jako kameralistka współtworzy duet z saksofonistką Deborah Witteveen, duet z pianistą Marco Mantovanim, duet z sopranistką IreneHoogveld oraz duet z wiolonczelistką Aleksandrą Czarnocką. Od 2022 roku występuje również dla holenderskiego stowarzyszenia Vrienden van het Lied. Z zespołami tymi Maxime Snaterse zdobyła kilka nagród, w tym I nagrodę i nagrodę publiczności podczas ArtEZ Chamber Music Sessions oraz I nagrodę i nagrodę publiczności podczas VocallisLiedFestival. W latach 2017-2018 artystka brała udział w programie Young Masters Wilp, inicjatywie, która stwarza młodym utalentowanym muzykom możliwość koncertowania i wspiera ich przedsiębiorczość na polu kultury. Jest artystką otwartą na interdyscyplinarne projekty. W 2020 roku wykonała „Graven” wraz z aktorem Gregiem Nottrotem, spektakl teatru muzycznego we współpracy z Nieuw Utrechts Toneel.
Artystkę cechuje nadzwyczajna wszechstronność zainteresowań. W latach 2015-2019 uczestniczyła m.in. w programie ArtEZ Honours Programme, współorganizowała Britten Violin Competition, a także studiowała inżynierię przemysłowej i zarządzanie na Uniwersytecie Twente, a w 2020 r. ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie z zakresu zarządzania w biznesie.Obecnie pracuje jako nauczycielka fortepianu w różnych instytucjach w Brukseli. Przede wszystkim zaś Maxime Snaterse jest ambitną i pełną entuzjazmu pianistką, która pragnie dzielić się z publicznością fascynacją do muzyki klasyczną.
fot. Bas Weetink
ORKIESTRA AKADEMII BEETHOVENOWSKIEJ
„... Już po pierwszych taktach słychać, że założona w 2003 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa składa się z najbardziej uzdolnionych talentów muzycznych
w Polsce.” Annika Senger/ Online Musik Magazine
"(...) niezwykła energia bije od tego zespołu! [.] fenomenalne brzmienie i muzykalność. Ten zespół gra, jakby grał o wszystko." Anna Woźniakowska Polska Muza 2017
Jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth.
W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.
Orkiestra nagrała dotychczas ponad czterdzieści płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccords USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Podpisała również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki klasycznej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na koncie ma nagrania ścieżek dźwiękowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał status platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300 tysięcy egzemplarzy.
W marcu 2018 r. nakładem wytwórni Universal ukazał się album „Waves of My Life” z muzyką emirackiego twórcy Ihaba Darwisha. Koncertowa premiera z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i samego kompozytora miała miejsce na słynnym Abu Dhabi Music Festival. Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku jej założyciel Marcin Klejdysz. Od listopada 2013 roku, na zaproszenie artystów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, funkcję pierwszego dyrygenta sprawuje maestro Jacek Kaspszyk a od 2019 pierwszym gościnnym dyrygentem jest Jean-Luc Tingaud. Wysoką klasę orkiestry potwierdza również współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się Krzysztof Penderecki, Jean-Luc Tingaud, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Andreas Spering, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Kaja Danczowska, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Gautier Capuçon, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Kolja Blacher, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Edita Gruberova, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński, a także triumfatorzy i uczestnicy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Charles Richard-Hamelin, Szymon Nehring, Dmitry Shishkin, Krzysztof Książek.
Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule, Emirates Palace w Abu Dhabi czy Konzerthaus w Berlinie.
Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa w Warszawie, a także Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 roku miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP).
Orkiestra daje cykliczne koncerty z Chórem Koncertowym Darmstadt, gdzie od 2011 roku pełni rolę zespołu rezydującego. Przykłada także ogromną wagę do edukacji najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów zrealizowała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: Bolek i Lolek symfonicznie, Bajkowe melodie, Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce. Na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego orkiestra zainaugurowała otwarcie hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji Pixar in concert. Od 2010 roku realizuje również autorski cykl koncertowy „Jeszcze polska muzyka...” promujący zapomniane skarby muzyki polskiej. W bieżącym roku OAB zrealizował spektakularne nagrania dla studia Marvel oraz Netflix. Na zamówienie orkiestry „3 Symfonię na sopran i orkiestrę do poezji Barbary Sadowskiej”, skomponował zdobywca Oskara - Elliot Goldenthal. W 2023 roku OAB świętuje światową premierę multimedialnej produkcji między-religijnej symfonii „Unity of Three”, którą tylko w pierwszym tygodniu zobaczyło i usłyszało 2 mln widzów na całym świecie. 26go października b.r. OAB wydaje swój 40ty album „Portraits of nature” z solistką Aleksandrą Świgut.