Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
04 04-2023
godz. 20:30
Miejsce Opactwo Benedyktynów w Tyńcu
Rodzaj koncertu Koncerty Kameralne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW:
Przewijaj wydarzenia
Muzyczne Misterium Pasyjne
04-04-2023 godz. 20:30 Opactwo Benedyktynów w Tyńcu
CENA BILETÓW:

Wykonawcy:

Zespół Wokalny Filharmoników Krakowskich:
Aleksandra Kalicka
Lidia Sosnowska
Joanna Stawarska
Magdalena Szewczyk
Kinga Świerkosz
Piotr Piwko
Krzysztof Wolny

Justyna Grabowska – wirginał, portatyw
Aleksandra Kauf-Tyrała – suka biłgorajska
Maria Klich – lira korbowa
Piotr Piwko – kierownictwo artystyczne

Repertuar:

Plankty polskie i dawne śpiewy pasyjne:


Jezus Chrystus, Bóg Człowiek

Gorzkie żale

Jezusa Judasz przedał za pieniądze nędzne

Ach, ciężka żałość

O Jezu, jakoś ciężko skatowany

Spojrzy grzeszniku 

Uważ grzeszniku

Ach, nam nędznym grzesznym nasze grzeszenie

Jezus z ran toczy krynice

O Jezu, mego serca kochanie

Wszechmogący nasz Panie, dziwnoś swój świat sprawił

Umarł na krzyżu

O duszo moja

Krzyżu święty i chwalebny

Wszyscy mieszkańcy dworu niebieskiego

Bóg Wszechmogący, Ociec nasz niebieski

Jezus mój, ukrzyżowany

Mądrość Ojca Wszechmocnego

Ach, mój niebieski Panie


Misteria pasyjne narodziły się w XII-wiecznej Europie na gruncie dramatu liturgicznego. Do powstania widowisk o męce i śmierci Jezusa przyczynili się członkowie zakonów żebraczych; początkowo w inscenizacjach występowali przede wszystkim zakonnicy i uczniowie szkół klasztornych. Z czasem organizację spektakli przejęły miejskie bractwa cechowe, powstawały także specjalne fundacje, które finansowały zespoły wykonawcze. W Polsce widowiska tego typu znane były od XIV wieku, choć nie określano ich wtedy jeszcze nazwą „misterium”.

Początkowo pasje stanowiły po prostu część liturgii Wielkiego Tygodnia, podczas której recytowano i śpiewano pochodzące z Ewangelii opisy Męki Pańskiej. W średniowieczu były to proste opracowania chorałowe, w renesansie – wielogłosowe, polifoniczne utwory. W okresie baroku obok nasyconych emocjonalnie głosów wokalnych coraz częściej pojawiały się w nich instrumenty muzyczne. Szczególnym powodzeniem cieszyły się wchodzące w skład liturgii Wielkiego Piątku i wykorzystywane w misteriach plankty, łączące opłakiwanie zmarłych z zachętą do współuczestnictwa w cierpieniu po ich stracie. Od XVI wieku wplatano je w przebieg przedstawienia pasyjnego lub wykonywano tuż po nim. Plankty (z łac. planctus – narzekanie, płacz) wzięły swój początek z charakterystycznej średniowiecznej literatury lamentacyjnej, wyrażającej żal po bliskiej osobie i wzywającej do wspólnego jej opłakiwania. Nawoływania (łac. apostropha de luctu) najczęściej kierowane były do Boga lub aniołów i stanowiły główny, powtarzający się wielokrotnie motyw.


Wiekopostne pieśni opisywały mękę Jezusa, ale także wyrażały żal za ludzkie grzechy. Wykonywano je podczas czuwania przy Grobie Pańskim oraz na zakończenie tzw. procesji flagelantów (biczowników). Jeśli wchodziły w skład misteriów pasyjnych, pełniły role intermediów, oddzielających poszczególne części widowiska. Trudno dziś jednoznacznie stwierdzić, czy stamtąd przedostały się do muzyki ludowej, czy było odwrotnie, ale zachowany do dziś repertuar obejmuje zarówno artystyczne utwory wokalno-instrumentalne, jak i proste pieśni zwrotkowe o mało skomplikowanej melodyce.


Pojawienie się tych ostatnich pozwoliło na czynny udział w obrzędach większej liczby wiernych, a to sprawiło, że w XVIII stuleciu widowiska teatralne zaczęły być wypierane przez coraz powszechniejsze nabożeństwa Gorzkich żali. Obecnie odrodzone w XX wieku misteria Męki Pańskiej są wystawiane w kilkunastu polskich miejscowościach, a rodzimą twórczość pasyjną, zachowaną m.in. w kancjonałach Jana Seklucjana oraz Walentego z Brzozowa, możemy podziwiać także podczas kameralnych koncertów wokalno-instrumentalnych, wpisujących się w piękną tradycję muzyczną okresu Wielkiego Tygodnia.


Dorota Staszkiewicz


fot. archiwum własne