Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
06 11-2025
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Musica-Ars Amanda
Rodzaj abonamentu A – Musica Ars Amanda
CENA BILETÓW: normalny: 50 zł ulgowy: 40 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 35 zł bilet z Kartą Dużej Rodziny/ Kartą Rodziny N: 25 zł bilet dla osób z niepełnosprawnościami: 5 zł
Przewijaj wydarzenia
MUSICA ARS AMANDA
06-11-2025 godz. 18:00 Musica – ars amanda A – Musica Ars Amanda SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 50 zł ulgowy: 40 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 35 zł bilet z Kartą Dużej Rodziny/ Kartą Rodziny N: 25 zł bilet dla osób z niepełnosprawnościami: 5 zł

Wykonawcy:

Królewski dwór Jagiellonów. Jeden dzień z życia dworu
Koncert z okazji 500. rocznicy Hołdu Pruskiego

Zespół muzyki dawnej Floripari: 
Aleksander Tomczyk – kierownictwo artystyczne, instrumenty dęte, dawne instrumenty perkusyjne, prowadzenie koncertu 
Violetta Szopa-Tomczyk – skrzypce
Justyna Grabowska – wirginał
Mateusz Kowalski – viola da gamba 
Adam Nowakowski – lutnia, gitara renesansowa

Joanna Stawarska – sopran
Aleksandra Korzonek – alt
Tomasz Świerczek – tenor 
Michał Barański – baryton

Repertuar:

Poranna modlitwa
Hejnał świta na ranne powstanie – Anonim, sł. Mikołaj Rej (1505–1569), druk: Łukasz Andrysowic (Kraków, ok. 1550)
Alleluja! Chwalcie Pana (Ps. 116) – Wacław z Szamotuł (1520–1560), druk: Mateusz Siebeneicher (Kraków, 1558)

Breve lezione di danza, czyli krótka lekcja tańca
Jeszcze Marcinie – Domenico Bianchini (ok. 1510 – ok. 1576), Tabulatura Jana z Lublina (1537)
Schöner Deutscher Dantz – Valentinus Bakfark (ok. 1526–1676)

Wyznania miłosne
Tant que vivray – Claudin de Sermisy (1490–1562)
Preludium in F – Jakub Polak (1545–1605)
Il bianco a dolce cigno – Jakob Arcadelt (1507–1568)

Tempus fugit, aeternitas manet
Napis nad grobem zacnej królowej Barbary Radziwiłłówny – Anonim, druk: M. Siebeneicher (Kraków, 1558)
I któż będzie przemieszkawał (Ps. 15) – Wacław z Szamotuł (1520–1560)

Bal u Jagiellonów
REX, Hayducki – Tabulatura Jana z Lublina (1537)
A lieta vita czyli chcemy li sobie – Giovanni G. Gastoldi (ok. 1554–1609)


Królewski dwór Jagiellonów – jeden dzień z życia dworu.


„Wrażliwość na rytm muzyczny, na dźwięk melodii, to niemal rys znamienny dziedziczny wszystkich Jagiellonów” – pisał polski historyk, Adolf Pawiński (1840–1896).

W XVI stuleciu Królestwo Polskie – późniejsza Rzeczpospolita Obojga Narodów – było jednym z najpotężniejszych monarchii ówczesnej Europy. Wielokulturowy Kraków przyciągał ludzi ze wszystkich stron świata, a na Wzgórze Wawelskie ściągały rzesze artystów z całej Europy. Włoscy, niemieccy i niderlandzcy muzycy zasilali wawelskie kapele i zespoły wokalne, których w pewnym okresie funkcjonowania dworu było aż pięć! Historyk i poeta, Marcin Bielski (1495–1575), pisał w swojej Kronice Wszystkiego Świata (1551), że: „Kraków jest na wzór lutni zbudowany”, a jedna z wawelskich legend głosi, że słynny dzwon Zygmunt swoje szlachetne brzmienie zawdzięcza lutniowej strunie węgierskiego mistrza Valentinusa Bakfarka, którą lutnista wrzucił do stopu metali, z których dzwon powstawał.

Program Królewski Dwór Jagiellonów – jeden dzień z życia dworu jest muzyczną opowieścią o wspaniałej epoce polskiego Złotego Wieku, opowieścią o hipotetycznym dniu życia dworu królewskiego czasów ostatnich Jagiellonów.

Koncert Artystów Chóru Filharmonii Krakowskiej i Zespołu Muzyki Dawnej FLORIPARI prezentuje kompozycje pochodzące w większości z krakowskich XVI-wiecznych drukarni oraz zachowanych tabulatur. Zawierają one utwory autorstwa kompozytorów zarówno tych bezpośrednio związanych z Wawelem, jak również twórców, których dzieła – dzięki prężnie działającemu rynkowi drukarskiemu – napływały z zachodniej Europy.

Koncert jest równocześnie nawiązaniem do ważnej rocznicy, jaką w tym roku obchodzimy w Polsce. Rok 2025 – oprócz obchodów 1000-lecia pierwszej koronacji – to również 500. rocznica Hołdu Pruskiego, który miał miejsce na krakowskim rynku 10 kwietnia 1525 roku.


Mateusz Kowalski 




Zespół muzyki dawnej FLORIPARI powstał w 1994 roku, a jednym z jego współzałożycieli jest Aleksander Tomczyk, do dziś pełniący funkcję kierownika artystycznego. Ideą artystyczną przyświecającą muzykom jest przybliżanie i prezentowanie dawnej sztuki muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej okresu renesansu. Członkowie zespołu grają na instrumentach historycznych tak według dawnych praktyk wykonawczych, jak również w duchu licentia poetica, czego wyrazem są interpretacje inspirowane muzyką ludową i orientalną. Bogate instrumentarium zespołu, w skład którego wchodzą m.in. gemshorny, kornamuzy, dawne instrumenty perkusyjne, lira korbowa, fidel, wirginał, portatyw, jest unikatowe na skalę ogólnopolską i niejednokrotnie stanowi inspirację muzycznych audycji edukacyjnych.

Od początku działalności FLORIPARI koncertuje w Polsce i za granicą, m.in. w Rumunii, Mołdawii, Bułgarii, Anglii, Szkocji, we Włoszech, w USA i Australii. Działalność zespołu była wielokrotnie wspierana przez Instytut Adama Mickiewicza.

Przeszło 20 lat temu zespół związał swoją działalność z Zamkiem Królewskim na Wawelu, przywracając tradycje muzyczne dworu królewskiego i muzycznych kapel sprzed wieków.

Muzycy Wawelscy w dorobku fonograficznym mają m.in. album Kędykolwiek teraz jesteś. Liryka miłosna dworów europejskich XVI i XVII w. (1995), płytę Auditum de coelis. Jasnogórskie muzykalia (2001), album Jasnogórska Muzyka na Boże Narodzenie (2005) oraz Muzyczne Pocztówki z dawnej Polski (2012). Rok 2016 zaowocował płytą-śpiewnikiem z Cantigas de Santa Maria, wykonanymi po raz pierwszy w języku polskim.

Muzycy FLORIPARI od lat zajmują się pracami badawczymi nad nieznanymi polskimi muzykaliami, m.in. nad muzyczną spuścizną Braci Polskich (Arian) oraz Kapeli Rakowskiej.

Istotnym obszarem aktywności muzyków jest działalność edukacyjna. Zespół regularnie bierze udział koncertach dla najmłodszych, grając i opowiadając o historii Polski i kulturze dawnych wieków – instrumentach, obyczajach i modzie. FLORIPARI ma na swoim koncie występy dla dzieci m.in. w Filharmonii Narodowej i Teatrze Wielkim - Operze Narodowej oraz współpracę z Działem Edukacji Filharmonii Krakowskiej.



Aleksander TOMCZYK – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w kl. oboju J. Kotyczki (1995). Kierownik artystyczny Zespołu Muzyki Dawnej FLORIPARI, w którym gra na renesansowych i barokowych instrumentach dętych i perkusyjnych. Stypendysta DISS Dartington’93, ’94, ’95 (ostatnie dla wszystkich członków zespołu Floripari SMC - rekomendacja Anthony Rooley) w Anglii - kursy mistrzowskie u Paula Goodwina. W 1995. otrzymał również grant The David Reichenberg Trust z Londynu

Pomysłodawca i współtwórca Polskiej Orkiestry Barokowej (1997). W 1998 dzięki stypendium instytucji afiliacyjnej Królewskiego Konserwatorium w Amsterdamie brał udział w kursie mistrzowskim u prof. Alfredo Bernardiniego.

Wraz z zespołem od 2006. pracuje nad źródłami Kancjonału Braci Polskich (1625) i Kapeli Rakowskiej (pocz. XVII w.). Efektem pracy jest m.in. album CD „Muzykalia Rakowskie. Kto ma uszy, niechaj słucha”.

Występował (z zespołem) w wielu krajach europejskich i pozaeuropejskich; również przed koronowanymi głowami (Królowa Szwecji, Książę Monako, Król Malezji).

W 2016., na zamówienie oo. Dominikanów z okazji 800-lecia istnienia Zakonu, wspólnie z zespołem przygotował śpiewnik i nagranie CD Cantigas de Santa Maria Alfonsa X el Sabio (XIII w.) w przekładzie na język polski.

Nauczyciel klasycznego, gordonowskiego i autorskiego solfeżu oraz zasad muzyki. Instruktor i propagator teorii-techniki Gordona (umuzykalnianie niemowląt i dzieci).

fot. M. Pióro





Violetta SZOPA-TOMCZYK – skrzypaczka, trenerka wokalna metody SLS (Speech Level Singing) i Flow Phonation, nauczycielka umuzykalniająca dzieci metodą prof. E.E. Gordona, społeczniczka. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie w klasie skrzypiec współczesnych Romana Reinera oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec historycznych Martyny Pastuszki. W latach 1991–1998 była etatowym muzykiem Orkiestry Sinfonietta Cracovia. Od ponad 20 lat zajmuje się wykonawstwem muzyki dawnej, które rozwijała pod okiem takich mistrzów jak Barthold Kuijken, Rachel Podger, Rio Terakado, Martin Gester, Kati Debretzeni, Stephani Degant, Jaap ter Linden, Andreas Spering, Alessandro Moccia, Mira Glodeanu, Shunsuke Sato, Clive Brown. Współpracowała i koncertowała z zespołami takimi jak Arte dei Suonatori, Concerto Polacco, Consortium Sedinum, Polska Orkiestra XVIII wieku, La Tempesta, Il Tempo, {oh!} Orkiestry, Le Cercle de l’Harmonie (Francja), MACV przy Operze Kameralnej w Warszawie, z którymi dokonała licznych nagrań płytowych. Obecnie jest skrzypaczką Wrocławskiej Orkiestry Barokowej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, {oh!} Orkiestry i zespołu Floripari – Muzycy Wawelscy. Prowadzi zajęcia wokalne w ramach własnej pracowni głosu w Krakowie przy Stowarzyszeniu Latarnia, z którym również współpracuje udzielając się społecznie. Od roku 2015 prowadzi PanaMa Chór przy parafii Św. Jana Kantego w Krakowie.

fot. M. Hałas




Justyna GRABOWSKA – ukończyła z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną im. K. Pendereckiego, gdzie studiowała grę na klawesynie w klasie Magdaleny Myczki, jest również absolwentką Podyplomowego Studium Mistrzowskiego Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie doskonaliła umiejętności pod kierunkiem Marty Czarny-Kaczmarskiej.

Uczestniczyła w kursach wykonawstwa muzyki dawnej w Polsce i za granicą, prowadzonych przez klawesynistów o światowej renomie, jak Jacques Ogg, Ketil Haugsgand, Lilianna Stawarz czy Francois Lengelle. W trakcie trwającej blisko 20 lat działalności artystycznej wzięła udział w licznych przedsięwzięciach artystycznych organizowanych m.in. przez Balet Dworski Cracovia Danza, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Capellę Cracoviensis, Sinfoniettę Cracovię, Operę Krakowską oraz zespół Flores Rosarum, specjalizujący się w monodii liturgicznej. W zależności od wykonywanego repertuaru koncertuje na różnego rodzaju instrumentach klawiszowych: klawesynie, wirginale, pozytywie i portatywie.

Na stałe współpracuje z zespołem muzyki dawnej FLORIPARI, z którym dokonała wielu nagrań (m.in. Muzykalia Rakowskie, Cantigas de Santa Maria) i z którym koncertuje na festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. we Włoszech, w Anglii, Rumuni, Bułgarii, Austrii, Mołdawii, na Słowacji).

Od 2012 roku pracuje w Katedrze Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

fot. Konrad Mika





Mateusz KOWALSKI – grę na violi da gamba studiował w Konserwatorium Krakowskim im. W. Lutosławskiego u Kazimierza Pyzika oraz w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie w klasie Marcina Zalewskiego, gdzie w 2009 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności doskonalił również w Królewskim Konserwatorium w Hadze, kształcąc się u Philippa Pierlot i Rainera Zipperlinga oraz we Francji u Marianne Muller.

Swoją przygodę z muzyką dawną rozpoczynał w Bractwie Lutni z Dworu na Wysokiej, wokalnej grupie prowadzonej przez lutnistę, Antoniego Pilcha. Z zespołem tym koncertował w kraju i za granicą m.in. podczas Festiwal d’Ile de France, jako reprezentacja Województwa Małopolskiego na wystawie Expo 2000 w Hanowerze, na zaproszenie Konsulatu Polskiego w Barcelonie, brał również trzykrotnie udział w Festiwalu Trialogos w Tallinie, gdzie współpracował z estońskim zespołem Linnamusikud i rosyjskim Sirin.

Od 1997 roku prowadzi wokalny zespół Perfugium, którego głównym obszarem zainteresowań jest polifonia renesansowa oraz tradycyjne pieśni Kościoła w Polsce. Z zespołem tym wydał sześć albumów płytowych.

Wraz z gambowym triem Gambasada zajął pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Musica Antiqua Viva, Żory 2012.

Od 2013 uczy gry na violi da gamba w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, zaś w roku 2020 w swojej macierzystej uczelni uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych.

W sierpniu 2022 roku nakładem krakowskiej Fundacji inCanto, ukazał się jego dwupłytowy album, Antologia Lyra Viol, z solową XVII-wieczną angielską muzyką na violę da gamba.

Od 2019 roku prowadzi Krakowski Konsort Viol, który skupia absolwentów Krakowskiej Akademii Muzycznej.


Jest członkiem zespołu Floripari, występuje również w kilku innych formacjach muzyki dawnej w Polsce – Ars Cantus, Capella Cracoviensis, Cracow Singers, w międzynarodowym Ensemble Barocum, litewskim Brevis Consort oraz słowackim Le Nuove Musiche. Współpracuje również z baletem dworskim Cracovia Danza. Z zespołami tymi – jako kameralista i solista – występuje w Polsce i za granicą, m.in. w Holandii, Szkocji, Hiszpanii, we Włoszech, na Słowacji, Ukrainie, w Bułgarii i Australii.
fot. N. Głogowska




Adam NOWAKOWSKI – urodzony w Warszawie, edukację muzyczną rozpoczął od nauki gry na gitarze klasycznej. Ukończył następnie studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie w klasie lutni Jerzego Żaka. Kształcił się również w Hochschule für Künste w Bremie, umiejętności doskonalił zaś uczestnicząc w kursach i lekcjach mistrzowskich gitarzystów klasycznych (L. Potasiński, K. Pełech, M. Nagy, M. Tamayo), jazzowych (J. Strobel, H. Fallmann, P. Domagała) i lutnistów (P. Chateauneuf, J. Held, P. Pitzl). Jako muzyk realizujący basso continuo współpracował z zespołami i orkiestrami muzyki dawnej, m.in. z Capellą Cracoviensis, Il Giardino d'amore, Cornu Copiae. Współtworzył projekty z pogranicza muzyki jazzowej i eksperymentalnej. Szczególnym zainteresowaniem darzy zarówno solową jak i kameralną muzykę XVII wieku z wykorzystaniem teorby.

fot. J. Gawłowski




Joanna STAWARSKA – sopran. Jest absolwentką Wydziału Wokalno Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyła również studia podyplomowe w zakresie zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła uczestnicząc w licznych międzynarodowych kursach wokalnych prowadzonych przez Christiana Elsnera, Ryszarda Karczykowskiego, Alison Pearce, Paula Esswooda, Neila Semera. Współpracuje z takimi zespołami jak: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Capella Cracoviensis, Collegium Zieleński, Orfeo 2000, Chór Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Chór Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, Chór Polskiego Radia. Koncertuje w kraju i za granicą, wykonując muzykę kantatowo oratoryjną. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, m. in. Misteria Paschalia, Opera Rara, Festiwal Muzyki Filmowej, Muzyka w Starym Krakowie, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Muzyki Dawnej w Brezicach, Wratislavia Cantans, Händel Festspiele w Halle, Festival Oude Muzuek w Utrechcie, Festivalao Largo w Lizbonie. Śpiewała pod batutą znamienitych dyrygentów, specjalizujących się w wykonawstwie historycznym, m.in.: Paula McCreesha, Vincenta Dumestre, Ottavia Dantone, Fabia Bonizzoni, Skip Sempe, Rinaldo Alessandini. W latach 2010/2011 brała udział w nagraniach cyklu Offetoria et Communiones Totius Anni Mikołaja Zieleńskiego, nakładem wydawnictwa DUX, za które zespół Collegium Zieleński zdobył Nagrodę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Dawna. W 2020 roku założyła żeński zespół wokalny Sei Terre. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną.

fot. M. Hałas




Aleksandra KORZONEK – absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie Agnieszki Monasterskiej oraz Wydziałów Filozoficznego i Polonistyki UJ. Obecnie doskonali warsztat pod kierunkiem Dariusza Grabowskiego. Występuje jako solistka i kameralistka, współtworzy sekstet Sei Terre, specjalizujący się m.in. w polskiej muzyce współczesnej. Bliskie są jej przedsięwzięcia na styku muzyki, teatru i literatury, czego efektem był m. in. spektakl Obiecaj mi, że wojny nie będzie w reżyserii Dominiki Przybyszewskiej (Festiwal Boska Komedia, Forum Młodej Reżyserii).

fot. Piotr Kręglicki














Tomasz ŚWIERCZEK - absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Ukończył również klasę skrzypiec w PSM I stopnia. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Piotra Beczałę, Ryszarda Karczykowskiego, Piotra Kusiewicza, Zdzisława Madeja, Iwonę Sobotkę, Mariusza Kwietnia oraz Rannveig Bragę.

W 2016 zadebiutował jako Damazy w Strasznym dworze S. Moniuszki na scenie Opery Krakowskiej, na deskach której w roku 2017 kreował rolę Don Curzia w Weselu Figara W.A. Mozarta. W latach 2016–2020 był związany z Chórem Polskiego Radia, obecnie występuje z Chórem Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje również z Capellą Cracoviensis oraz Teatrem Muzycznym Arte Creatura, z którym w roku 2018 wystąpił w operetce Hrabina Marica I. Kálmána jako baron Koloman Zsupán.

W 2019 roku zagrał rolę Boniego w Księżniczce czardasza I. Kálmána, Raula de St. Brioche w Wesołej wdówce F. Lehára oraz Remendada w operze Carmen G. Bizeta, a w 2020 roku wcielił się w rolę księcia Urbino w operetce Noc w Wenecji J. Straussa. Brał udział w festiwalach: Przemyska Jesień Muzyczna, Royal Opera Festival w Krakowie oraz Leszczyński Festiwal Muzyczny im. Romana Maciejewskiego.

fot. Jacek Sala_Foto-Video KADR Myslenice






Michał Jan BARAŃSKI – absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie i w Łodzi, chórmistrz, dyrygent, śpiewak i pedagog. Były wykładowca Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej i Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. W latach 2012–2020 zastępca kierownika chóru Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrygent wielu łódzkich zespołów chóralnych. Związany z zespołami: Cracow Singers, Cracow Baroque Consort, Floripari, Prima Consort. Laureat licznych nagród chóralnych. Prowadził warsztaty edukacyjne dla nauczycieli. W repertuarze solowym posiada wybrane partie barytonowe i basowe z oratoriów i kantat mistrzów baroku, drugoplanowe role solowe oper romantycznych i operetek, a jego szczególnie ulubiona partia to baryton w Carmina Burana C. Orffa.
fot. Joanna Miklaszewska- Sierakowska