Wykonawcy:
Krakowska Młoda Filharmonia - Orkiestra ZPSMuz im. M. Karłowicza w Krakowie
Chór Społeczny przy Filharmonii Krakowskiej
Tomasz Chmiel – dyrygent
Bernarda Grembowiec – sopran
Joanna Święszek-Przeliorz – alt
Bartłomiej Chorąży – tenor
Paweł Szarpak - bas
Marcin Wróbel - przygotowanie chóru
Repertuar:
Najpiękniejsze polskie piosenki patriotyczne, opracowanie Tomasz Chmiel:
Rota – sł. Maria Konopnicka, muz. Feliks Nowowiejski
Maszerują strzelcy – sł. BolesławLubicz Zahorski, Leon Łuskino, muz. Leon Łuskino
Rozszumiały się wierzby – sł. Roman Ślęzak, muz. Wasilij Agapkin
Warszawianka 1831 – sł. Casimir Delavigné, przekład na język polski: Karol Sienkiewicz, muz. Karol Kurpiński
Przybyli ułani – sł. Feliks Gwiżdż, muz. krakowska melodia ludowa
Czerwone maki – sł. Feliks Konarski, muz. Alfred Schütz
Warszawskie dzieci – sł. Stanisław Ryszard Dobrowolski, muz. Andrzej Panufnik
Gdzie są chłopcy z tamtych lat – sł. Wanda Sieradzka, muz. Pete Seeger
Dziś do Ciebie przyjść nie mogę – sł. i muz. Stanisław Magierski
O mój rozmarynie – sł. autor nieznany (dwie zwrotki: Wacław Denhoff-Czarnocki), muz. autor nieznany
Rozkwitały pąki – sł. Kazimierz Wroczyński, Jan Lankau, muz. Mieczysław Kozar-Słobócki
Ułani, ułani – sł. i muz. autor nieznany
Pierwsza kadrowa – sł. Tadeusz Oster-Ostrowski, Wacław Kazimierz Graba-Łęcki, meloda ludowa
Wojenko, wojenko – autorzy nieznani
My pierwsza brygada – sł. Andrzej Hałaciński, Tadeusz Biernacki, melodia Marsza Kieleckiego
Ze względu na bardzo duże zainteresowanie koncertem w dn. 11.11.2024 – uruchamiamy sprzedaż dodatkowej puli biletów. Bilety w cenach regularnych można zakupić w kasie biletowej Filharmonii w godzinach jej pracy. Miejsca nie podlegają rezerwacji. Ilość dodatkowych miejsc jest ograniczona.
11 listopada, w 106. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości i niezawisłości państwowej po I Wojnie Światowej, pragniemy zaprosić Państwa na uroczysty koncert upamiętniający te wielkie wydarzenia dla naszego narodu. Koncert z okazji Święta Niepodległości, to przegląd najpiękniejszych pieśni patriotycznych, które śpiewane były od pokoleń i na stałe wrosły w serca Polaków. Rozszumiały się wierzby płaczące; Ułani, ułani czy Czerwone maki na Monte Cassino to melodie obecne w każdym domu i znane wszystkim niezależnie od daty urodzenia, poglądów politycznych czy miejsca w społeczeństwie. To dziedzictwo zawarte w pieśni i historia zapisana w słowach.
Serdecznie zapraszamy do wspólnego świętowania Dnia Niepodległości naszej Ojczyzny.
Bernarda GREMBOWIEC – edukację muzyczną rozpoczęła w Studium Wokalno-Baletowym przy Operetce Śląskiej w Gliwicach w klasie śpiewu Alicji Maksymowicz. Równocześnie występowała na scenie Operetki Śląskiej. Ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu Wojciecha Jana Śmietany i Jacka Ozimkowskiego. Doskonaliła swoje umiejętności, uczestnicząc w wielu warsztatach wokalnych, prowadzonych m.in. przez Annę Reynolds, Christiana Elsnera, Paula Eswooda, Ryszarda Karczykowskiego, Dariusza Grabowskiego.
Śpiewała m.in. w Kantacie o kawie J.S. Bacha (Lieschen), w adaptacji Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta jako spektaklu dla dzieci i młodzieży pod dyr. Tomasza Chmiela (Pamina), operze The Fairy Queen H. Purcella pod dyrekcją P. Eswooda.
Od 2001 r. na stałe związana jest z Chórem Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie jako artystka wokalistka. Posiada zróżnicowany repertuar pieśniowy, oratoryjno-kantatowy, operowy i operetkowy. W Filharmonii Krakowskiej zadebiutowała w 2002 r. na scenie kameralnej z cyklem pieśni Frauenlieben und Leben R. Schumana i ariami W.A. Mozarta z pianistą Mirosławem Herbowskim.
fot. K. Schubert
Joanna ŚWIĘSZEK-PRZELIORZ – ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Agnieszki Monasterskiej oraz studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Brała udział w licznych kursach wokalnych, prowadzonych przez uznanych na całym świecie pedagogów, m.in. Charlotte Lehmann, Rosemarie Landry, Mariusza Kwietnia, Piotra Kusiewicza, Evę Blahovą, Ryszarda Karczykowskiego, Marka Rzepkę, Dariusza Grabowskiego.
Koncertuje w kraju i za granicą jako solistka i kameralistka, specjalizująca się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniowym. Jest członkiem prowadzonego przez Zygmunta Magierę oktetu wokalnego Octava Ensemble, uznanego przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia. Z Octava Ensemble wykonuje w Polsce i za granicą (Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Australia, Hiszpania, Turcja, Niemcy, Słowacja) muzykę od renesansu po współczesność (w tym utwory rozrywkowe), dokonała kilku nagrań płytowych, m.in. Bartłomiej Pękiel. Opera Omnia i Jacek Różycki. Opera Omnia. Współpracuje również z zespołem Collegium Zieleński pod kierownictwem Stanisława Gałońskiego, z którym nagrała dzieła wszystkie Mikołaja Zieleńskiego (6 płyt, vol. 1 otrzymał nagrodę L’Orphée D’Or w 2012 roku), z Górecki Chamber Choir, Chórem Polskiego Radia, Chórem Mieszanym Katedry Wawelskiej. Jest członkiem Chóru Filharmonii Krakowskiej. Ma ponadto na swoim koncie partie operowe, m.in. w Rodelindzie G.F. Haendla, Weselu Figara W.A. Mozarta, Dydonie i Eneaszu H. Purcella.
Na co dzień pracuje z pianistką i kameralistką Dominiką Peszko, z którą wykonuje recitale pieśni, a także dokonuje nagrań, m.in. pieśni W. Żeleńskiego.
fot. Sylwia Sygnator
Bartłomiej CHORĄŻY – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego Jacka Ozimkowskiego. Swój warsztat wokalny doskonali, współpracując z Dariuszem Grabowskim. Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji i wykonawstwa polichóralnej muzyki barokowej, prowadzonych przez Josa Van Veldhovena.
Występował w operach takich jak Wesele Figara W.A. Mozarta, Rigoletto i Traviata G. Verdiego na Międzynarodowym Festiwalu Bursztynowym – Opera Europy, w Filharmonii Kaliningradzkiej oraz Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu w 2017 roku wykonywał partie solowe w kantatach J.S. Bacha. Brał czynny udział w wielu festiwalach, w tym m.in. w Festiwalu Misteria Paschalia, prezentując dzieła z polskiej i angielskiej literatury baroku, w Actus Humanus (dzieła Bartłomieja Pękiela) czy trzykrotnie w Międzynarodowym Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, wykonując wraz z Cracow Royal Singers dzieła polskich mistrzów muzyki barokowej.
Od 2012 r. jest członkiem Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, z którym występował pod batutą takich dyrygentów, jak Alexander Liebreich, Ola Rudner, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Evgen Savchuk, Helmuth Rilling, Roland Bader, Charles Olivieri-Munroe, Jacek Kasprzyk, Sirkka-Liisa Kaakiknen-Pilch, Jos Van Veldhoven; oraz z powodzeniem wykonywał partie solowe. W ramach Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich wykonuje koncerty z cyklu Cafe Bodo, Hity Brodwayu oraz wiele innych. Od 2016 r. współpracuje również z oktetem wokalnym Octava Ensemble. Współzałożyciel zespołu wokalnego Cracow Baroque Consort.
fot. Sebastian Dudek
Paweł SZARPAK - karierę artystyczną rozpoczął w 1997 r., współpracując z Teatrem Powszechnym w Radomiu. W 2003 r. ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu Andrzeja Bieguna. W latach 1998–2003 uczestniczył w licznych kursach wokalnych, m.in. Ryszarda Karczykowskiego, oraz w Internationales Gesangsseminar, organizowanym przez Rudiego Riemera. W 2001 r. otrzymał wyróżnienie na konkursie wokalnym Oper Oder-Spree.
W 2001 r. podjął pracę w Chórze Filharmonii Krakowskiej, współpracując także z czołowymi chórami zawodowymi Krakowa – Capellą Cracoviensis, Chórem Polskiego Radia oraz Operą i Operetką w Krakowie. Uczestniczył w wielu przedsięwzięciach scenicznych, wykonując m.in. główne partie w operach Mozarta, Bizeta, Purcella, Donizettiego; wielokrotnie występował także w charakterze solisty na estradzie Filharmonii Krakowskiej. Oprócz muzyki klasycznej, z powodzeniem odnajduje się w muzyce popularnej i rozrywkowej. Od wielu lat jest wokalistą znanego zespołu szantowego Wikingowie.
fot. Krzysztof Kalinowski
Tomasz CHMIEL - pochodzi z Rzeszowa, gdzie ukończył z wyróżnieniem klasę fortepianu w Państwowym Liceum Muzycznym. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury Jerzego Katlewicza oraz w klasie fortepianu Marka Koziaka. Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem.
Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki, wyróżniony Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Laureat I nagrody w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Wielokrotny uczestnik seminariów Helmutha Rillinga Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie, a także kursów mistrzowskich w Salzburgu oraz Południowej Irlandii. Związany z macierzystą uczelnią, pracuje na stanowisku adiunkta. Dyrygent gościnny Filharmonii Krakowskiej, Rzeszowskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Szczecińskiej, NOSPR. Współpracuje z Operą Krakowską. Przez lata związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, Krakowską Operą Kameralną. Szef Krakowskiej Młodej Filharmonii, z którą zdobył I miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Szkół Muzycznych II Stopnia. Poza krajem koncertował w Szwecji, Francji, Niemczech, Holandii, Belgii oraz w Korei Południowej.
Szczególną uwagę poświęca muzyce polskiej. Opracował z rękopisu głosy orkiestrowe i wykonał zapomnianą I Symfonię Artura Malawskiego. Zinstrumentował na orkiestrę symfoniczną cykl pieśni Chopina, Karłowicza, a także polskie piosenki przedwojenne, pieśni patriotyczne, kolędy, pieśni maryjne. Opracował wykonawczo Koncert fortepianowy T. Leszetyckiego – większość tych opracowań została nagrana i wydana na płytach. Na potrzeby orkiestr kameralnych opracował również opery Don Pasquale, Napój miłosny Donizettiego, Torreador Adama, Krakowiacy i górale J. Stefaniego, Spiskowcy Schuberta, operetkę Wesoła wdówka Lehara. Z wielką pasją aranżuje muzykę filmową. W roku 2013 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego.
fot. K. Kalinowski
KRAKOWSKA MŁODA FILHARMONIA – Orkiestra Symfoniczna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie wykonuje ponad kilkanaście koncertów w każdym sezonie artystycznym. Występuje nie tylko w Krakowie, ale także w wielu salach koncertowych Polski m.in. w Teatrze Wielkim, Teatrze Muzycznym Roma, Filharmonii Narodowej oraz w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, w Górnośląskim Ośrodku Kultury w Katowicach, w salach Filharmonii Szczecińskiej, Pomorskiej i Częstochowskiej. Orkiestra regularnie koncertuje poza granicami (Niemcy, Holandia, Francja, Austria, Ukraina, Chiny). Współpracuje z orkiestrami młodzieżowymi (Niemcy) i chórami, m. in. z Trumpet of the Lord (Holandia), Chórem Filharmonii Krakowskiej, Chórem Akademii Muzycznej w Krakowie, Chórem Mariańskim, Chórem Uniwersytetu Ekonomicznego Dominanta, Chórem Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Prowadzi dynamiczne współprace z instytucjami krakowskimi, m.in.: z Operą Krakowską, Filharmonią Krakowską, z Fundacją Polsko-Chińską Chopin oraz krakowskimi domami kultury.
Repertuar zespołu jest bardzo różnorodny, obejmuje utwory różnych epok, od baroku do muzyki współczesnej, a także muzykę operową, operetkową, musicalową oraz muzykę filmową.
Najbardziej znaczącymi wydarzeniami w działalności artystycznej orkiestry były - premierowe wykonanie Nieszporów Ludźmierskich Jana Kantego Pawluśkiewicza i Leszka Aleksandra Moczulskiego (1992), zdobycie I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Szkolnych Szkół Muzycznych II Stopnia, zorganizowanym przez Akademię Filmu i Telewizji w Warszawie przy współudziale Centrum Edukacji Artystycznej oraz Programu II Polskiego Radia (2013) oraz tournée do Chin (2018).
Orkiestra wielokrotnie brała udział w festiwalach, m.in. w festiwalu Cracovia Sacra, jest częstym gościem cyklu Nowa Huta, dlaczego nie, organizowanym przez Dom Kultury Nowa Huta, wielokrotnie występowała w ramach festiwalu Szalone Dni Muzyki w Warszawie oraz w Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.
Dorobek fonograficzny orkiestry to kilka płyt, m. in. Polskie Pieśni Patriotyczne, Kolędy, Pieśni Maryjne oraz wydane przez Polskie Radio piosenki przedwojenne na płycie pt. Nie zapomnisz mnie.
CHÓR SPOŁECZNY PRZY FILHARMONII KRAKOWSKIEJ - zespół zrzeszający pasjonatów śpiewu prowadzony przez Marcina Wróbla, artystę chóru mieszanego Filharmonii Krakowskiej i dyrygenta. Chór powstał jako inicjatywa towarzysząca wykonaniu Carmina burana Carla Orffa w styczniu 2023 w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Sukces artystyczny i medialny tego przedsięwzięcia zaowocował dalszym rozwojem zespołu pod auspicjami Filharmonii.
Fot. Krzysztof Kalinowski | Afera - studio.pl