Wykonawcy:
Krakowska Młoda Filharmonia - orkiestra ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie
Chór Filharmonii Krakowskiej
Tomasz Chmiel – dyrygent
Anna Bober - alt
Józef Dwojak - tenor
Paweł Szarpak - baryton
Piotr Piwko - chórmistrz
Repertuar:
Najpiękniejsze polskie piosenki patriotyczne, opracowanie Tomasz Chmiel
11 listopada, w 105. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości i niezawisłości państwowej po I Wojnie Światowej, pragniemy zaprosić Państwa na uroczysty koncert upamiętniający te wielkie wydarzenia dla naszego narodu. Koncert z okazji Święta Niepodległości, to przegląd najpiękniejszych pieśni patriotycznych, które śpiewane były od pokoleń i na stałe wrosły w serca Polaków. Rozszumiały się wierzby płaczące; Ułani, ułani czy Czerwone maki na Monte Cassino to melodie obecne w każdym domu i znane wszystkim niezależnie od daty urodzenia, poglądów politycznych czy miejsca w społeczeństwie. To dziedzictwo zawarte w pieśni i historia zapisana w słowach.
Serdecznie zapraszamy do wspólnego świętowania Dnia Niepodległości naszej Ojczyzny.
Tomasz CHMIEL - pochodzi z Rzeszowa, gdzie ukończył z wyróżnieniem klasę fortepianu w Państwowym Liceum Muzycznym. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury Jerzego Katlewicza oraz w klasie fortepianu Marka Koziaka. Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem.
Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki, wyróżniony Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Laureat I nagrody w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Wielokrotny uczestnik seminariów Helmutha Rillinga Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie, a także kursów mistrzowskich w Salzburgu oraz Południowej Irlandii. Związany z macierzystą uczelnią, pracuje na stanowisku adiunkta. Dyrygent gościnny Filharmonii Krakowskiej, Rzeszowskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Szczecińskiej, NOSPR. Współpracuje z Operą Krakowską. Przez lata związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, Krakowską Operą Kameralną. Szef Krakowskiej Młodej Filharmonii, z którą zdobył I miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Szkół Muzycznych II Stopnia. Poza krajem koncertował w Szwecji, Francji, Niemczech, Holandii, Belgii oraz w Korei Południowej.
Szczególną uwagę poświęca muzyce polskiej. Opracował z rękopisu głosy orkiestrowe i wykonał zapomnianą I Symfonię Artura Malawskiego. Zinstrumentował na orkiestrę symfoniczną cykl pieśni Chopina, Karłowicza, a także polskie piosenki przedwojenne, pieśni patriotyczne, kolędy, pieśni maryjne. Opracował wykonawczo Koncert fortepianowy T. Leszetyckiego – większość tych opracowań została nagrana i wydana na płytach. Na potrzeby orkiestr kameralnych opracował również opery Don Pasquale, Napój miłosny Donizettiego, Torreador Adama, Krakowiacy i górale J. Stefaniego, Spiskowcy Schuberta, operetkę Wesoła wdówka Lehara. Z wielką pasją aranżuje muzykę filmową. W roku 2013 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego.
fot. K. Kalinowski
Anna BOBER - w 2013 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na wydziale Wokalno-Aktorskim w Krakowie w klasie Jacka Ozimkowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła również na kursach prowadzonych przez wybitnych pedagogów jak: Ewa Blahova, Ryszard Karczykowski, Rosmarie Landry, Paul Esswood i Michał Znaniecki.
Debiutowała jako Agnes i Anioł w minioperze Pawła Bitki-Zapędowskiego Kokaina w 2010 roku w Krakowie. Brała udział w produkcjach operowych kreując role: Unulfa w operze Rodelinda G.F. Haendla w Bydgoskiej Operze Nova, Linetty w operze Miłość do trzech pomarańczy S. Prokofiewa. Jest finalistką międzynarodowego konkursu wokalnego „Iuventus Canti"(Vrable, Słowacja) oraz półfinalistką międzynarodowego konkursu muzyki sakralnej „Concorso Musica Sacra" (Rzym, Włochy). Współpracowała z dyrygentami takimi jak: Andrew Parrott, Paul Esswood, Vincent Dumestre, Tomasz Tokarczyk, Alessandro de Marchi, Maciej Tworek, Remi Gousseau.
Zawodowo związana na stałe z Filharmonią Krakowską oraz żeńskim sekstetem wokalnym SeiTerre. Współpracuje z innymi zespołami, zarówno kameralnymi, jak i festiwalowymi.
Józef DWOJAK - absolwent Wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie (obecnie im. Krzysztofa Pendereckiego). W czasie studiów pogłębiał wiedzę i umiejętności wokalne pod kierunkiem Zofii Starzyckiej.
W 1983 roku podjął pracę w Chórze Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, we współpracy z którym wykonywał również partie solowe w licznych nagraniach. Uczestniczył w rejestracji Liturgii Prawosławnej Piotra Czajkowskiego oraz Quatro Pezzi Giacinto Scelsiego – płyty uhonorowanej nagrodą na Targach Muzycznych MISEM w Cannes.
Jako solista występował m.in. w Politeama Garibaldi w Palermo pod dyrekcją Fabio Biondiego (2006) oraz w pierwszym polskim wykonaniu Mszy Chorwackiej Borisa Papandopulo (2011).
Obecnie jest artystą Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, współpracuje też z wieloma zespołami wokalnymi w Krakowie i w Polsce, w tym z zespołami: Capella Cracoviensis, Capella Gedanensis, Chór Pro Musica Mundi, Chór Polskiego Radia, Camerata Silesia.
Paweł SZARPAK – karierę artystyczną rozpoczął w 1997 roku, współpracując z Teatrem Powszechnym w Radomiu. W 2003 ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie śpiewu Andrzeja Bieguna. W latach 1998–2003 uczestniczył w licznych kursach wokalnych, m.in. Ryszarda Karczykowskiego oraz w organizowanym przez Rudiego Riemera Internationales Gesangsseminar. W 2001 roku otrzymał wyróżnienie na konkursie wokalnym Oper Oder-Spree.
Od 2001 roku stale występuje w Chórze Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje także z czołowymi chórami zawodowymi Krakowa – Capellą Cracoviensis, Chórem Polskiego Radia oraz Operą i Operetką w Krakowie. Uczestniczył w wielu przedsięwzięciach scenicznych, wykonując m.in. główne partie w operach W.A. Mozarta, G. Bizeta, H. Purcella, G. Donizettiego. Wielokrotnie występował także w charakterze solisty na estradzie Filharmonii Krakowskiej. Oprócz zamiłowania do muzyki klasycznej, z powodzeniem odnajduje się w wykonawstwie muzyki popularnej i rozrywkowej. Od wielu lat jest wokalistą znanego zespołu szantowego Wikingowie.