Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sławomir Chrzanowski – dyrygent
Grażyna Brodzińska – sopran
Paulina Janczaruk – sopran
Jakub Milewski – baryton
Łukasz Lech – narracja, reżyseria
Repertuar:
Od Wiednia do Budapesztu, czyli najpiękniejsze walce i czardasze
Johann Strauss II - Walc Cesarski
Johann Strauss II - Odgłosy wiosny
Imre Kalman - Aria Mistera - z operetki Bajadera
Rudolf Sieczyński - Wiedeń, Miasto moich marzeń
Imre Kalman - Jak bal, to bal z operetki Księżniczka czardasza
Eduard Strauss - Polka Bahn frei!
Paul Abraham - Pardon Madam z operetki Victoria i jej Huzar
Wolfgang Amadeus Mozart - La ci darem la mano z opery Don Giovanni
Wolfgang Amadeus Mozart – Non piu andrai z opery Wesele Figara
Wolfgang Amadeus Mozart - Aria Królowej Nocy Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen z opery Czarodziejski flet
******
Franz Lehar - Kiedy skrzypki grają z operetki Cygańska miłość
Imre Kalman - Dziewczę z Węgier z operetki Hrabina Marica
Johann Strauss II - Gdy do boju trąbka gra z operetki Baron cygański
Imre Kalman - Czardasz Silvy z operetki Księżniczka czardasza
Imre Kalman - Ach jedź do Varasdin z operetki Hrabina Marica
Erick Valentin - Czardasz Janosz
Imre Kalman - W Budapeszcie zabawimy się z operetki Hrabina Marica
Imre Kalman - Nie szukaj szczęścia... z operetki Księżniczka czardasza
Imre Kalman - Bo to jest miłość z operetki Księżniczka czardasza
Koncert z przerwą, czas trwania ok. 2 godz.
Sponsorem koncertu jest firma Wawel SA
Grażyna BRODZIŃSKA - sopran. Pierwsza dama polskiej sceny muzycznej. Tancerka i aktorka. Swoim repertuarem obejmuje zarówno klasykę (opera, operetka), musical jak i światowe przeboje z gatunku różnych nurtów muzycznych. Współpracuje z orkiestrami operowymi i filharmonicznymi w kraju i za granicą. Koncertowała m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Francji, Austrii, Anglii, Belgii, Izraelu, Australii, Holandii i w pięknej, słonecznej Italii. Dokonała licznych nagrań radiowych i telewizyjnych.
Zagrała wiele pierwszoplanowych ról w operetkach, musicalach i komediach muzycznych, między innymi: Hannę Glawari w „Wesołej wdówce” F. Lehara, Sylwię Varescu w „Księżniczce Czardasza” E. Kalmana, Hrabinę Zedlau w „Wiedeńskiej krwi” J. Straussa, Anninę w „Nocy w Wenecji” J. Straussa, Dolly Galagher Levi w musicalu pt. „Hello Dolly” J. Hermana, Elizę Doolitle w musicalu pt. „My Fair Lady” F. Loewe, Dorothy Brock w musicalu pt. „42nd Street” A. L.Webbera. W Kammeroper w Wiedniu Gr. Brodzińska zaśpiewała partię Eurydyki w operetce J. Offenbacha “Orfeusz w piekle” oraz partię Zerliny w operze W. A. Mozarta „Don Giovanni”. W Teatrze Wielkim w Warszawie śpiewała gościnnie partię Adeli w „Zemście nietoperza” J. Straussa i partię Kasi w operze „Nędza uszczęśliwiona” M. Kamieńskiego.
Grażyna Brodzińska króluje na scenie i podbija serca publiczności na całym świecie. Perfekcyjna w każdym geście. Prezentuje najwyższy kunszt sztuki wokalnej, Zachwyca widzów głosem, elegancją i temperamentem. Jak powiedział Bogusław Kaczyński: „Jej pojawienie się na scenie wywołuje dreszcz emocji, a potem burzę oklasków. Potrafi ona, jak nikt inny, wzruszać i bawić, ujmuje nowoczesnością interpretacji i teatralną prostotą, lecz kiedy trzeba zniewala należnym gatunkowi patosem. Dodatkowo potrafi obnosić po scenie swoje przepiękne suknie z maestrią godną największych”.
„Grażyna Brodzińska to gwarant jakości. Jej perfekcja, jej mistrzostwo, jej sceniczna nieskazitelność eliminują ryzyko do zera”. (Wacław Krupiński)
„Piękna ciemnowłosa dziewczyna z iskrzącymi się oczami i perlistym głosem wygląda na kogoś, komu właśnie spełniają się marzenia. Na dodatek śpiewa po polsku, utwierdzając nas w nieśmiałym podejrzeniu, że w Polsce są jeszcze szczęśliwi ludzie”. (Tomasz Raczek)
Odznaczenia i nagrody: m.in. srebrny Krzyż Zasługi (1986), Statuetka Ariona, przyznawaną przez Sekcję Teatrów Muzycznych ZASP-u z okazji Dnia Artysty Śpiewaka (2000), Statuetka Złotą Myśl – nagroda dla zasłużonych w dziedzinie kultury i nauki (2006), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2007), Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2015).
Fot. Jacek Śliwczyński
Paulina JANCZARUK – sopran liryczno-koloraturowy. Absolwentka wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Doroty Wójcik. Już na początku studiów debiutowała w operze Prima la musica e poi le parole A. Salieriego rolą Toniny, następnie w operze Aleko S. Rachmaninova wystąpiła jako Zemfira, w Magnificacie J.S.Bacha śpiewała partię sopranową. Wesoła Wdówka F. Lehara to pierwsza operetka, w której wystąpiła w trakcie studiów w roli Hanny Glavary w Teatrze Muzyczym w Łodzi, z którym kontynuowała współpracę występując w musicalu A. L. Webbera Jesus Christ Superstar w reżyserii Zbigniewa Maciasa.
Szkoliła się na kursach mistrzowskich u Beaty Redo Dobber, Izabelli Kłosińskiej, Udo Rheinemanna, Siergieja Leiferkusa, i wielu innych. Pracowała z takimi dyrygentami jak m.in. Tadeusz Kozłowski, Vincent Kozlovsky, Ruben Silva, Jakub Wnuk, Jose Maria Florencio, Piotr Sułkowski, Przemysław Fiugajski, Michał Kocimski, Marcin Wolniewski czy Kazimierz Wiencek. Od 2018 roku związana na stałe z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie występuje w spektaklach operetkowych: Baron Cygański J. Straussa jako Arsena, Księżniczka Czardasza E.Kalmana jako Stasi, Kraina Uśmiechu F. Lehara jako Księżniczka Mi, Skrzypek na dachu J. Bocka jako Hudel, Hallo Szpicbródka L. Starskiego jako Anita.
W grudniu 2019 roku wystąpiła w VI edycji programu Bitwa Tenorów na róże pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego i Alicji Węgorzewskiej. Program emitowany był przez Telewizję Polską. W maju 2021 roku zadebiutowała partią Zerliny Don Giovanni W. A. Mozarta w reżyserii Michała Znanieckiego, pod batutą Tadeusza Kozłowskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej. W tym samym roku otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Lubelskiego w uznaniu za zaangażowanie w pracę artystyczną Teatru Muzycznego w Lublinie. W sierpniu 2021 roku wystąpiła na 54. Festiwalu Operowo-Operetkowym im. J. Kiepury kreując rolę Księżniczki Mi w operetce Kraina Uśmiechu F. Lehara pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego. W październiku 2021 zadebiutowała na deskach Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku kreując rolę hrabianki Stasi w operetce Księżniczka Czardasza pod batutą Rubena Silvy, w styczniu natomiast wykonanie koncertowe operetki Kalmana wykonała również w Filharmonii Kaliskiej. W 2022 roku wcieliła się w rolę Adeli w operetce Zemsta Nietoperza Johanna Straussa, najnowszej premierze Teatru Muzycznego w Lublinie w reżyserii Artura Barcisia. W grudniu 2022 roku wcieliła się w rolę Christine Daae w musicalu Das Phantom M. Yestona.
Laureatka Międzynarodowego Konkursu Operetkowo-Musicalowego pod patronatem Wiesława Ochmana 2022 w Krakowie, w którym zajęła 2 miejsce oraz otrzymała Nagrodę za szczególną Osobowość Artystyczną od ZASP, a także szereg nagród pozaregulaminowych. Ponadto laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Viva Calisia w Kaliszu 2022, w którym otrzymała Pierwsze Wyróżnienie, wykonując m.in. Arię Królowej Nocy Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen. 27 marca w Międzynarodowym Dniu Teatru Paulina Janczaruk została wyróżniona nagrodą Złotej Maski za rolę Adeli w spektaklu Zemsta Nietoperza J. Straussa, która premierę miała w marcu 2022 roku w Teatrze Muzycznym w Lublinie.
W 2023 roku zadebiutowała w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury rolą Lizy w operetce Kraina Uśmiechu F. Lehara pod batutą Rubena Silvy w reżyserii Wojciecha Adamczyka. Brała również udział w Opera Masterclass im. Antoniny Campi w Lublinie, gdzie szkoliła swój warsztat pod okiem znanych śpiewaków operowych: Evy Vesin, Izabelli Kłosińskiej i Mariusza Kwietnia. Solistka czynnie koncertuje w kraju i za granicą z repertuarem operowo-operetkowym - w lipcu 2023 zadebiutowała w Kijowie z Narodową Operetką Kijowską pod batutą Siergiya Didoka w koncercie In Memoriam – ofiarom wojny.
Fot. A. Kołodyńska
Jakub MILEWSKI – baryton. Z wykształcenia śpiewak operowy, z zamiłowania kompozytor i dyrygent, a także producent projektów muzycznych i telewizyjnych. Kieruje artystycznie Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie, a także pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzycznego „Ostrołęckie Operalia“.
Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa prof. Roberta Cieśli) na wydziale wokalno-aktorskim. Koncertował w wielu miastach Polski, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec i Norwegii, a także w Chinach i Stanach Zjednoczonych.
Jest autorem muzyki m.in. do koncertu „Kantata Przemienienia”, a także piosenki promującej film „Zerwany kłos”. W 2017 r. na zakopiańskich Krzeptówkach odbyła się premiera dzieła z jego muzyką i librettem Jerzego Binkowskiego –Kantaty „Totus Tuus –Cały Twój…” w 20. rocznicę wizyty Jana Pawła II na Podhalu. Koncert zarejestrowany został telewizyjnie we włocławskiej katedrze (we współpracy z MKiDN, NCK i TVP) 10 września 2020 r. z udziałem wybitnych polskich solistów, chóru i orkiestry symfonicznej pod jego dyrekcją.
Wśród kolejnych kantat stworzonych przez Milewskiego należy wyróżnić: „Kantatę Suwalską“ stworzonąz okazji 300rocznicy powstania Miasta Suwałki i Kantatę „Pocztówki znad Narwi“ wykonaną dokładnie w dniu 650rocznicy nadania praw Miastu Ostrołęka.
Jakub Milewski na swoim koncie ma kilka wydawnictw płytowych, w tym wspomnianą „Kantata Przemienienia” (CD + DVD)nagraną pod jego dyrekcją, wydaną przez Edycję św. Pawła, a także jako śpiewak –solista m.in. „Pieśni Powstania Warszawskiego w nowych aranżacjach Włodzimierza Korcza”, wydaną przez warszawską Filharmonię im. R. Traugutta, czy „Śpiewy historyczne” zarejestrowane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia i wydane przez Fundację 1863.pl
Milewski pracował m.in. nad spektaklami operowymi: „Sen nocy letniej” B. Brittena i „Straszny dwór“ S. Moniuszko (UMFC/Teatr Wielki –Opera Narodowa/Filharmonia Świętokrzyska) i „Wesele Figara” –rola tytułowa (Polska Opera Królewska). Był stypendystą w Conservatorio Statale di Musica G. Rossini w Pesaro (Włochy). Na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego można go było oglądać w widowisku „Zakochani w Operetce“, „Wieczorach operetkowych“, a aktualnie widowisku „Dla Ciebie śpiewałem“ w roli Eugeniusza Bodo(także twórca koncepcji spektaklu)i „Krainie uśmiechu“ jako Gucio.
W 2018 roku został odznaczony przez Marszałka Województwa Mazowieckiego medalem pamiątkowym PRO MASOVIA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i promowanie regionu w Polsce i za granicą, a w roku 2019 odebrał odznakę honorową Za zasługi dla Miasta Ostrołęki.
Fot. R. Latoszek
Sławomir CHRZANOWSKI – studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach teorię muzyki (dyplom 1986) oraz dyrygenturę symfoniczną w klasie Karola Stryi (dyplom 1989). Z uczelnianym Zespołem Muzyki XX wieku dokonał kilku prawykonań utworów współczesnych.
W 1987 wziął udział w Międzynarodowym Kursie dla Młodych Dyrygentów w Weimarze (u Kurta Sanderlinga), gdzie prowadził koncert finałowy, w 1991 w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Trento.
W latach 1985–1990 prowadził orkiestry – kameralną i symfoniczną – Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach, z którymi wystąpił na Festiwalu Orkiestr Kameralnych w Ahrensburgu, festiwalu Musica Senza Frontiere w Bolonii i koncercie w Berlinie z okazji 50. rocznicy wybuchu II wojny światowej.
Od 1990 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Zabrzańskiej. Z orkiestrą Filharmonii dał ponad 2500 koncertów w kraju i za granicą (Rosja, Niemcy, Czechy, Austria, Słowacja, Japonia), brał udział w festiwalach, m.in.: Gaude Mater w Częstochowie, Viva Il Canto w Cieszynie, im. K. Jamroz w Busku-Zdroju, Trnawska Wiosna Muzyczna, Pro Baltica w Toruniu, im. J. Kiepury w Krynicy.
W latach 1991–1995 był dyrektorem artystycznym Filharmonii w Rybniku. Dyrygował polskimi orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi, NOSPR w Katowicach i Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, orkiestrami filharmonii w Ostrawie, Ołomuńcu i Karlowych Warach, zespołami operowymi w Krakowie, Bytomiu, Łodzi, Lwowie. Współpracuje z teatrami muzycznymi, w 2006 przygotował premierę Wesołej wdówki F. Lehára w Warszawie. Wielokrotnie prowadził koncerty z udziałem Wiesława Ochmana, dyrygował Nieszporami ludźmierskimi, koncertami Trzech Polskich Tenorów.
Kilkakrotnie gościł w USA, gdzie obok koncertów prowadził wykłady z historii muzyki polskiej i zajęcia w mistrzowskiej klasie dyrygentury (Northwestern University w Chicago, Mary Washington College we Fredericksburgu). Jest honorowym dyrygentem Mary Washington College Symphony Orchestra. W 2002 wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku – z koncertem muzyki polskiej oraz w Orchestra Hall w Chicago – z koncertem Trzech Polskich Tenorów, inaugurującym nowy sezon koncertowy Paderewski Symphony Orchestra; od 2004 współpracuje z orkiestrą Chicago Philharmonic. W 2005 zadebiutował w Chinach, z Wuhan Symphony Orchestra.
Dokonał wielu prawykonań, m.in. utworów B. Schaeffera, R. Twardowskiego, J.K. Pawluśkiewicza, G. Zamphira, kilkunastu nagrań płytowych, rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Laureat Złotego Lauru Umiejętności i Kompetencji, Złotej Odznaki Zasłużony dla Województwa Śląskiego, Nagrody Prezydenta RP za długoletnią służbę, Nagrody Kulturalnej Prezydenta Zabrza.
fot. Andrzej Drożdżak
Łukasz LECH – artysta estradowy- autor , reżyser i narrator widowiska , twórca niezliczonych programów telewizyjnych, koncertów i festiwali oraz wyjątkowy prowadzący, według krytyków obdarzony wyjątkową charyzmą i umiejętnością pięknego mówienia, laureat wielu nagród, w tym Nagrody Specjalnej na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Niepokalanowie. Od trzech lat prowadzi popularną audycję radiową „Z Operetką w Twoim Domu”. Laureat prestiżowej nagrody Filar Kultury. Odznaczony złotym medalem św Stanisława.
Zrealizował m.in.: słynne cykle 50. koncertów Ludzie Estrady, Jest pomysłodawcą i współautorem Festiwalu Krakowskie Miniatury Teatralne, Jest reżyserem ponad 100 premier widowisk telewizyjnych o charakterze operetkowym, rozrywkowym, patriotycznym i sakralnym realizowanych w TVP i w TV Trwam. szerokiej widowni znany także jako lubiany prowadzący programów TVP Kinomania i Parafia z Sercem ( 300 odcinków)
Zasiadał w radzie artystyczno- programowej Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju.
Fot. Mikołaj Mikołajczyk