Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
18 09-2025
godz. 19:00
Miejsce Collegium Novum UJ
Rodzaj koncertu Koncerty Uniwersyteckie
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 45 zł ulgowy: 35 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT UNIWERSYTECKI
18-09-2025 godz. 19:00 Koncerty Uniwersyteckie Collegium Novum UJ
CENA BILETÓW: normalny: 45 zł ulgowy: 35 zł

Wykonawcy:

Mauris Ensemble:

Magdalena Di Blasi – flet

Jan Czyżewski – altówka

Adrian Nowak – harfa


dr hab. Konrad Wnęk, prof. UJ - wykład

Repertuar:

Claude Debussy – Sonata na flet, altówkę i harfę

Maurice Ravel - Sonatina en trio fis-moll (opr. Carlos Salzedo)

Maciej Negrey – Ścieżki w ogrodzie

André Jolivet – Petite suite


dr hab. Konrad Wnęk, prof. UJ - wykład pt. Dźwięki ciszy. Straty muzyki polskiej w czasie II wojny światowej 1939-1945


MAURIS ENSEMBLE – to inicjatywa artystyczna, którą w 2022 roku rozpoczęła trójka muzyków: flecistka Magdalena Di Blasi, altowiolista Jan Czyżewski oraz harfista Adrian Nowak. Celem zespołu jest tworzenie własnego języka muzycznego, na który składa się repertuar klasyczny, muzyka improwizowana, eksperymentalna oraz elektroniczna, a także przestrzeń pozwalająca na intymny kontakt z publicznością oraz innymi artystami.

Zespół występował m.in. podczas takich wydarzeń jak: Muzyka na Szczytach, Krakowska Jesień Muzyczna, Młode Horyzonty, Przeworskie Koncerty Kameralne, Tarnowskie Lato Fletowe, Krakowskie Warsztaty Harfowe, Kameralna Scena Patriotyczna w Muzeum AK w Krakowie, Festiwal Koherencje, Muzyka Nova i Architektura, JungeKünstlerstellensichvor, Beskidzki Festiwal Klasyki „Beskid Classics”, Smykofonia na Grochowskiej w siedzibie SinfoniiVarsovii, Koncerty Kameralne w Filharmonii Świętokrzyskiej.

Mauris Ensemble nieustannie rozwija swoje spektrum twórcze. W 2025 roku zespół rozpoczął kolektywne studia z zakresu muzyki kameralnej na Universität der Künste w Berlinie u VinetySareiki i Georga Sigla, członków sławnego Artemis Quartet. Artyści współpracują również z uznaną na całym świecie harfistką, artystką i aktorką, Ritą Costanzi.

Muzycy Mauris Ensemble kierują się otwartością na nowe formy twórczych przedsięwzięć oraz artystyczne wyzwania, co owocuje wieloma autorskimi projektami takimi jak LIQUID – koncert z pogranicza gatunków muzyki klasycznej, improwizowanej i elektronicznej, którego równie ważnymi aspektami są przestrzeń, gra świateł, a także degustacja win naturalnych, czego rezultatem jest multisensoryczne doświadczenie artystyczne.

Od 2024 roku Mauris Ensemble stał się integralną częścią Stowarzyszenia Kolektyw Muzyczny.


Magdalena DI BLASI – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschulefür Musik w Detmold oraz Akademii Muzycznej w Katowicach.  Koncertuje jako pierwsza flecistka Filharmonii Krakowskiej oraz członkini zespołu Mauris Ensemblei Krakowskiego Kwintetu Harfowego.

Współzałożycielka Stowarzyszenia Kolektyw Muzyczny, które działa na rzecz kultury poprzez organizację koncertów oraz festiwali muzycznych. Jej zainteresowania skupiają się wokół muzyki klasycznej, współczesnej, improwizowanej oraz elektronicznej.

Uczestniczyła w wielu prestiżowych festiwalach, takich jak Opera Rara, Bodenseefestival, Wielkanocny Festiwal Ludwika van Beethovena, Sacrum Profanum, Muzyka w Starym Krakowie, EbneterKultursommer, Chopin i jego Europa, Muzyka na Szczytach, Dni Schuberta w Tarnowie, Gdański Festiwal Muzyczny, Unsound Festival, Tarnowskie Lato Fletowe, Świętokrzyskie Dni Muzyki, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Muzyka u Czartoryskich w Krakowie.


Jan CZYŻEWSKI – altowiolista, kameralista, muzyk orkiestrowy. Współtwórca Mauris Ensemble, Krakowskiego Kwintetu Harfowego oraz Stowarzyszenia Kolektyw Muzyczny. Muzyk Orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Student kameralistyki Universität der Künste w Berlinie w klasie Gregora Siegla oraz VinetySareiki.

Absolwent klasy prof. Simone von Rahden w Hanns Eisler Hochschulefür Musik w Berlinie klasy prof. Piotra Reicherta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Swój warsztat doskonalił pod kierunkiem m.in. Michała Bryły, Katarzyny Budnik czy Vladimira Bukaca. Szczególną pasją darząc muzykę kameralną, pracował pod okiem artystów takich jak Rita Costanzi, Birgitta Wollenweber, Wojciech Koprowski czy Izabella Szałaj-Zimak.

Laureat licznych konkursów altówkowych i kameralnych, w tym we Wrocławiu (2013), Szczecinie (2014), Bydgoszczy (2017), Gdańsku (2017) i Krakowie (2018). Półfinalista dwóch konkursów międzynarodowych: 53. Konkursu Beethovenowskiego w Hradec (2015) oraz XI Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (2017).

W latach 2022-25 był związany z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, uczestnicząc w programie Akademii Orkiestrowej NOSPR oraz występując w tym zespole na zastępstwie przez dwa kolejne sezony artystyczne.

Jako kameralista uczestniczył w wydarzeniach takich jak Forum Neue Musik w Berlinie, Festiwal Arpa GRAZiosa w Grazu, Festiwal Koherencje w Bydgoszczy, Krakowska Jesień Muzyczna oraz Międzynarodowy Festiwal Muzyka na Szczytach. Występował w wielu prestiżowych salach koncertowych, w tym w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, Konzerthaus w Berlinie oraz Konserthuset w Sztokholmie. Regularnie współpracuje z zespołami takimi jak Spółdzielnia Muzyczna oraz Sinfonietta Cracovia.


Adrian NOWAK – naukę gry na harfie rozpoczął w wieku 18 lat pod okiem Joanny Supranowicz – harfistki Filharmonii Podkarpackiej. W roku 2019 uzyskał dyplom z wyróżnieniem i tytuł magistra w klasie harfypod kierunkiem Florence Sitruk i Ireny Czubek-Davidson w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. Absolwent Szkoły Doktorskiej tej samej uczelni – w 2024 roku otrzymał stopień Doktora Sztuki. Swój warsztat doskonalił również w ramach edukacji zagranicznej w klasie Margit-Anny Süß-Schellenberger w Universitätfür Musik und Darstellende Kunst w Graz (Austria) oraz Marii Graf w Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie (Niemcy). Od 2023 roku pracownik Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. Wykładowca licznych kursów mistrzowskich m.in. My Harp Summer Masterclass (Radziejowice), Open Window Harp Retreat (Goszyce).

Uczestnik licznych kursów mistrzowskich i projektów międzynarodowych podczas których pracował m.in. z Isabelle Moretti, Isabelle Perrin czy Arianną Savall. Od 2018 roku stale kształci się i współpracuje z Ritą Costanzi, której osobowość oraz sposób interpretacji muzycznej wywarły wielki wpływ na jego rozwój i działalność artystyczną.

Laureat prestiżowych konkursów muzyki solowej i kameralnej. Koncertował m.in. w Siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Operze Lwowskiej oraz Lwowskiej Sali Organowej. W 2019 roku wystąpił podczas 14 edycji Festiwalu Muzycznego Santa Caterina w Jaragua do Sul (Brazylia). Występował również podczas licznych festiwali w kraju i za granicą takich jak Festiwal Muzyka na Szczytach (Zakopane), Tynieckie Recitale Kameralne (Tyniec/Kraków), Arpa GRAZiosa (Graz, Austria), European Harp Symposium (Feldkirch, Austria) czy 10. Krakowska Jesień Muzyczna. Ponadto artysta współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą takimi jak m.in. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Filharmonia Krakowska, Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt.

Założyciel i harfista Krakowskiego Kwintetu Harfowego oraz Mauris Ensemble, z którymi skupia się na odkrywaniu i propagowaniu repertuaru kameralnego z harfą. Nader chętnie współpracuje z polskimi i zagranicznymi kompozytorami dokonując prawykonań utworów solowych, kameralnych i orkiestrowych. Koncertuje także z autorskim zbiorem miniatur na harfę „Memoria Mea”, które są prezentowane w konfiguracjach solowych i kameralnych. Oprócz muzyki klasycznej realizuje wiele projektów z zakresu muzyki eksperymentalnej i improwizowanej – czego efektem jest m.in. projekt LIQUID – łączący muzykę improwizowaną, elektroniczną i eksperymentalną z degustacją win naturalnych. Aktualnie realizuje kameralne studia magisterskie wraz z Mauris Ensemble w Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie w klasie Gregora Sigla i VinetySareiki. Laureat m.in. Stypendium Młoda Polska, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa oraz Międzynarodowego Konkursu Muzyczne Orły.


dr hab. Konrad WNĘK, prof. UJ – historyk, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, w którym uzyskał także stopień doktora (1998) i habilitację (2012). Pracownik naukowy Zakładu Archiwistyki i Metod Kwantytatywnych Instytutu Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Dyrektor Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego w Warszawie w latach 2022–2024, redaktor naukowy i współautor „Raportu o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej 1939-1945".

Prowadzi badania w zakresie demografii historycznej, historii gospodarczej i społecznej XIX i XX w. Jest specjalistą w dziedzinie metod kwantytatywnych i modelowania w badaniach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień ludnościowych. Zajmuje się również wykorzystaniem GIS w badaniach historycznych i analizą danych przestrzennych. Członek wielu polskich i zagranicznych towarzystw naukowych, m.in. Zespołu Demografii Historycznej Komitetu Nauk Demograficznych Polskiej Akademii Nauk, EuropeanSociety of HistoricalDemography, Social Science HistoryAssociation



Wykład Dźwięki ciszy. Straty muzyki polskiej w czasie II wojny światowej 1939–1945 jest wynikiem prac nad szerszym projektem badawczym dotyczącym strat demograficznych, materialnych i kulturowych Polski w latach 1939–1945. Porusza problem strat nieuchwytnych w postaci liczb, nieprzeliczalnych na wartości materialne – strat w polskiej kulturze muzycznej. Symboliczna cisza to kompozycje, które nigdy nie zostały i nie zostaną napisane ze względu na przedwczesną śmierć polskich kompozytorów, ale także te, które powstały, lecz uległy zapomnieniu. Rzadko są dostępne w postaci nagrań, niezbyt często także można się delektować kunsztem ich twórców na żywo w czasie koncertów. Dlatego, aby ocalić od zapomnienia znakomitych dwóch kompozytorów – Józefa Kofflera i Romana Padlewskiego – przybliżone zostaną ich sylwetki i tragiczne losy. Ich muzyka szczęśliwie w większości ocalała i znów może cieszyć grono melomanów, stanowiąc dowód na to, że non omnismoriar.

dr hab. Konrad WNĘK