
Wykonawcy:
Jakub Żurek – skrzypce
Michał Dąbek – wiolonczela
Ireneusz Boczek – fortepian
dr hab. Anna Niedźwiedź, prof. UJ - wykład
Repertuar:
Fryderyk Chopin – Trio fortepianowe g-moll op. 8
Antonín Dvořák – IV Trio fortepianowe e-moll op. 90
dr hab. Anna Niedźwiedź, prof. UJ, Dyrektor Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej - wykład pt. Zatańczyć na pogrzebie! O ruchu, dźwiękach i zmysłach w Ghanie
Jakub ŻUREK – ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie (obecnie im. K. Pendereckiego) w klasie skrzypiec Piotra Tarcholika. Z wyróżnieniem ukończył również Zarządzanie Kulturą Współczesną na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dwukrotnie brał udział w Letniej Akademii Scharoun Ensemble der Berliner Philharmoniker. Doskonalił swoje umiejętności pod okiem takich artystów i pedagogów, jak Peter Buck, Mikhail Kopelman, Alexander String Quartet, Marcin Baranowski, Jakub Jakowicz, Łukasz Błaszczyk, Tomasz Tomaszewski, Dominika Falger i inni.
Jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej na stanowisku I głos sekcji I skrzypiec oraz współtworzy kwartet smyczkowy AER Quartet, z którym zdobył pierwszą nagrodę na XII Konkursie Muzycznym im. Luigiego Zanuccolego w Soliano al Rubicone, a także pierwszą nagrodę i Nagrodę Specjalną na XVII Międzynarodowym Konkursie Talents for Europe w Dolnym Kubinie. Dwukrotny stypendysta Stypendium Prezesa Rady Ministrów.
Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfoniettą Cracovia, Kameralną Orkiestrą Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polish Art Philharmonic. Jako kameralista i muzyk orkiestrowy koncertuje w kraju i za granicą. Występował na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Chopin i jego Europa, Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, Festiwalu Szymanowski / Polska / Świat, Rheingau Musik Festival, Festiwalu Młoda Praga, Sinfonietta Festival, Festiwalu im. Jana Kiepury, Festiwalu Opera Rara, Festiwalu Muzyki Polskiej, Last Nights of the Proms i innych.
fot. K. Kalinowski
Michał DĄBEK – absolwent studiów magisterskich Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie wiolonczeli Adama Klocka. Uczestniczył w wielu kursach solistycznych, jak i kameralnych, gdzie pracował pod kierunkiem muzyków, takich jak: Claus Reichardt, Peter Buck, Catalin Ilea, Stanisław Firlej, Maria Szwajger-Kułakowska, Marek Moś, Kwartet Dafo.
W 2007 roku wraz z zespołem Conash Trio zajął III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie. W tym samym roku razem z zespołem Palabra de Musica Fuerte zdobył wyróżnienia na ogólnopolskim konkursie Harmonia Viva oraz na II Międzynarodowym Festiwalu Od Baroku do Jazzu we Wrocławiu.
Brał udział w wielu festiwalach, jak m.in. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Young Euro Classic w Berlinie, Arts Festival Dimension w Seulu.
Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi m.in. Conash Trio, Palabra de Musica Fuerte, Ara Ensemble, Cellostrada, z którymi koncertuje w kraju i na świecie. Od 2011 roku jest wiolonczelistą Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Pełni również funkcję leadera grupy wiolonczel Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.
W swoim dorobku ma także nagrania muzyki filmowej oraz nagrania płytowe m.in. dla wytwórni DUX.
fot. A. Łapkowski
Ireneusz BOCZEK – pianista, kompozytor i aranżer. W 2006 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa. Jest laureatem konkursów pianistycznych, m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu na Stypendia Artystyczne Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie oraz Międzynarodowego Konkursu Palma d’Oro w Finale Ligure.
Występował jako solista m.in.:w Niemczech, Austrii, Włoszech, Hiszpanii, Francji, na Węgrzech, w Chinach i w Japonii. Współpracował z takimi orkiestrami jak Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Filharmonia Krakowska, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonia Rzeszowska, Filharmonia Bałtycka, Orquestra Simfònica del Vallès, Kamerphilharmonie Vlaanderen, Kamerorkest Arc-en-Ciel, Shanghai Opera House Orchestra.
Ireneusz Boczek jest autorem wielu opracowań symfonicznych utworów muzyki popularnej. Piosenki w jego orkiestrowych aranżacjach wykonywały gwiazdy polskiej sceny muzycznej takie jak: Hanna Banaszak, Andrzej Lampert, Dorota Miśkiewicz, Maciej Zakościelny, Mateusz Ziółko, Beata Kozidrak, Zbigniew Wodecki.
W czerwcu 2018 otrzymał trzecią nagrodę w konkursie kompozytorskim „Warszawski polonez dla Niepodległej”, którą przyznało jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego, w składzie: Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Agata Zubel, Paweł Mykietyn, Tadeusz Strugała, Paweł Szymański oraz Janusz Marynowski.
W lutym 2021 otrzymał stypendium twórcze przyznane przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.W roku 2023 na zamówienie Instytutu Promocji Kultury Polskiej skomponował hymn Igrzysk Europejskich Kraków – Małopolska 2023.
fot. Konrad Mika
dr hab. Anna NIEDŹWIEDŹ, prof. UJ – etnografka i antropolożka kulturowa, pełni funkcję Dyrektor Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badania etnograficzne prowadzi m.in. w Polsce, gdzie skupia się na symbolicznych wymiarach przestrzeni Krakowa oraz w Ghanie, gdzie od 2009 roku bada zagadnienia związane z afrykańskim chrześcijaństwem w kontekście postkolonialnym. Obecnie w ramach grantu NCN realizuje projekt pt. Pomiędzy marginalizacją a umocnieniem. Kobiety w katolicyzmie afrykańskim (na przykładzie Ghany). Kieruje również grupą badawczą Dziedzictwo religijne [REL-HER] w ramach Critical Heritage Studies Hub UJ. Antropologię rozumie jako aktywność wyrastającą z etnograficznych spotkań, które otwierają na nową wiedzę i doświadczenia oraz uwrażliwiają na różnorodność świata.
Fot. Bielec ART
Zatańczyć na pogrzebie! O ruchu, dźwiękach i zmysłach w Ghanie
W Ghanie, podobnie jak w wielu innych krajach Afryki Subsaharyjskiej, pogrzeb traktowany jest jako wielkie święto celebrujące życie danej osoby. Uroczystości pożegnania zmarłego potrafią trwać dniami, miesiącami, a nawet latami, zaś gromadzący się żałobnicy nie tylko płaczą – co jest pożądane w określonych fazach pogrzebu, zazwyczaj przed pochówkiem – ale też ekstatycznie tańczą, śpiewają i klaszczą. Takie „wesele ze zmarłym” bywa rytuałem, w czasie którego manifestowane, negocjowane i tworzone są rozmaite tożsamości związane z przynależnością etniczną, religijną, statusem ekonomicznym. Huczne ghańskie pogrzeby odsłaniają wielką wagę rytualnego zaangażowania żałobników poprzez ich zmysły, ekstatyczny ruch, muzykę i bogactwo dźwięków. W wykładzie ukażę wybrane aspekty i dynamikę różnorodnych współczesnych uroczystości pogrzebowych obchodzonych w Ghanie.