Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
20 03-2025
godz. 19:00
Miejsce Collegium Novum UJ
Rodzaj koncertu Koncerty Uniwersyteckie
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 45 zł ulgowy: 35 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT UNIWERSYTECKI
20-03-2025 godz. 19:00 Koncerty Uniwersyteckie Collegium Novum UJ
CENA BILETÓW: normalny: 45 zł ulgowy: 35 zł

Wykonawcy:

Joanna Konarzewska – skrzypce

Szymon Naściszewski – skrzypce

Jan Czyżewski – altówka

Michał Dąbek – wiolonczela

Wioletta Fluda-Tkaczyk – fortepian

prof. dr hab. Magdalena Dziadek - wykład



Repertuar:

Antonin Dvořák – II Kwintet fortepianowy A-dur op. 81

Erich Korngold – Suita na dwoje skrzypiec, wiolonczelę, fortepian na lewą rękę (wybór)


prof. dr hab. Magdalena Dziadek, Dyrektor Instytutu Muzykologii UJ - wykład pt. Wojny pianistów z klawiaturą



Przybyłych na koncert uprzejmie prosimy o korzystanie z szatni Collegium Novum.




Joanna KONARZEWSKA - absolwentka Akademii Muzycznej (obecnie im. Krzysztofa Pendereckiego) w Krakowie oraz Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole w Odense.

W latach 2009–2014 była koncertmistrzynią Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Od 2014 roku jest koncertmistrzynią Orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Jest także gościnną koncertmistrzynią Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Laureatka konkursów muzyki kameralnej i skrzypcowej, m.in. I Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. Eugenii Umińskiej w 2005 roku w Poznaniu, X Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w 2006 roku w Lublinie, I Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentalistów Smyczkowych w 2006 roku w Krakowie. W 2008 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego instrumentalisty smyczkowego podczas ISA, objętego programem Wiedeń – Praga – Budapeszt. W 2014 roku wygrała Den Danske Strygerkonkurrence.

Brała udział w licznych kursach mistrzowskich instrumentalistyki solowej, kameralnej i orkiestrowej, m.in. Australian International Summer Orchestra Institute w Tasmanii, Internationale Sommerakademie w Semmering w Austrii oraz kursach w Łańcucie, Żaganiu i Kołobrzegu. Miała okazję pracować pod kierunkiem takich pedagogów jak, Jadwiga Kaliszewska, Milan Vitek, Ernst Kovacic, Thomas Furi, Marcin Baranowski, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Śmietana. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. W 2012 i 2013 roku nominowana była do nagrody kulturalnej miasta Gdańsk, w roku 2025 otrzymała Odznakę Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyż Małopolski.

Jako solistka i koncertmistrz współpracowała z takimi orkiestrami, jak: Odense Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Elbląska Orkiestra Kameralna.

Ma na swoim koncie nagrania dla radia, telewizji, muzyki do przedstawień teatralnych oraz muzyki filmowej.

fot. K. Schubert



Szymon NAŚCISZEWSKI – skrzypek i dyrygent, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Jakuba Jakowicza oraz Hochschule für Musik, Tanz und Medien Hannover w klasie skrzypiec Adama Kosteckiego. W 2023 roku ukończył studia dyrygenckie w klasie Łukasza Borowicza w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jest najmłodszym laureatem drugiej edycji programu stypendialnego Młoda Polska (2005), zdobywcą drugiej nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Solfeżowym w Bielsku-Białej (2008), a także finalistą pierwszego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (2015).

Buduje swoją renomę jako obiecujący dyrygent młodego pokolenia. W sezonie artystycznym 2022/23 został laureatem programu stypendialnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent-rezydent, w ramach którego podjął współpracę z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod artystyczną opieką Wojciecha Rajskiego. W trakcie studiów zdobywał doświadczenie jako asystent w czołowych polskich orkiestrach filharmonicznych (Białystok, Gdańsk, Łódź, Szczecin, Poznań). Debiutował na estradzie z Filharmonią Krakowską, Filharmonią Poznańską, Filharmonią Podkarpacką oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną. We wrześniu 2022 roku znalazł się w gronie ośmiu czołowych dyrygentek i dyrygentów zaproszonych przez maestro Andrzeja Boreyko do udziału w przesłuchaniu na dyrygenta-asystenta Filharmonii Narodowej w Warszawie. W styczniu 2023 roku asystował Paulowi McCreeshowi i Filharmonii Poznańskiej pracując nad VIII Symfonią op. 88 A. Dvořáka oraz Tańcami symfonicznymi op. 64 E. Griega. W marcu 2023 zakwalifikował się do czynnego udziału w warsztatach dyrygenckich organizowanych przez NOSPR i prowadzonych przez Marin Alsop. W ramach warsztatów uczestniczył w sesjach z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz muzyków Akademii NOSPR, pracując nad utworami G. Bacewicz, J. Brahmsa i Agaty Zubel. Reprezentował Polskę podczas XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

Na swojej drodze dyrygenckiej Szymon Naściszewski czerpie z wieloletniego doświadczenia instrumentalisty – solisty, kameralisty oraz muzyka orkiestrowego. Jako solista koncertował z orkiestrami filharmonicznymi w Krakowie, Kaliszu, Rzeszowie. Jako koncertmistrz prowadził m.in. Filharmonię Kaliską, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Polish Art Philharmonic, Lerici Music Festival Orchestra, jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Kameralną, Sinfoniettą Cracovią, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, NFM Leopoldinum. Jest absolwentem drugiej edycji programu Akademia Sinfonia Varsovia. Od 2019 roku związany z grupą I skrzypiec Filharmonii Krakowskiej. Na polu kameralistyki współpracował m.in. z Amelior Quartet, Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera, muzykami orkiestry Berliner Philharmoniker (Sharoun Ensemble) podczas Letniej Akademii Muzyki w Lusławicach, Kwartetem Śląskim (Festiwal Ensemble im. Księżnej Daisy na Zamku Książ). Współtworzy muzyczną scenę kameralną Krakowa występując w różnorodnych formacjach instrumentalnych w ramach cyklów koncertowych organizowanych przez Filharmonię Krakowską. fot. G. Mart



Jan CZYŻEWSKI - altowiolista, kameralista, muzyk orkie¬strowy. Współtwórca Mauris Ensemble – Krakowskiego Kwintetu Harfowego oraz Stowarzyszenia Kolektyw Muzycz¬ny. Obecnie muzyk tutti Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. 

Absolwent klasy Simone von Rahden w Hanns Eisler Hochschulefür Musik w Berlinie oraz klasy Piotra Reicherta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Swój warsztat doskonalił pod kierunkiem m.in. Micha¬ła Bryły, Katarzyny Budnik czy Vladimira Bukaca. Szczególną pasją darząc muzykę kameralną, pracował pod okiem artystów, takich jak Rita Costanzi, VinetaSareiko, BirgittaWollenweber, Wojciech Koprowski czy Izabella Szałaj-Zimak. 

Laureat licznych konkursów altówkowych i kameralnych, w tym we Wrocławiu (2013), Szczecinie (2014), Bydgoszczy (2017), Gdańsku (2017) i Krakowie (2018). Półfinalista dwóch konkursów międzynarodowych: 53. Konkursu Beethovenowskie¬go w Hradec (2015) oraz XI Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (2017). 

Jako kameralista uczestniczył w wydarzeniach, takich jak Forum Neue Musik w Ber¬linie, Festiwal Arpa GRAZiosa w Grazu, Festiwal Koherencje w Bydgoszczy, Krakow¬ska Jesień Muzyczna oraz Międzynarodowy Festiwal Muzyka na Szczytach. Występo¬wał w wielu prestiżowych salach koncertowych, w tym w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Konzerthaus w Berlinie oraz Konserthuset w Sztokholmie. Regularnie współpracuje z zespołami, takimi jak Spółdzielnia Muzyczna oraz Sinfonietta Cracovia.

 fot. Z. Gąsiorowska



Michał DĄBEK – absolwent studiów magisterskich Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie wiolonczeli Adama Klocka. Uczestniczył w wielu kursach zarówno solistycznych jak i kameralnych, gdzie pracował pod kierunkiem muzyków, takich jak: Claus Reichardt, Peter Buck, Catalin Ilea, Stanisław Firlej, Maria Szwajger-Kułakowska, Marek Moś, Kwartet Dafo.

W 2007 roku wraz z zespołem Conash Trio zajął III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie. W tym samym roku razem z zespołem Palabra de Musica Fuerte zdobył wyróżnienia na ogólnopolskim konkursie Harmonia Viva oraz na II Międzynarodowym Festiwalu Od Baroku do Jazzu we Wrocławiu.

Brał udział w wielu festiwalach, jak m.in. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Young Euro Classic w Berlinie, Arts Festival Dimension w Seulu.

Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi m.in. Conash Trio, Palabra de Musica Fuerte, Ara Ensemble, Cellostrada, z którymi koncertuje w kraju i na świecie. Od 2011 roku jest wiolonczelistą Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Pełni również funkcję leadera grupy wiolonczel Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

W swoim dorobku ma również nagrania muzyki filmowej oraz nagrania płytowe m.in. dla wytwórni DUX.

fot. A. Łapkowski



Wioletta FLUDA-TKACZYK - pianistka, kameralistka, korepetytorka, menedżerka kultury. Doktor sztuk muzycznych. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu Mariusza Sielskiego oraz studiów podyplomowych z Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. 

Należy do grona najbardziej aktywnych polskich pianistów. Jej ogromną pasją jest szeroko pojęta kameralistyka i z nią przede wszystkim wiąże swoją przyszłość zawodową. Szerokie spektrum możliwości pianistki obejmuje współpracę m.in. jako: korepetytor wokalny/ chóralny, muzyk orkiestrowy, muzyk kameralny, pianista przy produkcjach operowych, nagraniach itp. Z powodzeniem uczestniczy w wielu projektach artystycznych współpracując tym samym z różnymi ośrodkami kulturalnymi oraz solistami. Jako kameralistka Capelli Cracoviensis zajmuje się muzyką kameralną/wokalną i solową. Bardzo bogaty wachlarz repertuarowy pianistki obejmuje utwory z każdej epoki. Prowadzi intensywną działalność koncertową występując solowo oraz kameralnie w kraju i za granicą. Brała udział w licznych festiwalach, sympozjach, kursach muzycznych itp. Były to m.in.: Festiwal Bachowski, Festiwal Sacrum Profanum, Międzynarodowy Festiwal Chopin w barwach jesieni, Strzegom A capella, Zimowa Akademia Muzyki oraz Letnia Akademia Muzyki w Lusławicach, Festiwal Opera Rara, CornoBrass Music Festival, Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów, Letnia Akademia Trąbki, Royal Opera Festival, Festiwal Strefa Sztuki Jedlina Zdrój, Międzynarodowy Przemyski Festiwal Salezjańskie Lato Muzyczne, Festiwal Concerti Pasquali czy Trombone IPV Festiwal w Mannheim. Ponadto pianistka uzyskała kilkadziesiąt dyplomów za wyróżniający akompaniament podczas konkursów, festiwali i przesłuchań rangi ogólnopolskiej i międzynarodowej. 

Wioletta Fluda-Tkaczyk za swoją pracę artystyczną otrzymała Stypendia i Nagrody, m.in.: Stypendium Twórcze Ministra Kultury, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Marszałka Województwa Podkarpackiego, kilkukrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia.

Swoje doświadczenie zawodowe zdobyła także podczas pracy w Operze Wrocławskiej, Operze Krakowskiej oraz na Universität der Künste w Berlinie. Obecnie zatrudniona jest w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na stanowisku adiunkta oraz w Capelli Cracoviensis jako muzyk-kameralista. Współpracuje na stałe z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Chórem Polskiego Radia Lusławice oraz Cavatina Philharmonic Orchestra. Od 2020 roku jest Prezesem Stowarzyszenia ArtMusicArtist z ramienia którego organizuje różnego rodzaju koncerty oraz festiwale.

fot M. Ulański


Magdalena DZIADEK – dyrektor Instytutu Muzykologii UJ. Urodzona w 1961 roku w Bielsku-Białej, ukończyła studia w zakresie teorii muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach (dyplom z wyróżnieniem, 1984).

W 1991 roku obroniła w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie dysertację doktorską poświęconą warszawskiej krytyce muzycznej z lat 1810– 1890. W 2004 roku zrealizowała tamże przewód habilitacyjny. Od 1992 roku prowadzi samodzielną działalność naukową, skupiając się na historii polskiej i środkowoeuropejskiej kultury muzycznej XIX i pierwszej połowy XX wieku. Opublikowała dwuczęściową monografię Polska krytyka muzyczna w latach 1890–1914, zbiór materiałów źródłowych dotyczących recepcji muzyki Chopina w Polsce w XIX wieku oraz w Polsce i w Niemczech w dwudziestoleciu międzywojennym, dwutomową monografię dziejów warszawskiego uniwersytetu muzycznego, nadto kilka książek poświęconych historii polskiej kultury muzycznej (ostatnio studium o XIX-wiecznych biografach Chopina i popularną monografię Podróż przez dźwięki. Śladami Stanisława Moniuszki). Działa także jako krytyk i popularyzator muzyki. Jest profesorem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.



Wojny pianistów z klawiaturą


Budowa klawiatury fortepianu odzwierciedla rozwój systemu muzycznego i nie ma nic wspólnego z fizjologią gry, która by wynikała z układu palców i symetrii rąk. Jednak to właśnie fortepian, którego kariera rozpoczęła się 10 lat po śmierci J.S. Bacha (ok. 1760), osiągnął już w XIX wieku największą popularność. Działający wówczas wirtuozi tego instrumentu podjęli walkę z oporną klawiaturą. Racjonalna praca nad rozwojem techniki fortepianowej, zmierzająca do osiągnięcia idealnej równowagi prawej i lewej ręki, przerodziła się gdzieniegdzie w dążenie do imponowania słuchaczom (i widzom) umiejętnościami polegającymi na przezwyciężaniu naturalnych ograniczeń aparatu gry. Wśród wirtuozowskich „sztuczek” związanych z tym dążeniem znajdujemy grę jedną – lewą ręką, a więc ręką słabszą, „niezdarną”. Wyspecjalizowani w tym pianiści pisali utwory na lewą rękę, powstały nawet podręczniki tego rodzaju techniki. Z końcem XX wieku zainteresowano się także możliwością skonstruowania klawiatury dla osób leworęcznych.


Magdalena Dziadek