Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
18 05-2023
godz. 19:00
Miejsce Collegium Novum UJ
Rodzaj koncertu Koncerty Uniwersyteckie
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 35 zł ulgowy: 25 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT UNIWERSYTECKI
18-05-2023 godz. 19:00 Koncerty Uniwersyteckie Collegium Novum UJ
CENA BILETÓW: normalny: 35 zł ulgowy: 25 zł

Wykonawcy:

Michał Poniżnik – klarnet

Michał Dąbek – wiolonczela

Wioletta Fluda-Tkaczyk – fortepian

dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UJ - wykład

Repertuar:

Alexander Zemlinsky – Trio d-moll op. 3

Johannes Brahms – Trio a-moll op. 114

wykład pt. Kameralistyka – prawdziwą „mową dźwięków”


Michał PONIŻNIK – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka. Brał udział w wielu kursach muzycznych u takich mistrzów klarnetu jak Philippe Cuper. Guy Deplus, Michael Collins, David Campbell, Nicolas Baldeyrou czy Michel Lethiec. Artysta uczestniczył także w wielu znaczących festiwalach, m. in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Festiwalu Muzyki Improwizowanej Ad Libitum, Festiwal muzyki Kameralnej Muzyka na Szczytach, Festiwal Muzyki Polskiej, Festiwal Muzyki Filmowej i in. Współpracuje z wieloma orkiestrami jako muzyk solowy i orkiestrowy, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jest laureatem wielu konkursów, w 2009 roku zdobył wyróżnienie na XIV Akademickim Konkursie Klarnetowym (Włoszakowice). W 2008 roku zdobył III miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie (w kategorii „zespoły”). W 2007 roku uzyskał II miejsce na VII Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (kategoria „kwartety klarnetowe”) oraz – wraz z zespołem Conash Trio – III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej (kategoria trio). Michał Poniżnik gra również w zespołach kameralnych, m. in. Cracow Clarinet Quartet, Conash Trio, Ara Ensemble, Palabra de Musica Fuerte, z którymi koncertuje w całej Europie. Nagrał też wiele ścieżek dźwiękowych do filmów, m. in. Czas Honoru (PL) czy Closer to the Moon (FR). Od 2009 roku Michał Poniżnik jest klarnecistą Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.


Michał DĄBEK – absolwent studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli ad. Adama Klocka. Uczestniczył w wielu kursach solistycznych jak i kameralnych, gdzie pracował pod kierunkiem muzyków takich jak: Claus Reichardt, Peter Buck, Catalin Ilea, Stanisław Firlej, Maria Szwajger-Kułakowska, Marek Moś, Kwartet Dafo. W 2007 roku wraz z zespołem "Conash Trio" zajął III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie. W tym samym roku razem z zespołem "Palabra de Musica Fuerte" zdobył wyróżnienia na ogólnopolskim konkursie "Harmonia Viva" oraz na II Międzynarodowym Festiwalu "Od Baroku do Jazzu" we Wrocławiu. Brał udział w wielu festiwalach m.in.

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, „Warszawska Jesień”, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, „Muzyka w Starym Krakowie”, „Muzyka na Szczytach” Zakopane, „Young Euro Classic“ Berlin, „Arts Festival Dimension” Seul. Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi m.in. „Conash Trio”, „Palabra de Musica Fuerte”, „Ara Ensemble”, „Cellostrada” z którymi koncertuje w kraju i na świecie. Od 2011 roku jest wiolonczelistą Orkiestry Filharmonii Krakowskiej (Muzyk I głos). Pełni również funkcję leadera grupy wiolonczel Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Do jego osiągnięć należą również nagrania muzyki filmowej oraz nagrania płytowe m.in. dla wytwórni DUX.


Wioletta FLUDA-TKACZYK – pianistka, kameralistka, korepetytor. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu dr. hab. Mariusza Sielskiego. Jej ogromną pasją jest szeroko pojęta kameralistyka i z nią przede wszystkim wiąże swoją przyszłość zawodową. Swoje zainteresowania kieruję głównie na współpracę z instrumentami dętymi. Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują również dzieła operowe oraz liryka wokalna. Z powodzeniem uczestniczy w wielu projektach artystycznych współpracując tym samym z różnymi ośrodkami kulturalnymi oraz solistami. Pianistka zajmuje się także propagowaniem nieznanej twórczości przede wszystkim kompozytorów polskich. Artystka poświęca swoją uwagę na poszukiwanie zapomnianych dzieł, które chciałaby rozpowszechnić. Jako kameralistka Capelli Cracoviensis zajmuję się muzyką kameralną/wokalną i solową. Bardzo bogaty wachlarz repertuarowy pianistki obejmuje utwory z każdej epoki. Prowadzi intensywną działalność koncertową występując solowo oraz kameralnie w kraju i za granicą.

Wioletta Fluda-Tkaczyk z powodzeniem brała udział jako pianistka w licznych festiwalach/ sympozjach/ kursach muzycznych/ warsztatach,itp. Były to m. in.: Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”, „Strzegom A capella”, „Zimowa Akademia Muzyki” Lusławice, Festiwal „Opera Rara”, „Corno Brass Music Festival”, „Festiwal Bachowski”, „Letnia Akademia Trąbki”, „Royal Opera Festival”, Festiwal – „Strefa Sztuki” – Jedlina Zdrój”, Międzynarodowy Przemyski Festiwal – „Salezjańskie Lato”,„Festiwal „Concerti Pasquali” czy „Trombone IPV Festiwal” Mannheim.

Ponadto pianistka uzyskała kilkadziesiąt dyplomów za wyróżniający akompaniament podczas konkursów, festiwali i przesłuchań rangi ogólnopolskiej i międzynarodowej. Wioletta Fluda – Tkaczyk za swoją pracę artystyczna otrzymała Stypendia i Nagrody, m. in.: Stypendium Twórcze Ministra Kultury, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Marszałka Województwa Podkarpackiego, kilkukrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia.

Pracuje w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na stanowisku wykładowcy oraz w Capelli Cracoviensis jako muzyk-kameralista. Prezes Stowarzyszenia ArtMusicArtist, z ramienia którego organizuje różnego rodzaju koncerty oraz festiwale.


Rafał CIESIELSKI – dr hab. muzykologii, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu, publicysta muzyczny, menadżer kultury. Jest adiunktem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesorem w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz szefem programowym Lubuskiego Biura Koncertowego. Jego zainteresowania badawcze obejmują historię muzyki i estetykę muzyczną XIX-XX wieku, krytykę muzyczną, muzykę i krytykę jazzową, teorię i praktykę powszechnej edukacji muzycznej oraz kulturę muzyczną społeczności lokalnych.

Brał udział w kilkudziesięciu konferencjach naukowych, opublikował kilkadziesiąt artykułów w periodykach naukowych (m.in.: w „Muzyce”, „Res Facta Nova”, „Polskim Roczniku Muzykologicznym”, „Forum Muzykologicznym”) oraz ponadto m.in. w „Ruchu Muzycznym” i „Wychowaniu Muzycznym”. Jest autorem książek: Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej Dwudziestolecia międzywojennego (Poznań 2005) i Polska krytyka jazzowa XX wieku. Zagadnienia i postawy (Zielona Góra 2017).

Jest redaktorem naukowym serii „Jazz w kulturze polskiej” i „Krytyka Muzyczna”, członkiem Redakcji „Wychowania Muzycznego”, redaktorem wydawnictw fonograficznych, od 2017 skarbnikiem Zarządu Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich.


Kameralistyka – prawdziwą „mową dźwięków”


Tematem wykładu jest muzyka kameralna jako szczególna forma muzykowania, której istotą jest solistyczna obsada poszczególnych partii w zespole. Kameralistyka umożliwia zatem indywidualne, w istocie solistyczne traktowanie swych partii przez muzyków, zarazem pozwalając na ich wzajemną, często bardzo osobistą komunikację.

W ramach wykładu podjęte zostaną zagadnienia historycznych źródeł muzyki kameralnej, idei i istoty muzykowania kameralnego, sposobu konstruowania i rodzajów zespołów kameralnych, funkcjonowania kameralistyki w kulturze muzycznej XVIII-XX wieku.

Przedstawiona zostanie także sytuacja twórczości kameralnej w II połowie XIX wieku i na jej tle dokonania Aleksandra von Zemlinsky’ego i Johannesa Brahmsa, konteksty i okoliczności powstania wykonywanych na koncercie ich utworów.