Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
13 06-2025
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SYMFONICZNY
13-06-2025 godz. 19:30 Koncerty symfoniczne i oratoryjne S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Alexandre Da Costa – skrzypce / dyrygent


Repertuar:

Tomaso Antonio Vitali – Chaconne g-moll na skrzypce i orkiestrę (arr. Chiasson/Da Costa)
Ludwig van Beethoven – II Symfonia D-dur op. 36
* * *
John Williams – Suita z filmu Lista Schindlera
Richard Strauss – Don Juan op. 20

Koncert z przerwą, czas trwania ok. 2 godz.



Ze względu na bardzo duże zainteresowanie koncertem, uruchomiona została sprzedaż dodatkowej puli biletów.

Bilety w cenach regularnych na miejsca dostawiane zakupić można w kasie biletowej Filharmonii w godzinach jej pracy.

Miejsca nie podlegają rezerwacji internetowej ani telefonicznej. Ilość dodatkowych miejsc jest bardzo ograniczona.




Słowo „bohater” w języku polskim ma wiele znaczeń. Bohaterem muzykologicznej debaty został T.A. Vitali, przez długi czas uznawany bezdyskusyjnie za twórcę Chaconne g-moll. Dziś wielu badaczy dorobku artysty odrzuca tę możliwość, jednak tradycyjnie wciąż przypisuje mu się autorstwo utworu. Drezdeński rękopis pochodzi z początku XVIII, a po raz pierwszy Chaconne opublikowano w 1867 roku.


Cichy bohater w walce z własnymi słabościami odnajduje możliwość przemiany, o czym przekonał się tracący słuch L. van Beethoven. Chociaż II Symfonia D-dur powstała w cieniu osobistej tragedii artysty, należy do jego najbardziej pogodnych utworów – tak, jakby pisał ją na przekór rozpaczy. Premiera zadedykowanej księciu Lichnowskiemu symfonii odbyła się w 1803 roku w Wiedniu, przy jednoczesnym prawykonaniu III Koncertu fortepianowego Beethovena oraz pierwotnej wersji oratorium Chrystus na Górze Oliwnej.


Na historii kontrowersyjnego bohatera z czasów II wojny światowej oparł swój film S. Spielberg, w 1993 roku reżyserując dramat Lista Schindlera z nagrodzoną Oscarem refleksyjną muzyką J. Williamsa. Jedna z najbardziej przejmujących w historii muzyki filmowej ścieżka dźwiękowa, w której dużą rolę odgrywają partie instrumentów smyczkowych, powstała z udziałem I. Perlmana.


Bohaterem poematu symfonicznego R. Straussa z 1888 roku jest legendarny Don Juan, XVI-wieczny hiszpański szlachcic z Sewilli. Kompozytor oparł utwór na niedokończonej sztuce Don Juans Ende N. Lenaua. Jako pierwszy poemat artysty wykonany publicznie, Don Juan stał się dla Straussa trampoliną do sukcesu, a prywatnie – bohaterskim wyzwoleniem z więzów posłuszeństwa ojcu tradycjonaliście.


Dorota Staszkiewicz



Wspaniały artysta, którego cenię i gorąco wspieram: skrzypek Alexandre Da Costa.

Rafael Frühbeck de Burgos

Artysta Roku 2010 magazynu „Musical America”


Byłem zachwycony; cóż to za skrzypek, piękne brzmienie i najszybsze palce, jakie słuchałem, a ponadto znakomity gust, z jakim wykonuje różne gatunki muzyczne i doskonałe poczucie humoru. Chapeau!

Leon Spierer

Koncertmistrz Filharmoników Berlińskich w latach 1963–1993


Alexandre DA COSTA - artysta wytwórni Sony Classical, zwycięzca wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, w tym Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Pablo Sarasate i zdobywca nagrody Juno, dyrektor muzyczny i główny dyrygent Orchestre Philharmonique du Québec oraz główny gościnny dyrygent Orquesta Sinfónica Sinaloa de las Artes. Alexandre Da Costa urodził się w Montrealu, w kanadyjskiej prowincji Quebec. Już w bardzo młodym wieku wykazywał niezwykłe zainteresowanie zarówno skrzypcami, jak i fortepianem. Jako dziewięciolatek miał już zadziwiającą zdolność do wykonywania pierwszych koncertów na obu instrumentach z oszałamiającą wirtuozerią, co przyniosło mu uznanie i przydomek cudownego muzycznego dziecka. Bardzo wcześnie rozpoczął karierę zawodowego skrzypka, a zachęcony przez Charlesa Dutoit, zaczął regularnie występować jako solista z orkiestrą, a także jako artysta recitalowy.

W wieku 18 lat uzyskał tytuł magistra skrzypiec i pierwszą nagrodę w Conservatoire de Musique du Québec. W tym samym czasie otrzymał również tytuł licencjata w dziedzinie interpretacji pianistycznej na Uniwersytecie w Montrealu. Następnie, gdy stanął przed wyborem jednego instrumentu muzycznego, podjął studia w Madrycie w Escuela Superior de Musica Reina Sofia pod kierunkiem słynnego nauczyciela gry na skrzypcach, który stał się także jego mentorem, Zakhara Brona (którego wcześniejszymi uczniami byli, między innymi, Maxim Vengerov i Vadim Repin). Później, pod kierunkiem G. Schulza, C. Altenburgera i R. Honecka ukończył studia podyplomowe na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu, gdzie obecnie kończy swój doktorat. Alexandre Da Costa szkolił się również jako dyrygent w Austrii i Niemczech m.in. u C. Schulza i J. Caballé-Domenecha.

Wśród wielu wyróżnień, które artysta otrzymał, znalazła się nagroda im. Virginii Parker – jedno z najwyższych wyróżnień kulturalnych w Kanadzie oraz nagroda Fundacji im. Sylvy Gelber, przyznana przez Kanadyjską Radę Sztuk. W 2003 roku prowadzony przez Radę Bank Instrumentów Muzycznych postanowił przekazać w ręce artysty skrzypce „Baumgartner” z pracowni Antonia Stradivariego z 1689.

Alexandre Da Costa dał blisko dwa tysiące koncertów i recitali w Ameryce Północnej, Europie, Australii i Azji. Występował w najważniejszych salach koncertowych Wiednia (Musikverein), Berlina (Philharmonie), Nowego Jorku (Carnegie Hall), Pekinu (Poly-Theater) i nie tylko. Grał i nagrywał utwory muzyczne jako gościnny solista i dyrygent z setkami różnych zespołów orkiestrowych, w tym z londyńską Royal Philharmonic, orkiestrami symfonicznymi z Wiednia, Berlina, Montrealu i Toronto, orkiestrami filharmonicznymi z Drezna, Bergen, Buffalo i Pragi, BBC Concert Orchestra, Narodową Orkiestrą Radiową i Telewizyjną Hiszpanii, YOA Orchestra of the Americas i wieloma innymi. Niedawno poprowadził Wiedeńską Orkiestrę Symfoniczną i Orkiestrę Kameralną Królowej Zofii w Madrycie. Wystąpił pod batutą takich dyrygentów, jak Rafael Frühbeck de Burgos, Leonard Slatkin, Lorin Maazel, Yannick Nézet-Séguin, Tugan Sokhiev, Vasily Petrenko, Matthias Bamert, John Axelrod, Johannes Wildner i Peter Oundjian. Jego występy na żywo były transmitowane przez BBC, WestDeutscher Rundfunk (WDR), CBC, NPR, ORF i wiele innych stacji. Da Costa dokonał światowych prawykonań utworów Elliotta Cartera, Michaela Daugherty'ego, Lorenzo Palomo, Paula Sarcicha, Jeana Lesage'a i Airata Ichmouratova. Artysta działa również aktywnie jako kameralista i w tej roli wystąpił u boku uznanych muzyków, takich jak Menahem Pressler, Elisabeth Leonskaja, Olga Kern, Matt Haimowitz i Hélène Mercier.

Alexandre Da Costa ma w swoim dorobku 28 płyt CD nagranych dla wytwórni Sony Classical, Warner Classics, JVC/Victor, Naxos, Acacia Classics/Universal, ATMA, XXI 21 i Octave/Universal, w tym światowe premiery koncertów skrzypcowych portugalskich kompozytorów Freitasa Branco i Fernandesa. W 2012 roku zdobył nagrodę Juno w kategorii Classical Album of the Year za nagranie koncertów amerykańskiego kompozytora Michaela Daugherty'ego wraz z zespołem Montreal Symphony pod batutą Pedro Halfftera dla wytwórni Warner Classics. „Washington Post” okrzyknął jego nagranie koncertu Beethovena z klezmerskimi kadencjami Ichmouratova płytą roku. Obecnie nagrywa dla Sony Classical i Musicor. Jego ostatnie wydawnictwa Stradivarius at the Opera (zarejestrowane z Wiener Symphoniker), Stradivarius baROCK i Stradivarius Je me souviens osiągnęły status bestsellerów.

Jako nauczyciel i edukator, Alexandre Da Costa prowadzi kursy mistrzowskie na różnych uniwersytetach i konserwatoriach na całym świecie. W latach 2014–2018 zajmował stanowisko profesora nadzwyczajnego i kierownika Wydziału Instrumentów Smyczkowych w Edith Cowan University (Australia). Był gościnnym wykładowcą w Konserwatorium w Sydney, Uniwersytecie w Toronto oraz Wyższych Konserwatoriach w Montrealu, Madrycie i Szanghaju. Obecnie piastuje stanowisko profesora nadzwyczajnego i kierownika Wydziału Międzynarodowego Rozwoju Muzycznego w DeTao Group (Szanghaj, Chiny). Był także konsultantem Hong Kong Academy for Performing Arts i gościnnym prelegentem TEDx. Jako koncertmistrz regularnie prowadził orkiestry, takie jak Wiener Symphoniker, Orchestre National du Capitole de Toulouse i Singapore Symphony, występujące pod batutą takich dyrygentów, jak Philippe Jordan, Tugan Sokhiev, Günter Herbig i Lorin Maazel.

Alexandre Da Costa pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Stradivaria (od 2012 roku), prezesa spółki StradEdgy (od 2018 roku) oraz dyrektora muzycznego Orchestre Philharmonique du Québec (od 2019 roku). Artysta jest również uważany za eksperta w dziedzinie rzadkich skrzypiec, jako że miał okazję przeanalizować i zagrać na ponad tysiącu instrumentów, które wyszły z pracowni, takich jak Antonio Stradivari, Guarnerius del Gesù, Amati, itp.

Uwielbiany także w świecie muzyki pop, Da Costa prowadził i wykonywał duety z setkami gwiazd popu, jak m.in.: Gino Vannelli, Mariah Carey, Ginette Reno, Roch Voisine, Robert Charlebois czy Claude Dubois.

Alexandre Da Costa gra na skrzypcach Deveault z pracowni Stradivariego z 1701 roku, wypożyczonych przez jego przyjaciół Guya i Maryse Deveault.


Partner: