Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
11 02-2023
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: STREFA I - NORMALNY: 65 zł STREFA I - ULGOWY: 55 zł STREFA II - NORMALNY: 55 zł STREFA II - ULGOWY: 45 zł STREFA III - NORMALNY: 40 zł STREFA III - ULGOWY: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SYMFONICZNY
11-02-2023 godz. 18:00 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: STREFA I - NORMALNY: 65 zł STREFA I - ULGOWY: 55 zł STREFA II - NORMALNY: 55 zł STREFA II - ULGOWY: 45 zł STREFA III - NORMALNY: 40 zł STREFA III - ULGOWY: 30 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Rossen Milanov - dyrygent

Andrzej Wierciński - fortepian


Repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy A-dur KV 488 

***

Anton Bruckner – VII Symfonia E-dur op. 107 

Koncert z przerwą, czas trwania ok. 2 godz.


Co łączy muzykę i matematykę? Bardzo wiele! Powszechnie uważa się, że słuchanie utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta pobudza myślenie matematyczne i poprawia koncentrację. Choć znaczenie tzw. „efektu Mozarta” bywa przeceniane, naukowcy ustalili, że wśród utworów najmocniej stymulujących procesy myślowe człowieka znajduje się m.in. Koncert fortepianowy A-dur KV 488. Skomponowany na początku marca 1786 roku w Wiedniu, należy do najpopularniejszych koncertów Mozarta. Za zawierający go zestaw kilku kompozycji książę Joseph Wenzeslaus von Fürstenberg zapłacił podobno kwotę odpowiadającą wysokości trzymiesięcznego czynszu za mieszkanie, dzięki czemu Wolfgang mógł w spokoju dokończyć Wesele Figara…

Wiadomo, że matematyka rządziła życiem i twórczością Antona Brucknera. Austriacki kompozytor cierpiał na numeromanię – zaburzenie kompulsywne objawiające się obsesją na punkcie liczb. Rachował okna budynków, cegły w murze, takty w kompozycjach, a nawet kobiety, które mu się podobały. Nic dziwnego, że do swych dzieł dodawał często ich kolejne wersje, mnożąc warianty. Pomimo tego, że VII Symfonia E-dur op. 107 z 1883 roku jako jeden z nielicznych jego utworów została ukończona bez większych problemów, również została później zrewidowana (prawdopodobnie za namową Arthura Nikischa, który dyrygował jej prawykonaniem). Zadedykowana Ludwikowi II Bawarskiemu, przyniosła Brucknerowi spektakularny sukces, zyskując aprobatę krytyków i publiczności.

Dorota Staszkiewicz



Andrzej WIERCIŃSKI rozwijał swoje umiejętności pod opieką Profesor Anny Jastrzębskiej-Quinn w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Zenona Brzewskiego w Warszawie (2010-2014) oraz ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Profesora Wojciecha Świtały (2014-2019). W 2020 roku otrzymał dyplom ukończenia podyplomowego kursu pianistycznego na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod okiem Profesora Pavla Gililova.

Jako półfinalista XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie Andrzej zasłynął jako artysta dojrzały, który posiada znakomity warsztat techniczny pozwalający kreować dźwięk bardzo swobodnie. W październiku 2019 roku zdobył III Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hong Kongu. W 2022 roku Andrzej zdobył III Nagrodę na Amerykańskim Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Los Angeles wyróżniając się mocno swoją osobowością oraz Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym “Red Maple Music Competition” w Toronto. Jego wysiłki zaowocowały również wieloma imponującymi nagrodami na innych prestiżowych krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych: na Międzynarodowym Konkursie „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (III nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim „Golden Ring” w Słowenii (I nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Budapeszcie (I nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie w Tbilisi (V nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie sonaty klasycznej L. van Beethovena Es-dur nr. 4, 2017), na Międzynarodowym Konkursie w Neapolu “Masters Neapolitan Piano Competition” (1 nagroda oraz wiele innych znaczących nagród, takich jak kontrakt z wytwórnią z Chinach, koncerty po Danii, Chinach i Włoszech czy możliwość współpracy z Symfoniczną Orkiestrą Rzymską, 2018), na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie Muzycznym we Wiedniu (Złoty Medal, 2019), na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Saint-Priest we Francji (1 nagroda oraz szereg nagród pozaregulaminowych - w tym kontrakt płytowy z wytwórnią KNS classical oraz tournee koncertowe po krajach europejskich, 2019), na Berlińskim Międzynarodowym Konkursie Muzycznym (srebrny medal, 2019) i na Paryskim Międzynarodowym Konkursie Muzycznym (zwycięzca nagrody honorowej oraz wielu innych nagród, 2019).

Swoje umiejętności doskonalił biorąc udział w międzynarodowych kursach mistrzowskichprowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak: Michel Beroff, Dmitri Alexeev, Carlo Palese, Akiko Ebi, Lee Kum Sing, Anna Malikova, Katarzyna Popowa-Zydroń, Andrzej Jasiński, Dang Thai Son, Tomas Ungar, czy Janusz Olejniczak. Uczestniczył w miesięcznym kursie pianistycznym Morningside Music Bridge w Calgary, gdzie otrzymał między innymi lekcje mistrzowskie od Andre Laplante i Krzysztofa Jabłońskiego. Otrzymał również bardzo cenne wskazówki muzyczne od Danila Trifonova podczas kursów mistrzowskich w Katowicach. Andrzej Wierciński jest laureatem kilku stypendiów specjalnych - w tym Stypendium Artystycznego Fundacji YAMAHA, Stypendium Krystiana Zimermana oraz Stypendium Artystycznego Fundacji Sinfonia Varsovia im. F.Wybrańczyka.

W ostatnich latach Andrzej występował z recitalami w większości krajów europejskich, Kanadzie, Indonezji i Japonii. Współpracował z firmą KAWAI oraz Japan Arts, która wielokrotnie zaprosiła artystę do Azji na tournee. Znaczącym wydarzeniem w jego karierze było wykonanie III Koncertu fortepianowego Ludwiga van Beethovena pod batutą Macieja Tworka w Filharmonii Narodowej podczas 24 edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena z zaproszenia Pani Elżbiety Pendereckiej. Ponadto artysta współpracował z maestro Alexandrem Liebreichem, Jackiem Kaspszykiem, Mirosławem Błaszczykiem oraz Markiem Mosiem. W 2015 roku podczas wizyty prezydenta Polski Bronisława Komorowskiego z księżną Japonii Masako Owadą w Tokyo zagrał recital chopinowski w Sali Balowej Hotelu, gdzie rezydowała polska osobistość.

W 2015 roku wydał swoją pierwszą płytę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Polsce (grając solowe utwory fortepianowe Scarlattiego, Schumanna i Chopina).


Rossen MILANOV - charyzmatyczny, szanowany i podziwiany tak przez słuchaczy jak i muzyków dyrygent o bułgarskich korzeniach, dyrektor artystyczny Columbus Symphony Orchestra, Chautauqua Symphony Orchestra, Princeton Symphony Orchestra i Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias. Przez 11 lat związany z orkiestrą Philadelphia Orchestra, z którą wykonał ponad 200 koncertów. W latach 1996–2013 był dyrektorem artystycznym New Symphony Orchestra w Sofii w Bułgarii, zaś w latach 2000–2015 dyrektorem artystycznym orkiestry Symphony in C w New Jersey.

Dyrygenturę studiował w Curtis Institute of Music oraz Julliard School of Music, gdzie otrzymał prestiżowe stypendium Bruno Walter Memorial Scholarship. W 2017 roku uhonorowany przez Columbus Foundation nagrodą Arts Prize.

Występował z orkiestrami symfonicznymi z Colorado, Detroit, Indianapolis, Milwaukee, Baltimore, Seattle, Fort Worth, National Symphony Orchestra w Kennedy Center w Waszyngtonie, Orchestra of St. Luke’s oraz Civic Orchestra w Chicago. Współpracował również z orkiestrami z Europy, RPA, Ameryki Południowej, Australii i Nowej Zelandii, w tym: BBC Symphony Orchestra, Orchestra de la Suisse Romande, Filharmonia w Rotterdamie, Litewska Filharmonia Narodowa, Węgierska Filharmonia Narodowa, Słoweńska Radiowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra NHK, Orkiestra Hyogo Performing Arts Center, Malezyjska Filharmonia Narodowa, KwaZulu-Natal Philharmonic w RPA, Meksykańska, Kolumbijska i Nowozelandzka Narodowa Orkiestra Symfoniczna. Prowadził również koncerty takich gwiazd, jak Yo-Yo Ma, Itzhak Perlman, Joshua Bell, Midori, Christian Tetzlaff, André Watts, Daniel Rowland, Inon Barnatan, Rachel Barton Pine czy Derek Bermel.

Współpracował także z szeregiem teatrów operowych, m.in. z Komische Oper w Berlinie przy realizacji Lady Makbet Mceńskiego Powiatu D. Szostakowicza, Operą w Oviedo przy hiszpańskiej premierze Mazzepy P. Czajkowskiego i Zamku Sinobrodego B. Bartoka, oraz Operą w Columbus przy wystawieniu Traviatty G. Verdiego. Prowadził szereg występów New York City Ballet, pracując z takimi choreografami, jak Mats Ek, Benjamin Millepied czy Alexei Ratmansky.

Z pasji do twórczości najnowszej, poprowadził szereg prawykonań utworów takich kompozytorów, jak Derek Bermel, Mason Bates, Caroline Shaw, Phillip Glass, Richard Danielpour, Nicolas Maw, czy Gabriel Prokofiev.

Z zamiłowania kucharz, chętnie angażujący się w działalność charytatywną.