Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
19 04-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SYMFONICZNY
19-04-2024 godz. 19:30 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

George Tchitchinadze – dyrygent

Reverie Piano Duo: *
Maria Moliszewska - fortepian

Rozalia Kierc - fortepian

* laureaci I Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”


Repertuar:

Johannes Brahms - Uwertura akademicka op. 80
Felix Mendelssohn – Koncert na dwa fortepiany E-dur
***
Robert Schumann – II Symfonia C-dur op. 61

Koncert z przerwą, czas trwania ok. 2 godz.


Prawdziwy przyjaciel wspiera, nie oceniając. Moc przyjaźni miał szczęście poznać walczący z depresją R. Schumann, który w trudnych chwilach mógł liczyć na pomoc F. Mendelssohna i J. Brahmsa. Z Brahmsem Schumannowie zaprzyjaźnili się w 1853 r. Na koncercie we Wrocławiu Clara zagrała scherzo Johannesa, zapoczątkowując jego związek z tym miastem. Wiele lat później wrocławski uniwersytet uhonorował go doktoratem h.c., a Brahms w ramach podziękowania w 1880 roku stworzył Uwerturę Akademicką, którą w listach do przyjaciół nazywał „janczarską”.

Zanim to się stało, Schumann spotkał na swojej drodze F. Mendelssohna. Felix już jako nastolatek mógł pochwalić się kompozycjami, które przeszły do historii muzyki. Wśród nich był Koncert E-dur na dwa fortepiany z orkiestrą z 1823 r. Publiczna premiera odbyła się dwa lata później w Berlinie, solistami byli kompozytor i I. Moscheles. Zrewidowany rękopis utworu przeleżał wiele lat w archiwum berlińskiej biblioteki, by wydany drukiem w 1961 r. powrócić do łask wykonawców.

Mendelssohn dyrygował orkiestrą lipskiego Gewandhaus w trakcie prawykonania II Symfonii Schumanna, w 1846 r. Podczas pracy nad tym utworem Schumann ciężko chorował, traktując kompozycję jako pewnego rodzaju drogę do wyzdrowienia. Triumf okazał się przedwczesny – w 1854 r. próbował popełnić samobójstwo. Zadedykowana królowi Oskarowi I, Symfonia C-dur w oczach bliskich kompozytora stała się jednak synonimem dzielnej walki, podjętej przez niego w celu powrotu do normalnego życia.


Dorota Staszkiewicz


George TCHITCHINADZE - jeden z najbardziej lubianych artystów Gruzji, który błyskawicznie zdobył uznanie publiczności i krytyków ze względu na imponujące muzyczne umiejętności, smak i wyobraźnię, charyzmę, a jednocześnie ciepło i wrażliwość w kontaktach z publicznością i z muzykami.

Swoją karierę rozpoczął jako dyrygent operowy w 1998 roku, prowadząc Koncert Galowy w czasie Międzynarodowego Festiwalu Operowego w Tibilisi. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tibilisi.

Współpracował z kilkoma polskimi orkiestrami, takimi jak Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. W ostatnim czasie poprowadził świąteczno-noworoczne koncerty z Gruzińską Orkiestrą Kameralną w niemieckim Ingolstadt i z Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, z którą często koncertuje. Odbył wiele tras koncertowych, m.in. po Izraelu z Państwową Operą i Baletem Tbilisi, występując w Jerozolimie, Quiriat Haim, Herzelii i Rishon LeZion. Prowadził też takie orkiestry, jak Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Litewska Narodowa Orkiestra Kameralna, Państwowa Orkiestra Symfoniczna Azerbejdżanu czy Syryjska Narodowa Orkiestra Symfoniczna.

George Tchitchinadze współpracował z orkiestrą Państwowej Opery i Baletu w Tbilisi, dyrygując między innymi Aidą G. Verdiego, Pajacami R. Leoncavalla czy Don Giovannim W.A. Mozarta, a także z Orkiestrą Kameralną św. Krzysztofa w ramach wileńskiego festiwalu Alternatywy. Pełnił też funkcję Dyrektora Muzycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Saga (Japonia), podczas którego poprowadził sławną Orkiestrę Muzeum Ermitażu z Sankt Petersburga. Dyrygował Duńską Radiową Orkiestrą Symfoniczną i Holenderską Orkiestrą Symfoniczną w Enschede. Z Sinfonią Varsovią koncertował w Warszawie, Bilbao, Mińsku i Japonii – wraz z nią debiutował na festiwalu La Roque d` Antheron w sierpniu 2010 roku. „La Tribune de Genève” (sierpień 2010) napisała: „Sinfonia Varsovia będąca w doskonałej formie, z jednolitym dźwiękiem i doskonałym wyczuciem balansu muzycznego, fascynowała w trakcie wykonania pełnej majestatu, przekonującej interpretacji V Symfonii Beethovena. Inspirujący gruziński dyrygent George Tchitchinadze, od pierwszej do ostatniej nuty precyzyjny, sprawny, o wielkim wyczuciu muzycznym, odniósł całkowity sukces. Długie owacje przyniosły skutek w postaci powtórzenia na bis finałowej części, co stało się wspaniałym zakończeniem tego niezapomnianego wieczoru”.
George Tchitchinadze jest dyrektorem artystycznym oraz I dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.



Rozalia Kierc i Maria Moliszewska od 2020 r. tworzą REVERIE PIANO DUO. Zespół początkowo kształcił się pod kierunkiem Stefana Wojtasa, obecnie współpracuje z Bartłomiejem Weznerem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W poszukiwaniu oryginalnej artystycznej wizji pianistki z pasją zgłębiają nieszablonowy repertuar na dwa fortepiany i cztery ręce, począwszy od sonat klasycznych, przez wielkie formy impresjonistyczne, suity musicalowe i koncerty fortepianowe, aż po polską muzykę współczesną. Ich współpraca zaowocowała sukcesami na konkursach kameralnych: w 2022 r. otrzymały I miejsce i sześć nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych Duettissimo w Krakowie oraz wyróżnienie i dwie nagrody specjalne na XXI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi.


Rozalia KIERC- polska pianistka i kameralistka. W 2022 r. ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie pod kierunkiem S. Wojtasa. Obecnie kontynuuje naukę w klasie kameralistyki fortepianowej B. Weznera w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Studiowała dyrygenturę w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie M. Diakun. Należy do grona stypendystów wielu instytucji wspierających młode talenty. Jest laureatką Nagrody Artystycznej E. i K. Pendereckich, Nagrody im. J. Waldorffa 50. Festiwalu Pianistyki Polskiej, Steinway Advancement Award Hamburg 2017 i finalistką konkursu Młody Muzyk Roku 2016. Na międzynarodowych i krajowych konkursach muzycznych otrzymała kilkadziesiąt pierwszych nagród, nagrody specjalne i Grands Prix.

Zadebiutowała z orkiestrą w wieku dziesięciu lat i od tego czasu współpracowała z wieloma dyrygentami w Polsce i Europie. Rozalia od dzieciństwa z zamiłowaniem wykonuje muzykę kameralną, szczególnym upodobaniem darzy muzykę współczesną, chętnie prawykonując utwory młodych polskich kompozytorów.


Maria MOLISZEWSKA  ukończyła ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie w 2020 r., gdzie kształciła się pod kierunkiem D. Moliszewskiej. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie fortepianu S. Wojtasa. Koncertowała zarówno w Polsce jak i za granicą (m.in. w Niemczech, Izraelu, Francji, Grecji). Otrzymała nagrody i wyróżnienia na kilkudziesięciu konkursach pianistycznych, m.in: tytuł laureata Estrady Młodych 55. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, wraz z dwiema nagrodami specjalnymi, I miejsce i trzy Nagrody Specjalne na XXV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Szafarni. Jako solistka miała zaszczyt współpracować z wieloma orkiestrami pod batutą m.in M. Klauzy, N. Kraft I. Pylatiuka. Otrzymała wiele znaczących stypendiów, np. Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Małopolskiego czy Fundacji Lion’s Club. W 2022 roku została objęta mecenatem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina poprzez udział w programie Młode Talenty w Muzeum Fryderyka Chopina.