Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
22 03-2024
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SYMFONICZNY
22-03-2024 godz. 19:30 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Alexander Humala – dyrygent

Leticia Moreno – skrzypce


Repertuar:

Franz Schubert – VIII Symfonia h-moll Niedokończona D. 759
Alban Berg – Koncert skrzypcowy Pamięci anioła
* * * 
Arthur Honegger – III Symfonia Liturgiczna

Koncert z przerwą, czas trwania ok. 2 godz.



Leticia MORENO
- okrzyknięta prawdziwie ekscytującą i wszechstronną skrzypaczką "urzeka publiczność i krytyków swoją naturalną charyzmą, wirtuozerią i potężną siłą interpretacyjną".

Artystka studiowała pod kierunkiem Zakhara Brona, Maxima Vengerova i Mstislava Rostropovicha w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii i Guildhall School w Londynie, a także była najmłodszą stypendystką prestiżowej fundacji Alexander von Humboldt Stiftung. Laureatka międzynarodowych konkursów skrzypcowych, takich jak Konkurs Skrzypcowy im. Szerynga, Concertino Praga, Konkurs Skrzypcowy w Nowosybirsku, konkursy skrzypcowe im. P. Sarasate czy F. Kreislera. Otrzymała także nagrodę Echo Rising Star. Występowała z najbardziej znanymi dyrygentami, jak Zubin Mehta, Esa-Pekka Salonen, Paavo Jarvi, Vladimir Ashkenazy, Christoph Eschenbach, Yuri Temirkanov, Krzysztof Penderecki, Andrés Orozco-Estrada, Josep Pons, Juanjo Mena, Gustavo Gimeno, Peter Eötvös i Andrey Boreyko.

Koncertowała u boku czołowych zespołów orkiestrowych, takich jak Filharmonicy Wiedeńscy, Filharmonia Petersburska, Mahler Chamber Orchestra, Narodowa Orkiestra Symfoniczna w Waszyngtonie, Orkiestra Teatru Maryjskiego, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Orkiestra Filharmonii Monte-Carlo, Orkiestra Filharmonii w Luxemburgu, Academy of St. Martin in the Fields oraz Orquesta Sinfónica Simón Bolívar, a także z towarzyszeniem większości najważniejszych hiszpańskich orkiestr.

W 2022 roku Leticia Moreno dokonała prawykonania koncertu skrzypcowego Aurora Jimmy'ego Lópeza Bellido wraz z Houston Symphony Orchestra pod batutą Andrésa Orozco-Estrady, zdobywając uznanie krytyków. W ubiegłym sezonie zadebiutowała z chińską orkiestrą NCPA w Pekinie pod batutą Vladimira Ashkenazy'ego, a także z towarzyszeniem londyńskiego zespołu Philharmonia Orchestra, który poprowadził Paavo Jarvi, podczas Festiwalu Praska Wiosna i Festiwalu im. Rostropowicza, oraz powróciła do współpracy z Royal Philharmonic Orchestra i Gulbenkian Orchestra.

W sezonie artystycznym 2019/2020 artystka zadebiutuje w Filharmonii Helsińskiej pod batutą Petera Eötvösa, a także w Tokio wraz z Orkiestrą Symfoniczną NHK, którą poprowadzi Paavo Jarvi. Skrzypaczka wystąpi również z Orkiestrą Mozarteum i Andreyem Boreyko, z Deutsche Radio Philharmonie i Josepem Ponsem, Orkiestrą Kameralną Musica Viva w Moskwie oraz Orkiestrą Teatru San Carlo.

Jako zapalona kameralistka i solistka, Leticia Moreno współpracowała z muzykami, takimi jak Sol Gabetta, Bertrand Chamayou, Kirill Gerstein, Alexander Ghindin, Lauma Skride, Mario Brunello, Leonard Elschenbroich, Ksenija Sidorova i Maxim Rysanov.

Najnowszy album artystki Piazzolla ukazał się nakładem wytwórni Deutsche Grammophon, a został zarejestrowany w Abbey Road Studios w Londynie oraz w Emil Berliner Studio w Berlinie wraz z London Philharmonic Orchestra pod batutą Andrésa Orozco-Estrady. Ostatnio Leticia Moreno nagrała również dwie płyty CD dla Universal/Deutsche Grammophon: Spanish Landscapes – studium muzyki hiszpańskiej (m.in. Sarasate, Lorca, Granados, Falla) oraz płytę z utworami Szostakowicza wraz z Orkiestrą Filharmonii Petersburskiej pod dyrekcją Yuri Temirkanova.

Leticia Moreno jest urodzoną w Hiszpanii artystką pochodzenia peruwiańskiego. Z tego powodu nawiązała silne więzi z Ameryką Łacińską, a zwłaszcza z krajem swojego pochodzenia, do którego powraca na występy w każdym sezonie. Artystka gra na skrzypcach pracowni Nicola Gagliano z 1762 roku.

fot. Omar Ayyashi



Alexander HUMALA - studiował dyrygenturę chóralną w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej w Mińsku i dyrygenturę symfoniczną w Konserwatorium w Rotterdamie. Wiedzę pogłębiał na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich nauczycieli, jak Collin Metters, Neeme Järvi, Jorma Panula.

Zadebiutował w 2003 roku z orkiestrą kameralną Białoruskiej Akademii Muzycznej. W tym samym roku wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną Młoda Białoruś, po czym odnotował debiut międzynarodowy z Litewską Państwową Orkiestrą Symfoniczną i został zaproszony do występów gościnnych z włoską Orchestra Giovanile della Saccisica.
W latach 2009 i 2012 w ramach programu stypendialnego „Gaude Polonia” odbył staże dyrygenckie w Operze Wrocławskiej i Filharmonii Narodowej w Warszawie, 2014–2016 był asystentem dyrygenta w Narodowej Orkiestrze Polskiego Radia w Katowicach, 2013–2019 głównym dyrygentem białoruskiego zespołu Capella Sonorus. Od roku 2017 do 2021 dyrygent Rosyjskiej Narodowej Orkiestry Filharmonicznej.
Współpracował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Symfoniczną z Hajfy, Łotewską Narodową Filharmonią, Orkiestrą Symfoniczną z Trondheim i in. Był asystentem Martyna Brabbinsa przy wystawieniu opery Dog’s Heart Alexandra Raskatova w Operze w Lyonie.
Występował podczas Festiwalu w Lucernie (2012, z Orkiestrą Festiwalową Akademii w Lucernie pod kierunkiem Pétera Eötvösa), Letniego Festiwalu w Pärnu (2011), St Magnus International Festival na Orkadach (2011), gdzie pracował z takimi zespołami, jak Scottish Chamber Orchestra i London Sinfonietta. W 2014 roku był asystentem Lorina Maazela na Castleton Festival. W 2007 roku, jako dyrektor muzyczny Mińskiej Orkiestry Festiwalowej, sam zorganizował kilka festiwali, m.in. muzyki barokowej, poświęcony A. Vivaldiemu, oraz muzyki współczesnej, dedykowany młodym kompozytorom białoruskim i europejskim.
Występował z wieloma wybitnymi solistami, takimi jak Boris Berezowsky, Rosanne Philippens, Marc Coppey, Geneviève Strosser, Urszula Kryger, Szymon Nehring i inni. Dyrygował podczas koncertów z udziałem światowej rangi solistów jazzowych, jak m.in. Chick Corea, Brandford Marsalis, Arturo Sandoval, Adam Makowicz czy Jamie Cullum.
Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. J. Vitola w Rydze w 2009 roku, gdzie wystąpił z Łotewską Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną oraz Łotewskim Chórem Narodowym i Chórem Radiowym. Podczas Międzynarodowego Turnieju Dyrygentury Chóralnej W stronę polifonii w 2011 roku we Wrocławiu, oprócz I nagrody zdobył wszystkie nagrody dodatkowe (nagrodę publiczności, nagrody specjalne ambasad włoskiej i niemieckiej, nagrodę specjalną za najlepszą interpretację polskiej muzyki).
Od sezonu 2021/2022 jest Dyrektorem Artystycznym Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.
fot. Bartek Barczyk


Datum i Novum


Skończona Niedokończona


Co wiemy? W geście wdzięczności, Franz Schubert (1797–1828) ofiarował Towarzystwu Muzycznemu w Grazu w 1823 roku Symfonię h-moll, którą skomponował rok wcześniej. Znamy ją jako Niedokończoną: zachowały się bowiem dwie części pierwsze – Allegro moderato i Andante con moto oraz naszkicowany fragment scherza. Dla wielu odbiorców Niedokończona jest pierwszą prawdziwie romantyczną symfonią: do głosu doszła w niej pieśniowa osobowość twórcy i czas liryczny. I to dzieło skończone w swoich dwóch częściach. A może partyturę kolejnych ogniw cyklu ukrył lub zniszczył Anselm Hüttenbrenner, któremu Schubert powierzył swoje dzieło? Pytania bez odpowiedzi.


Płacz dla „Anioła”

Na rękopisie partytury Koncertu skrzypcowego, skomponowanego w roku 1935 na zamówienie skrzypka Louisa Krasnera, Alban Berg (1885–1935) napisał: Pamięci Anioła. Utwór poświęcił bowiem Manon Gropius, zmarłej w wieku osiemnastu lat córce Almy Mahler i architekta Waltera Gropiusa. Swoim zwyczajem kompozytor połączył dwa światy dźwiękowe: datum (tonalność dur-moll) i novum (dodekafonię). Koncert ma postać dyptyku: część pierwsza to muzyczny portret Manon; część druga ukazuje jej walkę z chorobą, a kulminacją-spełnieniem staje się wieczny pokój duszy. Symbolicznego znaczenia nabiera fragment chorału Es ist genug Johanna Sebastiana Bacha, przywołany w zakończeniu kompozycji. Koncert Pamięci Anioła był ostatnim ukończonym dziełem Berga: artysta zmarł w grudniu 1935 roku. Dlatego niektórzy interpretują ten piękny utwór w kategoriach testamentarycznego requiem.


Z pragnienia pokoju

Powstawała po drugiej wojnie światowej, w latach 1945–46, na zamówienie Fundacji Pro Helvetia. Mowa o III symfonii Liturgicznej Arthura Honeggera (1892–1955). Kompozytor w komentarzu zaznaczył, że dzieło zrodziło się po okrutnych doświadczeniach wojennych, z przemożnego pragnienia pokoju. Tytuły trzech części Symfonii w sposób czytelny odsyłają do charakterów i rozważań natury religijnej. A są to: skontrastowana część pierwsza Dies irae (Allegro marcato; ‘dzień gniewu’), ciemna w barwach i poruszająca część druga De profundis clamavi (Adagio; psalmowe „z głębokości wołam do Ciebie, Panie”) oraz przeniknięty ideą marsza finał Dona nobis pacem (Andante con moto; ‘obdarz nas pokojem’). W muzyce szwajcarskiego kompozytora „przeszłość” istnieje razem z „nowoczesnością”. Honegger zaznaczał, że nie wolno zrywać więzów z tradycją: gałąź odcięta od pnia drzewa szybko bowiem usycha.


Małgorzata Janicka-Słysz