
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Alexander Humala - dyrygent
Hina Maeda - skrzypce *
Meruert Karmenova - skrzypce **
* zwyciężczyni 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu
** laureatka II nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu
Repertuar:
Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 **
* * *
Johannes Brahms – Uwertura Akademicka op. 80
Henryk Wieniawski – Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 *
Koncert z przerwą, czas trwania ok. 1 godz. 40 min.
Romantyczne królestwo emocji
Muzyka jest samym uczuciem – uważano w epoce romantyzmu. Określano ją też jako najbardziej romantyczną ze wszystkich sztuk, gdyż, jak twierdzono: ma za przedmiot nieskończoność. W bajeczną przestrzeń romantyczności, w której królują rozmaite emocje, wprowadza nas muzyka i Henryka Wieniawskiego, i Johannesa Brahmsa.
Twórczy tandem: Brahms i Joachim
Nie byłoby Brahmsowskiego Koncertu skrzypcowego D-dur op. 77, gdyby nie twórcza przyjaźń kompozytora ze znakomitym węgierskim skrzypkiem-wirtuozem Josephem Joachimem, który czuwał nad partią solową i któremu dzieło – prawykonane w 1879 roku – zostało dedykowane. Muzyka Brahmsa rodziła się z tęsknoty za utraconym rajem przeszłości, stąd inspiracja dynamiczną symfoniką Ludwiga van Beethovena. Finał Koncertu nastrojony został na emocje o charakterze żywiołowym, w którym znać podszycie węgierskie.
Muzyka uroczysta
Uwertura Akademicka op. 80 Brahmsa powstała w 1881 roku w geście wdzięczności dla środowiska uniwersytetu wrocławskiego. Kompozytor otrzymał w 1879 roku zaszczytną godność doktora honoris causa. W listach do przyjaciół pisał o swojej okolicznościowej kompozycji, że jest „janczarska” i ma formę „potpourri piosenek studenckich à la Suppè”. Aby nastroić muzykę na podniosły ton akademicki, przywołał cztery znane pieśni, wśród nich Gaudeamus igitur. Uwertura zyskała charakter uroczysto-poważny: Brahms, chcąc wzmocnić siłę brzmienia i oddziaływania, poszerzył skład orkiestry między innymi o trzecią trąbkę i tubę basową.
Poeta skrzypiec: Wieniawski
Henryk Wieniawski zasłynął nie tylko jako wirtuoz, ale również romantyczny poeta skrzypiec. Swój II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 zaczął komponować po koniec 1855 roku; z jego prawykonaniem musiał jednak poczekać aż do 27 listopada 1862 roku. Wówczas, w Petersburgu, utwór zabrzmiał po raz pierwszy pod kierunkiem Antona Rubinsteina. Wieniawski zadedykował dzieło swemu „kochanemu przyjacielowi” – Pablo de Sarasate. Techniczna brawura i spontaniczność dochodzi do głosu zwłaszcza w finale Koncertu – rondzie à la Zingara.
Małgorzata Janicka-Słysz
Hina MAEDA (Japonia) urodziła się 12 sierpnia 2002 roku. Ukończyła College of Music High School w Tokio, gdzie kontynuuje swoją edukację na College of Music. Wśród otrzymanych przez nią nagród można wymienić I miejsce i nagrodę publiczności w Tokyo Music Competition (2020), II miejsce i nagrodę publiczności w Music Competition of Japan (2019) oraz I miejsce, Virtuoso Prize i Sponsorship Prize w Kloster Schöntal Violin Competition w swojej grupie wiekowej (2015). Została również wybrana artystką CHANEL Pygmalion Days 2020. Jako solistka występowała m. in. z Kansai Philharmonic Orchestra i Osaka Philharmonic Orchestra. Artystka jest zwyciężczynią 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2022).
Meruert KARMENOVA (Kazachstan) urodziła się 22 maja 1993 roku. W 2012 roku wstąpiła do Moscow Tchaikovsky Conservatory, które ukończyła w 2017 roku. W 2018 roku została rezydentką w Queen Elizabeth Music Chapel. Otrzymała wiele nagród, m. in. I nagrody w International Violin Competition w Kazachstanie (2008), L. van Beethoven International Violin Competition w Austrii (2010), European Music Games Competition w Kazachstanie oraz International Violin and Cello Competition Riga Classic Strings w Łotwie.
Artystka jest laureatką II nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2022).
Koncert w ramach oficjalnej trasy Laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego,
organizowanego przez Towarzystwo Wieniawskiego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca
ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.