Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
16 01-2021
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Symfoniczne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW:
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SYMFONICZNY
16-01-2021 godz. 18:00 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW:

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek  – dyrygent
 
Malawski String Quartet:
Joanna Konarzewska - skrzypce
Paweł Stawarski - skrzypce
Anna Migdał-Chojecka - altówka
Michał Dąbek - wiolonczela



Repertuar:

Benjamin Britten  – Simple symphony op. 4
Malcolm Arnold – Sinfonietta nr 1 op. 48
Edward Elgar –  Introdukcja i Allegro na kwartet i orkiestrę smyczkową


Dziecięca lekkość bytu
Fundamentem dla ukończonej w lutym 1934 roku  Simple Symphony Benjamina Brittena (1913-1976) stały się tematy zaczerpnięte z małych utworów pisanych przez 9-letniego kompozytora.  Britten powrócił do pomysłów z dzieciństwa podczas studiów w Royal College of Music w Londynie. Cztery części Symfonii mają dookreślenia charakterologiczne: Bourrée jest „zrywne” (Boisterous), Pizzicato – „żartobliwe” (Playful), Sarabanda – „czuła” (Sentimental), a Finał – „figlarny” (Frolicsome). Muzyka, podszyta dziecięcymi miniaturami, odsyła do epoki baroku i kultury ludowej Wielkiej Brytanii. Jej siła tkwi w melodii, przemawiającej do słuchacza…   

Kultura blisko Natury  
Źródłem inspiracji dla Sir Edwarda Elgara (1857-1934) w Introdukcji i allegro na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową op. 47 stał się – wedle przekazanych świadectw i źródeł – śpiew chóru, dobiegający z oddali podczas jednej z przechadzek kompozytora wzdłuż walijskiego wybrzeża. Dlatego muzyka tego utworu ma charakter przestrzenny, nasuwający skojarzenia z plenerem. Kompozycja powstała w roku 1905 dla utworzonej rok wcześniej London Symphony Orchestra. W wielowątkowo prowadzonej narracji muzycznej odzywają się reminiscencje barokowego concerto grosso. Trzy części utworu: Moderato – Allegro – Allegro (fuga) tworzą rodzaj poematu symfonicznego, w którym do głosu dochodzi ważna cecha indywidualnego stylu Elgara: melodyczny polot.  

Pamięć przeszłości
Inspirację muzyką barokową i gatunkiem muzyki przyjemnościowej – divertimentem usłyszeć można w pierwszej Sinfonietcie op. 48 z roku 1954 Sir Malcolma Arnolda (1921-2006), kompozytora znanego przede wszystkim z muzyki filmowej (za ścieżkę dźwiękową do filmu Most na rzece Kwai otrzymał w 1957 roku Oskara). Sinfonietta – przeznaczona na smyczki z parami obojów i rogów – ma formę tryptyku o następstwie części: Allegro comodo – Allegretto -  Allegro con brio. Zamówiona przez Boyd Neel Orchestra (założonej w 1933 roku) i jej dedykowana ukazuje żywioł melodyczny. Zwieńczeniem toku muzyki jest radosny finał z brawurowymi popisami rogów – warto wspomnieć, że Arnoldowi nie obca była wirtuozeria instrumentów dętych blaszanych: sam był świetnym trębaczem. Utwory brytyjskich twórców potwierdzają, że w melodii jest na słuchacza – metoda…   

Małgorzata Janicka-Słysz

Maciej TWOREK – w Akademii Muzycznej w Krakowie studiował w latach 1988–1991 grę na fortepianie pod kierunkiem Jana Hoffmana, w roku 1992 ukończył studia na Wydziale Wychowania Muzycznego, a w 1996 dyrygenturę w klasie Józefa Radwana. Brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako asystent współpracował z Valerym Giergievem i Lorinem Maazelem. W latach 2005 do 2012 był dyrygentem Capelli Cracoviensis.
W 2002 roku rozpoczął dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem był m.in. udział w nagraniu z orkiestrą Sinfonia Iuventus kompletu jego symfonii i koncertów instrumentalnych. W roku 2018, w ramach obchodów jubileuszu 85-lecia urodzin kompozytora dyrygował II koncertem skrzypcowym Metamorfozy z Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin w Filharmonii Berlińskiej z Anne Sophie Mutter jako solistką, z którą następnie odbył tournée po Chinach z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia.
Koncertował w Europie, Azji i obu Amerykach, dyrygując takimi zespołami, jak The Hilliard Ensemble, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Oxford Philharmonic Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich, Deutsche Radio Philharmonie, Dresdner Philharmonie, NDR Radiofilharmonie, MDR Sinfonie Orchester, Orquesta Sinfónica de Galicia, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia, Państwową Orkiestrą Symfoniczną Nowa Rosja (koncert towarzyszący Zimowej Olimpiadzie w Soczi w 2014 roku), Orquesta Sinfonica Simon Bolívar de Venezuela, Coro Sinfonico Nacional Juvenil de Venezuela, Orquesta Filarmónica de Bogotá, KBS Symphony Orchestra (Korea Południowa), Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, The Jerusalem Symphony Orchestra, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, wiekszością zespołów filharmonicznych w Polsce oraz zespołami w Ostravie, Brnie, Astanie.
Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.

MALAWSKI STRING QUARTET tworzą artyści, którzy od wielu lat współpracują ze sobą w różnych formacjach kameralnych i orkiestrowych. Czołowi muzycy orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Absolwenci polskich i zagranicznych uczelni muzycznych, w tym Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytecie im. J. Gutenberga w Moguncji (Niemcy), Syddansk Musikkonserwatorium w Odense (Dania).
Laureaci ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów instrumentalnych i konkursów muzyki kameralnej. Uczestnicy prestiżowych festiwali, takich jak m.in. Wielkanocny Festiwal L. van Beethovena, Chopin i jego Europa, Warszawska Jesień, Festival do Brescia w Bergamo.
Muzyków tworzących zespół połączyła pasja do wykonywania muzyki, a w szczególności odkrywania zapomnianych dzieł.