
Wykonawcy:
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej
Mikołaj Blajda – dyrygent
Katarzyna Guran – sopran
Patryk Wyborski – baryton
Mariusz Gołaj - narrator
Leszek Hefi Wiśniowski – flety etniczne, duduk, klarnet basowy
Monika Płachta – fortepian
Michał Białko - organy
Janusz Wierzgacz - przygotowanie chóru mieszanego
Lidia Matyniań - przygotowanie chóru chłopięcego i dziewczęcego
Ada Bystrzycka - kompozycja światła
Michał Sułkowski - wizualizacje
koncepcja, konsultacja historyczna - Mateusz Prendota
Repertuar:
Cantata Heroica 1025 - 2025
Historia pisana słowem, dźwiękiem i obrazem
scenariusz, muzyka, reżyseria - Mikołaj Blajda
„Cantata Heroica” to monumentalna opowieść muzyczno-poetycka, która w sposób symboliczny i zarazem głęboko emocjonalny ukazuje tysiącletnią historię państwowości i tożsamości Rzeczpospolitej. To dzieło z pogranicza koncertu, teatru i sztuki multimedialnej, które powstało z myślą o uczczeniu milenium koronacji Bolesława Chrobrego – wydarzenia będącego fundamentem polskiej państwowości.
Warstwę słowną utworu tworzą teksty anonimowych poetów średniowiecznych i renesansowych, a także dzieła najwybitniejszych twórców polskiej literatury: Jana Kochanowskiego, Mikołaja Reja, Andrzeja Frycza-Modrzewskiego, Adama Mickiewicza, Cypriana Kamila Norwida, Juliana Ursyna Niemcewicza, Marii Konopnickiej i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Zestawienie tekstów dawnych i współczesnych nadaje całości wymiar ponadczasowy, w którym historia jawi się jako żywa narracja, a słowo – jako nośnik duchowego i narodowego doświadczenia.
Kompozycja utrzymana jest w estetyce neoklasycznej, wzbogaconej o elementy muzyki teatralnej i filmowej. Dzięki temu utwór posiada zarówno monumentalny, sakralno-podniosły charakter, jak i dramatyzm oraz liryczną lekkość. Muzyka staje się tu przestrzenią spotkania tradycji z nowoczesnością – łącząc klasyczne idiomy z narracyjną siłą współczesnych środków wyrazu.
„Cantata Heroica” zostanie wykonana przez potężny aparat wykonawczy: orkiestrę symfoniczną, dwa chóry – chór mieszany i chór dziecięcy – oraz solistów. Ta mnogość brzmień i barw pozwoli na kreowanie wielowymiarowych pejzaży dźwiękowych – od intymnych, niemal kameralnych wyznań, po monumentalne chóralne kulminacje.
Szczególnym atutem widowiska jest jego multimedialny i immersyjny charakter. Sala Filharmonii Krakowskiej stanie się miejscem spektaklu totalnego – cała jej kubatura zostanie włączona do narracji artystycznej. Soliści i chóry pojawią się na scenie jak i na balkonach, przez co brzmienie muzyki rozleje się po całej przestrzeni, otaczając publiczność. Światło i wizualizacje – przygotowane z niezwykłą precyzją i bogactwem detali – będą współtworzyć dramaturgię, dopełniając znaczenie słowa i muzyki. Projekcje multimedialne, inspirowane zarówno sztuką dawną, jak i nowoczesnym językiem obrazu, przeniosą widzów w różne epoki, a światło podkreśli mistyczny i poetycki wymiar całości.
„Cantata Heroica” oddziałuje na wszystkie zmysły – staje się doświadczeniem, w którym widz nie tylko słucha, ale i uczestniczy, zanurzony w gęstej, wielowarstwowej aurze muzyki, słowa i obrazu. To dzieło zrodzone z ambicji stworzenia nowoczesnego misterium, które – pozostając głęboko zakorzenione w tradycji – otwiera się na współczesne środki wyrazu i w ten sposób staje się artystycznym pomostem między przeszłością a teraźniejszością.
„Cantata Heroica” to propozycja adresowana do odbiorców, którzy w sztuce poszukują głębi, symboliki i wielowymiarowego doświadczenia. To nie tylko koncert, lecz epickie widowisko multimedialne, w którym historia Polski opowiedziana zostaje uniwersalnym językiem muzyki, słowa i obrazu.
Mikołaj BLAJDA – dyrygent, aranżer, kompozytor, producent muzyczny, znany z nowatorskich projektów artystycznych z pogranicza muzyki klasycznej, teatralnej, filmowej i rozrywkowej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, od lat konsekwentnie realizuje swoją wizję sztuki, tworząc autorskie widowiska multimedialne.
W 2015 roku powołał do życia Filharmonię Futura, z którą zrealizował szereg projektów i poprowadził kilkaset koncertów, spektakli i widowisk dla tysięcy widzów w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Polsce. Do najważniejszych należą: Symphonica, Rock Poezji, Beethoven Electric – pierwszy w Polsce koncert z wizualizacjami w technologii 3D, Szeherezada, Upiór w operetce, Electropop Orchestra, spektakl Alicja w Krainie Muzycznej Magii oraz oratorium świąteczne Do Betlejem. W tym czasie współpracował m.in. ze Zbigniewem Wodeckim, Urszulą Dudziak, Małgorzatą Walewską, Małgorzatą Ostrowską, Jerzym Stuhrem, Janem Nowickim, Mietkiem Szcześniakiem, Igorem Herbutem, Roksaną Węgiel, Dharnim, Mateuszem Ziółko, Michałem Szpakiem, Piotrem Cugowskim i wieloma innymi cenionymi artystami.
Jako aranżer i kompozytor zrealizował szereg projektów na zamówienie instytucji kultury. Wśród najważniejszych znajdują się: Pastorałka oraz Teresica – una passion dla Opery Krakowskiej; 21 pieśni miłosnych dla Festiwalu Rozstaje; koncert pieśni ormiańskich na zlecenie festiwalu Wschód Kultury. W ramach współpracy z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice” skomponował muzykę do spektakli: Oratorium Pytyjskie, Ifigenia w Taurydzie, Miłość i pogarda (koprodukcja z norweskim teatrem Stella Polaris) oraz Tymon Ateńczyk. Zrealizował szereg koncertów tematycznych dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, m.in. Wolność / Przyszłość czy Music from the Moon. Na zamówienie Filharmonii Podkarpackiej napisał Kantatę sfer niebieskich, zaprezentowaną w ramach obchodów Roku Mikołaja Kopernika.
Jako twórca stara się w swoich realizacjach przełamywać konwencje. Poszukuje interdyscyplinarnych płaszczyzn, próbując ukazywać muzykę jako sztukę uniwersalną, niezależną od stylu czy epoki.
fot. M. Blajda