
Wykonawcy:
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej
Mikołaj Blajda – dyrygent
Katarzyna Guran – sopran
Patryk Wyborski – baryton
Leszek Hefi Wiśniowski – flety etniczne, duduk, klarnet basowy
Monika Płachta – fortepian
Repertuar:
Cantata Heroica 1025 - 2025 Historia pisana słowem, dźwiękiem i obrazem
scenariusz, muzyka, reżyseria - Mikołaj Blajda
Utwór, pisany na zamówienie Filharmonii, będzie próbą ukazania historii Polski w esencjonalnym, poetyckim widowisku, w którym muzyka, obraz i narracja splatają się w symboliczny przekaz. Historia rozpoczyna się w momencie kształtowania się państwowości i tożsamości narodu. Momentem kulminacyjnym jest tu koronacja Bolesława Chrobrego. W dalszych częściach przedstawiane są najbardziej znaczące dla kraju wydarzenia i postaci historyczne. Warstwę tekstową stanowi proza i poezja najwybitniejszych polskich twórców - Jana Długosza, Jana Kochanowskiego, Mikołaja Reja, Juliana Ursyna Niemcewicza, Henryka Sienkiewicza, Adama Mickiewicza, Cypriana Kamila Norwida, Stanisława Wyspiańskiego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz teksty współczesne. Całości dopełnią wizualizacje oraz efekty świetlne, współtworzące sugestywną, poetycką aurę widowiska.
koncepcja, konsultacja historyczna - Mateusz Prendota
Mikołaj BLAJDA – dyrygent, aranżer, kompozytor, producent muzyczny, znany z nowatorskich projektów artystycznych z pogranicza muzyki klasycznej, teatralnej, filmowej i rozrywkowej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, od lat konsekwentnie realizuje swoją wizję sztuki, tworząc autorskie widowiska multimedialne.
W 2015 roku powołał do życia Filharmonię Futura, z którą zrealizował szereg projektów i poprowadził kilkaset koncertów, spektakli i widowisk dla tysięcy widzów w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Polsce. Do najważniejszych należą: Symphonica, Rock Poezji, Beethoven Electric – pierwszy w Polsce koncert z wizualizacjami w technologii 3D, Szeherezada, Upiór w operetce, Electropop Orchestra, spektakl Alicja w Krainie Muzycznej Magii oraz oratorium świąteczne Do Betlejem. W tym czasie współpracował m.in. ze Zbigniewem Wodeckim, Urszulą Dudziak, Małgorzatą Walewską, Małgorzatą Ostrowską, Jerzym Stuhrem, Janem Nowickim, Mietkiem Szcześniakiem, Igorem Herbutem, Roksaną Węgiel, Dharnim, Mateuszem Ziółko, Michałem Szpakiem, Piotrem Cugowskim i wieloma innymi cenionymi artystami.
Jako aranżer i kompozytor zrealizował szereg projektów na zamówienie instytucji kultury. Wśród najważniejszych znajdują się: Pastorałka oraz Teresica – una passion dla Opery Krakowskiej; 21 pieśni miłosnych dla Festiwalu Rozstaje; koncert pieśni ormiańskich na zlecenie festiwalu Wschód Kultury. W ramach współpracy z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice” skomponował muzykę do spektakli: Oratorium Pytyjskie, Ifigenia w Taurydzie, Miłość i pogarda (koprodukcja z norweskim teatrem Stella Polaris) oraz Tymon Ateńczyk. Zrealizował szereg koncertów tematycznych dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, m.in. Wolność / Przyszłość czy Music from the Moon. Na zamówienie Filharmonii Podkarpackiej napisał Kantatę sfer niebieskich, zaprezentowaną w ramach obchodów Roku Mikołaja Kopernika.
Jako twórca stara się w swoich realizacjach przełamywać konwencje. Poszukuje interdyscyplinarnych płaszczyzn, próbując ukazywać muzykę jako sztukę uniwersalną, niezależną od stylu czy epoki.