Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
25 09-2024
godz. 19:00
Miejsce Nowohuckie Centrum Kultury
Rodzaj koncertu Koncerty Specjalne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 120 zł ulgowy: 100 zł
KUP BILET
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SPECJALNY
25-09-2024 godz. 19:00 Koncerty symfoniczne i oratoryjne Nowohuckie Centrum Kultury
CENA BILETÓW: normalny: 120 zł ulgowy: 100 zł KUP BILET

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej

Janusz Wierzgacz – dyrygent

Soliści:  Emilia Pływacz
              Ramona Rey

              Magdalena Drozd

              Andrzej Lampert

              Marcin Sójka

              Jacek Wójcicki  
PIotr Piwko - chórmistrz



Repertuar:

Jan Kanty Pawluśkiewicz – Nieszpory ludźmierskie



Osoby z niepełnosprawnością ruchową prosimy o wcześniejszy kontakt z Biurem Organizacji Widowni w celu wyznaczenia miejsc.

telefon: 12 644 02 66 wew. 55

e-mail: rezerwacja@nck.krakow.pl


Pierwszy i drugi rząd widowni Sceny NCK jest wyposażony w pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących.

Uprzejmie informujemy, że osobom spóźnionym bileterzy będą – w miarę możliwości – proponować miejsca, których zajęcie nie zakłóci odbioru sztuki pozostałym widzom. Po przerwie (o ile jest) będzie można zająć miejsca wyznaczone na biletach.



Jan Kanty Pawluśkiewicz – muzyka

Leszek Aleksander Moczulski – słowa


Nieszpory od swojej prapremiery w 1992 roku święcą wielkie triumfy i cieszą się niesłabnącym powodzeniem, zarówno krytyków, jak i słuchaczy. Koncert został wystawiony już blisko 100 razy w kraju i za granicą, w reprezentatywnych kościołach i katedrach, m. in. w Chicago, Toronto, Nowym Jorku oraz jako wizytówka polskiej kultury na wystawie światowej EXPO ’98 w Lizbonie. W kraju odwiedził wszystkie większe ośrodki kulturalne, zyskując wierne grono słuchaczy.

Nieszpory to monumentalne w formie dzieło z udziałem wielkiej orkiestry symfonicznej, ponad 100–osobowego chóru mieszanego oraz solistów. Udział popularnych artystów estradowych i ich perfekcyjne wykonanie partii solowych niewątpliwie wpływają na dobry odbiór tego koncertu nawet przez mniej wyrobionych słuchaczy, mających sporadyczny kontakt z muzyką klasyczną.

Nieszpory składają się z 18 pieśni – psalmów, śpiewanych w partiach solowych i z chórem. Muzyka Nieszporów jest niesłychanie różnorodna i zawiera na tle klasycznym elementy folkloru góralskiego, muzyki orientalnej, a także i tradycyjnej kościelnej (fragmenty grane na fisharmonii), czy partie chorałowe. Nie jest to muzyka stricte symfoniczna, lecz zawiera piękne melodyjne utwory.

Odniesienie do folkloru wiąże się wprost z tytułem Oratorium, jako że Nieszpory opierają się na wielowiekowej tradycji pielgrzymowania do cudownej figury Gaździny Podhala, Matki Boskiej Ludźmierskiej. Sanktuarium Ludźmierskie z racji swojego mijającego Jubileuszu 600-lecia zostało w roku 2001 podniesione dekretem Jana Pawła II do rangi Bazyliki Mniejszej.

Tematyka Nieszporów – ukochanie Matki Bożej wpisane w realia gór są niezwykle adekwatne do charyzmatu pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II, który tak ukochał Matkę Najświętszą oraz góry. Polskie góry w sąsiedztwie, których wzrastał.

Piękny poetycki tekst Moczulskiego to również niezwykły walor utworu. Oparty na Psalmach Dawidowych, staje się momentami, swoistą poetycką parafrazą, nawiązującą do przeżyć człowieka. Opowieści o wierze i miłości ludu Podhala, jego przywiązania do tradycji. Głęboka treść to też zaduma zagubionego współczesnego człowieka nad problemami egzystencji w odniesieniu do Dekalogu.

Nieszpory oczarowują publiczność, która z każdego koncertu wychodzi zachwycona. Owacjom na stojąco i bisom nie ma końca.

Koncert stanowił oprawę wielkich uroczystości państwowych i kościelnych, m. in. 46 Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu, gdzie Ojciec Święty rozpoczynał swoją kolejną pielgrzymkę do ojczyzny. Nieszpory uświetniły też spotkanie premierów Państw Grupy Wyszehradzkiej i Niemiec w Gnieźnie, a także organizowaną przez Stolicę Apostolską III Światową Konferencję Miast Pielgrzymkowych na Jasnej Górze.


Jan Kanty Pawluśkiewicz - kompozytor, ur. 12.10. 1942 r. w Nowym Targu. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną oraz Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. Karierę rozpoczął w1967 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu Anawa. Ten okres twórczości został udokumentowany w postaci kilku płyt. Piosenki z jego muzyką w wykonaniu Marka Grechuty i innych wybitnych artystów, były kilkakrotnie nagradzane. Od lat siedemdziesiątych współpracuje z Piwnicą pod Baranami. Jan Kanty Pawluśkiewicz jest także kompozytorem muzyki teatralnej związanym z wieloma polskimi teatrami m. in. Teatrem Stu w Krakowie oraz Teatrem Narodowym i Teatrem Powszechnym w Warszawie. Jest współautorem Szalonej lokomotywy w 1997 r., opery Kur zapiał w 1980 r., Opery żebraczej w 1991r. Komponował też muzykę do filmów: kilkudziesięciu krótkometrażowych i wielu fabularnych. W 1992 roku powstały Nieszpory Ludźmierskie do słów Leszka Aleksandra Moczulskiego, w 1994 roku Harfy Napuszy, a w 1996 r. Nowy Radosny Dzień. Kompozytor otrzymał I nagrodę za muzykę skomponowaną do filmu Zawrócony Kazimierza Kutza na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Za Nieszpory Ludźmierskie otrzymał I nagrodę na Przeglądzie Twórczości Telewizyjnej.


Leszek Aleksander Moczulski – ur. 18.02.1938r. w Suwałkach. Od 1956 roku mieszka w Krakowie. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako poeta debiutował w 1959 roku. Wydał kilkanaście tomów wierszy, m. In. Powitania w 1983 roku, Pozdrowienia w 1990 roku, 70 widoków w drodze do Wenecji w 1991 r. Opublikował kilkanaście książek dla dzieci. W czasach studenckich związany był z teatrzykami piosenki, w późniejszych latach z zespołem Skaldowie. Najbardziej znane piosenki z jego tekstami to: Korowód, Cała jesteś w skowronkach, Medytacje wiejskiego listonosza. Jest także autorem koncertów: Nieszpory Ludźmierskie Jana Kantego Pawluśkiewicza oraz Moje Betlejem Jacka Zielińskiego w wykonaniu zespołu Skaldowie. Leszek Aleksander Moczulski jest laureatem wielu nagród, m. in. Nagrody Miasta Krakowa w 1975 roku oraz Nagrody Fundacji im. Jurzykowskiego w 1997 roku.  


Źródło: nospr.org.pl



Emilia PŁYWACZ - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Na co dzień związana jest zawodowo z Filharmonią Krakowską, występując jako chórzystka, niejednokrotnie również wykonując partie solowe. Jako wielbicielka muzyki barokowej i dawnej, występuje regularnie w kameralnych zespołach wokalnych, mając również w swoim repertuarze partie barokowych oper oraz oratoriów. Uczestniczyła w wielu polskich festiwalach, m.in Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy - Zdrój oraz Warszawskiej Jesieni. Odnajduje się także z powodzeniem w muzyce rozrywkowej i jazzowej, występując głównie na krakowskich scenach, m.in. w legendarnej Piwnicy pod Baranami czy Klubie Studio. W maju 2024 roku była uczestnikiem programu telewizyjnego Szansa na Sukces, wykonując repertuar Stana Borysa. Współpracuje z wieloma zespołami i artystycznymi instytucjami, m.in. Chórem Polskiego Radia, Capellą Cracoviensis, Octava Ensemble, Stowarzyszeniem Passionart i Orkiestrą Reprezentacyjną Akademii Górniczo-Hutniczej.

Ramona REY – wokalistka, autorka tekstów, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku na wydziale Wokalno- Aktorskim, mezzosopran.

Artystka wielowymiarowa i wszechstronna. Pierwsze kroki na scenie stawiała w musicalu reżyserowanym przez Andrzeja Strzeleckiego. Występowała w wielu projektach teatralnych ale to twórczość autorska powiązana z szeroko pojętą muzyką elektroniczną stworzyła i zdefiniowała jej własny artystyczny styl. Ma na swoim koncie 4 autorskie albumy. Na szczególną uwagę zasługują jej teksty, charakterystyczny sposób frazowania, unikatowe brzmienie oraz wszechstronne możliwości wokalne. Jej ekspresja, sposób wyrazu oraz umiejętność łączenia gatunków muzycznych sprawiają , że z powodzeniem koncertuje na świecie, śpiewając najczęściej w języku polskim.

W 2019 wystąpiła na premierze książki Miłość zaczyna się od miłości Olgi Kory Sipowicz i od tego czasu wzbogaciła swój repertuar także o teksty Kory.

Laureatka wielu nagród i nominacji (Fryderyki, Superjedynki, Vena Festiwal, Yach Festiwal)

Śpiewając klasycznie występowała m.in. na deskach Opery Bałtyckiej w spektaklach Otello oraz Eros i Psyche, Opery Nova w Bydgoszczy w Tańcach Weneckich. Brała udział w spektaklu Czarodziejski flet w Centrum Św. Jana w Gdańsku i Manon Lescaut w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.


Magdalena DROZD - doświadczona sopranistka, której szeroka skala i wyjątkowo liryczna barwa głosu zachwycają publiczność na polskich oraz zagranicznych scenach. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiowała pod kierunkiem Agnieszki Monasterskiej. Artystka doskonaliła swoje umiejętności wokalne także na licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez takie sławy jak Mariusz Kwiecień, Ryszard Karczykowski i Iwona Sobotka.

Magdalena Drozd rozpoczęła swoją edukację muzyczną w wieku 7 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. F. Chopina w Nowym Sączu, gdzie uczyła się gry na skrzypcach. W 2009 roku rozpoczęła naukę śpiewu solowego w PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie pod kierunkiem mgr Ewy Kowalczyk oraz w klasie interpretacji piosenki Andrzeja Zaryckiego. Najchętniej wykonuje muzykę dawną, kameralną i oratoryjną. Była laureatką III miejsca na Międzyuczelnianym Konkursie Duetów w duecie z pianistką Dominiką Grzybacz w 2016 roku, dwukrotną stypendystką Fundacji Pro Musica Bona, a także stypendystką Stowarzyszenia “Almanach Muszyński”.

Występowała na prestiżowych festiwalach, m.in. Opera Rara, Sacrum Profanum i Warszawska Jesień oraz współpracowała z wybitnymi dyrygentami. Interesuje się również śpiewem operowym, co zaowocowało jej debiutem w 2019 roku w partii Sekstus w operze G.F. Haendla Juliusz Cezar pod batutą Paula Esswooda. Od 2021 roku jest na stałe związana z Filharmonią Krakowską jako artystka chóru, gdzie również wykonuje liczne partie solowe, takie jak Requiem W.A. Mozarta i Missa pro defunctis N. Jommelli'ego. Wcześniej pracowała w chórze Polskiego Radia.

W dorobku artystycznym artystki ważne miejsce zajmują liczne koncerty i nagrania płytowe. Brała udział w nagraniu Jubileuszowej płyty Andrzeja Zaryckiego Krajobraz Rzeczy Pięknych oraz płyty kolędowej z aranżacjami Ireneusza Boczka. Występowała jako solistka na koncertach z Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Orkiestrą Fresco Sonare oraz Capellą Cracoviensis, a także na Festiwalu im. Ady Sari w Nowym Sączu pod batutą Macieja Tworka.

Obecnie występuje na scenie Filharmonii Krakowskiej, uczestnicząc w różnorodnych projektach muzycznych z gatunku zarówno muzyki klasycznej jak i rozrywkowej. Ciągle rozwija swoje umiejętności wokalne kontynuując naukę pod okiem wybitnych pedagogów min. Dariusza Grabowskiego i Małgorzaty Zuber.


Andrzej LAMPERT - urodził się w Chorzowie, gdzie ukończył wydział wokalny Państwowej Szkoły Muzycznej II st., aby następnie studiować w Akademii Muzycznej w Katowicach (2003-2005) na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zainteresowania tą dziedziną zaowocowały wygraniem konkursu „Szansa na sukces”, w którym śpiewał również repertuar klasyczny, wieloma występami w TV oraz nagraniem szeregu płyt, m.in. z zespołem PIN.

W roku 2008 dokonał nagrania, które znalazło się w rozszerzonej wersji albumu Symphony, wspólnie z Sarah Brightman. W tym samym roku Andrzej Lampert ukończył z wyróżnieniem wydział wokalno-aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie (śpiew solowy u Janusza Borowicza).

Od 2011 roku pozostaje pod stałą opieką wokalną prof. Heleny Łazarskiej. Andrzej Lampert jest laureatem i finalistą wielu konkursów wokalnych: III Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (nagroda specjalna), XV Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (II nagroda), XV Imrich Godin International Vocal Competition Iuventus Canti we Vrablach, Słowacja (III nagroda).

W 2013 roku wystąpił w Preisträgerkonzert w ramach Salzburger Festspiele. Dziesiątka nagrodzonych wykonawców wybrana została spośród ponad 1100 uczestników Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu. Rok później ponownie został wybrany do dziesiątki najlepszych uczestników Sommerakademie Mozarteum.

Zaangażowany przez Operę na Zamku w Szczecinie, wziął udział w jedynym istniejącym nagraniu opery S. Moniuszki Paria (wydawnictwo DUX). Zadebiutował w 2010 na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu partią Alfreda w Traviacie G. Verdiego, a w 2013 roku na tej samej scenie wystąpił jako Leński w Eugeniuszu Oneginie P. Czajkowskiego. W 2012 roku zadebiutował w partii Pinkertona w Madamie Butterfly G. Pucciniego na scenie Opery Krakowskiej, zaś w 2013 w partii Nemorina w Napoju miłosnym G. Donizettiego oraz w partii Barinkaya w Baronie cygańskim. Od września 2013 roku Andrzej Lampert jest solistą Opery Krakowskiej. W 2014 roku zaśpiewał partię Alfreda w produkcji Traviaty G. Verdiego w Operze Narodowej w Montpellier, we Francji. W 2014 roku wykonał w Wiedniu partię Ewangelisty w Pasji wg św. Mateusza J.S. Bacha pod dyrekcją prof. Conrada Artmuellera.

W lutym 2015 wystąpił jako Parys w Pieknej Helenie Offenbacha, zaś w marcu 2015 wystąpił w Pasji wg św. Jana J.S. Bacha w Salzburgu. W kwietniu tego samego roku uczestniczył wraz z NOSPR w Katowicach w nagraniach partii wokalnych do filmu „Music Love and War”pod dyrekcją Franka Roosa. We wrześniu 2015 zadebiutował w La Boheme G.Pucciniego jako Rodolfo w Operze Krakowskiej, zaś w grudniu tego samego roku zaśpiewał partię Tamina w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta w operze w Baden w Austrii. W marcu 2016 wystąpił w Traviacie w Operze na Zamku w Szczecinie oraz zadebiutował w Turku we Włoszech G.Rossiniego, zaś w czerwcu tegoż roku w Tannhaeuser R. Wagnera.


Marcin SÓJKA - w 2018 roku wygrał 9 edycję programu The Voice of Poland, a już rok później jego singiel Zaskakuj mnie dotarł na szczyt notowania airplay, najczęściej odtwarzanych utworów w rozgłośniach radiowych i uzyskał status platynowej płyty. Marcin nie zwalniał tempa - jego kolejny singiel pt. Dalej pokrył się złotem.

W 2019 roku ukazał się debiutancki album artysty Kilka prawd. Na festiwalu w Opolu zdobył nagrodę publiczności, do tej pory, na Youtube jego utworów wysłuchało ponad 25 milionów użytkowników!

Marcin Sójka powraca z najnowszym singlem Dom z piasku, który miał swoją premierę na KFPP w Opolu. Jest to pierwszy singiel zapowiadający drugi krążek Artysty.

Jacek WÓJCICKI od lat zajmuje na polskim rynku muzycznym pozycję wyjątkową. Obdarzony talentem aktorskim i głosem o charakterystycznej tenorowej barwie, porusza się z łatwością po wielu gatunkach i stylach muzycznych. Każdy jego koncert spaja niepowtarzalna osobowość sceniczna, tworząc kolorowe, pełne kontrastów, brawurowe show.

Jacek na scenie staje się fascynującym demonem wesołej i smutnej piosenki. Idźcie popatrzeć jak występuje! Podziwiajcie! Zaproście do domu!

Tak zapowiadał go w Piwnicy pod Baranami legendarny założyciel i wieloletni dyrektor kabaretu, Piotr Skrzynecki. Od tamtych lat nic się nie zmieniło. Jacek jest tak samo demoniczny i rozmiłowany w kontrastach: w tym co komiczne, i w tym co liryczne. Dziś tak samo jak wtedy, gdy debiutował w Piwnicy, warto go słuchać i podziwiać.

Występuje wspólnie z największymi gwiazdami sceny, m.in. z Grażyną Brodzińską, Małgorzatą Walewską czy Beatą Rybotycką, z którą stworzyli własny recital. Bierze także udział gościnny w projektach „Nieszpory Ludźmierskie” Jana Kantego Pawluśkiewicza i „Woła nas Pan” Włodzimierza Korcza.

Jako aktora (absolwent krakowskiej PWST, ujawnił swój talent w słynnej “Piwnicy pod Baranami”) widzieliśmy go w takich filmach jak „Lista Schindlera” S.Spielberga, „Ostatni dzwonek” M. Łazarkiewicz, serialach „Dzieci z Doliny Młynów” i „Urwisy z Doliny Młynów” oraz programach TV m.in. w „Kabarecie Olgi Lipińskiej”, galach Zbigniewa Górnego itd. Stworzył też niezapomnianą postać Pana Tenorka – bohatera programów dziecięcych TVP.


Janusz WIERZGACZ - absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie na kierunku dyrygentury chóralnej. W latach 2009-2012 był śpiewakiem Chóru Polskiego Radia w Krakowie. Od 2010 r. jako dyrygent związany jest z Chórem Akademickim Uniwersytetu Jagiellońskiego Camerata Jagellonica oraz Żeńskim Chórem Akademickim Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 2017 r. jest również dyrygentem Krakowskiego Chóru Akademickiego Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2013-2017 był dyrygentem Krakowskiego Chóru Męskiego UPJPII. Od 2020 r. jest kierownikiem Chóru Opery Krakowskiej.

Jako dyrygent współpracował z wieloma kompozytorami, chórami i orkiestrami, m.in. Janem A.P Kaczmarkiem, Krzesimirem Dębskim, Bartoszem Chajdeckim, Janem Kantym Pawluśkiewiczem, Andrzejem Zaryckim, Maciejem Małeckim, Adamem Sztabą, Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej, Orkiestrą i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną.

Od 2013 r. jest dyrektorem artystycznym Chóru i Orkiestry Symfonicznej Passionart. Jest także dyrygentem Górecki Chamber Choir.

Jest kompozytorem muzyki do filmów, utworów chóralnych, orkiestrowych i rozrywkowych. Jest m.in. współautorem muzyki do widowiska „Święty” o życiu Jana Pawła II w reżyserii Michała Zabłockiego, muzyki do filmu „Polska szuka bohaterów” oraz do cyklicznych widowisk z okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych.

W 2016 r. był jednym z dyrygentów oraz aranżerów centralnych wydarzeń Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.