Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
22 11-2024
godz. 12:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Specjalne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 15 zł
KUP BILET
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SPECJALNY - "GRAM Z ORKIESTRĄ"
22-11-2024 godz. 12:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 15 zł KUP BILET

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Tomasz Tokarczyk - dyrygent

Weronika Gardziel – fortepian

Paulina Łaszczuk – gitara

Rimba Duo w składzie:

Karolina Tama - wibrafon

Aleksandra Wtorek – marimba


Repertuar:

Emmanuel Séjourné - Double concerto for marimba and vibraphone
 Manuel María Ponce - Concierto del Sur
***
Maurice Ravel - Koncert fortepianowy G-dur



Tomasz TOKARCZYK - dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie skrzypiec prof. Ewy Szubry-Jargoń. W latach 2002-2004 dyrygent oraz kierownik muzyczny w Operze na Zamku w Szczecinie. W latach 2004-2023 związany z Operą Krakowską jako dyrygent i kierownik muzyczny. W sezonie artystycznym 2023-2024 kierownik muzyczny Opery Śląskiej w Bytomiu.

Poprowadził ponad 900 spektakli operowych, operetkowych jak i baletowych, w tym sprawował kierownictwo muzyczne w blisko 40 premierach. Dyryguje również wieloma koncertami symfonicznymi i oratoryjnymi. W swoim dorobku artystycznym posiada zarówno prawykonania, jaki i liczne nagrania muzyki teatralnej i filmowej oraz szereg aranżacji i opracowań muzycznych, m. in. opracowanie muzyczne spektaklu baletowego Makbet, wystawionego w Operze Śląskiej w 2024 r.

Dla krakowskiej sceny przygotował premiery dzieł m.in. „Der Kaiser von Atlantis” Ullmanna, „Madama Butterfly”, „Cyganeria” i „Turandot” Pucciniego, „Baron cygański” Straussa, „Traviata”, „Trubadur”, „Otello” i „Requiem” Verdiego, „Ariadna na Naxos” R. Straussa, „Wesele Figara” Mozarta, „Carmina Burana” Orffa, „Miłość do trzech pomarańczy” Prokofiewa, „Mefistofeles” Boito, „Tannhäuser” Wagnera, „Opowieści Hoffmanna” J. Offenbacha, a także w ramach Festiwalu K. Pendereckiego „Diabły z Loudun”. Po remoncie sceny Opery Śląskiej, przygotował wznowienia spektakli m. in. „Cyganeria” Pucciniego, „Don Pasquale” Donizettiego, „Nabucco” Verdiego oraz premiery „Bal Maskowy” Verdiego, „Makbet” Verdiego, „Cyrk Giuseppe” Mossa czy „Don Giovanni” Mozarta.

Występuje z wybitnymi artystami, m.in.: Aleksandrą Kurzak, Andrzejem Dobberem, Mariuszem Kwietniem, Katarzyną Oleś-Blacha, Arturem Rucińskim, Małgorzatą Walewską. Współpracuje z licznymi instytucjami w kraju i za granicą, m. in. orkiestrą symfoniczną w Trondheim (Norwegia), Teatrem Opery i Baletu w Czelabińsku (Rosja), Instytutem Promocji Kultury Polskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, orkiestrami Filharmonii: Narodowej, Podkarpackiej, Śląskiej, Krakowskiej, Częstochowskiej, Szczecińskiej, Dolnośląskiej, Pomorskiej, Koszalińskiej; orkiestrami symfonicznymi z Torunia i Płocka; orkiestrami Akademii Muzycznych z Krakowa, Wrocławia oraz z Operą Wrocławską, Operą i Filharmonią Podlaską, Operą Bałtycką, Operą Nova, Operą Krakowską i Operą Śląską oraz Teatrem Wielkim w Łodzi czy Teatrem Wielkim w Poznaniu. Brał udział w licznych festiwalach m.in.: Wexford Festival Opera (Irlandia), Opera Gala Festival (Kuwejt), Festival Internazionale delle Orchestre Giovanili (Włochy), Operaverseny Es Festival Szeged (Węgry) czy Festival International de Musica Sacra de Bogota (Kolumbia), jak i Bydgoski Festiwal Operowy, Festiwal im. A. Didura w Sanoku oraz Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju.

Odznaczony przez Prezydenta m. Krakowa medalem Honoris Gratia, otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Medal „Polonia Minor” za profesjonalną i wieloletnią pracę na rzecz wzbogacania życia kulturalnego Małopolski i jej mieszkańców od Samorządu Województwa Małopolskiego. W 2020 r. otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy dyrygent”.

Od 2016 r. jest wykładowcą, a od roku akademickiego 2023/2024 prowadzi Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, w 2024 roku został mianowany adiunktem. W 2023 r. otrzymał tytuł doktorat sztuki na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku.

fot. Dariusz Pawelec




Weronika GARDZIEL – pianistka, solistka i kameralistka. We wrześniu 2024 roku ukończyła z wyróżnieniem studia II stopnia na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie profesora Mariusza Sielskiego. Od 2022 roku wraz z wietnamskim pianistą Sinh Le Quang współtworzy duet fortepianowy, kształcący się podyplomowo pod kierunkiem dra hab. Michała Dziada. Swoje umiejętności pianistyczne doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich profesorów jak: Andrzej Jasiński, Wojciech Świtała, Philippe Giusiano, Piotr Banasik, Philippe Raskin, Taeko Oba, Yuanxizi Li. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach pianistycznych oraz konkursach muzyki kameralnej. Do jej osiągnięć należą m.in. pierwsze nagrody w konkursach takich jak: ISCHIA International Piano Competition, SWISS International Music Competition, ODIN International Online Music Competition, Istra Star International Music Competition.

fot. Konrad Mika









Paulina ŁASZCZUK – gitarzystka klasyczna. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat w klasie gitary Kataríny Wieczorekovej. Jest absolwentką studiów na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie kształciła się pod kierunkiem profesora Michała Nagy’a oraz profesora wizytującego Carlo Marchione. Obecnie doskonali swoje umiejętności pod okiem znakomitego francuskiego gitarzysty i pedagoga Gabriela Bianco w Conservatorium van Amsterdam.

W trakcie swojej kariery muzycznej Paulina miała możliwość pracy z wieloma wybitnymi mentorami, w tym Łukaszem Kuropaczewskim, Marcinem Dyllą, Andreą Dieciem, Duo Maccari-Pugliese, Campbellem Diamondem, Hopkinsonem Smithem i wieloma innymi.

Paulina aktywnie uczestniczy w konkursach muzycznych od najmłodszych lat, zdobywając nagrody na arenie krajowej i międzynarodowej. Jej ostatnie osiągnięcia to: III miejsce na Konkursie Gitarowym Visegrad (Bratysława, 2021),II miejsce oraz Specjalna Nagroda Dziennikarzy Muzycznych na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym podczas Baltic Guitar Days (Szczecin, 2023), III miejsce na 19. Międzynarodowym Konkursie Gitarowym GUITARTALENT’23 (Brno, 2023), Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym podczas 13. Festiwalu Gitarowego im. Joaquína Rodrigo w Olsztynie (Olsztyn, 2023).

W kwietniu 2023 roku Paulina wystąpiła jako solistka w Filharmonii Częstochowskiej podczas III Konferencji Doktorantów i Młodych Naukowców "Gitara w badaniach naukowych".

fot. Radosław Hrynek





RIMBA DUO – duet wibrafonowo-marimbowy powstały w 2018 roku, tworzony przez perkusistki Karolinę Tamę i Aleksandrę Wtorek. Podczas swojego istnienia duet prezentował się na licznych festiwalach, między innymi Festiwal Vibraphonissimo w Norymberdze, Festiwal Wianki i Horyzonty Perkusji w Krakowie. Owocem pięcioletniej współpracy jest debiutancka płyta o nazwie Rimba Duo, wydana w maju 2023 roku, gromadząca repertuar, nad którym Aleksandra i Karolina wspólnie pracowały na przestrzeni lat.

Wykonawczynie łączy nie tylko przyjaźń, ale także podobna wrażliwość, otwartość oraz chęć poszukiwania nowych brzmień. Jako że Karolina zaczynała swoją przygodę z muzyką od nauki gry na skrzypcach, a Aleksandra na fortepianie, wyróżnia je odejście od stricte perkusyjnego spojrzenia na utwory. Pragną przybliżać świat perkusji szerszej publiczności, dlatego wykonują nie tylko repertuar perkusyjny, ale także aranżacje własne oraz już istniejące utwory przeznaczone na inne składy wykonawcze.

fot. Przemek Kleczkowski