Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
08 03-2025
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT ORATORYJNY
08-03-2025 godz. 18:00 Koncerty symfoniczne i oratoryjne S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: I STREFA - NORMALNY: 90 zł I STREFA - ULGOWY: 80 zł II STREFA - NORMALNY: 80 zł II STREFA - ULGOWY: 70 zł III STREFA - NORMALNY: 70 zł III STREFA - ULGOWY: 60 zł IV STREFA - NORMALNY: 60 zł IV STREFA - ULGOWY: 50 zł V STREFA - NORMALNY: 40 zł

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej

Paul McCreesh – dyrygent

Claire Rutter – sopran

Polly Leech – mezzosopran

Attilio Glaser – tenor

William Thomas – bas

Piotr Piwko – chórmistrz



Repertuar:

Giuseppe Verdi – Messa Da Requiem

Koncert bez przerwy, czas trwania ok. 1,5 godz.


Godz. 16.30, Sala Złota – Dyskusyjny Klub Muzyczny

Gość specjalny – Paul McCreesh, wstęp wolny


Ze względu na bardzo duże zainteresowanie koncertem, uruchomiona została sprzedaż dodatkowej puli biletów. Bilety w cenach regularnych na miejsca dostawiane zakupić można w kasie biletowej Filharmonii w godzinach jej pracy. Miejsca nie podlegają rezerwacji internetowej ani telefonicznej. Ilość dodatkowych miejsc jest bardzo ograniczona. 


Giuseppe Verdi był nie tylko obserwatorem życia politycznego swojej ojczyzny, ale jako zwolennik jej zjednoczenia aktywnie w nim uczestniczył. Znaczący wpływ na zaangażowanie kompozytora miała włoska literatura, której czołową postacią był gorący patriota – Alessandro Manzoni. Pisarz zmarł w 1873 roku w Mediolanie, a rok później światło dzienne ujrzało zadedykowane mu Requiem Verdiego na chór, solistów i orkiestrę.

Nad mszą żałobną kompozytor pracował już od jakiegoś czasu, przeczuwając odejście sędziwego pisarza, ale ciekawostką jest, że jedna z jej części powstała dla uczczenia pamięci… kogoś innego. Verdi był inicjatorem projektu zrzeszającego kilkunastu artystów, którzy razem z nim pracowali nad mszą w hołdzie dla G. Rossiniego. Z przyczyn organizacyjnych projekt został zawieszony, ale Giuseppe zachował swoją część Libera me i włączył ją do nowej, indywidualnej kompozycji.

Premiera Requiem pod batutą autora odbyła się w 1874 roku w kościele św. Marka w Mediolanie, z okazji pierwszej rocznicy śmierci Manzoniego. Choć Verdi sam wybierał miejsce pierwszego wykonania, czuł, że dzieło lepiej zabrzmiałoby w filharmonii lub w teatrze. Rzeczywiście, krytycy okrzyknęli je „operą przebraną w kościelne szaty”, zarzucając artyście brak przestrzegania formalnych reguł i styl bardziej odpowiedni dla opery, niż dla mszy. Czas pokazał, że Requiem Verdiego przetrwało w repertuarze i w świadomości melomanów na całym świecie jako jedno z największych arcydzieł muzyki religijnej.


Dorota Staszkiewicz



Partner: