
Wykonawcy:
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Paul McCreesh – dyrygent
Claire Rutter – sopran
Polly Leech – mezzosopran
Attilio Glaser – tenor
William Thomas – bas
Piotr Piwko – chórmistrz
Repertuar:
Giuseppe Verdi – Messa Da Requiem
Koncert bez przerwy, czas trwania ok. 1,5 godz.
Godz. 16.30, Sala Złota – Dyskusyjny Klub Muzyczny
Gość specjalny – Paul McCreesh, wstęp wolny
Ze względu na bardzo duże zainteresowanie koncertem, uruchomiona została sprzedaż dodatkowej puli biletów. Bilety w cenach regularnych na miejsca dostawiane zakupić można w kasie biletowej Filharmonii w godzinach jej pracy. Miejsca nie podlegają rezerwacji internetowej ani telefonicznej. Ilość dodatkowych miejsc jest bardzo ograniczona.
Giuseppe Verdi był nie tylko obserwatorem życia politycznego swojej ojczyzny, ale jako zwolennik jej zjednoczenia aktywnie w nim uczestniczył. Znaczący wpływ na zaangażowanie kompozytora miała włoska literatura, której czołową postacią był gorący patriota – Alessandro Manzoni. Pisarz zmarł w 1873 roku w Mediolanie, a rok później światło dzienne ujrzało zadedykowane mu Requiem Verdiego na chór, solistów i orkiestrę.
Nad mszą żałobną kompozytor pracował już od jakiegoś czasu, przeczuwając odejście sędziwego pisarza, ale ciekawostką jest, że jedna z jej części powstała dla uczczenia pamięci… kogoś innego. Verdi był inicjatorem projektu zrzeszającego kilkunastu artystów, którzy razem z nim pracowali nad mszą w hołdzie dla G. Rossiniego. Z przyczyn organizacyjnych projekt został zawieszony, ale Giuseppe zachował swoją część Libera me i włączył ją do nowej, indywidualnej kompozycji.
Premiera Requiem pod batutą autora odbyła się w 1874 roku w kościele św. Marka w Mediolanie, z okazji pierwszej rocznicy śmierci Manzoniego. Choć Verdi sam wybierał miejsce pierwszego wykonania, czuł, że dzieło lepiej zabrzmiałoby w filharmonii lub w teatrze. Rzeczywiście, krytycy okrzyknęli je „operą przebraną w kościelne szaty”, zarzucając artyście brak przestrzegania formalnych reguł i styl bardziej odpowiedni dla opery, niż dla mszy. Czas pokazał, że Requiem Verdiego przetrwało w repertuarze i w świadomości melomanów na całym świecie jako jedno z największych arcydzieł muzyki religijnej.
Dorota Staszkiewicz
Partner: