Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
27 10-2023
godz. 19:30
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT ORATORYJNY
27-10-2023 godz. 19:30 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł

Wykonawcy:

Pamięci Stanisława Radwana


Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej

Maciej Tworek – dyrygent

Solomiia Pavlenko – sopran

Sylwia Pietrzak – mezzosopran

Josep-Ramon Olivé - baryton

Piotr Piwko – chórmistrz

Repertuar:

Gabriel Fauré – Requiem op. 48 
* * *
Maurice Duruflé – Requiem op. 9


Wieczne odpocznienie. Wizja Raju

O swoim Reguiem d-moll op. 48 Gabriel Fauré (1845-1924) napisał, że nie wyraża strachu przed śmiercią, lecz pragnienie szczęścia wiekuistego. Finalną wersję utworu, przeznaczoną na dwoje solistów – sopran i baryton – oraz chór i orkiestrę, wykonano 12 lipca 1900 w Pałacu Trocadero w Paryżu podczas Wystawy Światowej. Wpływ na podjęcie przez kompozytora tematu mszy żałobnej mogły mieć bolesne zdarzenia biograficzne: ojciec kompozytora zmarł w roku 1885, matka – dwa lata później. Kompozycja złożona została z siedmiu części: ramy tworzą Introitus i Kyrie (osadzone w d-moll, tonacji Mozartowskiego Requiem) oraz In Paradisum (w jasnej tonacji D-dur). Wpisując się w tradycję francuską, Fauré zrezygnował z sekwencji Dies irae jako reprezentacji Sądu Ostatecznego; podobnie uczynił Duruflé.


Maurice Duruflé (1902-1986) ukończył swoje Requiem op. 9 (dedykowane ojcu) w 1947 roku. Kompozycja rodziła się w apokaliptycznych czasach II wojny światowej, we Francji Vichy. Najpełniejsza wersja utworu objęła mezzosopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę z organami. Muzyka została zainspirowana i oparta na melodiach chorału gregoriańskiego, które otrzymały barwną harmonię oraz instrumentację, charakterystyczną dla francuskiej zmysłowej wrażliwości brzmieniowej. Kompozytor zestroił cykl z dziewięciu części; kluczową stała się dla niego wartość pogody ducha – sérénité: finałowe In Paradisum symbolizuje ucieczkę duszy człowieka do raju.


Małgorzata Janicka-Słysz



Maciej TWOREK - w krakowskiej Akademii Muzycznej studiował fortepian w klasie Jana Hoffmana oraz chóralistykę i dyrygenturę w klasie Józefa Radwana. Brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako asystent współpracował z Valerym Giergievem i Lorinem Maazelem.

 W latach 2005 do 2012 był dyrygentem Capelli Cracoviensis. Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.

W 2002 roku rozpoczął, trwającą 18 lat, dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem był m.in. udział w nagraniu z orkiestrą Sinfonia Iuventus kompletu jego symfonii i koncertów instrumentalnych.

W roku 2018, w ramach obchodów jubileuszu 85-lecia urodzin kompozytora, dyrygował II koncertem skrzypcowym Metamorfozy z Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin w Filharmonii Berlińskiej z Anne Sophie Mutter jako solistką, z którą następnie odbył tournée po Chinach z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia.

 W roku 2019 poprowadził dwa ważne koncerty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego: 1 września Polskie Requiem z okazji 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej

w obecności Prezydentów Polski, Niemiec i Wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych oraz w październiku koreańską premierę Pasji wg św. Łukasza w ramach Seoul International Music Festival.

 Koncertował w Europie, Azji i obu Amerykach, dyrygując takimi zespołami, jak m.in.: The Hilliard Ensemble, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, NDR Radiofilharmonie, MDR Sinfonie Orchester, Orquesta Sinfónica de Galicia, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia (Pražskié Jaro), Państwową Orkiestrą Symfoniczną Nowa Rosja, Orquesta Sinfonica Simon Bolívar de Venezuela, Orquesta Filarmόnica de Bogotá, Orkiestrą Filharmoniczną w Brnie, a ostatnio Tonhalle Zürich, Dresdner Philharmonie, Oxford Philharmonic Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Romanian National Radio Orchestra (Enescu Festival), Russian Philharmonic Orchestra, Jerusalem Symphony Orchestra, KBS Symphony Orchestra.

Maciej Tworek jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Solomiia PAVLENKO - ukończyła studia magisterskie w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej (2019), a następnie staż asystencki w klasie Iryny Semenenko, Honorowej Artystki Ukrainy (2020).

Jeszcze podczas studiów brała udział w licznych międzynarodowych i krajowych konkursach wokalnych. Jest laureatką m.in. I Ogólnoukraińskiego Konkursu Wokalnego im. Oksany Petrusenko w Kijowie, gdzie zdobyła Grand Prix (2014).

W latach 2017–2018 była członkiem Akademii Operowej, która działa w ramach kształcenia młodych talentów w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (dyr. Beata Klatka). Od 2022 roku kontynuuje w niej swoje studia, biorąc udział w warsztatach i kursach mistrzowskich prowadzonych przez tak wybitnych śpiewaków, jak: Olga Pasiecznik, Izabela Kłosińska, Michał Biel, Sophia Muñoz, Mariusz Kwiecień, Topi Lehtipuu, Edith Wiens i wielu innych.

Zdebiutowała w Wekslu małżeńskim G. Rossiniego na ART-SCENIE Opery Kijowskiej. Pisano o „wzruszająco delikatnym i szczerym obrazie dziewczyny [Fanny]” jaki stworzyła. Jako solistka Opery Kijowskiej śpiewała partie Barbariny w Weselu Figara W.A. Mozarta oraz Stefana w Romeo i Julii Ch. Gounoda

W 2023 roku zaśpiewała partie Jüngfrau w oratorim Das Paradies und die Peri R. Schumana w ramach festiwalu Opera Rara w Krakowie pod batutą Jana Tomasza Adamusa oraz Stabat Mater L. Boccheriniego.

Sylwia PIETRZAK - absolwentka studiów II stopnia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie Magdaleny Idzik i Izabeli Kłosińskiej. Uzyskała stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie odbyła studia I stopnia, za osiągnięcia artystyczne. Wystąpiła w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie podczas recitalu wykonała Pieśni Cygańskie J. Brahmsa. Laureatka nagrody specjalnej podczas "18-th Imrich Godin International Vocal Competition". W 2021 roku otrzymała stypendium podczas programu Berlin Opera Academy, w ramach którego wystąpiła jako Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta. Półfinalistka Międzynarodowego Konkursu Ottavio Ziino w Rzymie. Laureatka nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju w 2021 roku.

W 2023 roku zadebiutowała w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie zaśpiewała rolę Pani Nolan w operze Medium G.C. Menottiego. Uczestniczyła w wielu kursach wokalnych, m.in. Bavarian Opera Academy czy kursach mistrzowskich Ryszarda Karczykowskiego w Radziejowicach.

Swoje umiejętności sceniczne rozwija w Norymberdze, gdzie odbywa studia w zakresie praktyki sceniczno-estradowej na Hochschule für Musik.

Josep-Ramon OLIVÉ  - urodzony w Barcelonie, został laureatem Złotego Medalu Guildhall School of Music and Drama w 2017 roku, a także zdobył pierwszą nagrodę i nagrodę publiczności w Handel Singing Competition w 2015 roku oraz drugą nagrodę podczas Concurso Permanente of Juventudes Musicales de España w 2011 roku. W 2015 roku był nominowany do nagrody Oxford Lieder Young Artist, w 2017 roku został wybrany do udziału w Akademii Le Jardin des Voix, kierowanej przez Williama Christie i Les Arts Forissants, a w 2018 roku został nominowany do nagrody ECHO Rising Star.

Jego edukacja muzyczna, w tym nauka gry na fortepianie i wiolonczeli oraz nauka śpiewu, rozpoczęła się w Escolania de Montserrat, a następnie była kontynuowana w Escola de Música de Barcelona. Artysta uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie dyrygentury chóralnej i śpiewu w ESMUC w Barcelonie, a następnie studiował w Guildhall School pod kierunkiem Rudolfa Piernaya. Brał udział w mistrzowskich kursach wokalnych, między innymi u Grahama Johnsona, Geralda Finleya, Malcolma Martineau, Kurta Widmera, Josepa Brosa, Luigiego Alvy i Teresy Berganzy.

Występy sceniczne Olivé zaprowadziły go na deski takich prestiżowych sal koncertowych jak: Palau de la Música Catalana i Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Het Concertgebouw w Amsterdamie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre, Filharmonia w Kolonii, Sala Koncertowa im. Czajkowskiego w Moskwie, Philharmonie de Paris, Kontzerthaus Wien, a także londyńskie Wigmore Hall i Barbican Hall. Występował u boku zespołów takich jak: Le Concert des Nations, Les Arts Florissants, Hespérion XXI, Orquesta Sinfónica de Barcelona y Nacional de Cataluña, Orchestra of the Age of Enlightenment i London Handel Orchestra, pod batutą wybitnych dyrygentów takich jak: Jordi Savall, William Christie, Kazushi Ono, Josep Pons, Laurence Cummings, Giampaolo Bisanti i Sigiswald Kujken.

Wśród wykonywanych przez niego partii operowych znalazły się role takie jak: Hrabia Almaviva w Weselu Figara W.A. Mozarta, Schaunard w Cyganerii G. Pucciniego, Masetto w Don Giovannim Mozarta, Tarquinius w Gwałcie na Lukrecji B. Brittena, tytułowa rola w Orfeuszu C. Monteverdiego, Merkucjo w Romeo i Julii Ch. Gounoda, Kuligin w Katii Kabanowej L. Janacka, Eneasz w Dydonie i Eneaszu H. Purcella oraz Maksymilian w Kandydzie L. Bernsteina. Artysta ma w swoim portfolio także wykonania muzyki oratoryjnej, w tym: Niemieckie Requiem J. Brahmsa, Requiem G. Faurégo, Requiem M. Duruflégo, Requiem i Vesperae Solenne de Confessore Mozarta, Carmina Burana C. Orffa, Mesjasz G. F. Haendla oraz Msza h-moll, Magnificat i Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha. Jako wykonawca pieśni prezentował między innymi Die schöne Magelone Brahmsa, Lieder eines fahrenden Gesellen oraz Rückert-Lieder G. Mahlera, Dichterliebe R. Schumanna, Histoires Naturelles M. Ravela, La bonne chanson Fauré i Die schöne Müllerin F. Schuberta.

Josep-Ramon Olivé ma na swoim koncie premierowe wykonania utworów takich kompozytorów jak Salvador Brotons (Cantata de Randa), Joan Magrané (Diàlegs de Tirant e Carmesina), Josep Vila i Casañas (Veni Creator Spiritus), Albert Guinovart (Requiem), Johan Duijck (Dixit Dominus), Raquel García-Tomás (Chansons Trouvées), Laurence Osborn (Narkissuss) i Alberto García-Demestres (L'Eclipsi), a także debiut na deskach Gran Teatre del Liceu, występ w ramach festiwalu Festival de Peralada i w CNDM & Teatro de la Zarzuela Ciclo de Lied oraz recital otwierający LIFE Victoria 2018 z towarzyszeniem pianisty Malcolma Martineau.