Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
14 10-2023
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Oratoryjne
Rodzaj abonamentu S – koncerty symfoniczne
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT ORATORYJNY
14-10-2023 godz. 18:00 S – koncerty symfoniczne SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: Strefa I - normalny: 70 zł Strefa I - ulgowy: 60 zł Strefa II - normalny: 60 zł Strefa II - ulgowy: 50 zł Strefa III - normalny: 45 zł Strefa III - ulgowy: 35 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 30 zł

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej

Alexander Humala – dyrygent

Jarosław Nadrzycki – skrzypce

Viktoriia Shamanska – sopran *

Li Yao – sopran *

Sebastian Mach – tenor

Jerzy Butryn – bas

Piotr Piwko – chórmistrz

*laureatki IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju

Repertuar:

Erich Korngold – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35
***
Wolfgang Amadeus Mozart – Msza c-moll KV 427

Godz.16.30, Sala Złota – Dyskusyjny Klub Muzyczny
Gość specjalny – Małgorzata Janicka-Słysz
Wstęp wolny


Jarosław NADRZYCKI – absolwent Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie Jadwigi Kaliszewskiej, Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w klasie Igora Ozima oraz Royal Academy of Music w Londynie w klasie Igora Petrushevskiego. Artysta jest zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych m.in. w Erewaniu – im. A. Chaczaturiana, w Bukareszcie – im. G. Enescu, w Berlinie – im. M. Rostala, w Wilnie – im. J. Heifetza, w Varallo – Valsesia Musica oraz Haverhill Sinfonia Soloist Competition w Wielkiej Brytanii. Laureat konkursu im. T. Vargi w Martigny (Szwajcaria), konkursu im. B. Brittena w Londynie i konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. W wieku 12 lat zadebiutował wykonując Fantazję Carmen P. Sarasatego z Orkiestrą Konserwatorium Moskiewskiego w Wielkiej Sali Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie.

Przełomowym wydarzeniem w karierze artysty było wykonanie w 2010 roku II Koncertu skrzypcowego Metamorphosen Krzysztofa Pendereckiego wraz z Simon Bolivar Orchestra of Venezuela pod batutą kompozytora. W 2013 roku w ramach 17. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Jarosław Nadrzycki wykonał wymieniony wyżej koncert trzykrotnie wraz z MDR Sinfonieorchester pod batutą Kristjana Järviego.

Poza działalnością solistyczną, był również prymariuszem cenionego Meccore String Quartet (2013–2018), a od 2018 roku członkiem-założycielem Boarte Piano Trio. W tym samym roku nakładem wytwórni Orphée Classics ukazała się płyta z dziełami J. Brahmsa na skrzypce i fortepian jako efekt wieloletniej współpracy z pianistką Joanną Zathey.

Jarosław Nadrzycki koncertował z czołowymi orkiestrami, takimi jak: London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, MDR Sinfonieorchester, Simon Bolivar Orchestra of Venezuela, George Enescu Philharmonic, State of Mexico Symphony Orchestra, Armenian State Symphony Orchestra, Orkiestra Kameralną Polskiego Radia Amadeus oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod batutą takich dyrygentów, jak: M. Caldi, A. Duczmal, G. Guerrero, K. Järvi, K. Penderecki, H. Sensoy, S. Smbatyan i M. Vengerov. Wielokrotnie występował w Wigmore Hall w Londynie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Ateneum w Bukareszcie, Ahmed Adnan Saygun Arts Center w Izmirze, Bozar w Brukseli i Pollack Hall w Montrealu.

Artysta w swoim dorobku posiada nagrania płytowe dla wytwórni DUX, Warner Music Poland i MDG Classics, a także wiele nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in.: dla Bayerischer Rundfunk, BBC Radio 3, ZDF, TV ORF Austria, TVP Kultura. W 2021 roku nakładem wytwórni Hänssler Classic ukazały się płyty z twórczością J.S. Bacha i F. Mendelssohna-Bartholdy’ego nagrane we współpracy z flecistą Krzysztofem Maciejem Kaczką z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej L’Appassionata oraz Filharmonii im. L. Janáčka. W 2016 roku rozpoczął pracę na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Był także wykładowcą w Sheikh Jaber Al-Ahmed Cultural Centre w Kuwejcie (2019–20).


Viktoriia SHAMANSKA – muzyką zaczęła interesować się już we wczesnym dzieciństwie, lecz systematyczną edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 14 lat. Od 15 roku życia uczęszczała do Mikolajowskiego Koledżu Sztuki Muzycznej (południowa Ukraina), gdzie uczyła się w klasie Olgi Paliy-Didusenko. Podczas studiów, na trzecim i czwartym roku rozpoczęła współpracę z tamtejszą Filharmonią, jako solistka, wykonując utwory włoskich i ukraińskich kompozytorów. Występowała w wielu ukraińskich miastach, m.in. takich jak Odessa czy Kijów.

W 2022 roku przez tragiczną sytuację w swoim kraju przeniosła się do Polski i została studentką Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie kontynuuje edukację w klasie Agnieszki Monasterskiej.

Artystka fascynuje się wykonawstwem muzyki operowej, w związku z czym pragnie w przyszłości rozwijać swoje umiejętności kreując role w operach wielkich kompozytorów, w znakomitych teatrach operowych.


Li YAO – urodziła się w mieście Xuancheng w prowincji Anhui w Chinach. Ukończyła Konserwatorium Muzyczne im. Giuseppe Verdiego w Mediolanie. Obecnie studiuje pod kierunkiem Roberta Cieśla na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

W 2014 roku zdobyła nagrodę amerykańskiego IV Peacock Award National Vocal Competition of Higher Art Colleges and Universities (kategoria studiów licencjackich).

W grudniu 2018 roku zdobyła III nagrodę oraz Nagrodę dla wybitnej sopranistki na II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Molfetcie we Włoszech oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Cerignoli we Włoszech. W listopadzie 2022 roku zdobyła II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, a w grudniu tego samego roku II nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Wokalnej w Kaliszu.

W kwietniu 2015 roku brała udział w koncercie chińskich pieśni artystycznych początku XX wieku Hu Mingjian Vocal Group of Experts w Shenyang Conservatory of Music, a w 2016 roku z wystąpiła z recitalem solowym w Shenyang Conservatory of Music Concert Hall. W czerwcu 2017 roku wystąpiła jako Hrabina w operze Wesele Figara W.A. Mozarta w Konserwatorium Muzycznym w Brescii we Włoszech.

We wrześniu 2019 roku artystka uczestniczyła w przyjęciu z okazji 70-lecia swojej ojczyzny w Mediolanie we Włoszech i została przyjęta przez Song Xuefeng chińskiego konsula generalnego w Mediolanie. W grudniu 2019 roku wzięła udział z Plácido Domingo w koncercie 50th Anniversary of Domingo’s Debut at La Scala. W lutym 2020 roku wystąpiła z recitalem dyplomowym w Verdi Concert Hall w Mediolanie, którym to z doskonałym wynikiem ukończyła studia.


Sebastian MACH – ukończył studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Od 2019 roku jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie doskonali swoje umiejętności pod okiem znakomitych śpiewaków, dyrygentów i pianistów.

Artysta pracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, jak: Umberto Finazzi, Francesco Bottigliero, Paul McCreesh, Jacek Kaspszyk, Adrian Kelly czy Joseph Swensen. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach mistrzowskich u takich pedagogów, jak: Gerald Finley, Michelle Wegwart, Andrew Owens czy Robert Nakoneczny. Współpracuje m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Operą Bałtycką, Narodowym Forum Muzyki.

W 2022 roku debiutował w roli Księcia Ramiro w operze Kopciuszek G.Rossiniego wystawionej na szwajcarskim festiwalu Ticino Musica w Lugano. W 2021 roku brał udział w prestiżowym projekcie Young Singers Project organizowanym przez największy festiwal muzyczny w Europie w Salzburgu. W tym samym roku debiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi w operze Wesele Figara W.A. Mozarta wcielając się w postacie Don Curzio i Don Basilio. W 2020 roku wykonał główną rolę w światowej prapremierze opery Wehikuł Czasu kompozycji F. Bottigliero w Operze Bałtyckiej.

W 2019 roku w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti we Vrablach (Słowacja) otrzymał I Miejsce oraz Nagrodę Specjalną Opery w Bańskiej Bystrzycy za najlepszą interpretację utworów. W tym samym roku otrzymał II Nagrodę Publiczności za Najciekawszą Osobowość Artystyczną 12. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy. W 2017 roku otrzymał Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie pieśni polskiej na IV ogólnopolskim konkursie wokalnym w Drezdenku.


Jerzy BUTRYN – absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu Bogdana Makala, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Stypendysta programu Erasmus w Hochschule für Musik Detmold w klasie śpiewu Larsa Woldta. Obecnie wykładowca na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Do niedawnych sukcesów artysty należy zaliczyć występy jako Joe w Rozkwit i upadek miasta Mahagonny K. Weilla w Teatro Regio di Parma; Talbot w Joanna d'Arc G. Verdiego na Festiwalu w St. Gallen oraz Adiutant; Oficer, Stary lokaj Bołkońskiego w Wojna i Pokój S. Prokofiewa w Grand Théâtre de Genève; Raimondo w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego, Escamillo w Carmen G. Bizeta, Komandor w Don Giovannim W.A. Mozarta, Lindorf, Coppelius, Doktor Miracle, Dappertutto w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Colline w Cyganerii G. Pucciniego w Operze Wrocławskiej, Zbigniew w Strasznym Dworze St. Moniuszki, Le Bailli w Wertherze J. Masseneta w Operze Narodowej w Warszawie.

W obecnym sezonie można usłyszeć go jako Komandora w Don Giovannim W.A. Mozarta na festiwalu w Glyndebourne, tytułowej roli w operze A. Boito Mefistofels w Teatro dell'Opera di Roma, wróci również do Opery Narodowej w Warszawie jako Coline w Cyganerii G. Pucciniego. Wykona także partię Kurwenala w Tristanie i Izoldzie R. Wagnera wraz z Filharmonikami Łódzkimi, partię basową w Kosmogonii K. Pendereckiego na Festiwalu Wratislavia Cantans oraz partie basowe w Te Deum A. Dvořáka i Credo K. Pendereckiego w Filharmonii Pomorskiej. W przyszłych sezonach czeka go m.in. debiut w Royal Opera House w Londynie.