Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
26 02-2022
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: noramlny: 80 zł ulgowy: 60 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT SYMFONICZNY
26-02-2022 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: noramlny: 80 zł ulgowy: 60 zł

Wykonawcy:

Magia muzyki włoskiej na skrzypcach Paganiniego

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Walter Attanasi – dyrygent

Vadim Brodsky – skrzypce


Repertuar:

Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Wilhelm Tell

Niccolò Paganini – I Koncert skrzypcowy D-dur

***

Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68



Prapremiera Wilhelma Tella G. Rossiniego odbyła się w 1829 roku w Paryżu. Przebojowy wstęp do tej opery szybko rozpoczął własną karierę koncertową, stając się jednym z utworów najpopularniejszych na świecie. Uwertura składa się z czterech połączonych ze sobą części. Po delikatnym Poranku następuje gwałtowna, angażująca cały zespół orkiestrowy Burza, która przeradza się w pogodną Pieśń pasterską, a potem w galopujący finał – Marsz żołnierzy szwajcarskich.


Nie mamy pewności, kiedy dokładnie N. Paganini napisał I Koncert skrzypcowy (prawdopodobnie było to między rokiem 1817 a 1818), ale wiadomo, że premierowo wykonał go w 1819 roku w Neapolu. Kompozytor zastosował w utworze metodę skordatury (aby wykonać utwór, należało przestroić instrument). Do dziś Koncert pozostaje dziełem postrzeganym jako niezwykle wymagające pod względem technicznym. Pozwala soliście wykazać się biegłością obu rąk, a jednocześnie zachwyca inwencją melodyczną.


Jak wiadomo, symfoniczny debiut J. Brahmsa był wyjątkowo późny, artysta miał już 43 lata. Zarys swojej I Symfonii c-moll zaprezentował bliskim w 1862 roku, ale na jej premierę przyszło im jeszcze długo poczekać. Dopiero 12 lat później udało mu się powrócić do szkiców utworu, ukończonego wreszcie podczas pobytu w Sassnitz i w Lichtenthal. Prawykonanie odbyło się w listopadzie 1876 roku w Karlsruhe i zakończyło sukcesem. Dzieło szybko utorowało sobie drogę na największe światowe sceny, symfonię wykonywano z powodzeniem m.in. w Mannheim, Wiedniu i w Lipsku.


Dorota Staszkiewicz



Walter ATTANASI - urodzony w Trieście, uważany za jednego z najciekawszych dyrygentów swojego pokolenia. Często zapraszany jest do dyrygowania repertuarem symfonicznym i operowym przez renomowane instytucje, teatry operowe i międzynarodowe festiwale, jak Teatro alla Scala w Mediolanie, Arena di Verona, San Carlo w Neapolu, Opera w Rzymie, Teatro Comunale we Florencji, Teatr Opery w Cagliari, Festival dei Due Mondi w Spoleto, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Staatsoper w Hamburgu, Centrum Sztuki w Seulu, Opera w Amsterdamie, Rotterdam Ahoy, Teatro Colón w Buenos Aires, Rostropovich Foundation w Moskwie, Opera de Bellas Artes w Meksyku, Rudolfinum i Opera Narodowa w Pradze, Opera Narodowa w Brnie, Filharmonia Wileńska, Opera w Budapeszcie, Opera Królewska w Sztokholmie, Opera Narodowa i Sala Koncertowa Reduta w Bratysławie, Filharmonia Wileńska, sale koncertowe w Japonii, Teatr Opery Narodowej RPA w Pretorii (Tshwane) i inne.

Walter Attanasi może poszczycić się również współpracą z festiwalami jazzowymi, takimi jak Umbria Jazz, Global Forum w Rzymie, i z jazzmanami, takimi jak Diane Reeves, Quincy Jones, Stefano Di Battista, Roberto Gatto, Danilo Rea, Flavio Boltro. W 2004 roku, na życzenie prezydenta Republiki Włoskiej Carlo Azeglio Ciampiego, poprowadził w telewizji na żywo koncert noworoczny z Kwirynału z okazji 50-lecia RAI. W 2005 został zaproszony do dyrygowania oratorium Stworzenie świata J. Haydna podczas uroczystego koncertu z okazji 700-lecia Uniwersytetu La Sapienza w Rzymie, a w 2008 roku w Operze Królewskiej w Sztokholmie, w obecności szwedzkiej rodziny królewskiej, dyrygował wystawieniem baletu Kopciuszek G. Rossiniego. W 2013 roku, z okazji dwusetnej rocznicy urodzin R. Wagnera, został zaproszony do Wilna, by poprowadzić koncertową wersję Tristana i Izoldy (prawykonanie na Litwie) w ramach koncertu oficjalnie zamykającego Prezydencję Litwy w Radzie Unii Europejskiej.

Piastował stanowiska dyrektora muzycznego Todi Music Fest (Wirginia) i dyrektora projektów artystycznych w The South African State Theatre w Pretorii oraz głównego dyrygenta gościnnego Orkiestry Filharmonicznej im. Bohuslava Martinů w Zlínie. Był także dyrektorem muzycznym Opera Romana Craiova i głównym dyrygentem Filarmonica Oltenia Craiova oraz Craiova Jazz Festival w Rumunii. Obecnie jest dyrektorem artystycznym festiwali Italia Arte Fest, Umbria Music Fest International i Jazz Spring Praha.

W swoim obszernym dorobku dyskograficznym posiada nagrania takich utworów, jak Stabat Mater Rossiniego, symfonie Beethovena, dzieła Leoša Janácka i Antonína Dvořáka. Dla Companions Opera w Amsterdamie zadyrygował Nabucco, a dla Słowackiego Radia i Telewizji Requiem G. Verdiego, które zostały zarejestrowane na DVD. Poprowadził także dla Radia Rai 3 nagrania utworów Zamek Sinobrodego B. Bartóka i Djamileh G. Bizeta.

Otrzymał honorowe obywatelstwo miasta Porstmouth (Wirginia), a w 2019 roku Prezydent Republiki Włoskiej przyznał mu nominację na Kawalera Orderu Gwiazdy Włoch.


Vadim BRODSKY - jeden z nielicznych skrzypków w historii, którzy mieli zaszczyt zagrać na słynnym instrumencie Guarneri del Gesù, należącym do Niccolò Paganiniego. Na tym właśnie instrumencie grał podczas tournée po Włoszech z orkiestrą Sinfonica di Savona w 1998 roku.

Urodził się w Kijowie. Mając 11 lat wystąpił jako solista z Orkiestrą Filharmonii Kijowskiej, wykonując koncert Dymitra Kabalewskiego pod dyrekcją kompozytora.

Uczeń Olgi Parchomienko i Dawida Ojstracha, otrzymał pierwsze nagrody na wszystkich międzynarodowych konkursach skrzypcowych, w których uczestniczył: im. H. Wieniawskiego (Polska 1977), Paganiniego (Włochy 1984), Tibora Vargi (Szwajcaria 1984). Sukces na Konkursie Wieniawskiego zaowocował zaproszeniami dla artysty do występów w najlepszych salach całej Europy. Niestety, ówczesne władze radzieckie zabroniły wyjazdów zagranicznych młodemu skrzypkowi, dlatego Vadim Brodsky był „nie wyjezdnoj” przez prawie pięć lat. W 1981 roku przeprowadził się do Polski.

Nowojorski debiut w 1982 roku w Y-Hall zaowocował podpisaniem kontraktu z Musical Heritage Society, dla którego nagrał między innymi koncerty skrzypcowe Brahmsa, Bartóka, Paganiniego, Czajkowskiego, Wieniawskiego, Saint-Saënsa i Sibeliusa oraz 6 sonat na skrzypce solo Eugène Ysaÿe’a.

W latach następnych Brodsky kontynuował działalność koncertową, występując z tak znakomitymi orkiestrami, jak Filharmonia Moskiewska, Filharmonia w Petersburgu, Filharmonia Narodowa w Kijowie, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Mexico National Symphony, London Philharmonic, Jerusalem Symphony, New Jersey Symphony, Suisse Romande w Genewie. Zagrał też z orkiestrą symfoniczną w Sewilli z okazji otwarcia Teatro de la Maestranza. Jako dyrygent podjął współpracę z Orkiestrą Radiową z Lugano (Szwajcaria). Współpracuje regularnie z włoską telewizją, dla której – z orkiestrą RAI – nagrał koncerty skrzypcowe Brucha, Beethovena, Czajkowskiego, Paganiniego, Bartóka i Vivaldiego. W 2004 roku wytwórnia DUX wydała nagrany przez Brodsky’ego 3-płytowy album Arcydzieła na skrzypce i orkiestrę.

Artysta często występuje w polskiej telewizji. Chętnie wykonuje repertuar popularny – nagrał między innymi płyty The Beatles oraz Bolling-Vilensky z Brodsky Jazz Quartet. Wystąpił również jako aktor w komedii filmowej To ja złodziej i w serialu U Pana Boga w ogródku, reżyserowanych przez Jacka Bromskiego.

Zajmuje się działalnością pedagogiczną. Prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2005 roku został odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Na co dzień artysta gra na skrzypcach Gennaro Gagliano z 1747 roku.


Współorganizacja: