Filharmonia Krakowska
Instytucja kultury województwa małopolskiego
A- A A+
Szukaj

Menu

Miejsca zostały obecnie zablokowane na czas rezerwacji.
17 02-2024
godz. 18:00
Miejsce SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Rodzaj koncertu Koncerty Specjalne
Rodzaj abonamentu
CENA BILETÓW: normalny: 50 zł ulgowy: 40 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 25 zł
Przewijaj wydarzenia
KONCERT CHÓRALNY
17-02-2024 godz. 18:00 SALA KONCERTOWA FILHARMONII
CENA BILETÓW: normalny: 50 zł ulgowy: 40 zł miejsca z ograniczoną widocznością: 25 zł

Wykonawcy:

Chór Filharmonii Krakowskiej

Agnieszka Franków-Żelazny - dyrygent

Repertuar:

Giovanni Pierluigi da PALESTRINA

Exultate Deo


Anton BRUCKNER /200. rocznica urodzin kompozytora/

Salvum populum tuum


Giovanni Pierluigi da PALESTRINA 

Super flumina Babilonis 

Sicut cervus 

Veni sponsa Christi 


Anton BRUCKNER

Ave Maria


Giovanni Pierluigi da PALESTRINA

Ad Te levavi 

Hodie Christus natus est 

O magnum misterium 


Anton BRUCKNER

Virga Jesse 

Christus factus est pro nobis 


Giovanni Pierluigi da PALESTRINA

Victimae paschali laudes 

Ego sum panis vivus 


Anton BRUCKNER

Locus iste 

Os justi 


Koncert bez przerwy, czas trwania ok. 80 min.


Dla osób posiadających abonament na koncerty piątkowe lub sobotnie - bilet w cenie 10 zł.
Bilet zniżkowy można zakupić wyłącznie w kasie biletowej za okazaniem ważnego abonamentu.



Bruckner. Muzyka (motet) jako modlitwa


Motet stał się w historii muzyki gatunkiem ściśle złączonym z muzyką religijną. Ważnym przykładem są utwory tego gatunku autorstwa Antona Brucknera, który wszystkie swoje kompozycje symbolicznie ofiarował ukochanemu Bogu. Bruckner był postacią żarliwie religijną – w dźwiękach starał się ukazać tajemnicę sacrum. Uważa też, że modlić się można nawet w Filharmonii, słuchając muzyki, która – dopowiedzmy: łagodzi obyczaje i kieruje myśli człowieka ku górze, ku transcendencji. Muzykę religijną Brucknera określano mianem konglomeratu stylistycznego. Spotykają się w niej bowiem intonacje chorału gregoriańskiego z polifonią a cappella, klasycznie zaplanowana forma z romantyczną uczuciowością, spontaniczność przekazu z dyscypliną wypowiedzi artystycznej. Kompozytor traktował twórczość w kategoriach bożej służby i zdradzał sympatię dla ruchu cecyliańskiego.

(…) Bruckner był otwarty w swej twórczości na „głosy” innych twórców. Inspirował się muzyką renesansu – w jej wzorcowym Palestrinowskim wydaniu a Cappella. Szacunkiem darzył klasyków wiedeńskich Haydna i Mozarta. Bliscy mu byli także Mendelssohn i oczywiście Wagner – z zaawansowanym językiem dźwiękowym, który obalił system tonalności dur-moll. (…) Charakterystycznymi cechami motetów Brucknera są: pełnia brzmienia (symfoniczność), rozległy ambitus dźwiękowy, wyważone proporcje głosów i rejestrów, koegzystencja homofonii czy akordyki z polifonią i linearnym prowadzeniem głosów. Ich piękno oscyluje między dziecięcą prostą pobożnością, a wyrafinowaniem i kunsztem języka muzycznego.


Małgorzata Janicka-Słysz



Agnieszka FRANKÓW-ŻELAZNY - profesor sztuk muzycznych, pedagog. Wykształcenie wokalne i dyrygenckie zdobyła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest także biologiem, absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego oraz menadżerką kultury z dyplomem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a także studiów MBA w Collegium Humanum Szkole Głównej Menedżerskiej. W swoim dorobku posiada 20 nagranych płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym już w czasie studiów: I nagrodę i dwie nagrody specjalne w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce w Dolnośląskim Konkursie na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004). Za swoją działaność artystyczną i naukową otrzymała Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej – Gloria Artis (2014), a także Fryderyka 2017 i 2019. W 2018 roku programowany przez nią projekt Akademia Chóralna otrzymał nominację do Nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.

W latach 2000-2014 prowadziła, założony przez siebie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Zdobywając z nim najwyższe nagrody w konkursach chóralnych w Polsce i zagranicą, doprowadziła ten zespół do rangi jednego z najlepszych chórów akademickich w kraju. W latach 2006-2021 była dyrektor artystyczną Chóru Narodowego Forum Muzyki, od początku budując go według autorskiej wizji „chóru solistów”. Jest pomysłodawczynią i dyrektor artystyczną ogólnopolskiego projektu edukacyjnego pod nazwą Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, powstałego w 2013 roku. W styczniu 2015 roku objęła funkcję dyrektor programowej Akademii Chóralnej – projektu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, finansowo i merytorycznie wspierającego działalność prawie 300 chórów dziecięcych i młodzieżowych oraz ich dyrygentów, organizującego szkolenia, koncerty, konkursy, konferencje i publikującego utwory muzyczne i wydawnictwa metodyczne. W latach 2013-2016 pełniła funkcję kuratorki priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, współrealizując program artystyczny złożony z kilkuset wydarzeń muzycznych.

Z kierowanymi przez siebie chórami zrealizowała ponad 1200 utworów chóralnych oraz blisko 300 wokalno-instrumentalnych, dokonała ponad 20 nagrań płytowych i wielu prawykonań muzyki polskiej. Wystąpiła w m.in. w Royal Albert Hall, w lipskim Gewandhausie, paryskiej Filharmonii oraz Salle Pleyel, londyńskim Barbican Centre, Moskiewskim Międzynarodowym Domu Muzyki, brukselskim Bozar i innych ważnych muzycznych miejscach Europy. Przygotowywała chóry dla takich dyrygentów jak Zubin Mehta, Paul McCreesh, Krzysztof Penderecki, Iván Fischer, Pascal Rophe, Lawrence Foster, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Andriej Boreyko, Steven Layton, Hans-Christoph Rademann, Robert Reimer, Konrad Junghänel, Andreas Mustonen, Toñu Kaljuste, Giovanni Antonini, Adreas Spering, Carlo Rizzi, Dennis Russel Davies czy Charles Dutoit.

Koncertowała na festiwalach m.in. w Turcji, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Rosji, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Grecji, Czechach, Chorwacji, Francji, Irlandii, Hiszpanii, Włoszech i Brazylii. Współpracowała jako dyrygentka z takimi zespołami, jak: Chór Narodowego Forum Muzyki, Gabrieli Consort, Schleswig-Holstein Festival Choir, Chor der Bamberger Symphoniker, NFM Filharmonia Wrocławska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Cappella Gedanensis, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Chór Filharmonii Śląskiej, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Z pasją oddaje się pedagogice kształcąc dyrygentów chóralnych oraz śpiewaków zespołowych w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz podczas licznych kursów mistrzowskich i warsztatów w ośrodkach akademickich i artystycznych na terenie całej Europy. Zapraszana jako konsultant wokalny i juror konkursów chóralnych, wokalnych i kompozytorskich. Jest szczęśliwą żoną i matką trójki dzieci.


agnieszkafrankow-zelazny.pl